Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.5.2005
 Europas GP - preview
 Fiorano test - tirsdag
 Europas GP - Dæk preview
 
24.5.2005
 Ændret kvalifikationssystem
 Hvilke Red Bull kørere skal køre på Nürburgring?
 

Hop til top25.5.2005

Europas GP - preview

I dønningerne ovenpå Monaco var både Rubens Barrichello og Ralf Schumacher ude med riven efter Michael Schumacher. Barrichello mente at Michaels overhaling på sidste omgang var unødvendig og hasarderet, mens Ralf mente at storebror havde skubbet lidt rigeligt på vej mod målstregen. I virkeligheden er det lidt af en illustration af hvorfor Michael Schumacher er verdensmester og de to andre blot er i stand til at vinde løb på en god dag. På en halv omgang var Michael tættere på at komme forbi sin lillebror end Barrichello havde været i de forgående mange omgange. Og hvis Barrichello synes at overhalingen var hasarderet, skulle han måske kaste et blik på Webbers to angreb på Alonso!

Til Barrichellos forsvar skal det siges, at han nok ikke havde tænkt tanken at han kunne blive angrebet af sin holdkammerat, siden han lod døren stå så meget åben. Men igen - der har vi forskellen mellem en løbsvinder og en verdensmester.

Det interessante omkring det lille pip fra Barrichello er dog, at det er første gang i evigheder at Ferrari har fremstået som andet end en stor glad sammentømret familie. Der er små sprækker i lakken, hvilket tyder på at roen internt i teamet heller ikke er alt for stor. Seks løb uden en sejr er en evighed for Ferrari og stressniveauet i teamet må være stigende. Og det er netop i den situation at fejlene begynder at ske.

Michael Schumacher har heller aldrig været kendt for at være den bedste til at holde hovedet koldt når han er under pres. Og under pres må han være i øjeblikket, specielt med hjemmebaneløb i den kommende weekend.

Om Ferrari kan sig gøre sig gældende på søndag? Udelukke det skal man ikke. Sandsynligheden for at de slet ikke vinder løb i år, er måske nok stigende, men stadig ret lille. Men der er ingen tegn på at Ferrari klarer sig bedre på søndag end i søndags. I øjeblikket er helheden bare ikke god nok.

Hvis man skal tage udgangspunkt i det øjeblikkelige styrkeforhold, så bliver Nürburgring en kamp mellem McLaren og Renault. Primært mellem Raikkonen og Alonso, og så med Montoya og Fisichella som outsidere. McLaren har lavet en god pakke og nu har de fået styr på deres automobil. Raikkonen har vundet de to sidste løb og virker i øjeblikket som en knægt der har styr på tingene.

Fernando Alonso havde ikke noget fremragende løb i Monaco. At ende på 4. pladsen var ikke det han drømte om søndag formiddag. Men det vigtigste for ham og hans ambitioner om en VM titel er at han kom derfra med point. At få fem point en dag hvor tingene går skævt er faktisk meget godt. På søndag skal han nok være klar til kamp igen.

For de to sekundanter vil det være en succes at komme på podiet. Begge mangler de point for at for alvor kunne påstå at de er en del af VM kampen. Sådan som deres holdkammerater stormer afsted, skulle det være muligt for Montoya og Fisichella at indtage sådan noget som 3. - 5. pladsen i VM kampen.

Spændende skal det blive at se om Williams kan holde den gode form fra Monaco. Spørgsmålet er om de to nye kørere og teamet er ved at finde hinanen og få styr på bilen, eller de bare var heldige på den lille bybane? Både Heidfeld og Webber scorede karrierens hidtil bedste placering og det må give et moralsk boost i teamet. Nu skal det gode resultat bruges til at fastholde teamet i front. Men i øjeblikket er der mange om budet, så det bliver svært. Det er også svært at se Williams som en potentiel vinder på søndag - hvis alt går som planlagt. Hvis man får et kaos løb, som f.eks. i 1999 da Johnny Herbert vandt i Stewart-Ford, kan alt jo ske.

Toyota havde, ligesom Renault, ikke noget videre godt løb i Monaco. Ralf Schumacher blev nr. 6 og scorede dermed tre point, så noget fik de dog med. På Nürburgring skal de helst være med fremme i feltet igen. Toyota er stadig et ungt team og et godt forår gør ikke et team til topteam. Til det kræves der langvarige stabile præstationer i toppen. Og det er det Toyota skal bevise nu - at selvom der går et enkelt l

MMT  


Hop til top
Fiorano test - tirsdag

Traditionen tro, så tester Ferrari mellem Grand Prix løbene med deres Formel 1 racere på Fiorano banen i Italien, det gjorde de også i går, hvor de testede sammen med en af deres FIA GT biler.

Efter Ferrari og Bridgestones mange problemer med holdbarheden på dækkene, så testede Luca Badoer igår nye Bridgestone dæk på en F2005 model.
Ferrari testkøreren rundede Fiorano banen 79 gange, og heraf var de 22 af gangene på de korte layout.
Luca Badoers bedste tid blev 0:58,052.

Sideløbende med Formel 1 testen testede Ferrari også med en af de 575 GTC modeller som benyttes i FIA GT mesterskabet, her var det brasikianeren Jaime Melo der testede som forberedelse til løbet på Imola den 28. - 29. maj.

AN  


Hop til top
Europas GP - Dæk preview

Bridgestone og Michelin. De dækfirmaer eller konkurrenter om man vil, er klar til endnu en runde i Formel 1. Kan de forbedre sig eller begynder forskellen at blive udjævnet?

I Monacos GP var der visse problemer med dækkene, dog ikke dækkene alene, men flere kørere, også dem på Michelin, klagede over problemer med dækkene. Begge dækfabrikanter havde dæk der var meget brugte ifølge tv-billederne. Et gadeløb er godt nok anderledes, men havde man beregnet compounden lidt forkert?

Michelin:
Michelin har ikke meget at fortælle om Europas GP i den kommende weekend. De vil hellere fortælle om deres egen statistik i de hidtil afholdte Europa GP'er. Og den er ikke imponerende. Pascal Dupasquier vover det ene øje lidt og siger at man har testet nogle spændende muligheder ved de seneste tests. Men hvilke valgmuligheder teamene får, er der ikke ét ord om. Man kan så gætte på at det bliver et dæk i området medium til den lidt blødere compound. Nürburgring er ikke så hård ved dækkene som flere andre baner er det. Og skal man tro på hvad Sauber taler om, så er det ikke en helt forkert antagelse. Det der er vanskeligere at forudsige, er vejret i området omkring Nürburgring. Derfor skal der arbejdes mere med både intermediate dæk og deciderede regnvejrsdæk. Se, der er noget for både Bridgestone og Michelin at spekulere på. Alle mulige vejrforhold kan opleves i bjergene omkring Nürburgring. Det kan være hamrende koldt, men tørt. Det kan også være varmt, mens det regner. Det kan være koldt og regn, ja alle muligheder findes i det område. Det største problem er næsten at det skifter vanvittigt hurtigt.

Bridgestone:
Mens Michelin har 7 teams til rådighed, har Bridgestone kun ét konkurrencedygtigt til rådighed. Men når dæk og bil ikke rigtigt fungerer sammen, hvad så? Det arbejdes der intenst på i øjeblikket, og mere end nogensinde før. Problemet - eller i hvert fald et af dem - er i øjeblikket at få dækkene til at fungere optimalt på de to vigtige kvalifikationsomgange. Det har konkurrenterne hos Michelin været meget bedre til i år. Under løbsbetingelser fungerer Bridgestone dækkene tilsyneladende godt nok. I hvert fald har M. Schumacher ved flere lejligheder vist at der er fart nok både i bil og dæk. Bridgestone vil modsat Michelin gerne fortælle lidt om hvad de gør. Man tilbyder to typer dæk i den lidt blødere del af registreret til deres teams, samt at man får en type intermediate og en type decideret regnvejrsdæk til rådighed. Sådan. Så man så håbe for Bridgestone, at det ikke bliver alt for koldt når kvalifikationen køres, for så forsvinder dækmærket vist bagud i placeringerne. Bridgestone har dog den lille fordel at GP2 serien kører på deres dæk, og derfra kan hente visse erfaringer. GP2 kørerne roste - ifølge Bridgestone - firmaet for deres dæk. Bridgestone chefen, Yasukawa, siger i hans kommentar til Europas GP, at man håber på at kan give M. Schumacher et super dæk, da man ikke er så langt fra hans hjemegn. Om man så skal tolke det som om at Bridgestone har fundet et væsentligt bedre dæk, ja det ser vi på lørdag når kvalifikationen køres efter de igen ændrede regler.

PDL  


 

Hop til top24.5.2005

Ændret kvalifikationssystem

I går blev det officielt bekræftet, at kvalifikationssystemet i Formel 1 nu igen bliver ændret, og det sker med virkning fra Europas Grand Prix på Nürburgring den kommende weekend.

Lige siden man i Formel 1 sporten gik bort fra kvalifikationssystemet med to gange en times kvalifikation, med hver 12 omgange til rådighed for kørerne, så har der været stor kritik at kvalifikationerne, både fra kørere, teams, baner, publikum samt ikke mindst TV stationerne.

Op til denne sæson ændrede FIA igen på kvalifikationssystemet, således af der kørtes to kvalifikationsrunder, en om lørdagen og en om søndagen, hvorefter de to tider blev lagt sammen, og herudfra formerede man så startgridden.
Det var FIA's håb at denne form for kvalifikation ville gøre det mere retfærdigt, ligesom der gav publikum yderligere en mulighed for at se Formel 1 racerne på banen søndag formiddag, efter at warmup'en var blevet afskaffet.

Det har dog vist sig at systemet ikke holdt, og at TV selskaberne ikke var villige til at afsætte tid til to kvalifikationer, ligesom publikum ikke fandt det særligt interessant med kun en bil på banen af gangen.

Dette har fået FIA World Motor Sport Council og Formula One Commission til endnu en gang at ændre kvalifikationssystemet, men alt havd de har gjort er 'blot' at gå tilbage til det format som blev brugt sidste sæson - altså en kvalifikationsrunde lørdag eftermiddag, hvor kørerne er på banen en og en, for at sætte deres kvalifikationstid på en flyvende omgang.

Hvem vinder, og hvem taber, på denne 'nye' udvikling?
Team, kørere og dækfabrikanter er sikker tilfredse med at kunne spare lidt på materiellet, TV selskaberne kan lettere finde plads til en frem for to kvalifikationsrunder, så de er sikker også tilfredse.
Taberne bliver igen banerne og tilskuerne, banerne får sværere ved at trække folk til når ikke der er mere Formel 1 kørsel end tilfældet nu bliver, og for tilskuerne bliver underholdningsværdien tilsvarende lavere!

Er det mom det FIA ønsker?

Hvorom alting er, så er det en enstemming beslutning mellem FIA og de ti Formel 1 teams, og ændringen træder i kraft med det samme, således at der til Europas Grand Prix den kommende weekend kun køres en kvalifikationsrunde om lørdagen, den afvikles i tidsrummet fra klokken 13:00 til 14:00.
Startrækkefølgen til denne enlige kvalifikationsrunde bilver i omvendt rækkefølge at det foregående Grand Prix løbs resultat, altså er vinderen af det foregående løb sidste mand ude i kvalifikationen.

AN  


Hop til top
Hvilke Red Bull kørere skal køre på Nürburgring?

Red Bull teamet har truffet en afgørelse om hvilke af deres kørere der skal køre det næste GP. Valget er .

Red Bull har offentliggjort hvilken af deres kørere der skal køre på Nürburgring sammen med David Coulthard. Valget er måske lidt overraskende faldet på Liuzzi. Til gengæld får Christian Klien chancen igen fra og med det canadiske GP.

Christian Horner, Red Bull:
"Efter at have evalueret begge kørere i hver deres tre løb, har teamet besluttet at Tonio også kører det næste GP i Tyskland. Christian vil så være tilbage i raceren igen fra og med Canadas GP efter at han har bidraget væsentligt til teamet i de tre løb som den tredje kører."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk