Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.5.1999
 Kongelig F1-kørsel
 Irvine fik et chok
 Sponsor for Schumacher stopper
 Hakkinen på Pole
 Barcelona, 4. fri træning
 Barcelona, 3. træning
 
28.5.1999
 Irvine i front
 McLaren vindblæste
 Stewart ikke med fremme
 Blandet førstedag
 Tider fra 2. frie træning
 Tider fra 1. frie træning
 

Hop til top29.5.1999

Kongelig F1-kørsel

Det er ventet at den spanske kong Juan Carlos får en tur i Formel 1-raceren som McLaren har bygget. Han får en tur i den tosædede McLaren racer og chauføren bliver som sædvanligt Martin Brundle. Rygter vil også vide at andre teams overvejer at bygge en to-sædet racer, blandt andet Jordan som ser det som et godt udstillingsvindue.
BB  


Hop til top
Irvine fik et chok

Eddie Irvine fik et mindre chok da han var på vej fra Italien til banen nær Barcelona. Hans private jet fik problemer mens flyet var oppe i godt tre kilometers højde. "Pludselig lød der et kæmpe knald. Mine piloter havde heldigvis masser erfaring og klarede med stor ro det nødvendige," siger Irvine der trods alt fik sved på panden. Flyet vendte tilbage til Milano hvor han måtte vente på et 'almindeligt' fly til Barcelona - derfor kom han først til banen sent tirsdag aften. Men hændelsen lader ikke til at have rystet ireren!
BB  


Hop til top
Sponsor for Schumacher stopper

Michael Schumachers personlige sponsor, Dekra har tidligere meldt ud at de ønskede at slutte deres sponsoraftale med tyskeren efter denne sæson - og dermed er der masser af plads ledig på Schumachers hjelm, køredragt og ikke mindst på hans kasket hvor Dekra-mærket har været markant. Står du lige og har brug for reklamepladsen koster det godt 15 millioner kroner om året. Men fastfood-kæden McDonalds ser ud til at være meget interesseret i at få deres navn på Schumachers kasket.
BB  


Hop til top
Hakkinen på Pole

Kvalifikatinen til det Spanske Grand Prix på Circuit de Catalunya ved Barcelona blev een af de mere spændende i de senere år. Hele 5 kørere var med i den afgørende duel om forreste startposition. Indtil der manglede godt 20 minutter af timen var det overraskende Jean Alesi i sin Sauber Petronas, dem med Ferraris gamle motorer, som sad på pole. Og det var ikke fordi McLaren eller Ferrari ikke have været på banen endnu! Derefter så det længe ud til at det var andenkørernes dag, idet både David Coulthard og Eddie Irvine udviste fremragende kørsel. Men første mand til at slå Alesi af pole var Michael Schumacher, men der gik ikke længe før David Coulthard overtog først pladsen, for kort tid efter, at blive afløst af Eddie Irvine. Alt dette skete inden for kort tid, og det så efterhånden ud til at Ireren skulle starte på pole for første gang i karrieren, noget vi godt kunne unde den loyale andenkører. Men med 7 minutter igen slog verdensmester Hakkinen til. Den flyvende Finne som var mellemlandet på 5 pladsen kørte en perfekt omgang i weekendens hurtigste tid 1:22,088 og var dermed 0,131 sekund hurtigere en Eddie Irvine på andenpladsen. Den VM førende Michael Schumacher måtte skuffet tage sig til takke med 4 pladsen. På hans sidste omgang var han hele 0,299 efter Hakkinen. BAR teamet var igen hurtigste Supertec motoriserede vogn på en ganske hæderlig 6. plads. Alt i alt tyder det på at de kedelige kvalifikationer som f.eks. den i Melbourne er ovre og vi kan se frem til 11 spændende kvalifikationer resten af sæsonen.
MBP  


Hop til top
Barcelona, 4. fri træning

Så er weekendens sidste fri træning slut. Top 2 tiderne fra tidligere på formiddagen fik lov at stå. I sidste minut lykkedes det for Hakkinen at skære 0,075 sekund af sin tid, men er stadig efter Schumacher og med over en tiendedel op til Coulthard. Derimod lykkedes det for Frentzen og Alesi at presse sig ind foran Villeneuve som tidligere besatte 4. pladsen. Rubens Barrichello fik sin Stewart kørt ind på 7. pladsen, og begge SF-03'ere er således i top 10. For Eddie Irvine var der ingen trøst at hente i denne session. Ireren måtte se sig selv helt nede på 17. pladsen. Enten har Ferrarien med nr. 4 tekniske problemer, eller tror man at man har fundet det rigtige setup til kvalifikationen og koncentrerer sig om opsæt til løbet i morgen. Ferrari's testkører Luca Badoer nåede ikke ud i Minardien i dagens første session, men kom dog ud i denne session. Badoer lukker feltet af, godt 4 sekunder efter Coulthard. Nu venter vi alle spændte på kvalifikationen fra kl. 13 til kl. 14. Husk også at Eurosport i eftermiddag sender direkte fra Formel-3000 løbet, hvor danske Jason Watt er med.
MBP  


Hop til top
Barcelona, 3. træning

Lørdagens første session er netop overstået. McLaren som i går ikke imponerede slog her til morgen tilbage. Hakkinen og Coulthard satte på skift hurtigste tid, men til sidst måtte Hakkinen se sig tilfreds med dagens 3. hurtigste tid efter Coulthard og Schumacher. Gårsdagens hurtigste mand, Eddie Irvine måtte i dag tage sig til takke med 16 pladsen. Hans tid var ca. 3 tiendedele langsommere end i går. Men ingen ved om han blot er ved at teste race setup. Retter vi blikket frem mod eftermiddagens kvalifikation, så tyder det på en særdeles spændende time. Michael Schumacher er kun 0,074 sekund efter Coulthard på en bane som godt kan betegnes som McLarens hjemmebane. Og med mindre dagens anden træning vil det andeledes må det da også igen blive en kamp mellem McLaren og Ferrari. Nærmeste forfølger er Villeneuve som er næsten 1 sekund efter Coulthard. Tiderne finder du som altid på vores resultat side.
MBP  


 

Hop til top28.5.1999

Irvine i front

Hvorfor kunne Ferrari komme helt frem og sætte de bedste tider i det teamet selv betragter som værende 'McLaren-land?' Vejrforholdene spillede måske en vigtig rolle. "Raceren kørte bedre end den gjorde i sidste uges test. Det er svært at være helt sikker på hvordan situationen er fordi der er den stærke vind," siger Eddie Irvine der spandt af banen på grund af den stærke vind... "Den var skyld i at jeg mistede bagenden af raceren og spandt til morgen. Vindproblemerne er værre end sidste år og da dækkene giver mindre vejgreb må vi holde os mere til aerodynamikken," siger Irvine der oplevede det klassiske problem for mange kørere: En ændring i set-up'et kan hurtigt give en fordel et sted på banen, mens det et andet sted bliver værre. "Selvfølgelig er jeg glad for at være hurtigst i dag, men det betyder ikke så meget," siger Irvine der husker hvordan han også satte gode tider i Monaco - for derefter at blive nummer fire i kvalifikationen dagen efter.

Michael Schumacher havde samme forklaring på den gode form ved fredagens træning. "Bilen føltes bedre end i sidste uges test og dens styring er blevet forbedret," siger hans samstemmende og fortsætter: "Det er svært at analysere dagens tider på grund af vinden som virkelig påvirkede omgangstiderne," siger han og bevarer optimismen og håber på at være med fremme som i Monaco. "Det bliver svært, men er ikke umuligt!" siger Schumacher.

BB  


Hop til top
McLaren vindblæste

Den skiftende vind og høje temperatur var ikke lige McLarens bedste betingelser. Mika Hakkinen blev nummer 4, mens Coulthard var nede på 7. pladsen. "Det var i dag som at stå på ski uden sne," siger Ron Dennis. "Barcelona er kendt for de stormfulde forhold som vi oplevede i dag, så derfor gik vi lidt på kompromis med set-up'et på raceren for at tilpasse os situationen hvis vi oplever dem enten i morgen eller på søndag," fortsætter teamchefen. Både han, Norbert Haug og de to kørere forventer at de vil være med godt med under bedre forhold, og forventer at være godt med når der køres kvalifikation.

Hakkinen og Newey fik masser af vind i håret - (nogen mere end andre...)

BB  


Hop til top
Stewart ikke med fremme

Mod al forventning var Stewart ikke rigtig med fremme i fredagens træning, og de kunne se at deres hårdeste konkurrenter på deres niveau, Jordan have en langt bedre træning hvor Frentzen var med fremme i toppen. Rubens Barrichello sluttede som nummer 8 mens Johnny Herbert kørte en tid der rakte til placeringen som nummer 16 i træningen. "Begge kørere er ikke helt tilfredse med bilens styring. Vi arbejdede os gennem et par set-up ændringer i et forsøg på at finde forbedringer i det område i begge træningsafdelinger i dag," siger Paul Stewart og siger at teamet er langt fra den form de tidligere har vist i tests på banen. "Jeg er ikke helt ulykkelig, men vi har stadig en del arbejde med at forstå baneforholdene en smule bedre," siger Barrichello der peger på at banen ofte skifter karakter, specielt i forhold til sidste uges tests. "Jeg tror at alle havde lidt problemer fordi tiderne ser ud til at være langsommere end de var under testen. Vinden ser ud til at komme fra en usædvanlig retning, hvilket berører bilens opførsel, men i det mindste har vi et udgangspunkt at arbejde ud fra for at finde balancen i raceren," siger Herbert om førstedagen i Barcelona. Briten benyttede kun et enkelt sæt dæk, hvilket afspejlede sig i hans tider. Begge kørere er dog sikre på at de er med fremme når det for alvor går løs i kvalifikationen.
BB  


Hop til top
Blandet førstedag

For BAR var det en blandet fornøjelse - igen! Som det efterhånden er kutyme hos BAR har den ene kører ingen problemer mens den anden har masser af problemer. Jacques Villeneuve havde en problemfri dag, mens Mika Salo (i sit sidste løb for BAR?) måtte bruge tid i garagen fordi hans Supertec-motor fik problemer med olietilførslen - derfor måtte der skiftes motor så han var med i eftermiddagens træning. Villeneuve slutte som nummer 9 mens Salo var helt nede som nummer 18.

"Jeg er meget glad for det arbejde vi udførte i dag. Vi arbejdede med det generelle set-up og var i stand til at gennemføre vores program og jeg fik sat nogle rimelige tider. Derfor er jeg sikker på at vi vil få en god kvalifikation i morgen," siger Jacques Villeneuve der ikke for alvor har haft succes med BAR. Mika Salo der som nævnt havde store problemer havde denne kommentar: "Det var en ret skuffende morgen for mig, eftersom jeg ikke gennemførte en omgang på tid før jeg fik motorproblemet, men mekanikerne udførte et utroligt stykke arbejde ved at skifte motoren på fem kvarter," siger Salo og håber at teamets erfaring med banen kan være en hjælp eftersom finnen blot fik 11 omgange i dagens træning. Robert Synge der siden sidste løb er blevet forfremmet til team manager, efter at Craig Pollock har været i gang med ændringer i teamets struktur, siger om fredagens træning: "Som et samlet hele var det ikke en dårlig dag for os. Jacques gennemførte sit program uden problemer og hans tider viser at vi er ved at være der hvor vi forventer at være på dette tidspunkt," siger han og var ked af at Salo måtte slås med motoren - men indtil videre går det nogenlunde...

BB  


Hop til top
Tider fra 2. frie træning

Så er fredagens frie træning overstået. Tiderne er blevet meget tætte. De første 10 kørere er allesammen inden for et sekund og blandt de 10 første er der repræsenteret 6 forskellige teams. Det tegner lovende før søndagens Grand Prix.
 
Irvine hat stadig hurtigste tid, men denne gang har Frentzen formået at kile sig ind mellem Irvine og Michael Schumacher på 3. pladsen. Så det ser ud til at Jordan har vind i sejlene til på søndag.
 
Se tiderne fra den første frie træning ved at klikke på "Resultater" i den blå bar til venstre.
HK  


Hop til top
Tider fra 1. frie træning

Det blev mere spændende end forventet. De første 6 var allesammen inden for et sekund, og det er vist første gang i denne sæson vi har set det. Overraskende var det nok, at begge Jordan bilerne er blandt de første 6. Og måske, også overraskende, er der, at der ikke er en Stewart racer at finde i top 10 denne gang.
 
Irvine har hurtigst, efterfulgt af sin holdkammerat Michael Schumacher og med Hakkinen mindere end 1/10 af et sekund efter tyskeren.
 
Se tiderne fra den første frie træning ved at klikke på "Resultater" i den blå bar til venstre.
HK  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk