Det var ventet at Williams ville få sparket, eftersom FOTA hele tiden har forsøgt at fremstå som værende helt enige i deres fælles kamp mod FIA, hvilket de gjorde tydeligt i det brev der blev stilet til FIA efter løbet i Monte Carlo. Williams teamet skrev dog under for 2010 sæsonen for et par dage siden da teamet slet og ret ikke turde lade være.
Williams beklager selv at de er blevet lukket ude. "FOTAs beslutning er forståelig, selvom den er beklagelig. Som et team og firma, hvis eneste engagement er Formel 1 og medfølgende forpligtelser overfor vores partnere og medarbejdere, var det dog indiskutabelt at vi ville træde ind i næste års mesterskab. Yderligere er vi juridisk forpliget i forhold til vores kontrakt med FOM og FIA i at deltage i mesterskabet indtil slutningen af 2012," er kommentaren fra teamchef Frank Williams.
Kampen fortsætter dog ufortrødent, men det bliver meget spændende at se om der er andre der bryder ud og sikrer sig en plads i feltet 2010 og dermed giver FIA lov at bestemme betingelserne for fremtidens Formel 1.
Der var flere møder i forbindelse med løbet i Monaco, men her blev uenighederne mellem FOTA og FIA ikke løst. Nu er der også internt i FOTA en del problemer, idet den fælles front til dels er blevet brudt fordi Williams har skrevet sig ind for 2010. Det ellers været meldingen at der var total enighed. Andre teams kan måske følge trop, eftersom flere har indikeret at de ikke er direkte imod FIAs forslag. Det er primært Ferrari, Renault og Toyota som de store navne der er meget imod budgetloftet.
Efter Ferrari tabte retssagen mod FIA ved en domstol i Paris langede parterne kraftigt ud imod hinanden. Renault bossen Flavio Briatore har også meldt sig på banen og angrebet FIA.
Mødet internt i FOTA er nok mere ment til at afstemme synspunkter, og ikke mindst sikre at Williams enten bliver sat på plads eller at de øvrige ikke går samme vej.
Starten af den sidste fri træning blev næsten som vanligt temmelig kedelig. Stort set alle kørte en installationsomgang, og så var det dét. Først efter godt 8 minutter skete der noget igen. Timo Glock, Jarno Trulli i Toyota og Giancarlo Fisichella i Force India kørte ud og tog fat på arbejdet.
Efter et kvarter havde hele 4 kørere sat en tid, men nu begyndte der så småt at være større aktivitet. Efter 20 minutter er Fernando Alonso hurtigst med en tid der siger 1:17.995. Den bliver dog hurtigt ændret af Lewis Hamilton der først nu for alvor er nået op i tempo. Han bliver fulgt af blandt andet Mr. Fri Træning - Nico Rosberg. Eneste kører der nu kun har kørt installationsomgangen er Felipe Massa.
Efter 25 minutter har Felipe Massa endelig sat en tid, nu er han kun næstsidst. Rubens Barrichello som heller ikke har kørt særlig meget, er sidst. Til gengæld har Lewis Hamilton travlt. Han har flere gange trykket tiden så den pt. hedder 1:15.622 og godt 0,36 sekund hurtigere end Kimi Räikkönen.
Efter halvdelen af sessionen er kørt, er der lidt stilstand på banen igen. Kun ganske få kørere er på banen lige nu.
Top 5 er pt:
L. Hamilton
K. Räikkönen
N. Rosberg
R. Barrichello
F. Massa
Med 20 minutter tilbage er der igen fuld aktivitet på banen. L. Hamilton fører stadig men er nu efterfulgt af R. Barrichello, K. Räikkönen, F. Massa og N. Rosberg.
Bagerst har længe ligget de to BMW Sauber biler med N. Heidfeld og R. Kubica.
Nu er der 12 minutter tilbage og Kimi Räikkönen har kørt hurtigste tid blot 7/1000 hurtigere end Lewis Hamilton. Agterlanternerne udgøres af Toyota og BMW Sauber kørerne pt. Vinderen af de fleste Grand Prixer i år, Jenson Button, kører hurtigste tid med 8 minutter tilbage.
Kun 5 minutter er tilbage og Fernando Alonso sætter næsthurtigste tid, samtidigt med at de fleste tider forbedres til glæde for nogen og ærgelse for andre. Toyota og BMW Sauber kørerne er stadig de sidste fire biler omend at de indbyrdes skifter placeringer.
De sidste minutter præges af heftig aktivitet. Kan man nu lige forbedre sin placering er det godt. Samtidigt er det vigtig at få prøvet de sidste indstillinger af under pres, hvilket lykkes ganske godt for nogen. Især Fernando Alonso som sætter hurtigste tid.
Tiderne fra 3. fri træning:
![]() | ||||
Plac: | Kører: | Team: | Tid: | Omg: |
![]() | ||||
1. | Fernando Alonso | Renault | 1:15.164 | 24 |
2. | Jenson Button | Brawn GP | 1:15.233 | 29 |
3. | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:15.278 | 24 |
![]() | ||||
4. | Rubens Barrichello | Brawn GP | 1:15.286 | 26 |
5. | Felipe Massa | Ferrari | 1:15.293 | 23 |
6. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:15.382 | 25 |
![]() | ||||
7. | Lewis Hamilton | McLaren | 1:15.389 | 23 |
8. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:15.722 | 23 |
9. | Nico Rosberg | Williams | 1:15.758 | 23 |
![]() | ||||
10. | Mark Webber | Red Bull | 1:15.985 | 24 |
11. | Kazuki Nakajima | Williams | 1:16.103 | 22 |
12. | Adran Sutil | Force India | 1:16.228 | 20 |
![]() | ||||
13. | Sebastien Bourdais | Toro Rosso | 1:16.301 | 23 |
14. | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:16.317 | 29 |
15. | Nelson Piquet jr. | Renault | 1:16.382 | 27 |
![]() | ||||
16. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:16.432 | 22 |
17. | Timo Glock | Toyota | 1:16.527 | 29 |
18. | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:16.599 | 26 |
![]() | ||||
19. | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:16.661 | 22 |
20 | Jarno Trulli | Toyota | 1:16.810 | 26 |
![]() |