19. | Kris Nissen | Audi | + 3,788 BB Kampen om pole position til årets anden afdeling af Dansk Touringcar Challenge på Ring Djursland var nervepirrende og hårdfin lige til det sidste minut. Kampen stod mellem trioen John Nielsen, Mike Legarth og Michael Carlsen, og da det ternede flag faldt, var det blot en tiendedel af et sekund, der adskildte de tre. Hurtigste mand var Michael Carlsen, der i sin Peugeot 306 GTI derfor skal starte på pole position for femte gang i DTC-karrieren.
"Det var først til allersidst, at jeg satte min tid," forklarer en glad Carlsen. "Vi skiftede til nye dæk midt under tidtagningen, men jeg fik først kørt dem ind mod slutningen af tidtagningen. Samtidig kneb det for mig at få en omgang, der duede, for enten lå der nogle andre biler lige foran mig eller også kiksede jeg et gearskift."
Det var ellers John Nielsen, der længe lå til at sikre sig pole position. I den første halvdel af den tyve minutter lange tidtagning var han hurtigst i sin Nissan Primera, men blev så passeret af Mike Legarth. Super John svarede imidlertid igen ved at sætte en ny hurtigste tid, men så måtte han pludselig rulle i pit, da der manglede fire minutter.
"Det er en drivaksel, der er gået i stykker," sagde John Nielsen, da han var kommet ud af bilen. "Det var ærgeligt, for banen blev stadig mere og mere tør og derfor hurtigere og hurtigere, så det blev ikke mig, der tog pole position. Men nu ved vi under alle omstændigheder, at bilen kører godt."
 John Nielsen havde problemer og missede pole position
Tredjehurtigst var Mike Legarth, der i sin BMW 320i blot var syv hundrededele af et sekund efter John Nielsen. Men ikke nok med det. Midtvejs under tidtagningspasset satte Vamdrup-køreren trumf på og erobrede for en stund den midlertidige pole position.
"Hvis det var en overraskelse, at jeg sidste gang kvalificerede mig til en tredjeplads på gridden, så er dette her altså en endnu større overraskelse," sagde en glad Mike Legarth efter tidtagningen. Vi har fået løst vores kølerproblemer, og da det samtidig stadig var lidt fugtigt på banen, og de andre biler kører med ballast i, så kunne vi bedre udnytte situationen. Hele teamet er jublende lykkelige for resultatet, men vi er også overbeviste om, at der er meget mere i bilen."
Thorkild Thyrring og Michael Schröter besatte de sidste to pladser i top fem, der var adskilt af blot fire tiendedele af et sekund. Herefter var der næsten et halvt sekund ned til næste mand på gridden, Klaus Madsen. Søndagens afdeling af Dansk Touringcar Challenge køres klokken 14.00.
Resultat af tidtagningen for Dansk Touringcar Challenge:
 |
Pos. | Kører | Bil | Bedste tid |
 |
1. | Michael Carlsen | Peugeot 306 GTI | 56,095 |
2. | John Nielsen | BB Skal det lykkes for Juan Pablo Montoya at tage en af de største titler i motorsporten - sejren i Indy 500? På søndag køres det 84. Indy 500-løb, og colombianeren kan skrive sig ind i historiebøgerne. Den hurtige colombianer, der måske er på vej til Formel 1 med BMW-Williams manglede godt nok lige det sidste for at tage pole position da startplaceringerne blev fordelt i sidste uge. Sidste års IRL-mester, Greg Ray har nemlig taget den bedste tid og holder forrest når de berømte ord: 'Gentlemen, start your engines' lyder over superovalen.
Men Montoya varmer godt op og kørte i torsdagens træning den hurtigste tid - med en gennemsnitsfart på godt 350 km/t. Som altid er løbet på Indianapolis meget farverigt og der er flere interessante deltagere, blandt andet nybegynderen Sarah Fisher der byder mændene op til infight. Det er i øvrigt interessant at bemærke at hun kvalificerede sig en plads efter den tidligere vinder af Indy 500, Al Unser jr.Og der var dem der siger at kvinder ikke kan trykke på speederen, og så er hun blot 19 år.
Løbet køres på søndag, og det er kun Juan Pablo Montoya og Jimmy Vasser fra ChampCar der deltager i Indy 500 der køres i den konkurrerende IRL-serie. Over 400.000 tilskuere ventes at overvære verdens hurtigste racerløb.
Startplaceringerne til Indy 500 - år 2000
 |
Pos. | Kører | Snithastighed i km/t. |
 |
1. | Greg Ray | 359,642 |
2. | Juan Pablo Montoya | 359,482 |
3. | Eliseo Salazar | 359,255 |
 |
4. | Robby Gordon | 358,699 |
5. | Scott Sharp | 358,578 |
6. | Jeff Ward | 358,303 |
 |
7. | Jimmy Vasser | 357,236 |
8. | BB Den genopståede DTM-serie ser ud til at blive en stor succes, og lover god race til glæde for tilskuere og TV-seere. Mercedes og Opel er de 'rutinerede' teams, og de bliver i det første løb udfordret af Audi med deres TT-model, som blandt andet danske Kris Nissen kører. Men et mærker mangler - det er Volvo. De skulle egentlig have været stillet til start med Zakspeed, men nu har Volvo alligevel valgt at trække sig ud af serien, og stiller kun op i langdistanceløb med den nyudviklede Volvo.
Volvo testede ellers for nylig en C70 Coupé som skulle køres i samarbejde med Zakspeed. Jörg van Ommen - en anden rutineret DTM-kører skulle have været topkørren. For Zakspeed kan det blive et økonomisk nederlag af dimensioner, men det tager Volvo meget køligt. Ifølge Christoph Sieder kom Zakspeed med et forslag til samarbejde som Volvo ikke ville acceptere, og så faldt alle planer om Volvos entré i DTM til jorden med et brag.
Men de vil ikke afvise at de på et senere tidspunkt kommer med - men det bliver på deres egne præmisser. "Vi har altid sagt at vi følger DTM med interesse," siger Christoph Sieder, der er talsmand for Volvo. "Vi vil først gå ind i DTM når det ser godt ud for os," forklarer han.
DTM kan blandt andet være med til at markedsføre Volvo. For Volvo er også indbegrebet af motorsport. Han lister blandt andet Jaguar op som det nye brand i Formel 1, Ford i rally og så videre. Til rækken af kendte brands hører også Volvo - hvis det altså står til Volvo selv. Men indtil videre springer Volvo DTM over.
BB I Tyskland er det ligeså kedeligt vejr som her i Danmark - regnvejr! Men det skal man jo ikke altid være så negativ over, for i motorsport giver det som regel bedre race, flere dueller og overhalinger!
I Tyskland blev de to første træninger præget af skiftende vejr. Schneider formåede dog at blive den hurtigste kører i den første træning, som i første del blev kørt på tør asfalt. Siden hen regnede det i stride strømme - og det ventes det også at gøre ved kvalifikationen. Schneider var således hurtigst både i regn- og tørvejr. For danske Kris Nissen ser det ud til at blive et svært comeback til det genopståede DTM. I begge træninger måtte danskeren tage til takke med sidstepladsen. Der køres kvalifikation senere lørdag.
BB Det var McDonald's Nissan-teamet, som satte sig på lørdagens uofficielle træning, der fandt sted i regnvejr på Ring Djursland. John Nielsen var hurtigste mand foran teamkammeraten Thorkild Thyrring, der var 0,9 sekunder efter.
"Det tyder på, at vi har fundet en nogenlunde god regnvejrsindstilling til vores biler," konkluderede Super John efter træningen.
"Thorkild og jeg har testet i hver sin retning, for at vi så hurtigt som muligt kunne prøve af, hvad der var bedst. Samtidig har vi denne gang også arbejdet på at få bilen ned i vægt, da vi mener, at vi udnytter reglementets krav om 5,5 kilo pr. hestekraft bedst ved at have færre hestekræfter og en lav vægt fremfor flere hestekræfter og en høj vægt."
Thorkild Thyrring var også glad for resultatet af træningen, selv om han altså næsten var et sekund langsommere.
"Jeg kørte med et helt andet set-up end John, der havde meget blødere fjedre," forklarede Thyrring.
"Med mit set-up mistede jeg meget tid ud af svingene, hvor der specielt løb meget vand. Jeg skulle vente alt for længe med at komme ud af svingene, før jeg kunne give power, så nu skifter vi også over til samme opsætning på min som den, John har brugt."
Den førende i årets Dansk Touringcar Challenge, Michael Carlsen, var tredjehurtigst i sin Peugeot 306 GTI, tre tiendedele af et sekund efter Thorkild Thyrring, mens Pierre Legarth og den tidligere Saxo Cup-vinder, Klaus Madsen, besatte fjerde- og femtepladsen.
Pierre Legarth fandt sine grænser
Pierre Legarth var den eneste DTC-kører, der kom ud for en mindre afkørsel under lørdagens uofficielle træning. For enden af Ring Djurslands langside røg han af banen og parkerede sin Peugeot 406 Coupé på jordvolden.
"Jeg skulle se, hvor langt jeg kunne vente med at bremse under nedbremsningerne," forklarede Pierre Legarth bagefter, "Nu ved jeg i hvert fald, hvor mine grænser ligger."
Den eneste skade, som overgik Peugeot Sport Danmarks flotte Peugeot 406 Coupé, var en afrevet kofanger, og bilen er derfor klar igen, når den officielle tidtagning finder sted i eftermiddag klokken 14.00.
Weinreich fik vand
Regnvejret skabte de største problemer for Jørgen Weinreich, hvis Valvoline Seat Cordoba kun gik på tre cylindre.
"Bilen tog vand ind i luftfilteret, og det fik den til at sætte ud," siger den lille Hammel-kører, der dog valgte at blive på asfalten fremfor at køre i pit.
"Jeg ville ikke ind, for jeg vidste godt, hvad der var galt. Jeg ville i stedet blive ude på banen, for jeg har brug for at få noget mere køretræning i bilen. Jeg er ganske godt tilfreds med de tider, som det nu blev til med bilen, og jeg er overbevist om, at vi nok skal få den til at virke."
Det var ikke et fedt for Allan Bjerregaard
Det var Billund-køreren Allan Bjerregaard, der nåede at tilbagelægge færrest omgange under formiddagens træning. Kun to omgange blev det til, inden han kørte sin Ford Focus i pit.
"Jeg kunne høre, at der var et eller andet, som begyndte at larme i gearkassen, så jeg valgte at køre i pit med det samme," siger Allan Bjerregaard.
Gearkassen blev efterfølgende skildt ad, og det viste sig, at et kardankryds var løbet helt tør for fedt.
"Det kan vi hurtigt reparere, men heldigvis viste træningen da, at Focusen er begyndt at køre virkelig godt. Jeg ved godt, at jeg stadigvæk ligger i den bageste del af feltet, men jeg er ved at rykke opad," slutter Bjerregaard.
Kristian Kolbys DTC-debut udsat
Unge Kristian Kolby får desværre ikke sin DTC-debut i denne weekend på Ring Djursland. Den danske Formel 3000- og Le Mans-kører måtte sidde premiereløbet over for tre uger siden grundet manglende bil og et datosammenfald med hans Formel 3000-program, men torsdag aften blev High Class Racing så endelig færdig med hans Renault Megane Stationcar.
Kolby kom til Danmark, hvor han på Fredericia Køretekniske Anlæg fik lejlighed til at teste bilen fredag eftermiddag. Funktionstesten forløb BB

26.5.2000
 Så er Tyskland igen klar til at genoplive en tidligere succes-serie: DTM. Stardardvognsrace i Tyskland har skiftet mellem flere klasser siden DTM/ITC-serien til sidst løb helt af sporet da først klassen kom under FIAs vinger. Sidenhen overtog STW, men efterhånden blev den serie drænet. Nu er DTM klar til år 2000 - og selvom det i første omgang udelukkende er tyske bilmærker der deltager, er der grund til at se frem til en spændende sæson.
De store mærker der skal duellere om DMT 2000 er "gengangere" fra dengang DTM blev nedlagt: Mercedes og Opel. Men de bliver udfordret af Audi der stiller op med deres frække og allerede meget populære TT-model. Fra en dansk synsvinkel er DTM interessant, eftersom den rutinerede stardvognskører, Kris Nissen er med. Han skal være en af de rutinerede kørere der skal give Audi den bedst mulige debut i DTM.
Grunden til DTM 2000 blev lagt tilbage i december 1998, hvor flere at bilmærkerne satte sig til bords for, sammen med det tyske motorsportsforbund, at finde en nye 'formel' til en standardvognsserie i Tyskland. DTM kørte sig selv i sænk da der blev brugt alt for mange penge på racerne, der til sidst var rene supermaskiner med mange tekniske og raffinerede komponenter. I dag er alle de tilladte komponenter specifikt beskrevet, og således er der ikke så meget at rafle om. Det kan ikke betale sig at bruge timer og millioner af D-mark på hidsig udvikling, og dermed er fremtiden sikret for DTM. "DTM er ikke et forsøg på at opbygge et løb med en stor teknisk armé," siger Mercedes-bossen Norbert Haug. "I stedet giver det fascinerende motorsport med bekendte biler. Det er ikke spørgsmålet om at have den seneste højteknologiske løsninger. Vi ønsker at de mange fans skal være i stand til at se spektakulær motorsport til den lavest mulige udgifter," siger han om konceptet bag det genopståede DTM.
Blandt andet skal der anvendes forskellige vitale komponenter som standard - eksempelvis transmission, bremseskiver, dæk og bagvingerne får samme profil. Reglementet giver også en minimumsvægt for motoren - den må ikke veje mindre end 165 kg. Der skal endvidere anvendes en 4-liters V8-motor - så den skal nok få masser af hestekræfter…
Så hvis vi skal se lidt på deltagerne i DTM i år, der som før omtalt på teamsiden udelukkende er tyske, kan vi lægge ud med nybegynderne i DTM. Hos Audi stiller man til start med tre racere der ledes af Abt Sportsline med Hans-Jürgen Abt ved roret. Senere på sæsonen udvides teamet med yderligere en racer. Feltet hos Audi ser meget stærkt ud: de har sikret sig den tidligere STW-mester og BTCC-mesteren fra 1999, franskmanden Laurent Aiello og Kris Nissen som næsten er en institution i DTM. Derudover kører også Christian Abt med i teamet. Han vandt ganske overraskende STW-mesterskabet sidste år.
Kris Nissen kan ikke vente med at komme i gang. "Endelig er tiden kommet til at vi skal have vores racere på banen," siger en spændt Kris Nissen. Han er sikker på at folk nok skal få noget for pengene: "Tilskuerne på banen er garanteret et godt show," siger Nissen. Abt har været i England for at teste deres TT-racer og det har indtil videre været uden de store problemer. "Teknologien fungerede fint, alle komponenter passede og intet brød sammen," siger Hans-Jürgen Abt. Men de ved at de er nye, så derfor er målet i første omgang at komme igennem løbet - og hvis de tre racere kommer til mål, så er det første delmål nået.
Laurent Aiello er allerede faldet for sin nye racer. "Jeg tror at vi har den smukkeste bil i DTM," siger franskmanden. "Selvfølgelig vil vi have problemer i starten," forklarer Aiello der forventer at det bliver en spændende serie for de mange fans. Audi TT-raceren er allerede udråbt til at være DTMs yndling…
 DTMs 'baby' - Audi TT som helt sikkert får mange fans!
Selvfølgelig er også < BB

Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
| | |