Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.5.2000
 DTM - Succes´en genopstår
 
25.5.2000
 Interview med Thomas Serwin
 DTC - Jesper Sylvest er ligeglad med sin placering
 

Hop til top26.5.2000

DTM - Succes´en genopstår

Så er Tyskland igen klar til at genoplive en tidligere succes-serie: DTM. Stardardvognsrace i Tyskland har skiftet mellem flere klasser siden DTM/ITC-serien til sidst løb helt af sporet da først klassen kom under FIAs vinger. Sidenhen overtog STW, men efterhånden blev den serie drænet. Nu er DTM klar til år 2000 - og selvom det i første omgang udelukkende er tyske bilmærker der deltager, er der grund til at se frem til en spændende sæson.

De store mærker der skal duellere om DMT 2000 er "gengangere" fra dengang DTM blev nedlagt: Mercedes og Opel. Men de bliver udfordret af Audi der stiller op med deres frække og allerede meget populære TT-model. Fra en dansk synsvinkel er DTM interessant, eftersom den rutinerede stardvognskører, Kris Nissen er med. Han skal være en af de rutinerede kørere der skal give Audi den bedst mulige debut i DTM.

Grunden til DTM 2000 blev lagt tilbage i december 1998, hvor flere at bilmærkerne satte sig til bords for, sammen med det tyske motorsportsforbund, at finde en nye 'formel' til en standardvognsserie i Tyskland. DTM kørte sig selv i sænk da der blev brugt alt for mange penge på racerne, der til sidst var rene supermaskiner med mange tekniske og raffinerede komponenter. I dag er alle de tilladte komponenter specifikt beskrevet, og således er der ikke så meget at rafle om. Det kan ikke betale sig at bruge timer og millioner af D-mark på hidsig udvikling, og dermed er fremtiden sikret for DTM. "DTM er ikke et forsøg på at opbygge et løb med en stor teknisk armé," siger Mercedes-bossen Norbert Haug. "I stedet giver det fascinerende motorsport med bekendte biler. Det er ikke spørgsmålet om at have den seneste højteknologiske løsninger. Vi ønsker at de mange fans skal være i stand til at se spektakulær motorsport til den lavest mulige udgifter," siger han om konceptet bag det genopståede DTM.

Blandt andet skal der anvendes forskellige vitale komponenter som standard - eksempelvis transmission, bremseskiver, dæk og bagvingerne får samme profil. Reglementet giver også en minimumsvægt for motoren - den må ikke veje mindre end 165 kg. Der skal endvidere anvendes en 4-liters V8-motor - så den skal nok få masser af hestekræfter…

Så hvis vi skal se lidt på deltagerne i DTM i år, der som før omtalt på teamsiden udelukkende er tyske, kan vi lægge ud med nybegynderne i DTM. Hos Audi stiller man til start med tre racere der ledes af Abt Sportsline med Hans-Jürgen Abt ved roret. Senere på sæsonen udvides teamet med yderligere en racer. Feltet hos Audi ser meget stærkt ud: de har sikret sig den tidligere STW-mester og BTCC-mesteren fra 1999, franskmanden Laurent Aiello og Kris Nissen som næsten er en institution i DTM. Derudover kører også Christian Abt med i teamet. Han vandt ganske overraskende STW-mesterskabet sidste år.

Kris Nissen kan ikke vente med at komme i gang. "Endelig er tiden kommet til at vi skal have vores racere på banen," siger en spændt Kris Nissen. Han er sikker på at folk nok skal få noget for pengene: "Tilskuerne på banen er garanteret et godt show," siger Nissen. Abt har været i England for at teste deres TT-racer og det har indtil videre været uden de store problemer. "Teknologien fungerede fint, alle komponenter passede og intet brød sammen," siger Hans-Jürgen Abt. Men de ved at de er nye, så derfor er målet i første omgang at komme igennem løbet - og hvis de tre racere kommer til mål, så er det første delmål nået.

Laurent Aiello er allerede faldet for sin nye racer. "Jeg tror at vi har den smukkeste bil i DTM," siger franskmanden. "Selvfølgelig vil vi have problemer i starten," forklarer Aiello der forventer at det bliver en spændende serie for de mange fans. Audi TT-raceren er allerede udråbt til at være DTMs yndling…

DTMs 'baby' - Audi TT som helt sikkert får mange fans!

Selvfølgelig er også <

BB  


 

Hop til top25.5.2000

Interview med Thomas Serwin

Hvorfor vælger man en usikker karriere inden for motorsport? Der er så mange der vil frem, og så få der når sit mål…Thomas Serwin, som i dag er 22 år og godt på vej inden for motorsport, fik sit ”kald” som racerkører da han som 10-årig så sin far køre race.
Den lille Thomas udviste stort talent på gokartbanerne, hvilket hurtigt gjorde at resten af familien også blev grebet af motorsportens finurlige univers. Alt inden for familien Serwin bliver arrangeret efter Thomas’ køreskema, som Thomas forklarer ”Fester, bryllupper og alt muligt andet bliver lagt efter min kalender.

Resultatet af støtte fra familie og venner er, at Thomas i dag er blandt de mest succesrige danske talenter, men vil man være blandt de bedste må man også træne, og Thomas træner da også både i fitnesscenter og løber med vennerne hjemme i Århus.

I denne sæson har Thomas så valgt at køre DTC i Tyskland for Fords fabriksteam KFM Motorsport. Et valg Thomas i dag er rigtig glad for. ”Det bliver faktisk sjovere og sjovere jo mere man lære team, bil og mekanikere at kende” fortæller en glad Thomas til Formel-1.dk.

De fleste af kørerene i DTC er langt ældre en Thomas, men det har ikke påvirket ham. For ham gælder det om at være med fremme og for Guds skyld ikke blive nummer sidst!

Thomas har indtil nu kun kørt to løb, men disse løb har været utrolig forskellige. I hans debutløb endte han på en flot 7. plads, mens han i sidste løb måtte udgå pga. en fejl i bilen. Thomas tror dog på, at de kommende løb bliver meget mere positive. Han har fået ny motor, der er større downforce under bilen, der er kommet stiver i bilen og vægten er blevet flyttet. Så Thomas ser klart frem til løbet på Zandvoort den 3. og 4. juni.

Indtil dette løb kan man jo på søndag se Thomas kæmpe mod de to andre finalister i ”Det Perfekte Kup” og læse om ham i Billedbladet, hvor han fortæller om sin bil som blev stjålet på Jyllandsringen.

Så kryds fingre for Thomas på søndag kl. 20.30!

MEL  


Hop til top
DTC - Jesper Sylvest er ligeglad med sin placering

Den forsvarende mester i Dansk Touringcar Challenge, Jesper Sylvest, har pludselig fået helt andre ting at tænke på op til weekendens løb på Ring Djursland. Onsdag skænkede hans hustru, Henriette, ham nemlig to velskabte tvillingdøtre på Hillerød Sygehus, og det har vendt op og ned på prioriteterne hos Citroën Xsara-køreren.

”Selv om jeg kun bliver nummer 15, så er det lige meget. Jeg har nemlig allerede vundet med de to dejlige piger, som jeg har fået i dag,” siger en lykkelig Jesper Sylvest.

Tvillingeparret Julie og Emilie vejede ved fødslen henholdsvis 2.240 og 2.850 gram, men Sylvest afviser dog alle forlydender om, at den mindste af de to havde glemt at få monteret ”ballast” inden start.

”Man skulle næsten tro, at det var et rallyteam, vi har fået, nu hvor der er to,” siger Jesper Sylvest og spøger: ”Men jeg ved egentlig ikke, hvem af dem der så skulle være co-driveren?”

Fødslen var oprindeligt planlagt til at skulle finde sted i midten af juni, men selv om den altså fandt sted næsten tre uger tidligere er forudsagt, så har Jesper det godt med, at tingene skete tidligere end forventet.

”Nu skal jeg nemlig ikke tænke på, om Henriette måske skulle give sig til at føde midt under løbet på Ring Djursland,” siger DTC-mesteren, der netop på Ring Djursland sidste år lagde grunden til sin sejr i Dansk Touringcar Challenge, da han vandt den første af sine tre sejre.

Dengang skete det i en Peugeot 306 GTI, men ved weekendens løb stiller han op i den splinternye Citroën Xsara Coupé VTS, som han tre uger tidligere overraskede mange ved at blive nummer tre med i premieren. For trods familieforøgelsen har Sylvest nemlig ikke planer om at udskifte Coupé-modellen med en stationcar…!

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk