Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.5.2004
 Europas GP - Teams preview - top 5
 
27.5.2004
 Europas GP - Teams preview - bunden
 Europas GP - dækpreview
 

Hop til top28.5.2004

Europas GP - Teams preview - top 5

Det er ikke meget tid der har været til forberedelse til det europæiske GP. Med kun en uge mellem det seneste GP og Europas GP, må forberedelserne være lavet forinden.

Efter diverse måske tankeløse handlinger i tunnelen under det store hotel i Monaco, går livet igen videre. Feltet er flyttet nordpå til Nürburgring hvor det næste GP skal køres. Hvad forventer de forskellige teams sig af den kommende weekend?

Ferrari:
Ferrari skal videre. I teamet er man glade for at der kun er en uge mellem Monacos GP og det Europæiske GP. Denne uges travlhed skal få alle i teamet til at glemme skuffelsen over det der skete i Monaco. Michael Schumacher vil bruge uheldet i tunnelen i Monaco til at være endnu mere motiveret til løbet på Nürburgring. Og Rubens Barrichello skal igen gøre sit bedste for teamet og førstekøreren. Teamet har fokus på hvordan Bridgestone dækkene vil klare sig i forhold til Michelin teamene. De er kommet tættere på, også selv om det var et atypisk løb i Monaco set med Ferrari øjne. Det lykkedes aldrig at fange Trulli og Alonso og senere Button. Kold asfalt vil være det bedste der kan ske for Ferrari. Onsdag kørte Luca Badoer den endelige shakedown test i de biler teamet vil anvende på Nürburgring, det forløb uden problemer. Alfa og omega for alle i Ferrari teamet er, at nu skal der igen bringes en sejr i hus.

Renault:
Teamet jublede over Jarno Trullis sejr i Monaco, teamets anden sejr i nyere tid. Men alle i teamet er landet igen, og har i de få dage mellem Monacos GP og inden afrejsen til Nürburgring arbejdet på at klargøre bilerne til en helt anden type bane. Der kommer visse ændringer på bilen, ting der er udviklet inden Monacos GP, men som nu kommer på bilen. Trulli og Alonso ser meget frem til Europas GP, de har nu en meget god fornemmelse af bilen. Udviklingen er i den senere tid gået i den rigtige retning, og nu mærker man for alvor fremskridtene. I teamet har fokuseret meget på vejrudsigten for den kommende weekend. De fleste teams har adgang til data som ikke alle har mulighed for at se. Teamets egne vejrprofeter har lavet masser af udregninger til forhåbentlig gavn for teamet, så setup osv. kan indstilles optimalt. Dermed skulle man også være godt forberedt hvis vejret lige pludseligt skifter, hvad det pr. tradition godt kan i Eifel bjergene hvor Nürburgring ligger.

BAR
BAR teamet var yderst tilfredse med resultatet i Monaco trods fejlen med Satos bil. Jenson Button kæmpede en flot kamp for at komme i front, men det var for sent i løbet til at han kunne nå helt op. Da der ikke kan testes mellem de GP'er, har teamet lavet en masse forberedelser på Paul Ricard i Frankrig. Dobbelt testarbejde må man sige. Til alt held for BAR har de i denne sæson mulighed for at anvende tre kørere i testarbejdet og har gjort flittigt brug af denne mulighed. Teamet forventer at der skal køres med ret meget downforce ligesom man sandsynligvis vælger en forholdsvis blød compound. Kørerne er opsatte på at forsætte den succes man må sige at BAR har haft hidtil i år.

Williams:
Efter et så som så GP i Monaco er Williams klar til det næste GP. Oven i forberedelserne har teamet annonceret en personaleændring der indbefatter Patrick Head, teamets nu forhenværende tekniske direktør. Man håber på at kan gentage sidste års flotte resultat, hvor R. Schumacher vandt og Montoya kom ind på andenpladsen. Ingeniørerne og designerne har fundet og lavet nogle aerodynamiske ting som skal forbedre bilens præstation. Teamet fortæller også at Michelin kommer med to nyudviklede dæk som man vil anvende. BMW har regnet ud, at på Nürburgring kommer man til at køre med fuld gas ca. 50 % af tiden. I kvalifikationen måske endda op til 65 %. Det bliver en helt anden belastning af motorerne end i Monaco. Kørerne håber selvfølgelig på at kunne gentage bedriften fra sidste år. Især R. Schumacher som har boet næsten lige om hjørnet i Kerben. Det er en bane hvor han har kørt adskillige gange i sin karriere.

Sauber

PDL  


 

Hop til top27.5.2004

Europas GP - Teams preview - bunden

Efter det seneste GP i Monaco er der sket en vis rokering i blandt de nederste i feltet. Sauber er rykket foran McLaren der nu befinder sig på en sjetteplads. Nu kommer chancen for at lave om på det.

McLaren:
David Coulthard udgik uforskyldt i Monaco, mens Kimi Raikkonen igen havde problemer med bilen. Det er der blevet arbejdet på siden for at få rettet. McLaren bilerne er tilsyneladende ved at være lidt mere driftsikre, selvom der dog stadig mangler meget. I Monaco var de rimeligt godt med fremme, spørgsmålet er om det var en enlig svale, eller om de kan forsætte fremgangen. Kørerne har helt andre forventninger til den kommende weekend. Det er en helt anden bane, og så er det en af de to "hjemme Grand Prixer" for Mercedes. McLaren kommer dog ikke med de store ændringer på bilen selvom der i forberedelserne er lavet visse små ændringer. Hos McLaren håber man på at den forsatte udvikling kan overføres til bedre og bedre resultater inden den stærkt reviderede "nye" bil kommer i løbet af små 2 måneder. Man er meget opmærksom på vejrliget på stedet, og håber et eller andet sted at det kan være en fordel for teamet, især hvis det bliver regnvejr.

Toyota:
Toyota fik endelig points på kontoen. Det har hidtil været dyrekøbte points, men nu er der forhåbninger om mere. Pointene i Monaco har gavnet moralen i teamet. Nürburgring er næsten hjemmebane for teamet der har base i Köln, og mon ikke der kommer mange fra fabrikken som normalt ikke kommer ud til GP'erne. Teamet er taget direkte til banen fra Monaco og klargør bilerne der. Pga. den korte tid mellem de to GP'er, er det nemmere for teamet at fragte bilerne til banen direkte og så flytte alt det nødvendige udstyr, reservedel osv. fra fabrikken til banen. Forberedelserne er mestendels gjort på Paul Ricard hvor teamet tester mest. Der er ikke de store forandringer i forhold til løbene før Monacos GP, men nogle småforbedringer som Mike Gascoyne løbene finder, er dog kommet med i bilen. I første omgang gælder det om at forsætte udviklingen, og så sikre at bilerne kommer i pointene. Det bliver sikkert sværere på Nürburgring som er en hel anden type bane end den man lige kommer fra. Men nu har man fået smag for pointene, og vil selvfølgelig gerne have endnu flere.

Jordan:
Eddie Jordan er landet igen efter teamets første points i denne sæson. Takket være Heidfeld fik man 2 points i Monaco. Teamet har testet forud for GP'et hjemme i England for et par uger siden og har i samråd med Bridgestone valgt dæk til løbet. Hos teamet håber man på regnvejr i GP'et idet man håber på at kan få et godt resultat ud af det. Men vejret er en temmelig uberegnelig faktor på de kanter, så det er ikke sikkert at det lige bliver søndag at det regner. Men optimismen er steget i teamet efter de første points i denne sæson er kommet i hus. Nu kan man kun håbe på flere. Heidfelds bil kunne holde til strabadserne i Monaco, og havde det ikke været for en elektrisk fejl i Pantanos bil, var han muligvis også kommet i mål. Hos teamet håber man på at det indikerer at man nu langt om længe er på rette vej, og forhåbentligt på vej til endnu flere points.

Jaguar:
Hos Jaguar skal der rettes op efter skuffelserne i Monaco. Teamet er taget direkte til banen for at klargøre bilerne. I baggrunden er en masse data blevet analyseret for at finde forbedringer. Især i forhold til GP'et i Monaco der forløb alt andet end heldigt for Jaguar. Kørerne er dog ret optimistiske. Mark Webber scorede point her sidste år, og både Christian Klien og Björn Wirdheim har kørt her før og også scoret points her, men i mindre formel klasser. Dermed er der ikke en ny bane for nogle af kørerne denne gang. Teamet har ændringer klar til bilen som er blevet testet tidligere. Det vigtigste at arbejde pt. må være at finde noget holdbarhed i bilen. Men kørerne mener at der arbejdes i den rigtige retning. De udtaler at de mærker forandringer og forbedringer fra løb til løb i bilen, nu skal den bare kunne holde h

PDL  


Hop til top
Europas GP - dækpreview

For første gang i år lykkedes det for Michelin at få en sejr, og så endda én et to sejr. Det giver forhåbninger for Europas GP, hvor man også sidste år fik én et to sejr.

Ferrari og Bridgestone er rendt med det hele i år lige indtil Monacos GP. Der blev det til den første Michelin sejr i år. Det håber Michelin selvfølgelig at kunne gentage på Nürburgring. Sidste år fik Michelin også én et to sejr på banen. Men det er ikke sikkert at Bridgestone er helt enig med dem i den betragtning.

Bridgestone:
Bridgestone har fået fem sejre i år, men smilene begyndte at stivne en smule efter GP'et i Monaco. Dog har Bridgestone kunne trøste sig med at både Ferrari, Sauber og Jordan sluttede i pointene. Nu var det lige pludselig konkurrenten Michelin som løb med laurbærrene. Det har man selvfølgelig i sinde at få ændret igen. Man har primært sammen med Ferrari udvalgt de dækspecifikationer der skal bruges på Nürburgring. Helt nøjagtig hvilke vil man selvfølgelig ikke sige, men Bridgestone tager 1400 dæk med til banen. 3 tørvejrsspecifikationer bliver det til startende med en normal compound og de to sidste med blødere specifikationer. Desuden tager man et intermediate og decideret regnvejrsdæk med.

Bridgestone forventer at der bliver meget varierende temperaturer i den kommende weekend, ligesom der også med stor sandsynlighed kan komme regn. Hos Bridgestone anser man ikke banen for at slide voldsomt på dækkene, det er op til teamene at finde en god balance i bilerne for ikke at få et forkert slid på dækkene.

Michelin:
Michelin har allerede for et par uger siden sammen med teamene bestemt sig for hvilke dækspecifikationer der skal anvendes. Michelin har ligesom Bridgestone bestemt sig for 3 compounds i den midterste og bløde del af registret. Også regnvejrsdækkene er af samme specifikation. Helt nøjagtigt hvilke specifikationer der er tale om, afsløres selvfølgelig ikke, men der er tale om en normal compound og to blødere. Forhåbningerne hos Michelin er selvfølgelig ikke blevet mindre efter at de to først placerede biler i mål i Monaco, kørte på Michelin dæk. Det var også tilfældet ved sidste års GP på Nürburgring. Til forskel fra sidste år, køres det europæiske GP i år tidligere end sidste år, men det har begge dækfirmaer taget højde for. Michelin har i hvert fald store forhåbninger til den kommende weekend.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk