Bernie Ecclestone har derfor givet folkene bag banen et ultimatum: ændr banen eller det tyske grand prix bliver fjernet fra Hockenheim. De har så præsenteret et forslag til den magtfulde Formel 1-boss, men det faldt langt fra i hans smag.
Så nu skal de forsøge igen. Derudover er de kommet i pengenød, da den tyske regering ikke vil give flere penge, så længe der ikke ligger en garanti for at der fortsat kan køres tysk grand prix på banen indtil 2005. De ønsker, egentlig ganske fornuftigt, ikke at lægge i en bane der så efterfølgende bliver kasseret af FIA.
Så Hockenheims fremtid kan blive meget mørk…
Mere information om Hockenheims fremtid.
Som altid er kvalifikationen af største vigtighed, og det gælder for Michael Schumacher som for Gaston Mazzacane. "Den nok vigtigste del af weekenden i Monaco er kvalifikationen og ens start," forklarer tyskeren, der under alle omstændigheder er i front af VM efter løbet i Monte Carlos smalle gader. "Hvis man ikke ligger forreste og kører mod det første sving, kan man bruge resten af løbet med at forsøge at overhale raceren foran, mens manden i front som skal slå forsvinder i horisonten," siger Michael Schumacher. Så mon ikke det værste der kunne ske for tyskeren var en ren McLaren-front?
Men med elleve GP'er tilbage, er Mika Hakkinen er ikke nervøs: "Der er stadig lang vej endnu, men vi har en god pakke og et godt team, så jeg slet ikke bekymret. Jeg ved vi kan komme tilbage, men naturligvis bliver det hårdt. Det har været tæt i alle løbene indtil videre i år, men Ferrari har haft en fantastisk stabilitet og det er derfor de har flere point for tiden."
Montoya er næppe faldet i interesse efter at han i går vandt det prestigefylde Indy 500-løb og blev den første rookie siden 1966 til at vinde løbet. Men Patrick Head afviser at Montoya skal bruges som et slags pressionsmiddel, eller at Williams også er lagt under pres for at finde ud af hvem de vil bruge. En ting er dog sikkert - den kører som kommer til at stå tilbage, vil få mulighed for at finde et andet sæde i Formel 1 med Williams' accept.
"Vi er ikke under noget pres til at tage beslutningen," siger Patrick Head. Det har han også ret i, for det er Chip Ganassi der i sidste ende træffer beslutningen. Montoya har yderligere et år tilbage i sin lejekontrakt. "Montoya er suveræn og han vil til sidst komme i Formel 1, uanset hvilket team han kører for," mener Head.
Og ligesom med Jenson Button vil teamet gøre alt for at give kørerne en plads i Formel 1. "Hvis han ikke kører for os, vil han få et andet sæde i Formel 1, og hvis Jenson ikke kører ofr os, er jeg sikker på at han også får en plads," vurderer Head.
Hvornår den endelige beslutning kommer er fortsat ikke fastlagt, men vi skal nok lidt længere hen på sæsonen, så når Formel 1-feltet kommer til Monza, hvor rygterne først går helt amok, er der nok større klarhed over kørervalget hos BMW-Williams.
Ron Dennis: "Der er stor forskel på hvordan og for hvem der vinkes med de blå flag, og det kostede os sejren. Vi var på vej til at tage føringen fra Michael Schumacher ved pitstoppene, men de langsommere kørende flyttede sig ikke hurtigt nok, og det tog for lang tid inden Mika kunne passere dem. De flytter sig hurtigere for den førende end for andre, åbenbart fordi de tror, at det er en af deres konkurrenter til deres placering."
Det Ron Dennis hentyder til, er en situation, hvor Mika Hakkinen havde været i pit, og lige efter skulle overhale tre langsommere kørende, men kunne ikke passere dem hurtigt nok, og det tidstab mener Ron Dennis, var det der kostede Mika Hakkinen sejren. Men det er hverken første eller sidste gang, at en kører vil blive opholdt på denne måde. Det er en del af racet.
Gerhard Berger uddyber sine udtalelser " Selve banen er svær at lave en test af, fordi der er stor forskel på asfalten over alt på banen. Banen i sig selv er svær at sammenligne med andre baner, da ingen andre baner ligner den overhovedet. I arbejdet på at sætte raceren op til et gade løb, så er alle teams på bar bund, for ingen ved hvordan deres racere vil opfører sig i Monaco's gader. Så alle kørere skal arbejde meget hårdt i den frie træning fredag og lørdag."
"Derudover skal alle kørerne være til stede, når de særlige indbudte gæster og andre VIP kommer på besøg i pitten for at hilse på kørerne, det giver også ekstra arbejde til kørerne så de ikke får mulighed for at slappe ordentligt af." siger Gerhard Berger.
Gerhard Berger udtaler sig om Jenson Button muligheder i Monaco Grand Prix " Næsten alle prøver at ende i autoværnet når man kører i Monaco's gader. Derfor er det særdeles svært for en ny kører som Jenson Button at køre på denne bane. Han har aldrig kørt her før, men indtil videre har han jo kørt godt på baner han aldrig før har kørt på. Jenson er meget hurtig til at lære banerne at kende."
Lørdag var der også setup arbejde på programmet. Derudover havde teamet sat gang i en dæktest. Det foregik først og fremmest på en tør bane, og senere på dagen oversprøjtede man banen med vand, så man kunne foretage en test af både dæk og setup i vådt føre.
Ferrari har også testet på våd bane
Foto: Allsport
Samtidig indledte Luca Badoer shake-down test af bilerne. Og nok så vigtigt, man øvede pitstop med dækskift og benzin påfyldning. Netop benzin påfyldningen var et problem for Barrichello under det sidste GP på Nürburgring.
For øvrigt siger Barrichello, at han ikke har så travlt med at vinde sin første sejr i F1. Chancen var der ellers i det britiske GP, hvor han havde pole og førte løbet, indtil han måtte udgå pga. olietryksproblemer i gearkassen. "Jeg håber dog at tiden snart er inde. Jeg ved hvad der skal til, jeg har ført løb før og jeg har haft pole før. At føre på den sidste omgang vil være noget nyt, men når det kommer skal jeg nok være klar."
Fisichella ramte ind i Trullis racer og fløj op i luften, lavede en saltomortale. Heldigvis kom ingen noget alvorligt til. Trulli fik kørt sin bagvinge af ved uheldet. "Det var lidt af et øjeblik!" siger Trulli. "Jeg så ham i spejlene et sving eller to før, og i det næste var der et blåt glimt over mit hoved, og denne dumpe lyd," forklarer han.
Fisichella er kommet ud af raceren efter den store flyvetur
Foto: Allsport
De to duellanter har dog snakket samme om uheldet, og det lader til at det er blevet løst. "Jeg har talt med han den anden dag og han har det fint. Vi ved begge at ingen er skyldige," forklarer Trulli.
Om Berger kender banen utrolig godt efter at have kørt der i utallige år. "Jeg planlægger at køre et par omgange på gadebanen i en BMW-gadebil sammen med Gerhard," siger Button. "Gerhards råd er altid uvurderlige under disse øvelser og i alle de løb der i kalenderen, er dette nok der hvor jeg allermest har brug for det," siger han om den udfordring han står overfor i Monaco.
Gerhard Berger giver Jenson Button gode råd
Foto: Allsport
Som altid har han været i gang med at studere billeder fra sidste år, således at han nogenlunde kender banen og hvordan den i teorien skal køres. Han glæder sig meget til løbet. "Alle racerkørere drømmer om at være med i Monacos grand prix, og jeg kan ikke vente indtil de røde lys slukkes," siger han.
Men selvom han blev taget i en trafikforseelse, indrømmede han overfor politiet at han kørte for stærkt, men slet ikke lagde mærke til det. Åbenbart blev politiet så bløde i knæene over britens store charme. De var, med deres egne ord meget overrasket over hvor flink og flegmatisk han var. De tilbød ham endda en kop kaffe.