Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.5.2003
 Bahrain klar i april
 20 GP´er på et år?
 50.000 fans mødte op
 Ferrari shakedown
 
25.5.2003
 Ralf til McLaren?
 

Hop til top26.5.2003

Bahrain klar i april

Bahrain som har lagt billet ind på et Grand Prix i de kommende år, har deres bane klar i marts måned. Man ønsker det første GP i april måned.

Bahrain har deres bane klar i starten af marts måned. Derudover ønsker man at det første GP skal køres i starten af april måned. Det betyder at GP'et skal puttes ind efter de første GP'er i Australien og Malaysia, og inden den brasilianske GP. Årsagen hertil skal findes i det religiøse, da Bahrain er et muslimsk land. I oktober som ellers var planlagt til debuten, afholder man Ramadanen. Derfor ser man helst i Bahrain at det skal være i starten af året at man afholder sit GP. Chef for hele foretagendet i Bahrain er østrigeren, Hans Geist, som i de seneste år også har stået for det østrigske GP.

Hans Geist:
"Jeg mener ikke at vi får problemer med at færdiggøre hele anlægget til tiden. Det er ikke noget problem i at organisere en Formel 1 begivenhed, men der er kun en kort tid i at få ideerne flyttet til Mellemøsten. Det er vigtigt for så stort et arrangement at kan beholde den sammen dato hvert år. Vi har intet andet valg end at afholde det i april måned. Se hvordan det gik i Malaysia hvor man flyttede løbet de første 2 år. Der blev det til en økonomisk katastrofe det andet år."

PDL  


Hop til top
20 GP´er på et år?

Der bliver i øjeblikket talt meget om i Formel 1 kredse, om man skal udvide løbskalenderen til mere end de 16 - 17 løb om året.

Der tales i øjeblikket meget om i Formel 1 kredse om man skal udvide løbskalenderen. Formel 1 i Europa er truet af forbuddet mod tobaksreklamer, derfor ser man sig om efter andre muligheder. Allerede næste år sker der ændringer, nye lande kommer til. Teamchef i Minardi, Paul Stoddart, ser udviklingen gå i retning af 20 løb om året. Men der skal flere penge på bordet inden det kan lade sig gøre.

Paul Stoddart:
"Jeg kunne gå acceptere 20 løb om året, så længe vi får vores omkostninger betalt. Ligeledes skal de foregå med mindst 2 ugers mellemrum. Det er i forvejen hårdt nok. Jeg er ked at vi mister Østrig. Tværtimod får vi Bahrain og Kina ind næste år. Flere andre søger også at ligge billet ind, så jeg kan godt forestille mig 20 GP'er om året."

BAR chefen, David Richards, er på linie med Paul Stoddart, og vil også have noget til gengæld.

Paul Stoddart:
"20 løb om året kunne være en fordel for logistikken og vil kræve en hel anden opmærksomhed. Vi tester ca. 40 dage i år. Hvis man fjernede det halve af dem og fik et par GP'er mere i stedet for vil det være en sejr for mange. Se det på den her måde. Vi tager til eksempelvis Barcelona midt på ugen for at teste. Der kommer ingen for at se os. Tv er der ikke og der kommer næsten ingen pressefolk heller. Jeg kan ikke se nogen fordel i at vi kører rundt i cirkler og brænder en masse gummi og benzin af når der ikke er nogen medier til stede. Jeg vil hellere have flere løb og mindre tests. Det vil være en fordel for teamet, vores partnere, sponsorer og fans."

Det er en helt modsat holdning end den som både Ron Dennis og Frank Williams i sidste uge gav udtryk for. De herrer ser ikke de samme muligheder som eksempelvis Paul Stoddart og David Richards.

Ron Dennis:
"Løb koster os penge. Der skal helt specielle grunde til at øge antallet af løb. I øjeblikket er der mulighed for at gå fra 16 til 17, men ikke mere."

Fornyelig blev Bernie Ecclestone spurgt om det vil være muligt at udvide løbskalenderen. Til det kom et at hans meget politiske svar - næsten som vanligt:
"Måske bliver det nødvendigt. Lad os vente og se."

Nu begynder det at blive sværere. Hvem skal bestemme? FIA, Ecclestone eller teamene? I øjeblikket kører man under Concorde aftalen, men den udløber indenfor en kort årrække. Kan man blive enige om en ny til stort set alles tilfredshed, eller vil GPWC (de store bilfabrikker) gøre alvor af deres trussel og skille sig ud fra den nuværende Formel 1 serie og skabe deres egen, hvor de selv er herre over bl.a. pengefordelingen?

PDL  


Hop til top
50.000 fans mødte op

Vi omtalte fornyeligt at Ralf Schumacher og Kimi Raikkonen skulle køre nogle demonstrationsomgange i Stuttgart. 50.000 fans så "racet".

Den tyske automobilklun ADAC har i år 100 års jubilæum. Det markerer man på forskellig vis. I weekenden havde man således arrangeret et demonstrationsløb med Ralf Schumacher og Kimi Raikkonen på en til lejligheden opbygget bybane. Mange flere end beregnet mødte op for at se de to kørere køre rundt i gaderne i deres racere. 50.000 mennesker fyldte området totalt til randen.

For kørerne var det måske en god gang ekstra træning forud for det kommende Grand Prix i Monaco. De helt store hastigheder kunne man ikke nå op på, på banen som kun var 800 m lang.

Ralf Schumacher:
"Det var rigtig sjovt. Det var en god gang underholdning og en god træning for os inden Monacos Grand Prix. Jeg kom aldrig op på mere end 180 km/t så vi kunne kun bruge første og andet gear."

Kørerne kan nu begynde at forberede sig til den første fri træning som starter torsdag i Monaco.

PDL  


Hop til top
Ferrari shakedown

Ferrari teamet benyttede lørdagen til at køre shake down på de racere som de skal benytte i det 50. Monaco Grand Prix, der køres den kommende weekend.

Det var teamets to testkørere, Luca Badoer og Felipe Massa, der stod for forberedelserne til det kommende Grand Prix løb, som blev kørt på Ferrari teamets egen testbane - Fiorano.

Luca Badoer kørte shake down med alle de tre F2003-GA modeller som skal benyttes i løbet, og han kørte tilsammen 32 omgange i racerne, med en bedste tid på 57,613 sekunder.

Felipe Massa stod for dæktest for Bridgestone, og han kørte i den forbindelse 63 omgange i en F2002 model, hvor af de 17 var på det korte bane layout.
Hans bedste tid blev 57,996 sekunder.

AN  


 

Hop til top25.5.2003

Ralf til McLaren?

Med udgangen af 2004 sæsonen, udløber Ralf Schumachers kontrakt med Williams teamet, og allerede nu er der gang i spekulationerne om hvor han så skal køre.

Det har allerede for et stykke tid siden været nævnt at han, eller rettere han manager Willi Weber, skulle være i tæt kontakt med Toyota teamet, men nu udtaler han:
"Der er intet der tale imod et skifte til McLaren" - og han tilføjer - "hvis Norbert Haug kontakter os, vil vi komme med det samme."

Men om dette bare er ønsketænkning fra Weber's side eller et godt udlagt 'røgslør' vide dog ikke.
Og det kan jo også være at Ralf Schumacher vælger at fortsætte i Williams teamet, og bare prøver at presse teamet lidt!

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk