Selve Formel 1 sporten rundede sit Grand Prix løb nummer 800 i forbindelse med Singapores Grand Prix for to år siden, hvilket vidner om at der har været enkelte løb undervejs de sidste 60 år hvor Scuderia Ferrari heller ikke har været til start.
Ferrari køreren Peter Whitehead under Frankrigs Grand Prix i 1951.
(Foto: Ferrari)
Indtil nu hvor Ferrari teamet har deltaget i 799 Formel 1 Grand Prix løb, har der været ialt 1842 starter for kørere i Ferrari biler.
De teams der indtil nu har haft flest biler til start:
Plac. | Team | Starter |
1 | Ferrari | 1842 |
2 | McLaren | 1446 |
3 | Lotus | 1338 |
4 | Williams | 1108 |
5 | Brabham | 978 |
6 | Tyrrell | 879 |
7 | Minardi | 661 |
8 | Ligier | 612 |
9 | Arrows | 592 |
10 | Sauber | 582 |
11 | March | 581 |
12 | BRM | 560 |
13 | Cooper | 524 |
14 | Renault | 524 |
15 | Benetton | 519 |
Med tanke på at Ferrari teamet er det eneste af de nuværende teams der har været med lige siden starten på Formel 1 sporten, samt deres 1842 starter, er det vel ikke overraskende at teamet også er det team der har vundet flest løb - det er blevet til i alt 212 sejre, altså sejr i mere end 25% af løbene!
De 12 mest vindende Formel 1 teams:
Plac. | Team | Sejre |
1 | Ferrari | 212 |
2 | McLaren | 167 |
3 | Williams | 113 |
4 | Lotus | 79 |
5 | Brabham | 35 |
6 | Renault | 35 |
7 | Benetton | 27 |
8 | Tyrrell | 23 |
9 | BRM | 17 |
10 | Cooper | 16 |
11 | Alfa Romeo | 11 |
12 | Vanwall | 10 |
Ud af de 212 sejre, som Scuderia Ferrari har vundet, er der en kører der markant trækker fra de andre.
Det er naturligvis Michael Schumacher, der var vundet 72 sejre for teamet med den stejlende sort hingst. Det er 57 sejre mere end Niki Lauda der ligger på 2. pladsen her!
Michael Schumacher er suverænt den mest vindende kører i Scuderia Ferrari's Formel 1 team.
(Foto: Bridgestone)
De mest vindende Ferrari kørere til dato:
Plac. | Kører | Sejre |
1 | Michael Schumacher | 72 |
2 | Niki Lauda | 15 |
3 | Alberto Ascari | 13 |
4 | Felipe Massa | 11 |
5 | Kimi Räikkönen | 9 |
6 | Rubens Barrichello | 9 |
7 | Gilles Villeneuve | 6 |
8 | Jacky Ickx | 6 |
9 | Alain Prost | 5 |
10 | Carlos Reutemann | 5 |
11 | Gerhard Berger | 5 |
B>De hurtigste omgangstider fra Monacos Grand Prix:
Pl. | Kører | Team | Tid | Diff. |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:15,192 | |
2 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:15,318 | 0,126 |
3 | Robert Kubica | Renault | 1:15,353 | 0,161 |
4 | Felipe Massa | Ferrari | 1:15,503 | 0,311 |
5 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:15,580 | 0,388 |
6 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:15,905 | 0,713 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:15,959 | 0,767 |
8 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:15,963 | 0,771 |
9 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:16,142 | 0,950 |
10 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:16,219 | 1,027 |
11 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:16,381 | 1,189 |
12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:16,405 | 1,213 |
13 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:16,493 | 1,301 |
14 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:18,401 | 3,209 |
15 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:18,775 | 3,583 |
16 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:19,074 | 3,882 |
17 | Pedro de la Rosa | Sauber-Ferrari | 1:19,270 | 4,078 |
18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:19,340 | 4,148 |
19 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:19,553 | 4,361 |
20 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:20,130 | 4,938 |
21 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:20,775 | 5,583 |
22 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:22,255 | 7,063 |
23 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | no time | - |
24 | Nicolas Hülkenberg | Williams-Cosworth | no time | - |
Sten har fået skylden for flere af kørernes resultater i det spanske Formel 1 Grand Prix. Især tre teams og deres kørere angiver sten på banen som årsag til at de enten ikke kunne fuldføre eller måtte sænke farten i den sidste del af Grand Prixet.
Værst gik det ud over Lewis Hamilton der i sin McLaren racer måtte se venstre forhjul nærmest kollapse og som sendte ham af banen og ud til dækmuren. Både McLaren og Bridgestone vil nu nærmere undersøge bilen nærmere. Umiddelbart mistænker Martin Whitmarsh at et eller andet på banen, sten eller vragdele, kan være skyld i at venstre forhjul kollapsede på Lewis Hamiltons racer.
Rubens Barrichello var også en af dem der mente at sten var årsag til hans manglende præstation undervejs i Grand Prixet. Han oplevede pludseligt mange vibrationer i bilen, og Sam Michael bekræfter at teamet måtte bede Rubens Barrichello sænke farten for i det hele taget at kunne fuldføre. Rubens Barrichello gjorde allerede efter lørdagens kvalifikation opmærksom på problemet. Beviset skulle være et billede han har taget af sin hjelm der angiveligt var fyldt med stenslag og mærker efter sten.
Sebastian Vettel havde åbenlyse problemer med sin racer. Han måtte ligesom Rubens Barrichello sænke farten i sin racer. I første omgang så det ud til at problemet var i bremserne. Og det er for så vidt også rigtigt. Man mener dog at sten er skylden til at mindst en af bremseskiverne var slået så meget i stykker at man blev nødt til at bede Sebastian Vettel sænke farten væsentligt for at sikre ham så mange points som muligt. Også hans bil skal nu undersøges nærmere for at finde årsagen.