GPDA blev stiftet tilbage i 1961, og med i GPDA den gang, var bl.a. Jack Brabham, Jim Clark, Graham Hill og Stirling Moss. Et af formålene for GPDA er at se til at sikkerheden omkring sporten bliver holdt ved lige og endda øget. Mange ting er blevet drøftet med prof. Sid Watkins, kendt som Formel 1 lægen.
Der var ret stille omkring GPDA i 1980'erne, men efter Roland Ratzenberger og Ayrton Sennas død på Imola i 1994, kom der gang i sammenslutningen igen. Siden de to køreres død, har der været arbejdet godt i sammenslutningen igen. Flere ting er blevet gennemført sammen med FIA. Bl.a. kom der for nogle år siden en revidering af udstedelsen af superlicenserne. Men også sikkerheden på og omkring banerne er med i deres arbejde.
I dag består ledelsen af sammenslutningen af Michael Schumacher, David Coulthard og så det nyvalgte medlem, Jarno Trulli. Valget af Jarno Trulli fandt sted onsdag på et af de mondæne hoteller i Monaco.
Under træningen torsdag, kørte både Arrows og Jordan med en ekstra vinge på bilerne. Tydeligst var det nok at se på Jordan bilerne. Lige foran køreren var der anbragt en stang, hvorpå man havde sat en ekstra vinge. På Arrows bilerne var vingen anbragt længere fremme på bilen oven på næsepartiet. Formålet har selvfølgelig været, at prøve at give bilen noget ekstra downforce. Men nu har FIA erklæret disse vinger for ulovlige.
FIA's tekniske delegerede, Jo Bauer har bedømt vingerne for at være af en farlig karakter, og de to teams har fået påbud om at fjerne vingerne fra bilerne igen inden lørdagens træning og kvalifikation.
Begge teams har øjensynligt ledt efter et smuthul i reglementet for at se, om man kunne øge bilens downforce på denne måde. Men det gik altså ikke. Eddie Jordan må være lidt forvirret over reglementet. For 3 år siden havde Jordan også nogle ekstra vinger på bilen. De var monteret på sidekasserne på bilen. De blev også erklæret for at være ulovlige. Nu er udviklingsomkostningerne til vingerne spildte. Måske ikke helt, men i hvert fald i denne omgang.