Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.5.2001
 Ferraris weekend i Monaco
 Er der dækproblemer i Formel 1?
 Alesi skaber et løft hos Prost
 Fremgang at spore hos Jenson Button
 
28.5.2001
 Igen ballade med Ron Dennis?
 

Hop til top29.5.2001

Ferraris weekend i Monaco

Ferrari gør sig ligesom så mange andre store anstrengelser for at få et godt resultat i Monaco. Det er ikke kun endnu et løb. At vinde i Monaco giver også en anden stor prestige.

Torsdagen blev brugt til den endelige indkøring af bilernes setup. Det kan være en lidt vanskelig affære. Monaco er den eneste gadebane i løbsprogrammet. Der køres på alm. vej og det betyder et noget andet vejgreb, da asfalten ikke er decideret beregnet til race. De smalle gader gør også at der ikke er plads til fejltagelser, så alt i alt skal det det hele fungere optimalt. Mere end andre steder.

Fredag er helligdag i Monaco, så der var Formel 1 feltet ikke på banen. Lørdag var der som sædvanlig kvalifikation. Og hvis der nogen steder er vanskelig at lave en ordentlig kvalifikation, ja så er det i Monaco. Det er næsten totalt umuligt at overhale, så er der en langsommere kørende foran én, så er omgangen stort set ødelagt. Det er lidt at et lotteri, at ramme en omgang perfekt med de betingelser, men det er ens for alle - næsten.

Det ramte da også Ferrari, selvom at man fik repræsenteret i hver af de to forreste startrækker. Efter kvalifikationen beklagede Michael Schumacher sig da også over, at der på næsten hver eneste omgang var andre kørere der kom mere eller mindre i vejen. Og ikke nok med det. På den sidste omgang af kvalifikationen, lavede han en lille fejl. Ved indgangen af Portier svinget, drejede han lidt for tidligt ind, og det ene hjul berørte barrieren, og så var det hele næsten spildt. For Rubens Barrichello var det noget anderledes. Lørdag formiddag fungerede setuppet stort set ikke, så pausen indtil kvalifikationen blev brugt sammen med ingeniørerne til at få ændret setuppet. Det viste sig da også til kvalifikationen, at det ikke var spildt arbejde. Efter kvalifikationen beklagede Rubens Barrichello sig da også over trafikken. Ross Brawn var glad for det opnåede resultat. Han var ganske udmærket klar over forholdene. Og tilføjede også, at Ferrari havde konstrueret en ny frontvinge, som viste sig at fungere optimalt til forholdene.

Søndag skulle det så gå løs. Monacos Grand Prix. Resultatet kender vi jo nu så det vil vi ikke gøre med ud af. Det var da ikke uheldigt for Ferrari, at David Coulthard skulle starte bagerst, og da Mika Hakkinen udgik var der næsten ingen spænding tilbage for Ferrari kørerne. Bortset fra Rubens Barrichello, der havde noget krampe i den ene fod, forløb Grand Prix'et planmæssigt for Ferrari.

Mange kunne måske ikke forstå at David Coulthard af en eller årsag ikke formåede at komme forbi Bernoldi i Arrows. Men en ting gjorde David Coulthard som der blev lagt mærke til i Ferrari teamet. Han lavede meget fin plads til Ferrari bilerne, da de skulle overhale. Jean Todt komplimenterede da også efter løbet David Coulthard for hans velvillighed ved at lade de 2 Ferrarier komme forbi uden problemer af nogen art.

Men hvad skal der så ske nu? Jo, Ferrari tester i denne uge på Magny-Cours i Frankrig bl.a. sammen med Prost teamet. Det sker som forberedelse til de kommende løb. Efter løbet havde man hjemme i Maranello et opfølgningsmøde efter weekendens løb. Der fortalte de Montezemolo bl.a. kørerne og teamet, at han bliver hos Ferrari. Der var ellers lagt op til at han på adskillige opfordringer fra politiske kredse, skulle gå ind i politik. Men det har han altså fravalgt, og vil i stedet koncentrere sig om det han er involveret i nu. Udover Ferrari er han også med i bestyrelser andre steder.

Efterfølgende Monacos Grand Prix har Michael Schumacher stort set udelukket Mika Hakkinen som en alvorlig konkurrent. Det drejer sig nu kun om David Coulthard. Det sker efter at David Coulthard i denne sæson, har vist sig at være meget mere stabilt kørende end ellers. Man kan bare se på pointene. Et sted McLaren ser ud til at have en fordel, er i størrelsen af benzintankene i bilerne. Det giver et større spillerum omkring taktik. Men det er nu ikke noget der bekymrer i det italienske. Michael Schumacher udtrykker det meget po

PDL  


Hop til top
Er der dækproblemer i Formel 1?

Inden Michelin gjorde comeback i denne sæson, efterlyste man bl.a. en strammere kontrol med brugte dæk fra løbene. De kunne til tider ligne slicks. De dæk der før var standarden inden de rillede dæk blev det eneste lovlige.

Ifølge nogle ubekræftede kilder, skulle Michelin for nyligt have indgivet en officiel klage til FIA over standarden af de brugte dæk. Klagen skulle ifølge disse kilder gå på at for mange biler slutter løbene på dæk der nærmest kan betegnes som slicks. Det rillede mønster er slidt næsten helt væk. Det forlyder også, at Bridgestone har taget til genmæle, og vil klage over bl.a. Fisichellas dæk, hvor der øjensynligt heller ingen mønster var tilbage efter Monacos Grand Prix. Det Michelin flere gange har ytret sig om, er at FIA ikke holder nogen linje i kontrollen af dækkene. Der står i reglementet, at der skal være et vist antal millimeter tilbage af mønstret når dækket er blevet brugt i løb. Der har så vidt vides aldrig været nogen kontrol af dette. Og det er det som Michelin i bund og grund efterlyser.

Men ikke nok med det. Bridgestone har bedt FIA om at kontrollere Michelin dækkene. Der er dermed lagt op til at de 2 dækfirmaer også skal slås bag skrivebordene. FIA skulle have efterkommet begge dækfabrikanters opfordringer og skulle have udtaget dæk af begge fabrikater til kontrol efter søndagens løb i Monaco. Det var tydeligt inden starten af løbet, at flere teams havde enten slidte eller bearbejdede dæk på bilerne. Især på forhjulene var det meget tydeligt. Det er ikke forbudt at køre med raspede dæk, men der skal være slidbane tilbage på dækkene, når et løb er slut. En nærmere angivet specifikation findes i FIA's reglement.

Nu er det store spørgsmål så. Vil FIA efterkomme begge dækfabrikanters ønske - mest Michelins - og begynde at kontrollere dækkene efter hvert løb? Og vil FIA tage konsekvensen og følge en fast linje i denne problematik? Noget kunne måske tyde på det. Der har været flere bebrejdelser og beskyldninger i den senere tid om, at flere kørere er kommet i mål på det der kan betegnes som slicks.

PDL  


Hop til top
Alesi skaber et løft hos Prost

Så kom det endelig - pointet som kan gøre at Prost teamet måske ser et lys for enden af den mørke tunnel. Det er det første point til teamet i meget lang tid.

Jean Alesis ene point fra Monaco, må give en ekstra portion optimisme og energi til teamet. Men hvor Alesi kom i mål og scorede et point, så måtte teamets anden kører, Luciano Burti, desværre udgå. Men det får ikke den unge kører til at tabe modet - tværtimod.

I denne uge tester Prost teamet videre. Det sker på Magny-Cours banen i Frankrig. Stedet hvor det franske Grand Prix vil blive afholdt om godt en måneds tid. I dag starte de nemlig på en 3-dages test på banen, som forberedelse til de efterfølgende Grand Prix'er. Og alle i teamet er meget opsatte på at komme videre.

Luciano Burti:
"Vi er meget opsatte på at forsætte. Den præstation som Jean viste i Monaco, var af høj klasse. Vi har meget arbejde der skal nås i de kommende 3 dage, så jeg håber på at det kan give sig udslag i at vi endnu en gang kan forbedre vores præstation i det næste løb."

Prost teamet vil få selskab af bl.a. Ferrari i denne uges test på Magny-Cours.

PDL  


Hop til top
Fremgang at spore hos Jenson Button

I Monaco lykkedes det for en sjælden gangs skyld i denne sæson at komme i mål. Han sluttede lige uden for pointene på en 7 plads.

Endelig lykkedes det for Jenson Button at komme i top 10 i denne sæson. Det har ikke været nemt i det problemfyldte Benetton team for Jenson Button. En bil som har været fyldt med problemer af vanskelig karakterer, må have gjort livet surt for den unge brite. Men det må alligevel være en positiv følelse, specielt for Button, at slutte i top 10.

Jenson Button:
"Det var godt at slutte løbet i top 10, selvom det selvfølgeligt er frustrerende at slutte lige uden for pointene. Det var ret sjovt, og jeg håber at vi kan få løst de problemer, som vi har haft i den seneste tid, så vi kan være med i jagten på pointene i hvert løb."

Teamets tekniske direktør, Mike Gascoyne, og førstekøreren, Fisichella, giver begge Jenson Button nogle opløftende ord med på vejen.

Mike Gascoyne:
"Det var meget vigtigt for Jenson Button at komme helt i mål. Alt i alt har denne weekend markeret et stort skridt fremad for teamet. Vi har hele tiden troet på at den basale chassis konstruktion har været i orden, og det mener vi nu er bevist."

Fisichella:
"Han (Jenson Button) har indtil nu haft det nemt i sin karriere. Når man er ung og tingene kommer let til én, så er det altid svært når man skal til at presse sig selv, fordi en bil ikke er konkurrencedygtig. Jenson er meget åben og ægte. Han skjuler ingenting. Han er ikke bange for at give sine informationer og erfaringer videre. Han er nem og dejlig kollega at arbejde med."

Jenson Button viste ved flere lejligheder i sidste sæson at talentet er der. Det skete selvfølgelig også i en mere konkurrencedygtig bil, men talentet skjulte sig ikke. Jo bedre materialet er, jo nemmere er det også at vise sit talent. Men Jenson Button er inde i modningsfase, så mon ikke vi kommer til at høre meget mere til ham i de kommende år.

PDL  


 

Hop til top28.5.2001

Igen ballade med Ron Dennis?

Hændelserne i søndagens Grand Prix i Monaco, har måske været for meget for Ron Dennis og andre i McLaren teamet. I hvert fald fik Arrows køreren Enrique Bernoldi påtalt nogle ting efter løbet.

David Coulthard måtte starte fra sidstepladsen da starten gik ved Grand Prix'et i Monaco. Årsagen var at McLarens launch controlsystem endnu en gang svigtede. Hvorfor den gjorde det, må teamet finde ud af. Senere lå David Coulthard længe, meget længe placeret bag Enrigue Bernoldi, som han ikke kunne passere før denne kørte i pit. Utålmodighed, frustration og ærgerrighed fik bægeret til at flyde over hos McLaren cheferne. Efter løbet havde Ron Dennis og Norbert Haug en tilsyneladende meget ophidset diskussion, hvor flere ting der måske ikke skulle have været sagt, alligevel blev sagt.

Ifølge Bernoldi skulle alvorlige ting for ham, være blevet sagt.

Enrigue Bernoldi:
"Ron og Norbert kom hen til mig i pitlanen efter løbet, og de var begge meget ophidsede og aggressive. De fortalte mig, at hvis jeg blev ved med at køre på den måde, så ville jeg ikke være at finde i Formel 1 i ret lang tid. Jeg blev selvfølgelig noget bange, de var meget aggressive. Egentligt gjorde jeg ikke noget forkert. Vi havde en kamp om en placering, og det var det. Jeg gjorde som teamet sagde at jeg skulle, nemlig at holde min placering."

Helt sådan opfatter Ron Dennis ikke episoden.


"Det er noget vrøvl, jeg har ikke sagt sådan noget. Jeg har ingen indflydelse på hans karriere. Lidt efter løbets slutning talte jeg med ham. Kold, køligt og fattet, og jeg var ikke vred. Jeg fortalte ham blot, at det efter min mening var usportslig opførsel, fordi hver gang at David gjorde et forsøg på at overhale, lukkede han bare af. Man kan selvfølgelig sige at sådan er motorløb, men det er anderledes når det sker helt nede på 15 pladsen, og man hindrer en kører der er meget hurtigere og er med i kampen om verdensmesterskabet. Det er noget der kan ske i løb, men når der strækker sig over mere end 35 omgange er det for meget. Jeg finder det ganske uacceptabelt. Da jeg fortalte ham, at jeg følte at hans opførsel var meget usportslig, og at det ikke var den holdning en ung kører skulle indtage i starten af hans karriere, svarede han, at han var blevet instrueret til det fra teamet. Hvis teamet har så meget behov for at komme i fjernsynet, skal teamet nok til at ændre sin planlægning. Man kan måske stille spørgsmål ved teamets opførsel i det hele taget."

Lige efter løbet var DC helt på linie med Ron Dennis, om end ordvalget var lidt anderledes.
"Det var meget frustrerende at ligge bag Bernoldi. Han gjorde bare sit job, men han var meget langsom. Han lukkede også døren for mig, hver gang at jeg prøvede at komme forbi ham. Men han gjorde vel bare hvad han fik besked på. For nogle år siden ville jeg have skubbet ham så langt ud i havnen, at han ikke ville kunne komme tilbage igen. Det var klart at han prøvede at sikre sig noget ære i at kunne holde mig tilbage så længe. Den sportslige gestus ville have været at lade mig komme forbi på et eller andet tidspunkt. Jeg tror ikke at det er noget der har gjort ham til en bedre racerkører i andres øjne. Jeg tror mere at han giver udtryk for at han tager det som det kommer."

Tom Walkinshaw tager selvfølgelig sin kører i forsvar, og vil nok med rette.
"Jeg tror, at det Ron siger er absolut noget vrøvl. Jeg mener, at det han siger er fuldstændig uacceptabelt. Det kommer jo fra en teamejer, hvis team har vundet adskillige verdensmesterskaber. Hans bil havde en fejl ved starten, og måtte starte sidst. Min kører kæmpede for den placering han havde, og Rons kører var en placering bagefter. Hvis han villet overhale kunne han gøre det samme som Verstappen gjorde tidligere, nemlig at overhale. Han skal ikke forvente, at havene åbner sig for ham, bare fordi at bilen er malet med sølv og sort og der står McLaren på siden af den. Han prøvede jo stort set ikke engang at overhale. Jeg mener at det er helt ude af proportioner, at 2

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk