Jarno Trulli kørte sig ind på en fjerdeplads i Monaco og dermed scorede han sine første points i år. Og det er selvfølgelig flot nok. Men ved den efterfølgende tekniske kontrol af bilerne, fandt folkene i FIA's tekniske kommission nogle uregelmæssigheder ved bilen. Resultatet fra Monacos Grand Prix står dermed som uofficielt indtil en nærmere undersøgelse af Trullis bil er afsluttet.
Ved undersøgelsen af bilerne efter løbet fandt kommissærerne nogle uregelmæssigheder. Bl.a. var forseglingen af den elektroniske Black Box væk. Det betyder automatisk en nærmere undersøgelse af bilens telemetri og bilens computer. Findes der uregelmæssigheder i forhold til det som er anmeldt til FIA inden sæsonstarten og inden løbet, kan Trulli blive diskvalificeret.
Indtil en nærmere undersøgelse af bilen er afsluttet står Trulli dog med sin fjerdeplads. Skulle han blive diskvalificeret rykker alle de efterfølgende kørere én placering frem. Det vil i givet fald betyde at Fisichella får fjerdepladsen, Frentzen får femtepladsen og Barrichello får sjettepladsen.
FIA forventer undersøgelsen afsluttet tidligst i løbet af tirsdag.
Stort set alle kørere var aktive - undtagen Kimi Raikkonen der stadig ikke havde sin bil til rådighed efter sit uheld i første træning. De mest aktive på dagen var de to BAR-racere med Olivier Panis og Jacques Villeneuve der kørte over 50 omgange på de to timer.
Meget overraskende var det Toyota der til sidst satte dagsorden. Allan McNish - første gang han kører Formel 1 i Monaco - strøg ind på en toptid, inden Jarno Trulli sikrede sig dagens bedste tid med 1:18,915.
Derudover kom David Coulthard også rigtig godt med og kørte sig ind på gode tider. Efter en noget træg træning kom også Giancarlo Fisichella med og kørte sig ind i toppen af tabellen. Derudover kan det bemærkes at Barrichello kørte på bedre tid end Michael Schumacher. Den helt store overraskelse må dog siges at være Mark Webber der leverede kanontider og kørte sig ind i top-10.
Enkelte kørere måtte sande at Monaco giver kontant afregning for kørerfejl. Alex Yoong kørte af i det 'obligatoriske' sted at fejle - indgangen til det snævre 'Rascasse' sving. Derimod stod Eddie Irvine også af med manér - han røg af i 'Casino' svinget og smadrede sin Jaguar-racer på en dag hvor ikke alt kørte optimalt for det britiske team. Til sidst måtte også Jenson Button sande at grænserne findes - han kørte af på et andet af banens meget snørklede steder i 'Mirabeau'.
Nu skal man dog passe på ikke at lægge for meget i tiderne fra de frie træninger, da der kan være forskellige taktikker. Og nogle team kan have kørt med mindre benzin og i delvis kvalifikations-opsætning. Meget kommer selvfølgelig til at se anderledes ud i morgen når det for alvor gælder.
Du finder tiderne fra dagens anden træning her
Ferrari ventede dog længe med at komme på banen. Tiderne ligger da også et godt stykke fra det der blev kørt på sidte år, så det må forventes at kørerne kan hive bedre tider ud af racerne til den anden træning.
Meget positivt er det at se Renault langt fremme. Især har Jarno Trulli tidligere været rigtig godt kørende i Monaco - blandt andet har han startet en enkelt gang i forreste række. Det vil være fornemt for ham og teamet hvis de kan komme ligeså langt frem i år. Noget overraskende var BAR meget langt fremme - Jacques Villeneuve på en 6. plads foran Olivier Panis. De har også lidt travlt med at markere sig - som det eneste team har de endnu ikke noget VM-point.
Ligeså fornemt var det igen at se Heinz-Harald Frentzen blande sig med fremme. Med en 5. plads viste han at der kan være gode resultatet i Arrows'en.
Williams gjorde derimod ikke den store figur af sig - jo Ralf Schumacher var med i starten af træningen, men kunne ikke være med til sidst, mens Juan Pablo Montoya var skuffende med en 16. plads.
Enkelte kørere havde også deres hyr med at komme rigtig rundt på banen - hvilket blandt andet Kimi Raikkonen måtte sande.
Du kan finde tiderne fra dagens første træning ved at klikke her