Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.5.2010
 Ferrari jubilæum i Tyrkiet
 
21.5.2010
 Monacos GP - de hurtigste omgangstider
 Grus i maskineriet
 

Hop til top27.5.2010

Ferrari jubilæum i Tyrkiet

Ferrari har været med helt fra starten på Formel 1 serien i 1950, eller rettere fra det andet løb, da de sprang åbningsløbet i England over.

Selve Formel 1 sporten rundede sit Grand Prix løb nummer 800 i forbindelse med Singapores Grand Prix for to år siden, hvilket vidner om at der har været enkelte løb undervejs de sidste 60 år hvor Scuderia Ferrari heller ikke har været til start.


Ferrari køreren Peter Whitehead under Frankrigs Grand Prix i 1951.
(Foto: Ferrari)

Indtil nu hvor Ferrari teamet har deltaget i 799 Formel 1 Grand Prix løb, har der været ialt 1842 starter for kørere i Ferrari biler.

De teams der indtil nu har haft flest biler til start:
Plac. Team Starter
1 Ferrari 1842
2 McLaren 1446
3 Lotus 1338
4 Williams 1108
5 Brabham 978
6 Tyrrell 879
7 Minardi 661
8 Ligier 612
9 Arrows 592
10 Sauber 582
11 March 581
12 BRM 560
13 Cooper 524
14 Renault 524
15 Benetton 519

Med tanke på at Ferrari teamet er det eneste af de nuværende teams der har været med lige siden starten på Formel 1 sporten, samt deres 1842 starter, er det vel ikke overraskende at teamet også er det team der har vundet flest løb - det er blevet til i alt 212 sejre, altså sejr i mere end 25% af løbene!

De 12 mest vindende Formel 1 teams:
Plac. Team Sejre
1 Ferrari 212
2 McLaren 167
3 Williams 113
4 Lotus 79
5 Brabham 35
6 Renault 35
7 Benetton 27
8 Tyrrell 23
9 BRM 17
10 Cooper 16
11 Alfa Romeo 11
12 Vanwall 10

Ud af de 212 sejre, som Scuderia Ferrari har vundet, er der en kører der markant trækker fra de andre.
Det er naturligvis Michael Schumacher, der var vundet 72 sejre for teamet med den stejlende sort hingst. Det er 57 sejre mere end Niki Lauda der ligger på 2. pladsen her!


Michael Schumacher er suverænt den mest vindende kører i Scuderia Ferrari's Formel 1 team.
(Foto: Bridgestone)

De mest vindende Ferrari kørere til dato:
Plac. Kører Sejre
1 Michael Schumacher 72
2 Niki Lauda 15
3 Alberto Ascari 13
4 Felipe Massa 11
5 Kimi Räikkönen 9
6 Rubens Barrichello 9
7 Gilles Villeneuve 6
8 Jacky Ickx 6
9 Alain Prost 5
10 Carlos Reutemann 5
11 Gerhard Berger 5

AN  


 

Hop til top21.5.2010

Monacos GP - de hurtigste omgangstider

Monacos Grand Prix 2010 blev vundet af de to Red Bull kørere, med australieren Mark Webber på første pladsen og Sebastian Vettel fra Tyskland på anden pladsen, men når det komme til tiderne på løbets hurtigste omgange, er stillingen omvendt.
Sebastian Vettel var med tiden 1:15,192 den hurtigste Formel 1 kører på en omgange i Monacos gader, han var 0,126 sekund hurtigere end Mark Webber der satte næsthurtigste tid.

B>De hurtigste omgangstider fra Monacos Grand Prix:
Pl. Kører Team Tid Diff.
1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:15,192
2 Mark Webber Red Bull-Renault 1:15,318 0,126
3 Robert Kubica Renault 1:15,353 0,161
4 Felipe Massa Ferrari 1:15,503 0,311
5 Michael Schumacher Mercedes 1:15,580 0,388
6 Fernando Alonso Ferrari 1:15,905 0,713
7 Nico Rosberg Mercedes 1:15,959 0,767
8 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:15,963 0,771
9 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:16,142 0,950
10 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:16,219 1,027
11 Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:16,381 1,189
12 Vitaly Petrov Renault 1:16,405 1,213
13 Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:16,493 1,301
14 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:18,401 3,209
15 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:18,775 3,583
16 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:19,074 3,882
17 Pedro de la Rosa Sauber-Ferrari 1:19,270 4,078
18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:19,340 4,148
19 Karun Chandhok HRT-Cosworth 1:19,553 4,361
20 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:20,130 4,938
21 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:20,775 5,583
22 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:22,255 7,063
23 Jenson Button McLaren-Mercedes no time -
24 Nicolas Hülkenberg Williams-Cosworth no time -

AN  


Hop til top
Grus i maskineriet

Undervejs i det spanske Formel 1 Grand Prix, havde flere kørere tilsyneladende problemer og måtte sænke farten, uden at man udefra kunne se årsagen. Lewis Hamilton sænkede ikke farten, indtil han kørte af banen med det der umiddelbart lignede en punktering. Efter Grand Prixet har flere kørere klaget over mange sten på banen.

Sten har fået skylden for flere af kørernes resultater i det spanske Formel 1 Grand Prix. Især tre teams og deres kørere angiver sten på banen som årsag til at de enten ikke kunne fuldføre eller måtte sænke farten i den sidste del af Grand Prixet.

Værst gik det ud over Lewis Hamilton der i sin McLaren racer måtte se venstre forhjul nærmest kollapse og som sendte ham af banen og ud til dækmuren. Både McLaren og Bridgestone vil nu nærmere undersøge bilen nærmere. Umiddelbart mistænker Martin Whitmarsh at et eller andet på banen, sten eller vragdele, kan være skyld i at venstre forhjul kollapsede på Lewis Hamiltons racer.

Rubens Barrichello var også en af dem der mente at sten var årsag til hans manglende præstation undervejs i Grand Prixet. Han oplevede pludseligt mange vibrationer i bilen, og Sam Michael bekræfter at teamet måtte bede Rubens Barrichello sænke farten for i det hele taget at kunne fuldføre. Rubens Barrichello gjorde allerede efter lørdagens kvalifikation opmærksom på problemet. Beviset skulle være et billede han har taget af sin hjelm der angiveligt var fyldt med stenslag og mærker efter sten.

Sebastian Vettel havde åbenlyse problemer med sin racer. Han måtte ligesom Rubens Barrichello sænke farten i sin racer. I første omgang så det ud til at problemet var i bremserne. Og det er for så vidt også rigtigt. Man mener dog at sten er skylden til at mindst en af bremseskiverne var slået så meget i stykker at man blev nødt til at bede Sebastian Vettel sænke farten væsentligt for at sikre ham så mange points som muligt. Også hans bil skal nu undersøges nærmere for at finde årsagen.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk