Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.5.2005
 Hjemmebanemand på pole
 Motorskift til 2006 sæsonen?
 
27.5.2005
 Europas GP - Teams preview - Top 5
 Europas GP - Teams preview - bunden
 

Hop til top28.5.2005

Hjemmebanemand på pole

Det blev en lokal helt der lørdag eftermiddag kunne sikre sig pole-positions til søndagens Grand Prix på Nürburgring. Banen er Schumacher brødrenes hjemmebane, men det var nu ikke dem der tog pladsen. Derimod gik pole til Nick Heidfeld, der efter 2. pladsen i Monaco for en uge siden, åbenbart har fået smag for mere.

Før sæson starten var det ellers tydeligt at Mark Webber var manden man regnede med i Williams. Australieren er fra mange sider udråbt til noget stort. Heidfeld måtte kæmpe om sin plads med Antonio Pizzonia. I virkeligheden var det egentlig Button der skulle have haft pladsen, men han måtte blive ved BAR. Og nu er spørgsmålet om Williams egentlig er interesseret i at skifte nogle af de to kørere ud?

Det var endda lige ved at blive en total Williams opvisning, men sidste mand - Kimi Raikkonen - formåede at kile sig ind mellem de to Williams racere. Dermed blev det ikke til tre poles i træk, men det gør sikkert ikke så meget for finnen - hvis bare han vinder tre løb i træk i stedet for. Hans form er god i øjeblikket, men Williams er mere end interesseret i at stikke en kæp i McLaren racerens hjul.

Dagens skuffelse var VM frontmanden Fernando Alonso, der kun formåede at blive nr. 6 i tidskørslen. Selvom han fører med 22 point skal præstationerne helst ligge lidt nærmere forenden af feltet, hvis man skal overbevise konkurrenterne om at man er urørlig. I al fald er der intet der tyder på en direkte konfrontation mellem ham og Raikkonen.

Det var Jarno Trulli og Juan Pablo Montoya der stillede sig mellem Alonso og top 3. Begge leverede de fornuftige præstationer, der så helst skal omsættes til gode point i morgen. Specielt for Montoya kan man begynde at stille krav om en snarlig podieplads.

Verdensmesteren Michael Schumacher havde ikke den bedste dag på kontoret. Han sluttede som nr. 10 - halvandet sekund efter Heidfeld. Ferrari har sommetider satset på en strategi med at køre med meget benzin i starten - og haft succes med det. Men i øjeblikket virker bilen en anelse tandløs - og det samme gør Schumacher. Holdkammerat Barrichello sluttede på tre pladser foran Michael.

Ralf Schumacher blev nr. 8 og satte dermed en streg under at han er den svage part i Toyota teamet. Fisichella tog 9. pladsen og lignede en der skal kæmpe op ad bakke i morgen.

Det tilbagevendte BAR team imponerede slet ikke, men blandede sig med de to andre middelklasse hold, Sauber og Red Bull. Bagerst på gridden formåede Jordan og Minardi at blande sig med hverandre, så det er ikke til helt at sige hvordan dagsformen er i den ende af feltet!

MMT  


Hop til top
Motorskift til 2006 sæsonen?

Rygter er der altid nok af inden for Formel 1 sporten, og de drejer sig ikke altid om kørerne, denne gang er det motorene der er 'i ilden'.

Den tidligere BMW motor sport direktør - østrigeren Gerhard Berger - har udtalt til en af hans hjemlands aviser, at han stadig holder møder med sine tidligere kollegaer Mario Theissen og Burkhard Goeschel.
Ud fra disse møder mener Berger at kunne fastslå to væsentlige motorskift til den kommende sæson.

Han regner det for helt sikkert at Sauber teamet næste år kører med BMW motore.
Dette skulle tilgenæld stride mod Williams ønsker, så det forventes at de 'dropper' BMW, og i stedet skifter over til Toyota.

Uafhængige kilder i Holland oplyser, at Williams næste år kører med Toyota motore, som dog bliver leveret med Lexus skilte på topdækslerne.

Skulle dette vise sig at stemme, så skal vi næste år vænne os til to nye teamnavne:
Sauber BMW samt Williams Lexus.

AN  


 

Hop til top27.5.2005

Europas GP - Teams preview - Top 5

Endelig fik Williams teamet vist noget, men der er andre spillere på banen. McLaren har fundet formen, og Renault og Toyota har noget at skal gøre godt igen.

Williams kørerne fik vist at nu er teamet på rette vej, nu skal de bare bevise at Williams kan holde formen. McLaren skal have hevet Montoya med helt frem også, Toyota kiksede lidt i Monaco og skal have genoprettet formen. Ferrari hænger på i top 5 og tester i denne uge trods modstand. Er de på vej fremad efter en svag sæsonstart? Bjergene i området garanterer næsten altid et ustadigt vejr, og det skal med i beregningerne hos alle.

Renault:
Renault har fået noget at forsvare. Både i kørernes og i konstruktørernes mesterskab, begynder konkurrenterne at nærme sig. Alonso kan overleve et par løb endnu, men i konstruktørernes mesterskab er McLaren nu kun 12 points efter. Kørerne håber begge på at "nedturen" i Monaco, blot var en enlig svale. Begge mener at Nürburgring passer bedre til R25'eren. Den nye aerodynamiske pakke man brugte i Monaco, videreføres til Nürburgring, dog ændret så den passer til banens karakteristik. Renault har været venlige og har udlånt deres testkører Franck Montagny til Jordan teamet til fredagens træninger. Det drejer sig dog om for Renault at forblive i toppen. Hvordan det skal gøres, må de finde ud af i teamet. Det tempo som Raikkonen har fundet på at køre med, skal indhentes. Det er muligt at bilen er god at køre i - ifølge kørerne, men farten skal også være der, nu hvor McLaren tilsyneladende har indhentet Renault og overhalet dem også. Hvad gør Renault nu? Første del af svaret får vi søndag eftermiddag.

McLaren:
McLaren vil nu prøve at gøre Renault kunsten efter. Alonso har tre sejre på stribe, kan man opnå det med Raikkonen? Motivationen er i top, og skal udnyttes. Det drejer sig om at få kontrol over den understyring som banen er kendt for at give. Hos McLaren mener man at man har fordelene på sin side denne gang. Først og fremmest er der flere overhalingsmuligheder her end der var i Monaco - der skal vel heller ikke så meget til. Dernæst skal begge kørere at de er nogle af de sidste i den første kvalifikationskørsel - Raikkonen er den sidste. Farten fejler tilsyneladende ingenting i bilerne i øjeblikket, men det er nu at McLaren skal vise at stabilitet og holdbarheden er der.

Toyota:
Toyota holder på i top 3 endnu, men Williams nærmer sig med raske skridt. Toyota håber at den lille nedtur man havde i Monaco, blot var en enlig svale. Men kan teamet blive ved med at imponere, eller er forspringet ved at blive udlignet og indhentet af andre teams? Trulli kalder banen for en normal bane, ikke særlig svær. Udfordringen er at finde en god rytme på banen, mener han. Ralf Schumacher kommer på en slags hjemmebane her, da han og storebror er opvokset næsten lige om hjørnet. Han kan godt li' banen, men det er nok mest fordi det er hjemmebane for ham. Han kan godt være lidt bekymret for bagdækkene, det er et spørgsmål om tracktion, mener R. Schumacher. Teamet er nok mest glad for at komme til en normal racerbane igen. Gadeløb passer tilsyneladende ikke Toyota ret godt.

Williams:
Der var stor opmuntring til Williams teamet i Monaco, men kan de gøre kunsten efter på Nürburgring? Måske. Begge kørere får nye motorer til Europas GP, så der burde der ikke mangle noget. Men så er det lige det med banen. Nu er man tilbage på en bane hvor der ikke skal bruges helt så meget downforce, og kan Williams bilerne stå distancen der? Williams stiller med samme bil, men med ændret aerodynamik. Man har ved tidligere tests fundet setuppet. Nico Rosberg har lavet en shakedown af bilerne på Silverstone, og teamet vil så fokusere på hvordan tracktion kontrollen skal justeres. Og så er der noget med starten, som Mark Webber lige skal forbedre. Den har han været god til at miste. Begge kørere er begejstrede for banen, nok mest Heidfeld fordi han selv er opvokset lige om hjørnet. Stemningen i teamet er steget adskillige grader ef

PDL  


Hop til top
Europas GP - Teams preview - bunden

Blandt de nederste fem teams, er der vel ikke så meget andet at sige end at det må de gøre bedre, dog med en enkelt undtagelse.

De fem nederste teams har ikke imponeret ret meget endnu i år. BAR var på vej, men ødelagde det for sig selv. Nu får de lov at køre med igen, og nu skal de for alvor til at bevise noget. Red Bull fik ikke points sidste gang, men vil gøre skaden god igen, og Sauber har stadig meget at indhente. Jordan og Minardi, ja, de er med.

Red Bull:
Som tidligere nævnt andet steds, får Tonio Liuzzi chancen endnu en gang inden Klien tager over i Canada. Alle i teamet var særdeles skuffede over udkommet af Monacos GP, men livet skal gå videre og "Next Stop" er Europas GP på Nürburgring. Især David Coulthard vil revanchere sig. Han var uskyldig i uheldet i Monaco, men blev et offer for omstændighederne. Den sportslige direktør i teamet, Christian Horner, mener at den ændrede kvalifikation vil være til fordel for Red Bull. Red Bull har haft vældigt travlt i denne uge med at få en ny racer klar til DC, som måtte stille op i en reservebil i Monaco. Dog er man rimeligt fortrøstningsfulde i teamet, eftersom man nu igen kommer til en normal racerbane.

Sauber:
Sauber har noget at revanchere, men det er internt. JV's uheldige indsats overfor teamkollega Massa, har fremkaldt adskillige panderynker hos Peter Sauber. Denne mislykkede indsats fra JV kostede sandsynligvis teamet fem points i Monaco. Der har i ugens løb været indkaldt til internt møde mellem kørerne og Peter Sauber, som er alt andet end tilfreds med den situation. Sauber teamets forberedelser går i retning af et setup der fungerer på denne bane. Understyring kan være et stort problem på Nürburgring. Det bliver forstærket af flere sving hælder ud af og derved forstærker effekten. Aerodynamik bliver derfor et hovedpunkt i teamets forberedelser. Det bliver en masse kompromisser der skal indgås for at bilen fungerer bedst muligt. Allerede på nuværende tidspunkt forventer teamet at dækvalget bliver et medium dæk eller måske endda lidt blødere. Banen er ikke så hård ved dækkene som andre baner kan være. Kørerne er ikke så begejstrede for banen. Dermed ikke være sagt at de ikke kan li' den, men den er ikke så umiddelbar at køre, idet den ødelægger deres flow. Begge er enige om at det er den første sektion der ikke er helt ok.

BAR:
BAR har haft to løbs pause pga. straf for ulovligt tankanlæg. Straffen er nu udstået, og man skal videre. Teamet har selvfølgelig brugt den ufrivillige pause til at få rettet bilen, men især også til at teste. BAR teamet kan derfor komme til Nürburgring utroligt velforberedte. Især Sato har kørt meget hurtige tider på Paul Ricard i Frankrig under test. Gil de Ferran afslører at man har nogle nye og vel gennemtestede aerodynamiske dele klar. Teamet har også forberedt bilernes tracktion kontrol og selve balancen i bilen skulle også være på plads. Kørerne er klar. Button venter kun på at forbedre sit resultat fra sidste sæson - en af de mange gange han var på podiet sidste år. Og Sato, ja han skal ud over stepperne ligesom han plejer.

Jordan:
Som nævnt andetsteds her på sitet, får Jordan hjælp udefra fredag. Renaults testkører, Franck Montagny, skal assistere teamet. Og måske er det nødvendigt. For første gang i meget lang tid måtte Jordan teamet nemlig vige pladsen for Minardi. Meget af dét, skyldes mekaniske problemer. Nu kommer man tilbage til normale tilstande når det gælder bane, så man håber på i teamet at man får et bedre udbytte denne gang.

Minardi:
I Monaco lykkedes det for Minardi at kvalificere sig bedre end Jordan teamet, men i løbet holdt det ikke helt. Det var kørerne selv skyld. På Nürburgring venter man sig at de positive takter kan foresætte, og så er det igen vigtigt at komme i mål. Bliver det første gang at Minardi kommer foran Jordan når målstregen passeres for sidste gang søndag eftermiddag? Første gang bliver det ikke, men det bliver første gang i meget lang tid

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk