Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.5.2004
 Europas GP - Teams preview - bunden
 Europas GP - dækpreview
 
24.5.2004
 Monacos GP - Set og sket - bunden
 

Hop til top27.5.2004

Europas GP - Teams preview - bunden

Efter det seneste GP i Monaco er der sket en vis rokering i blandt de nederste i feltet. Sauber er rykket foran McLaren der nu befinder sig på en sjetteplads. Nu kommer chancen for at lave om på det.

McLaren:
David Coulthard udgik uforskyldt i Monaco, mens Kimi Raikkonen igen havde problemer med bilen. Det er der blevet arbejdet på siden for at få rettet. McLaren bilerne er tilsyneladende ved at være lidt mere driftsikre, selvom der dog stadig mangler meget. I Monaco var de rimeligt godt med fremme, spørgsmålet er om det var en enlig svale, eller om de kan forsætte fremgangen. Kørerne har helt andre forventninger til den kommende weekend. Det er en helt anden bane, og så er det en af de to "hjemme Grand Prixer" for Mercedes. McLaren kommer dog ikke med de store ændringer på bilen selvom der i forberedelserne er lavet visse små ændringer. Hos McLaren håber man på at den forsatte udvikling kan overføres til bedre og bedre resultater inden den stærkt reviderede "nye" bil kommer i løbet af små 2 måneder. Man er meget opmærksom på vejrliget på stedet, og håber et eller andet sted at det kan være en fordel for teamet, især hvis det bliver regnvejr.

Toyota:
Toyota fik endelig points på kontoen. Det har hidtil været dyrekøbte points, men nu er der forhåbninger om mere. Pointene i Monaco har gavnet moralen i teamet. Nürburgring er næsten hjemmebane for teamet der har base i Köln, og mon ikke der kommer mange fra fabrikken som normalt ikke kommer ud til GP'erne. Teamet er taget direkte til banen fra Monaco og klargør bilerne der. Pga. den korte tid mellem de to GP'er, er det nemmere for teamet at fragte bilerne til banen direkte og så flytte alt det nødvendige udstyr, reservedel osv. fra fabrikken til banen. Forberedelserne er mestendels gjort på Paul Ricard hvor teamet tester mest. Der er ikke de store forandringer i forhold til løbene før Monacos GP, men nogle småforbedringer som Mike Gascoyne løbene finder, er dog kommet med i bilen. I første omgang gælder det om at forsætte udviklingen, og så sikre at bilerne kommer i pointene. Det bliver sikkert sværere på Nürburgring som er en hel anden type bane end den man lige kommer fra. Men nu har man fået smag for pointene, og vil selvfølgelig gerne have endnu flere.

Jordan:
Eddie Jordan er landet igen efter teamets første points i denne sæson. Takket være Heidfeld fik man 2 points i Monaco. Teamet har testet forud for GP'et hjemme i England for et par uger siden og har i samråd med Bridgestone valgt dæk til løbet. Hos teamet håber man på regnvejr i GP'et idet man håber på at kan få et godt resultat ud af det. Men vejret er en temmelig uberegnelig faktor på de kanter, så det er ikke sikkert at det lige bliver søndag at det regner. Men optimismen er steget i teamet efter de første points i denne sæson er kommet i hus. Nu kan man kun håbe på flere. Heidfelds bil kunne holde til strabadserne i Monaco, og havde det ikke været for en elektrisk fejl i Pantanos bil, var han muligvis også kommet i mål. Hos teamet håber man på at det indikerer at man nu langt om længe er på rette vej, og forhåbentligt på vej til endnu flere points.

Jaguar:
Hos Jaguar skal der rettes op efter skuffelserne i Monaco. Teamet er taget direkte til banen for at klargøre bilerne. I baggrunden er en masse data blevet analyseret for at finde forbedringer. Især i forhold til GP'et i Monaco der forløb alt andet end heldigt for Jaguar. Kørerne er dog ret optimistiske. Mark Webber scorede point her sidste år, og både Christian Klien og Björn Wirdheim har kørt her før og også scoret points her, men i mindre formel klasser. Dermed er der ikke en ny bane for nogle af kørerne denne gang. Teamet har ændringer klar til bilen som er blevet testet tidligere. Det vigtigste at arbejde pt. må være at finde noget holdbarhed i bilen. Men kørerne mener at der arbejdes i den rigtige retning. De udtaler at de mærker forandringer og forbedringer fra løb til løb i bilen, nu skal den bare kunne holde h

PDL  


Hop til top
Europas GP - dækpreview

For første gang i år lykkedes det for Michelin at få en sejr, og så endda én et to sejr. Det giver forhåbninger for Europas GP, hvor man også sidste år fik én et to sejr.

Ferrari og Bridgestone er rendt med det hele i år lige indtil Monacos GP. Der blev det til den første Michelin sejr i år. Det håber Michelin selvfølgelig at kunne gentage på Nürburgring. Sidste år fik Michelin også én et to sejr på banen. Men det er ikke sikkert at Bridgestone er helt enig med dem i den betragtning.

Bridgestone:
Bridgestone har fået fem sejre i år, men smilene begyndte at stivne en smule efter GP'et i Monaco. Dog har Bridgestone kunne trøste sig med at både Ferrari, Sauber og Jordan sluttede i pointene. Nu var det lige pludselig konkurrenten Michelin som løb med laurbærrene. Det har man selvfølgelig i sinde at få ændret igen. Man har primært sammen med Ferrari udvalgt de dækspecifikationer der skal bruges på Nürburgring. Helt nøjagtig hvilke vil man selvfølgelig ikke sige, men Bridgestone tager 1400 dæk med til banen. 3 tørvejrsspecifikationer bliver det til startende med en normal compound og de to sidste med blødere specifikationer. Desuden tager man et intermediate og decideret regnvejrsdæk med.

Bridgestone forventer at der bliver meget varierende temperaturer i den kommende weekend, ligesom der også med stor sandsynlighed kan komme regn. Hos Bridgestone anser man ikke banen for at slide voldsomt på dækkene, det er op til teamene at finde en god balance i bilerne for ikke at få et forkert slid på dækkene.

Michelin:
Michelin har allerede for et par uger siden sammen med teamene bestemt sig for hvilke dækspecifikationer der skal anvendes. Michelin har ligesom Bridgestone bestemt sig for 3 compounds i den midterste og bløde del af registret. Også regnvejrsdækkene er af samme specifikation. Helt nøjagtigt hvilke specifikationer der er tale om, afsløres selvfølgelig ikke, men der er tale om en normal compound og to blødere. Forhåbningerne hos Michelin er selvfølgelig ikke blevet mindre efter at de to først placerede biler i mål i Monaco, kørte på Michelin dæk. Det var også tilfældet ved sidste års GP på Nürburgring. Til forskel fra sidste år, køres det europæiske GP i år tidligere end sidste år, men det har begge dækfirmaer taget højde for. Michelin har i hvert fald store forhåbninger til den kommende weekend.

PDL  


 

Hop til top24.5.2004

Monacos GP - Set og sket - bunden

Det var ikke kun i toppen der skete noget. Nej nu mangler kun Minardi at få point. Og med lidt held var det lykkedes.

Største rokering i bunden stod Sauber og Toyota for. Sauber er rykket op i top 5, og byttede plads med McLaren. Toyota fik sæsonens første points, endda fire af slagsen. Jordan fik også deres første point, mens Jaguar nu er næstsidst. 16 kørere har nu fået points. Kun de to Minardi kørere, Giorgio Pantano og Christian Klien har endnu ikke kørt point ind på kontoen.

McLaren - 5 points:
Det går ikke helt som planlagt for McLaren endnu. Det startede ellers godt for Raikkonen, som lå med helt fremme længe, men endnu en gang var uheldet ude. Han blev trukket ud af løbet på 28 omgang med en defekt i pneumatikstyringen. Coulthard blev et af ofrene for Satos uheld, hvor Fisichella kørte hen over bagenden af bilen og rykkede hækvingen af. Skaderne var dog så alvorlige at mekanikerne ikke kunne reparere bilen så Coulthard kunne forsætte. Dermed igen 0 point til teamet, der nu må se sig degraderet og ydermere er presset i pointene af Toyota der kun er ét point efter.

Toyota - 4 points:
Der var næsten vild jubel i teamet efter GP'et i Monaco. Sæsonens første points var i hus og oven i købet med begge kørere i pointene, selvom det en overgang ikke så ud til at Panis ville få point. En af årsagerne var selvfølgelig det store mandefald. Modsat var da Matta kun én omgang efter vinderen. Det skal ses i lyset af at kun de tre på podiet var på omgangshøjde. Og så fik han oven i købet en drivethrough straf. Panis havde alvorlige problemer med bilen både ved starten og ved omstarten. Desuden virkede bremserne på hans bil langt fra optimalt. Faktisk kørte han den største del af løbet med begrænset bremseeffekt. Men Toyota er trods resultatet ikke tilfredse. Man har til hensigt at klage - ikke protestere - over hvordan flagposterne og måske løbsledelsen håndterer anvendelsen af de blå flag. Efter Toyotas opfattelse var det med alt for kort frist at da Matta fik sin straf, hvor man i andre tilfælde så at et antal kørere kunne køre en væsentligt længere strækning uden at der skete noget. Trods utilfredsheden med de blå flag, er teamet selvfølgelig yderst tilfredse med dagens resultat. Det giver en større motivation i teamet.

Jordan - 2 points:
Jordan teamet hører også til de lykkelige. Nick Heidfeld scorede sine og teamets første points i denne sæson. Man fristes næsten til at sige at stedet hvor de kunne få point så er det i Monaco. Pantano udgik på 14 omgang med problemer med gearskiftet der absolut ikke ville som han og teamet ville. Til gengæld kørte Heidfeld et flot løb og fik bilen hjem på syvendepladsen. Man må sige at teamet var gode til at udnytte de SC perioder og ændre taktikken i forhold til disse.

Jaguar - 1 point:
Jaguar har kæmpet stort set forgæves hele weekenden. Mange uheld under træningen. Få kørte omgang som følge deraf. Værre var det under GP'et. Klien røg ind bag i Heidfelds bil på første omgang og så var han ude. Mark Webber kørte ind til 12 omgang hvor motoren begyndte at miste kraft. Årsagen er endnu ikke afdækket. Der bliver lidt til teknikerne at finde ud af. Allerede i den kommende weekend går det løs igen på Nürburgring.

Minardi - 0 point:
Med lidt held kunne Baumgartner have scoret point i denne weekend. Han sluttede løbet sidst på den utaknemmelige niendeplads der jo altså ikke giver point. Hvis bare en af de forankørende var udgået ville Minardi have fået sæsonens første point i lighed med Toyota og Jordan. Baumgartner kæmpede med overstyring næsten hele løbet. Ikke fordi at undertegnede tror at det ville have ændret på resultatet, men det vigtigste for Baumgartner og Minardi var at han fuldførte. Bruni måtte udgå da der manglede 16 omgange. Gearene forsvandt fra gearkassen og til sidst måtte han udgå som følge deraf. Men et rimeligt opløftende resultat for Minardi, også selvom det ikke gav point.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk