Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.5.2001
 Dobbelt Ferrari-sejr i Monaco
 Stewart støtter Coulthard
 Ny hjem fra FIA
 Gorillaen fra Monza er død!
 Monaco - opvarmingen
 Ralf: Monacos GP farligt og forældet
 
26.5.2001
 Jarno Trulli valgt til GPDA
 Ny vinger er ulovlige
 

Hop til top27.5.2001

Dobbelt Ferrari-sejr i Monaco

Det så ud til at blive et glimrende løb for Coulthard, men starten var ikke engang gået, før situationen blev vendt 180 grader. Endnu engang gik det galt med McLaren-racernes luanch control, og efter opvarmningsomgangen måtte David Coulthard indtage pladsen bag resten af feltet. I stedet for kæmpe for fronten, blev første omgang tiæbragt med at duellere med Tarso Marques. Michael Schumachers start blev med et en hel del lettere og han kunne tage føringen med Hakkinen og Barrichello bag sig. Montoya kæmpede sig op bag Ralf Schumacher på 5.-pladsen, men allerede efter to omgange var det slut. Colombianeren oversatsede dér hvor det ikke giver bonus.

Mika Hakkinen hentede godt ind på Michael Schumacher, men pludselig mistede han fart, og både Rubens Barrichello og Ralf Schumacher gik forbi ham. Et besøg hos McLaren-mekanikerne kunne ikke hjælpe stort, og efter endnu et par omgange var løbet ovre for den tidligere verdensmester.

I mens kæmpede David Coulthard med Enrique Bernoldi om 18.-pladsen, men brasilianeren nægtede at give sig, og situationen forbliver uændret mellem de to omgang efter omgang efter omgang efter. selvom en enkelt banearbejder tog sagen i egen hånd og fandt det blå flag frem til Arrows-køreren. Den endelig ydmygelse kom på 26. omgang, hvor Coulthard måtte se sig overhalet med en omgang af sin titel-rival Michael Schumacher.

På 30. omgang forsvandt Trulli ud af løbet med røg og damp fra Honda-motoren. En anden italiener, Fisichella, smækkede Benetton'ens bagende ind mod barrieren, men han var væk, før kranen nåede at få fat på ham. 10-12 omgange senere var den dog gal igen samme sted, og denne gang holdt raceren ikke til sammenstødet.

Mens Button gik i pit, var Frentzens løb ovre. Han parkerede sin Jordan ved udgangen af tunnelen, ved ingangen til chikanen. En snes banemedarbejdere satte livet på spil for at få bilen fjernet fra det kritiske sted.

Efter også Bernoldi havde været i pit, var Coulthard på vej op i feltet. Ingen af de forreste kørere havde været i pit, før Ferrari gjodre klar til Michael Schumacher. Rubens Barrichello overtog føringen indtil sit pitstop flere omgange senere. Ralf Schumacher gik også i pit men med problemer. Der var åbenbart intet at gøre, så Williams-køreren steg ud og overlod 3.-pladsen til Eddie Irvine.

Daivd Coulthard gik som en af de sidste ind til sit pitstop, og da han kom ud foran Jenson Button, lykkedes det ham at beholde sit VM-point. Prost-mekanikerne er kendt for deres dygtighed, og Alesi skulle også kun have skiftet dækkene, men alligevel kostede hans pitstop ham på næste omgang ham en placering og et point.

På de sidste omgange hentede Villeneuve på 4.-pladsen ind på Irvines 3.-plads, men det blev ved truslen og top blev således: M. Schumacher, Barrichello, Irvine, Villeneuve, Coulthard og endelig veteranen Alesi på 6.-pladen - franskmanden første point i denne sæson.
CBA  


Hop til top
Stewart støtter Coulthard

David Coulthards traditionelle pre-sæson kommentarer om, at i år er året, er efterhånden så velkendte, at de er en joke. Coulthards stabilitet over en hel sæson er ofte skuffende, og det får de fleste til at tøve med at udnævne skotten til en favorit, når talen kommer på mesterskabschancer. Men spørger man Jackie Stewart, kan Coulthard udemærket stå som vinder når sæsonen er ovre.

Jackie Stewart har vundet kørernes mesterskab tre gange, så man må formode, at han ved en ting eller to om hvad, der skal til for en sådan præstation. Koncentration er et af kodeordene: "Jeg tror på, at David kan vinde det. Mika har været inde i en byge af uheld, og David har kørt ekstremt godt, han behøver kun at holde koncentrationen," siger Stewart. "Han vil komme til at lave fejl, for man kan ikke køre fejlfrit igennem sæsonen, men han skal holde dem på et minimum. Han har den bedste mulighed for at udfordre nu, hvor han har undsluppet Hakkinens skygge."

Det er ikke kun på grund af nationalt sammenhold, at det ville glæde Stewart at se landsmanden vinde. Han tager sin del af æren for at Coulthard kom frem i motorsportsverdenen: "David har altid haft talentet, noget vi anerkendte da vi skrev kontrakt med ham til Paul Stewart Racing i Formel 3. Han var altid i stand til at få jobbet gjort, vinde løb og opnå pole-positioner. Der så ud til at være et fald i koncentrationen, men det er væk nu."

David Coulthard er kun 4 point efter Michael Schumacher i den samlede stilling, og med en pole i løbet i dag ser det da også godt ud for McLaren-køreren.
CBA  


Hop til top
Ny hjem fra FIA

Max Mosley er som præsident for FIA meget bekymret for kørernes sikkerhed, og det har ført til beslutninger, hvis gavnlige effekt på sporten ikke alle er enige om. Det seneste tiltag burde dog ikke kunne indbyde til kritik. FIA's kommissærer på det lægelige og sikkerhedsmæssige område, Sid Watkins og Charlie Whiting, har stået i spidsen for et hold, der i gennem tre år har arbejdet på en ny type hjelm.

Max Mosley præsenterede forskernes arbejde i går og kaldte slutresultatet for "et stort fremskridt". Den nye hjelm er 15% lettere end de modeller, som kørerne benytter i dag. Desuden absorberer 70% mere energi, hvilket beskytter kørerens hoved bedre mod rystelser og slag, og den er 30% stærkere, hvilket gør det sværere for f.eks. mindre metalstykker at trække igennem og gøre skade, som det var tilfældet i Ayrton Sennas ulykke. Testene viser også at den 30% bedre ved rotationsulykker.

Hjelmproducenterne vil få adgang til planerne over FIAs nye design til efterligning og inspiration til yderligere forbedringer. Mosley fortalte, at en ledende producent allerede havde udtrykt sin interesse for den nye hjelmtype.
CBA  


Hop til top
Gorillaen fra Monza er død!

En af F1-historiens mere farverige kørere, italieneren Vittorio Brambilla, er død af et hjerteanfald, 63 år gammel. Brambilla var kendt som en hård hund, og var umådeligt stolt af sit kælenavn "Gorillaen fra Monza. Han deltog i F1 fra 1974 - 1980. Mest kendt er han for sejren og den efterfølgende afkørsel i det regnvåde GP i Østrig i 1975. Brambilla døde i går sit hjem i Camparada di Lesmo, Italien, mens han var ved at slå græs. Der var intet at gøre, da ambulancen ankom.

Brambilla undslap allerede døden, da han i 1978 var indblandet i den tragiske ulykke på Monza, der kostede Ronnie Peterson livet. Brambilla blev ramt i hovedet og gik i koma, men kom sig og kunne fortsætte sin karriere i motorsportens ædleste klasse. Han var ikke så heldig at slippe med livet i behold denne gang.

Læs også Martin Møller-Thomsens portræt af Vittorio Brambilla.

MMT/CBA
CBA  


Hop til top
Monaco - opvarmingen

Indbyggerne i Monaco får ikke lov til at sove længe denne søndag morgen. Klokken halv ti lyder motorlarmen i gaderne, da opvarmningen op til GP'et går i gang. Hele weekenden igennem har vejret over det lille fyrstedømme været smukt, og hertil morgen er det allerede 24 grader varmt med en banetemperatur på 32 grader. I det strålende solskin viser havneområdet sig fra sin absolut bedste side. Himlen er lyseblå, yachterne hvide, havet turkist og racerbilerne på banen så skinende blanke, at man skulle tro, at de var blevet pudset en ekstra gang til lejligheden. Måske er det ikke kørernes favoritbane, men for F1-entusiastens øjne er det en behagelig afveksling.

Men til det væsentlige: Verstappen, Villeneuve og de to Williams'er er først på banen efter de første tilvænnningsomgange er kørt. Michael Schumacher sætter den første vedvarende toptid i reservebilen, som først bliver overgået af Rubens Barrichello næsten ti minutter senere. Da McLaren kommer til, udvikler det sig til den sædvanlige kamp i toppen. Af de andre kørere viser Eddie Irvine og Jean Alesi solide indsatser.

Benetton'erne er som sædvanlig mere aktive i garagen end på banen, og får tilbagelagt langt færre omgange end resten af kørerne. Fisichella får ikke sat nogen tid, før tyve minutter er gået. Alligevel er han godt med, med tider i top 10. De fem gange han har besøgt banen, har han hentet point de fire gange, og det er også blevet til en plads på podiet. Button ligger langt dårligere blandt Prost'er og Minardi'er.

Tarso Marques får heller ikke brugt mange omgange på banen. Han smadrer ind i rækværket ved Anthony Noghes ligefør start- og mållangsiden. Ralf Schumacher og Jos Verstappen – de to kørere, der har udtalt sig stærkest mod at køre i Monaco – havde også lidt problemer, men ellers forløb opvarmningen uden nogle episoder. McLaren-racerne ser ud til at have overtaget i forhold til deres rødmalede rivaler. Med få minutter tilbage sætter Coulthard hurtigste tid med 1:20,944.

Top 6 blev altså: Coulthard, Hakkinen, M. Schumacher, Barrichello, Frentzen og R. Schumacher. Temperaturen er nu oppe på 38 grader, og vil sandsynligvis hæve sig op over de 40 inden løbet går i gang om lidt under fire timer.
CBA  


Hop til top
Ralf: Monacos GP farligt og forældet

Jos Verstappen fortalte fornyelig, at han simpelthen hader at køre i Monaco. Og han er ikke den eneste med kølige følelser over bybanen. Ralf Schumacher har også udtalt sig negativt om den forældede bane ved dette GP. Hvis han skulle pille et europæisk GP ud af kalenderen, ville han ikke overveje det længe.

Ralf Schumacher forlod sidste år løbet i Monaco på en båre. Halvvejs i løbet havde han fundet vej op til 4.-pladsen, da Mika Hakkinen kom ud af pitten lige foran ham. Ralf Schumacher forsøgte at overhale McLaren'en, men stødte i stedet mod barriererne. Det var først da han rejste sig og undersøgte skaderne på bilen, at han opdagede at der var noget galt. "Først var jeg slet ikke klar over at jeg havde en skade. Jeg sprang lige ud af bilen og inspicerede skaden, da jeg opdagede at mit ben blødte temmelig voldsomt," sagde han dengang. Blodet stammede fra et 8 cm langt sår, der måtte sys med tre sting.

Igen år var der knubs til Ralf Schumacher, da han mistede kontrollen over bilen ved Piscine og kom i nærkontakt barriererne. Det gik hårdt ud over bilen, men også over Ralf Schumachers hoved og nakke. Hviledagen blev brugt til at holde hovedet i ro, og lørdag var han frisk nok til at sætte 5.-hurtigste tid i kvalifikationen, selvom han mener at det kunne være gået bedre, hvis han ikke var blevet fanget bag sin tidligere teamkammerat Jenson Button.

"For kørerne er det en udfordrende bane, men for mig er den alligevel kun farlig og forældet. Jeg synes ikke at vi skulle køre her mer, men det er ikke noget jeg beslutter. Jeg føler mig ikke engang høj af at køre her. Jeg kører her kun fordi jeg er nødt til det," beklager Ralf Schumacher sig. "Det er en fornøjelse, hvis man kan køre hurtigt, men hvis jeg kunne vælge, ville jeg helst ikke køre her." Ak ja, sådan er livet jo. Nogle gange må man gøre ting som man ikke lige har lyst til…
CBA  


 

Hop til top26.5.2001

Jarno Trulli valgt til GPDA

GPDA står for Grand Prix Drivers Association. Det er kørernes sammenslutning i Formel 1 sporten. Jarno Trulli er valgt i stedet for Alex Wurz.

GPDA blev stiftet tilbage i 1961, og med i GPDA den gang, var bl.a. Jack Brabham, Jim Clark, Graham Hill og Stirling Moss. Et af formålene for GPDA er at se til at sikkerheden omkring sporten bliver holdt ved lige og endda øget. Mange ting er blevet drøftet med prof. Sid Watkins, kendt som Formel 1 lægen.

Der var ret stille omkring GPDA i 1980'erne, men efter Roland Ratzenberger og Ayrton Sennas død på Imola i 1994, kom der gang i sammenslutningen igen. Siden de to køreres død, har der været arbejdet godt i sammenslutningen igen. Flere ting er blevet gennemført sammen med FIA. Bl.a. kom der for nogle år siden en revidering af udstedelsen af superlicenserne. Men også sikkerheden på og omkring banerne er med i deres arbejde.

I dag består ledelsen af sammenslutningen af Michael Schumacher, David Coulthard og så det nyvalgte medlem, Jarno Trulli. Valget af Jarno Trulli fandt sted onsdag på et af de mondæne hoteller i Monaco.

PDL  


Hop til top
Ny vinger er ulovlige

Under den frie træning i går, torsdag, kørte Arrows og Jordan med nogle ekstra vinger på bilen. De er nu blevet erklæret for ulovlige af FIA.

Under træningen torsdag, kørte både Arrows og Jordan med en ekstra vinge på bilerne. Tydeligst var det nok at se på Jordan bilerne. Lige foran køreren var der anbragt en stang, hvorpå man havde sat en ekstra vinge. På Arrows bilerne var vingen anbragt længere fremme på bilen oven på næsepartiet. Formålet har selvfølgelig været, at prøve at give bilen noget ekstra downforce. Men nu har FIA erklæret disse vinger for ulovlige.

FIA's tekniske delegerede, Jo Bauer har bedømt vingerne for at være af en farlig karakter, og de to teams har fået påbud om at fjerne vingerne fra bilerne igen inden lørdagens træning og kvalifikation.

Begge teams har øjensynligt ledt efter et smuthul i reglementet for at se, om man kunne øge bilens downforce på denne måde. Men det gik altså ikke. Eddie Jordan må være lidt forvirret over reglementet. For 3 år siden havde Jordan også nogle ekstra vinger på bilen. De var monteret på sidekasserne på bilen. De blev også erklæret for at være ulovlige. Nu er udviklingsomkostningerne til vingerne spildte. Måske ikke helt, men i hvert fald i denne omgang.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk