Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.5.2002
 Silverstone test - tirsdag
 Trulli beholder sin 4. plads
 
28.5.2002
 Igen point til Frentzen og Arrows
 Mekanisk defekt sendte Massa ud
 Første ikke-Schumacher sejr i år
 Lige ved og næsten for Minardi
 

Hop til top29.5.2002

Silverstone test - tirsdag

Giancarlo Fisichella fulgte godt op på sin 5. plads i Monaco, ved at sætte hurtigste tid på en halvvåd og svær Silverstone-bane.

Jordan-køreren sluttede således testdagen næsten et sekund hurtigere end Jaguars testkører Andre Lotterer. Det var i det hele taget også en dag hvor flere af de forskellige teams testkørere fik lov at prøve racerne.


Fisichella kørte på hurtigste tid på en regntung Silverstone-bane
(Foto: Honda GP)

I dag ventes det blandt andet at Fernando Alonso kommer til at prøve Jaguars R3-racer - han er ellers tilknyttet Renault men får altså chancen hos det kriseramte Jaguar-team.

Testtider fra Silverstone, tirsdag den 28. maj 2002

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Giancarlo FisichellaJordan-Honda1:31,60743
2.Andre LottererJaguar-Cosworth1:32,55819
3.Luca BadoerFerrari1:33,43778
4.Kimi RaikkonenMcLaren-Mercedes1:34,18640
5.Felipe MassaSauber-Petronas1:34,98116
6.Alexander WurzMcLaren-Mercedes
BB  


Hop til top
Trulli beholder sin 4. plads

Elektronikken i Jarno Trullis Renault-racer er i orden - dette konkluderede FIA efter at have set bilen igennem tirsdag. Dermed beholder italieneren sin 4. plads.

Det var en manglende forsegling der satte gang i spekulationerne om hvorvidt der var blevet pillet ved elektroniske dele. Yderligere blev begge biler tjekket og her fandt FIA intet ulovligt. Det forlød ellers at Renault måske havde lagt et program ind der kunne sende kørerne hurtigere af sted fra grid'en, ved at det blev styret fra pitten hvornår de røde lamper blev slukket - et sådan system er ulovligt, men det var altså ikke noget der lå i Renault-racerens elektronik.

Tidligere har der været problemer vedrørende en manglende forsegling - det var aktuelt efter det østrigske Grand Prix i 2000, hvor Mika Hakkinen manglende en forsegling på motoren. Det kostede teamet 10 point i konstruktørernes mesterskab, mens finnen fik lov at beholde sig resultat. På det område var der imidlertid direkte regler om at denne forsegling skal være der, hvilket ikke er tilfældet her med Trullis racer.


Jarno Trulli beholder sin 4. plads fra Monaco
(Foto: Renault F1)

Du kan finde yderligere om hvad der skete sidste gang der manglende en forsegling under de følgende nyhed:

Hakkinens sejr i fare
FIA holder McLaren på pinebænken
McLaren slipper med bøde

BB  


 

Hop til top28.5.2002

Igen point til Frentzen og Arrows

Arrows befinder sig normalt uden for pointene, men i år er det hidtil lykkedes at score point ved to lejligheder, den ene var i søndags.

Arrows har kæmpet med bilen i år. Men det lader til at de seneste ugers hårde arbejde med bilen, begynder at give resultat. Det virker som om at teamet avancerer. Godt nok kun ganske lidt, men nu ser man points forude.

Man havde til søndagens løb planlagt at køre med en ét stopsstrategi, men der kom lidt i vejen. Da Frentzen kom ind til sit pitstop fik han faktisk kun skiftet dæk, benzinpåfyldningen fungerede ikke som den skulle. Altså ud og køre en omgang eller to og ind igen, og så virkede det. Det kostede ganske givet tid og dermed placeringer. Bedre var det ikke for Bernoldi. Efter at have lavet en af de få ganske regulære overhalinger, blev han skubbet af banen af ofret, som var Felipe Massa. Bernoldi kunne dog forsætte, senere måtte han dog have en straf i form af en drive-through. Ganske enkelt fordi han havde brugt chikanen forkert.

Frentzen:
"Jeg er meget glad for dagens resultat. Som jeg også sagde i Spanien, så lægger det pres på os at score points, dog er det et pres af den gode slags. Pointet i dag vil holde os i gang i den gode rytme vi har fundet. Vi lavede en ændring ved frontaffjedringen i formiddags som gjorde bilen meget bedre. Det kunne ses af min placering i warm-uppen (Frentzen var hurtigst). Jeg nyder virkelig at køre her, og jeg må sige at duellen med Rubens var meget tæt, men jeg havde ikke til hensigt at lade ham slippe forbi."

Bernoldi:
"Jeg lavede en ganske almindelig start og nød den første del af løbet. Jeg var hurtigere end Massa, men da jeg havde overhalet ham, må han have kikset noget med sine bremser, og jeg blev derefter skubbet af. Jeg kom ud igen efter Irvine og Button og selvom jeg kunne indhente dem, kunne jeg ikke komme forbi dem. Der var et problem ved pitstoppet med bagenden af bilen efter mit sammenstød med Massa. Senere fik jeg en drive-through straf så jeg måtte igennem pittet igen. Alt i alt var det et løb som gav mig en masse erfaring, og jeg glad for at komme i mål i så hårdt et løb."

Teamet tager til Silverstone onsdag og torsdag for at teste. Bernoldi vil være aktiv begge dage, hvorvidt Frentzen også vil deltage er endnu ikke klarlagt.

PDL  


Hop til top
Mekanisk defekt sendte Massa ud

Felipe Massa havde en noget uheldig dag i Monaco i søndags. Bilen satte en stopper for hans videre fremfærd.

Felipe Massa som vel egentlig har klaret det ganske godt i sin debutsæson i Formel 1, havde en noget uheldig dag i Monaco. Først gik det ikke som forventet ved kvalifikationen. Men det skulle blive værre i løbet af søndag eftermiddag.

Felipe Massa:
"Jeg havde et ret spændende Grand Prix. Bilen havde masser af overstyring. Dog havde jeg en god duel med Bernoldi, som desværre endte med at jeg fik bremset for sent. Vi endte begge i det lille afkørselsområde og derefter fik jeg en stop and go straf. På omgang 64 skete der ingenting da jeg skulle bremse ned hen imod Ste Devote svinget, så bilen forsatte lige ud lige ind i dækmuren. Heldigvis skete der ingenting."

Nick Heidfeld i den anden Sauber bil kørte et stille og roligt løb, det havde dog sine årsager.

Nick Heidfeld:
"Dæknedslidningen var større end forventet, så vi var ikke i stand til at køre så længe som planlagt. Hele vejen igennem løbet kæmpede jeg med at få ordentligt vejgreb, der var understyring i de langsomme sving og overstyring i de hurtige sving. Bilen føltes utrolig nervøs. Målet var dog at komme i mål og det lykkedes."

Peter Sauber:
"Som forventet var det et meget vanskeligt løb for os. Vi kan takke bilens opbygning for at Massa ikke kom noget til. Nick kæmpede med manglende vejgreb hele løbet igennem. Hans store indsats og bilens store holdbarhed gjorde at han fik kæmpet sig op på en ottendeplads."

Sauber tager til Silverstone i denne uge for at teste inden det canadiske Grand Prix. Man tester fra tirsdag til torsdag.

PDL  


Hop til top
Første ikke-Schumacher sejr i år

David Coulthard kom, så og sejrede. Og dermed var den første ikke Schumacher sejr i denne sæson en kendsgerning.

Man skulle helt frem til sæsonens syvende løb før det var en ikke Schumacher sejr. David Coulthard er den første i denne sæson til at bryde hvad der hidtil har været Schumacher sejre. Storebror Michael med 5 og lillebror Ralf med 1 sejr. Men ikke nok med det. Det var Coulthards første sejr siden det østrigske Grand Prix sidste år. Ikke noget at sige til at han havde det store skotske smil på ved sejrsceremonien.

Straks fra starten lagde han sig i front da Montoya ikke fik lavet starten rigtigt, og så var det bare derudad. Mange havde måske frygtet eller håbet på at motoren eller gearkassen var på vej til at skrotte i bilen, men tværtimod kørte DC faktisk stærkere og stærkere. Kun M. Schumacher kunne holde det samme tempo, men heller ikke mere. Efter løbet sagde DC bl.a. følgende:

"Jeg er så glad for at jeg var i stand til at vinde for teamet eftersom vi har haft en meget vanskelig sæsonstart. Alle har arbejdet hårdt for det her. Det var hårdt løb, jeg skulle give mig selv 100 % hele tiden. Jeg fik en god start og kom først ind i det første sving. Jeg kunne holde føringen til mål men det var ikke nemt da jeg var under pres hele tiden. Efter ca. 30 omgange var det lige som om at motoren mistede nogle kræfter. Jeg så på et tidspunkt at der kom røg fra bagenden af bilen, så jeg snakkede med teamet over radioen, men de sagde at der ikke var noget at være bekymret for. Det er vanskeligt at få sejre i denne sæson så den her vil jeg nyde i fulde drag."

David Coulthard fik fuldt udbytte af Monacos Grand Prix. Det gjorde den anden kører i teamet derimod ikke. Kimi Räikkönen måtte udgå efter 44 omgange. Bilen var så svært beskadiget efter at Rubens Barrichello i et lidt for ambitiøst overhalingsforsøg kørte op bag i Räikkönens bil.

Kimi Räikkönen:
"Jeg har haft en vanskelig weekend og episoden i dag gjorde absolut ikke bedre. Jeg lavede en god start og havde en god fight med Rubens om sjettepladsen. Jeg tror at han bremsede for sent ved chikanen og kørte derfor ind i mig. Det lykkedes mig at komme tilbage til pittet hvor mekanikerne satte en ny vinge på. Jeg kom ud igen, men efter to omgange var det slut. Balancen i bilen var totalt ødelagt, så jeg måtte desværre udgå."

Ron Dennis:
"Et meget taktisk løb for David og hele teamet. Det var specielt glædeligt at det lykkedes at ordne Davids problem med bilen via telemetrien. Vi var lidt overraskede over Michael Schumachers tempo efter at hans pitstop. Det tvang os til at foretage pitstoppet hurtigere end planlagt. Et stort resultat som ikke alene giver os sejr nr. 12 i Monaco, men også viser det engagement og den indsats som alle i teamet har leveret. Kimi kørte et disciplineret løb og kunne med lidt held have også have fået points her. Barrichellos fejltagelse er en af den slags som sker i løb som dette."

PDL  


Hop til top
Lige ved og næsten for Minardi

Minardi teamet havde lavet en målsætning der hed at en af bilerne skulle i Top 10. Det var da også lige ved at lykkedes.

Minardi teamet der i øjeblikket igen kæmper med dårlig økonomi, havde som målsætning til weekendens Grand Prix at få mindst en bil i mål i Top 10. Det så også længe ud til at det var ved at lykkedes. Mark Webber - teamets bedste kører - var placeret på en niendeplads da han blev ramt af en ufrivillig punktering. Ergo måtte han i pit til et ikke planlagt pitstop for at få skiftet dæk og hjul. Han kom ud på 12 pladsen, men nåede at køre sig en placering op inden løbet sluttede.

Teamets anden kører, Alex Yoong, lå faktisk til for en gangs skyld at fuldføre et løb, men var så uheldig at køre over nogle vragrester på vej op til Casino pladsen. Det bragte bilen så meget ud af kurs at han ikke kun nå at rette den op igen. Et møde med autoværnet og så var det slut. Han kunne dog humpe tilbage til pittet, men baghjulsophænget og affjedringen var så beskadiget at han ikke kunne forsætte.

Mark Webber:
"Det var et rigtig godt løb for os. Vi vidste efter formiddagens warm up at vi ville være hurtigere end nogle af dem der var foran os. Vi besluttede derfor at vi skulle starte med fyldte tanke og tage et pitstop forholdsvis hurtigt. Vi vidste at selvom vi ville køre med en større vægt, så ville vi være i stand til at "overhale" nogle af de andre mens de var i pit. Strategien var perfekt og vi fik ret nemt erobret 8 pladsen. Desværre måtte jeg i pit til et ikke planlagt pitstop. Teamet har arbejdet aldeles strålende i hele weekenden og havde fortjent mere end dette."

Alex Yoong:
"Vi fik ikke kørt så mange omgange i warm uppen, så første gang jeg kørte bilen med fyldte tanke var faktisk i løbet. Det gav en god del understyring, men efterhånden som benzinen blev brugt kørte bilen bedre og bedre. Efter mit pitstop ramte jeg nogle vragrester lige før Casino pladsen og ramte derfor barrieren, og så var det slut."

Paul Stoddart:"Havde det ikke været for det ekstra pitstop, havde en ottendeplads været inden for rækkevidde. Mark havde fortjent mere end hans 11 plads. Han kørte et aldeles strålende løb. Alex kørte også godt indtil han ramte barrieren. Desværre var bilen for beskadiget til at kunne forsætte."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk