Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.5.1999
 Irvine i front
 McLaren vindblæste
 Stewart ikke med fremme
 Blandet førstedag
 Tider fra 2. frie træning
 Tider fra 1. frie træning
 
27.5.1999
 TV-guide til Barcelona
 Hakkinen - god diplomat
 Hill sat under pres
 Ingen ny motor til Ferrari
 

Hop til top28.5.1999

Irvine i front

Hvorfor kunne Ferrari komme helt frem og sætte de bedste tider i det teamet selv betragter som værende 'McLaren-land?' Vejrforholdene spillede måske en vigtig rolle. "Raceren kørte bedre end den gjorde i sidste uges test. Det er svært at være helt sikker på hvordan situationen er fordi der er den stærke vind," siger Eddie Irvine der spandt af banen på grund af den stærke vind... "Den var skyld i at jeg mistede bagenden af raceren og spandt til morgen. Vindproblemerne er værre end sidste år og da dækkene giver mindre vejgreb må vi holde os mere til aerodynamikken," siger Irvine der oplevede det klassiske problem for mange kørere: En ændring i set-up'et kan hurtigt give en fordel et sted på banen, mens det et andet sted bliver værre. "Selvfølgelig er jeg glad for at være hurtigst i dag, men det betyder ikke så meget," siger Irvine der husker hvordan han også satte gode tider i Monaco - for derefter at blive nummer fire i kvalifikationen dagen efter.

Michael Schumacher havde samme forklaring på den gode form ved fredagens træning. "Bilen føltes bedre end i sidste uges test og dens styring er blevet forbedret," siger hans samstemmende og fortsætter: "Det er svært at analysere dagens tider på grund af vinden som virkelig påvirkede omgangstiderne," siger han og bevarer optimismen og håber på at være med fremme som i Monaco. "Det bliver svært, men er ikke umuligt!" siger Schumacher.

BB  


Hop til top
McLaren vindblæste

Den skiftende vind og høje temperatur var ikke lige McLarens bedste betingelser. Mika Hakkinen blev nummer 4, mens Coulthard var nede på 7. pladsen. "Det var i dag som at stå på ski uden sne," siger Ron Dennis. "Barcelona er kendt for de stormfulde forhold som vi oplevede i dag, så derfor gik vi lidt på kompromis med set-up'et på raceren for at tilpasse os situationen hvis vi oplever dem enten i morgen eller på søndag," fortsætter teamchefen. Både han, Norbert Haug og de to kørere forventer at de vil være med godt med under bedre forhold, og forventer at være godt med når der køres kvalifikation.

Hakkinen og Newey fik masser af vind i håret - (nogen mere end andre...)

BB  


Hop til top
Stewart ikke med fremme

Mod al forventning var Stewart ikke rigtig med fremme i fredagens træning, og de kunne se at deres hårdeste konkurrenter på deres niveau, Jordan have en langt bedre træning hvor Frentzen var med fremme i toppen. Rubens Barrichello sluttede som nummer 8 mens Johnny Herbert kørte en tid der rakte til placeringen som nummer 16 i træningen. "Begge kørere er ikke helt tilfredse med bilens styring. Vi arbejdede os gennem et par set-up ændringer i et forsøg på at finde forbedringer i det område i begge træningsafdelinger i dag," siger Paul Stewart og siger at teamet er langt fra den form de tidligere har vist i tests på banen. "Jeg er ikke helt ulykkelig, men vi har stadig en del arbejde med at forstå baneforholdene en smule bedre," siger Barrichello der peger på at banen ofte skifter karakter, specielt i forhold til sidste uges tests. "Jeg tror at alle havde lidt problemer fordi tiderne ser ud til at være langsommere end de var under testen. Vinden ser ud til at komme fra en usædvanlig retning, hvilket berører bilens opførsel, men i det mindste har vi et udgangspunkt at arbejde ud fra for at finde balancen i raceren," siger Herbert om førstedagen i Barcelona. Briten benyttede kun et enkelt sæt dæk, hvilket afspejlede sig i hans tider. Begge kørere er dog sikre på at de er med fremme når det for alvor går løs i kvalifikationen.
BB  


Hop til top
Blandet førstedag

For BAR var det en blandet fornøjelse - igen! Som det efterhånden er kutyme hos BAR har den ene kører ingen problemer mens den anden har masser af problemer. Jacques Villeneuve havde en problemfri dag, mens Mika Salo (i sit sidste løb for BAR?) måtte bruge tid i garagen fordi hans Supertec-motor fik problemer med olietilførslen - derfor måtte der skiftes motor så han var med i eftermiddagens træning. Villeneuve slutte som nummer 9 mens Salo var helt nede som nummer 18.

"Jeg er meget glad for det arbejde vi udførte i dag. Vi arbejdede med det generelle set-up og var i stand til at gennemføre vores program og jeg fik sat nogle rimelige tider. Derfor er jeg sikker på at vi vil få en god kvalifikation i morgen," siger Jacques Villeneuve der ikke for alvor har haft succes med BAR. Mika Salo der som nævnt havde store problemer havde denne kommentar: "Det var en ret skuffende morgen for mig, eftersom jeg ikke gennemførte en omgang på tid før jeg fik motorproblemet, men mekanikerne udførte et utroligt stykke arbejde ved at skifte motoren på fem kvarter," siger Salo og håber at teamets erfaring med banen kan være en hjælp eftersom finnen blot fik 11 omgange i dagens træning. Robert Synge der siden sidste løb er blevet forfremmet til team manager, efter at Craig Pollock har været i gang med ændringer i teamets struktur, siger om fredagens træning: "Som et samlet hele var det ikke en dårlig dag for os. Jacques gennemførte sit program uden problemer og hans tider viser at vi er ved at være der hvor vi forventer at være på dette tidspunkt," siger han og var ked af at Salo måtte slås med motoren - men indtil videre går det nogenlunde...

BB  


Hop til top
Tider fra 2. frie træning

Så er fredagens frie træning overstået. Tiderne er blevet meget tætte. De første 10 kørere er allesammen inden for et sekund og blandt de 10 første er der repræsenteret 6 forskellige teams. Det tegner lovende før søndagens Grand Prix.
 
Irvine hat stadig hurtigste tid, men denne gang har Frentzen formået at kile sig ind mellem Irvine og Michael Schumacher på 3. pladsen. Så det ser ud til at Jordan har vind i sejlene til på søndag.
 
Se tiderne fra den første frie træning ved at klikke på "Resultater" i den blå bar til venstre.
HK  


Hop til top
Tider fra 1. frie træning

Det blev mere spændende end forventet. De første 6 var allesammen inden for et sekund, og det er vist første gang i denne sæson vi har set det. Overraskende var det nok, at begge Jordan bilerne er blandt de første 6. Og måske, også overraskende, er der, at der ikke er en Stewart racer at finde i top 10 denne gang.
 
Irvine har hurtigst, efterfulgt af sin holdkammerat Michael Schumacher og med Hakkinen mindere end 1/10 af et sekund efter tyskeren.
 
Se tiderne fra den første frie træning ved at klikke på "Resultater" i den blå bar til venstre.
HK  


 

Hop til top27.5.1999

TV-guide til Barcelona

Så kom der igen en guide til weekendens motorsport. Bemærk at der også er Formel 3000-løb i Barcelona og lørdagen kan yderligere krydres med ChampCar-løb når der køres Motorola 300 på St. Louis. For rally-fans er der fredag kl. 17:30 et program på DR2 om de danske rallykøreres præstation i rallyet i Spanien for nogle uger siden. God fornøjelse!

Kl.ProgramTekst
Fredag
12:45 - 14:15DSFDen 2. fri træning
20:15 - 21:30DSFFormel 1
Lørdag
12:45 - 14:20RTLKvalifikation
15:00 - 16:15EurosportFormel 3000
16:30 - 18:00DSF'Warm Up'
21:00 - 00:00EurosportChampCar - St. Louis
Søndag
09:15 - 10:15RTLWarm Up
13:00 - 14:00RTLCountdown
13:45 - 16:00
BB  


Hop til top
Hakkinen - god diplomat

Den finske verdensmester var en af de mange tusind tilskuere på Camp Nou i Barcelona da der i går aftes blev spillet finale i Champions Leauge. Som bekendt vandt Manchester United med 2-1 i de sidste sekunder. På spørgsmålet om hvad han mente om det var finnen meget diplomatisk. "Det var første gang jeg virkelig oplevede en stor fodboldkamp som den. Den var meget sjovt at se alle de mange fans - og hvor glade de var og også hvor godt de opførte sig," siger finnen efter at han var kommet på den 'anden side af hegnet.' "Jeg kører jo for et engelsk team og vores motor er fra Tyskland. Jeg var ikke helt sikker på hvem jeg skulle støtte, men jeg nød kampen. En fantastisk kamp," siger Hakkinen der i en sætning ikke siger så meget, men laver god PR!

Det var meningen at Michael Schumacher også skulle have set kampen live, men han fortrak det hårde slid hjemme på Fiorano - men han nåede at se anden halvleg på TV. "Det var en katastrofe," mente Schumacher om resultatet. Samtidig gav han Bayerns træner et par gode tip med på vejen - "tyskerene skulle i stedet for at forsvare have koncentreret sig om at presse og så var det ikke sket," siger Michael Schumacher der selv er kendt for ikke at satse på den defensive taktik på banen. I øvrigt kan det nævnes at en Manchester United-sejr var den første ingrediens i 'den perfekte weekend' for Ross Brawn...

BB  


Hop til top
Hill sat under pres

Damon Hill har efter sin meget skuffende start på sæsonen fået lagt et stort pres på skuldrene. Hans holdkammerat er kommet direkte fra et Williams-team i krise og taget teten i Jordan-teamet. Allerede efter de første fire løb er det tydeligt at den tidligere verdensmester skal til at komme i sving hvis han skal holde liv i håbet om at fortsætte igen i næste sæson. Specielt efter den skuffende weekend i Monaco er briten i endnu højere grad presset til at levere varen - en dårlig kvalifikation som dog til dels kan undskyldes med et kæmpe crash i træningen - men ikke desto mindre meget skuffende. Der er flere tegn på at Hill ikke har samme koncentration som tidligere og det er det som teamet nu vil arbejde for at briten igen kommer op på mærkerne, men i officielle kommentarer har teamet ikke sat Hill under pres - men han skal til at vende skuden hvis rygterne om at han lægger hjelmen på hylden skal neddæmpes.
BB  


Hop til top
Ingen ny motor til Ferrari

Ferrari kommer ikke med deres nye motor til det Spanske Grand Prix, men den forventes dog at blive introduceret ved det Canadiske Grand Prix. Ferrari kommer dog med nogle aerodynamiske modifikationer som de testede i sidste uge her på banen.

Den nye motor har fået øgenavnet 'super-engine' skulle udvikle omkr. 840 hestekræfter, ved 17.500 omdrejninger. Den er lavet af Beryllium/Aluminium composeet.
Chefen for Ferrari’s motorudvikling, Paolo Martinelli skulle have udtalt at den nye motor udvikler 10~15 hestekræfter mere end McLaren's Mercedes motor.

Man siger dog fra Ferrari’s motor udviklings afdeling, at man vil skrue op for omdrejnings tallet til Kvalifikationen til det Spanske Grand Prix, i et forsøg på at følge med McLaren.

Den nye motor vejer under 100kg, hvilket er 15kg lettere end den de bruger lige nu

HVJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk