Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.5.2000
 Nogaro - Ralf hurtigst
 Valencia - Salo sluttede bedst
 Vil BAR miste storsponsor?
 Wurz bli´r
 
25.5.2000
 Peugeot venter en måned
 Fisichella og Trulli i alvorlig ulykke
 Benetton tilfredse med Pizzonia
 Skal Button køre for Jaguar?
 Trulli: Han var ikke spærret inde af Ralf.
 Valencia test onsdag
 

Hop til top26.5.2000

Nogaro - Ralf hurtigst

Der køres også test andetsteds i Europa. Flere teams har valgt at tage til den lille Paul-Armagnac de Nogaro-bane i Frankrig. Det er dog en lille sluttet trop der tester i Frankrig - kun Williams og BAR deltager.

Ved torsdagens test var det således Ralf Schumacher der satte den bedste tid på den snævre bane. Der var dog lidt problemer for Jenson Button der havde forskellige tekniske problemer, som Williams først kommenterer efter afslutningen af testen.

Hos BAR havde man tre kørere i aktion - udover de to faste kørere var udviklingskører, Patrick Lemarie også på banen. BAR tester blandt andet en ny Honda-motor, der går under kodenavnet "Athena 2000". Testen skal blandt andet se hvordan den nye motor fungerer, sammenholdt med noget ny software og nye løsninger på chassiset. "I denne test forsøger vi at koordinere alle kontrolteknologierne i en Formel 1-racer," forklarer Kazutoshi Nishizawa, der er teknisk leder af Hondas udviklingsafdeling. "Vi håber at dette projekt vil give nogle interessante data, som kan tillade os at kombinere motor og chassis styringen til et system," siger han videre.

Det er blandt andet dette arbejde som Patrick Lemarie har udført, mens de andre kørere har arbejdet med opsætning og balance i racerne.

Torsdagens test på Nogaro

KørerTeamBedste tidOmg.
Ralf SchumacherBMW-Williams1:15,19432
Jenson ButtonBMW-Williams1:16,594107
Jacques VilleneuveBAR-Honda1:17,33796
Ricardo ZontaBAR-Hona1:17,33967
Patrick LemarieBAR-Honda1:20,70836

BB  


Hop til top
Valencia - Salo sluttede bedst

Finnen Mika Salo sluttede 3-dages testen i Valencia som den hurtigste kører på dagen. Det var en varm dag i Spanien - 35 grader i luften og 46 ved asfalten, så det var ikke fordi der manglede varme. Salo kørte dagens bedste tid - 1:16,38. "Jeg har aldrig set banen før i går, hvor jeg kørte en omgang om eftermiddagen i mine hyrede vogn," forklarer Salo. "Jeg har haft meget sjov på den, og det har været en god dag uden problemer," siger Mika Salo.

Sauber brugte dagen til at teste aerodynamik, og teamet er nu klar til at gøre en god figur i Monaco. "Han kørte 58 omgange, og satte sin bedste tid på 52. omgang - alt kørte som et schweizerur," siger Jacky Eeckerlaert, der leder Saubers testteam. "Sauber C19'eren er så holdbar at vi fik de fleste omgange af alle team under de tre dages test," slutter Eeckerlaert.

Jarno Trulli blev nummer 2 efter i går at have været involveret i et kraftigt uheld med Fisichella, der netop af denne grund ikke var med i dagens test.

Derimod var Antonio Pizzonia igen i aktion, og satte en fornem tid i forhold til Salo og Trulli, og hvis man skal tolke tiderne, ser det ud til at Pizzonia har de bedste kort på hånden som testkører for Benetton. Arrows afsluttede deres test med Pedro de la Rosa bag rattet. Der var i dag mindre problemer for spanieren der blot fik en enkelt testdag. Teamet fik ikke gennemført det hele som var planlagt, men er alligevel sikre på at de er i god form til Monaco.

Irvine rundede testen af for Jaguar, med at køre 79 omgange - men desværre også med dagens dårligste tid. Han brugte dagen til at finde løsningen på de mange problemer der har været med koblingen. Derfor blev dagen brugt til især at øve starter, men selvom der blev fundet forbedringer mener teamet at det stadig ikke er godt nok.

Onsdagens testtider fra Valencia

KørerTeamBedste tidOmg.
Mika SaloSauber-Petronas1:16,38111
Jarno TrulliJordan-Mugen1:16,7388
Antonio PizzoniaBenetton-Playlife1:16,9855
Pedro de la RosaArrows-Supertec1:17,5454
BB  


Hop til top
Vil BAR miste storsponsor?

"Det er ikke officielt, men det er helt sikkert, at vi ikke bliver hos BAR"

Sådan lyder en uofficiel udtalelse fra en ikke navngiven person fra en BAR teamets hovedsponsorer, Teleglobe.

Teleglobe, som er et amerikansk telekommunikationsselskab, overvejer meget kraftigt at trække sig helt ud af F1. Det sker efter, at selskabet er blevet opkøbt og overtaget af en canadisk telegigant, BCE Inc. Den nye ejer vil hellere fokusere firmaets indsats direkte på telemarkedet, som i dag er utroligt voksende.

Men hvad betyder det for BAR? Teamet har indtil nu ikke haft den store succes. Sidste år kørte man ingen point ind overhovedet, og i år er det indtil nu, "kun" blevet til 6 point. I de sidste par løb er det slet ikke blevet til nogen point. Teamet er dermed i fare for at miste både Jacques Villeneuve, og nu altså en af teamets storsponsorer. Det tales om, at aftalen med Teleglobe indbringer teamet i omegnen af $ 15 millioner om året. Aftalen er på 5 år, og man kører nu på andet år.

Team chef Craig Pollock, var alt andet end glad for at høre om nyheden. Men udtalte kort efter, at hvis det er rigtigt, er der flere ting man skal kikke på. Først efter en anden hovedsponsor, men så sandelig også på den kontrakt man har lavet med Teleglobe. Ifølge Craig Pollock har Teleglobe underskrevet en kontrakt på 5 år, og skal de bryde den, er de forpligtiget til at skulle betale en kompensation. På den anden side hævder Teleglobe, at de godt kan opsige deres engagement med BAR uden omkostninger, mod at finde en erstatning, altså en anden ny hovedsponsor.

Men vi må se hvad der sker i fremtiden med denne sag, det er en stor pose penge der måske glider af hænde for teamet. Samtidig er det også et vink med en vognstang om, at der efterhånden kræves resultater af teamet.

PDL  


Hop til top
Wurz bli´r

Flavio Briatore ved hvordan man får opmærksomhed. Dysten mellem to unge f3-kørere om stillingen som teamets testkører har været et stort emne i pressen den senere tid, og har sat gang i rygterne om Alexander Wurz' fremtid. Før det europæiske GP kom Briatore med den noget overflødige meddelelse at Wurz ville køre løbet for Benetton. Briatore bragte selv østigeren ind i formel 1 i 1997som udskifter for den sygemeldte Gerhard Berger. I denne uge har Briatore fundet det nødvendigt at forsikre pressen om at wurz i det mindste bliver sæsonen ud, da rygterne stadig lever i bedste velgående. "Han vil afgjort blive med os resten af sæsonen. Jeg ved ikke hvor alle disse rygter om at han bliver tvunget ud af teamet kommer fra."

Flavio Briatore er også mediernes søgelys af en anden grund: Han og Naomi Campbell er efterhånden kommet så langt deres turbulente forhold at de planlægger bryllup i september. "Jeg vil til alteret med hende. Naomi har givet mit liv den rigtige retning," siger den kommende ægtemand.

CBA  


 

Hop til top25.5.2000

Peugeot venter en måned

Den franske motorleverandør til Prost-teamet, Peugeot overvejer stadig fremtiden eller har måske ikke lige i sinde at delagtiggøre Formel 1-verden med deres beslutning. Indtil videre er der dog sat en dato på hvornår Peugeot vil fortælle om deres planer - hvilket bedre tidspunkt er blevet valgt end det franske grand prix i starten af juli.

Rygterne om hvad der bliver Peugeots fremtid er mange, og lad det være sagt med det samme: de fleste regner med at Peugeot trækker sig ud efter denne sæson. Om det franske grand prix og Peugeots planer for fremtiden siger Corrado Provera: "Vi skulle være klar med en beslutning til den tid, så forvent ingen nyheder før det tidspunkt," siger sportschefen.

Derudover det en beslutning der skal tages længere oppe i Peugeots ledelse, og her er det økonomien der bliver det sprængende punkt. "Der er en stor sum penge at tænke på i første omgang, som uden tvivl vil blive større, og vi er ubesluttede om hvad vi skal gøre," siger Frederic Saint-Geours.

Men spørgsmålet er om Peugeot egentlig kan finde løsningen på det hovedbrud de har haft de sidste par år om hvorvidt de vil stoppe - måske ligger beslutningen der allerede. De bliver næppe meget klogere af at udskyde beslutningen i yderligere en måned.

BB  


Hop til top
Fisichella og Trulli i alvorlig ulykke

Det er et perfekt vejr i Spanien, specielt omkring Valencia banen, hvor en del af F1 feltet tester i disse dage. En næsten skyfri himmel, og temperaturer op til 28 grader. Men det hele var i dag ved at blive overskygget af en alvorlig ulykke på banen.

Fisichella på vej ud i gruset - bemærk Trulli smadrede bagvinge
Foto: Allsport

Giancarlo Fisichella, der var på en hurtig omgang, kørte op bag i Jarno Trullis bil. Jarno Trulli var netop kommet på banen, og skulle til at sætte tempo på bilen, da han ser Fisichella komme bagfra. Han trækker ud til siden, men på grund af, at banen er meget smal, når Fisichella ikke at trække nok til den anden side. Han kan derfor ikke undgå at ramme Trullis bil. Han rammer den på højre baghjul, bliver løftet op over Trulli, slår en saltomortale, og lander meget heldigt på hjulene igen ude i sandgraven. Begge kørere er fysisk uskadte, bortset fra at Fisichella har forstuvet en tommelfinger eller to.

Fisichella i en stor saltomotale - heldigvis skete der ikke italieneren noget
Foto: Allsport

Trulli kunne senere forsætte med at teste efter bilen var blevet repareret. Værre var det med Fisichella, som har pådraget sig et mindre chok. Da han var faldet lidt til ro, kunne han fortælle, at han ikke kan huske, hvad der skete efter at han havde ramt Trullis bil. Benetton'en er på det nærmeste totalskadet og er sendt tilbage til England, hvor den skal gennemgås af teamets teknikere.

PDL  


Hop til top
Benetton tilfredse med Pizzonia

Så fik Antonio Pizzonia endelig den ventede test. Brasilianeren skal evalueres med hensigt på at få det ledige job som testkører for teamet. Indtil videre står duellen mellem ham og en anden comming-star, Giorgio Pantano der kører i det tyske Formel 3.

I går fik de to duellanter så mulighed for at køre direkte mod hinanden - i hvert fald i tidstabellen. Giorgio Pantano havde raceren om formiddagen, mens Pizzonia fik 53 omgange i raceren efter middag. Og ud fra tiderne i onsdagens test kørte Pizzonia med det samme hurtigere - til trods for at Pantano har testet mere med Benetton.

Pizzonia klar til angreb - og på jagt efter testsædet
Foto: Allsport

Men intet er afgjort. "Begge har udført et kompetent stykke arbejde. Pantano ser ud til at været kommet ret godt ind," siger Pat Symonds om indslusningen af de nye kørere, der selvfølgelig også noterer sig at det er første gang at de kører en Formel 1-racer.

"Antonio Pizzonia har kun kørt med os en eftermiddag, og kører hele dagen i morgen, men han tilpassede sig ekstremt hurtigt," siger Symonds om den nye kører der blev evalueret. "Han tilpassede sig raceren meget godt, taget i betragtning at det er hans første kørsel i en Formel 1-racer og jeg er meget imponeret af ham," indrømmer Symonds.

Det er dog ikke kun hurtigheden der kommer til at være afgørende. Der er flere ting der skal vurderes inden de vælger hvem der får sædet. "Når man skal vælge en testkører, ser man på flere faktorer. Man behøver en der kan give god feedback og forklare hvordan raceren kører. Man skal også bruge en som kan køre med en repræsentativ fart," forklarer han. "De behøver ikke at være ligeså hurtige som løbskørerne, men de skal være i stand til at få raceren igennem dens faser," slutter Symonds.

Nu må Pantano blot vente og se om det bliver ham der får det ledige testsæde
Foto: Allsport

Nu bliver det spændende at se hvem der får sædet - og så er det sikkert også blevet noteret at begge kørere har været på et par småture udenfor banen - dog uden større skader på raceren.

BB  


Hop til top
Skal Button køre for Jaguar?

Den unge Button har vakt opsigt for sin professionalisme – både på og udenfor banen. Netop nu verserer der rygter om at Jaguar kunne være interesseret i at hyre talentet, selvom han har kontrakt med Williams 2 år endnu. Måske et udslag af markedsføring?

“Jeg ønsker at blive hos BMW-Williams nogle år endnu, men det er jo ikke op til mig. Hvis jeg er nødt til at skifte team, så gør jeg det, men lad os nu vente og se hvad der sker.”

Frank Williams skal udnytte sin option for 2001 på den unge kører inden udgangen af juni, men forsøger ihærdigt at få fat i den til Champcar-serien udlånte Juan Montoya fra Colombia. Der kører han med stor succes for Ganassi Racing, som har lov til at beholde ham endnu en sæson. Ganassi har lovet Sir Franck at overveje en forkortelse af engagementet, men det ser mest ud til det bliver ved overvejelserne.

Trods varm opbakning fra Jaguars ledelse spekuleres der i formel-1 kredse kraftigt i, om Johnny Herbert får lov at fortsætte. Trods en lovende indsats i vinterens tests har Herbert ikke fået vist særlig meget, da først sæsonen kom igang. Generelt har hans nye holdkammerat Eddie Irvine både kvalificeret sig – og kørt løbene – bedre end Herbert. På Nürburgring havde han dog takket være en klog taktik kørt sig op til en hæderlig 7.plads inden han med 9 omgange tilbage blev påkørt af Wurz og dermed sat ud af spillet. Team’et indrømmer dog at materiellet – især den manglende stabilitet – har gjort det umuligt for kørerne at score points indtil nu.

Det kunne jo også have været interessant at se, hvordan den unge Button ville have klaret en sådan modgang...

GRN  


Hop til top
Trulli: Han var ikke spærret inde af Ralf.

Det er ikke just de varmeste følelser der præger forholdet mellem Trulli og Fisichella, hverken efter løbet på Nürburgring i søndags eller måske ikke mindst efter gårsdagens alvorlige ulykke på Valencia.

Om det første kom Trulli med en bitter kommentar forleden: “Det er ikke sandt at han var spærret inde af Ralf. Jeg var ved at overhale og holdt min linie, da han brasede ind i mig og ødelagte mit bagophæng. Det var den værste situation jeg har været i, siden jeg begyndte at køre løb!”

Fisichella slap fra uheldet uden væsentlige skader – og vandt ovenikøbet et par placeringer. Trods Fisichella har undskyldt er Trulli ikke meget for at godtage hans forklaring.

Man må da håbe Trulli ikke har ment at have et udestående med Fisichella og dermed mere eller mindre at have lagt op til uykken på Valencia. Netop denne type ulykke har Michael Schumacher tidligere påtalt som en oplagt mulighed for alvorlig uheld, fordi en vogn, der kommer op på en anden vogns ubeskyttede hjul, uundgåeligt vil blive slynget op i luften. Og hvor den så havner bagefter, kan ingen vide.

GRN  


Hop til top
Valencia test onsdag

Det var perfekt vejr også på den anden testdag på banen ved Valencia. Næsten skyfrit og en dejlig temperaturer der på sit højeste nåede 28 grader.

Arrows teamet var på banen med Jos Verstappen bag rattet. Programmet for dagen for ham, var test af Bridgestone dæk, og forberedelse af setup til næste GP i Monaco. Han nåede i alt 58 omgange. Planen var at køre mere, men på grund af nogle mekaniske defekter, og uheldet hvor Fisichella og Trulli var involveret, nåede man ikke mere. Pedro de la Rosa overtager bilen torsdag og tester den sidste dag.

Benetton havde udover Fisichella (se omtalte af Fisichellas uheld andetsteds på formel-1.dk) også de to unge aspiranter, Giorgio Panatano og Antonio Pizzonia, med til testen. De to delte den anden bil, som teamet har med. De har hermed fået den ventede test. Panatano kørte i formiddags i alt 23 omgange, og om eftermiddags var det Pizzonias tur. Det var første gang han kørte i en F1 bil, og han kørte i alt 53 omgange. Det klarede han faktisk utrolig godt, han fik 5 hurtigste tid i dagens test. Og torsdag skal han teste igen, hvor Alexander Wurz også skal teste. Wurz skulle også have testet i dag, men det blev selvfølgelig aflyst på grund af Fisichellas uheld.

Antonio Pizzonia fik sin første F1-test for Benetton
Foto: Allsport

Sauber har også 3 kørere repræsenteret. I dag var det således Enrique Bernoldi og Pedro Diniz der var på banen. Som i går arbejdede man med aerodynamisk setup, specielt med henblik på Monanos GP. Der blev også testet forskellige compounds. Efter dagens arbejde, var der generel tilfredshed med det man har opnået i dagens løb. Pedro Diniz kørte i alt 102 omgange. Mika Salo tester den sidste dag.

Plac.KørerTeamTidOmg.
1Jos VerstappenArrows1:15,958
2Giancarlo FisichellaBenetton1:16,950
3Johnny HerbertJaguar1:17,669
PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk