Undertegnede er et af de mennesker der mener at Monacos Grand Prix kun skal køres når der er regnvejr og våd asfalt. Ellers er der garanti for et jævnt kedeligt Grand Prix. Monacos gader er alt for smalle til at der kan laves overhalinger. Kun blå flag giver muligheden. Resultatet af dette års Grand Prix i Monaco er dog usikkert. FIA vil undersøge om der er givet teamordrer i McLaren teamet. Er dette tilfældet, bliver resultatet selvfølgelig helt anderledes. Men indtil da, står resultatet ved magt. Det blev den ventede McLaren dominans, så resultatet er ikke overraskende. At dominans så blev så overvældende havde ingen vel regnet med. Og såfremt resultatet holder, er det godt gået af McLaren.
McLaren - 76 points:
McLaren fører nu med 20 points ned til Ferrari. Det begynder at ligne en tidligere sæson for ikke så længe siden hvor det var Ferrari der satte sig på alt. Og hvor var det kedeligt. For spændingens skyld må det gerne ske lidt andet i de næste Grand Prixer. Når det så er sagt, så var det så suverænt det McLaren præsterede. Føring fra start til mål. Begge kørere er i toppen af pointene ligesom teamet også er det. Alt var da også fryd og gammen i teamet efter Grand Prixet. Eneste spænding var da Lewis Hamilton i den sidste del af løbet hastigt kørte ind på Fernando Alonso men derefter lod sig falde en anelse tilbage. Og netop den episode bliver nu undersøgt af FIA. Tilsyneladende er der over radioen til kørerne givet en teamordre, hvilket er forbudt. FIA undersøger sagen, og påvises der at der vitterligt er givet en teamordre, mister kørerne og teamet alle deres points. Men det skal først bevises.
Ferrari - 56 points:
Hvor der var lutter glade ansigter hos McLaren, så var det så'en lidt med mundvigende nedad hos Ferrari. Godt nok fik man begge kørere i pointene, men man havde dog nok håbet på at Kimi Räikkönen kunne have gjort det bedre, men det fik han ødelagt allerede i kvalifikationen. Et for hårdt angreb på en kerbkant ødelagde forhjulsophænget og så er der ikke så meget at gøre. Han måtte derfor starte langt nede i rækkerne og så er Monaco ikke lige stedet der er nemt at overhale. Raikkonen fik sig dog kørt op på én efter betingelserne flot ottendeplads. Felipe Massa sluttede hvor han startede, nemlig på tredjepladsen. Udover at Raikkonen ikke sluttede højere end han gjorde så antydes der flere steder at Ferraris bil, er for lang til netop et gadeløb. Én lidt kortere bil har bedre svingevner netop sådan et sted. Massa var for så vidt ganske realistisk i hans udtalelser efter løbet. Han mente ikke selv at han kunne have nået mere. Raikkonen havde ligesom så mange andre problemer med trafikken, men årsagen til dette var han selv med til at ødelægge med hans dårlige præstation i kvalifikationen.
BMW Sauber - 30 points:
Igen så man at BMW Sauber har fat i noget af det rigtige. Denne gang dog med Robert Kubica som den forreste af de to. Det virkede ikke helt som om at Nick Heidfeld kunne få det til at fungere som det plejer. Dog dermed ikke være sagt at han præsterede dårligt, men det var ikke helt den samme Heidfeld som ellers, set over hele weekenden. De to kørere sluttede som nr. 5 og nr. 6. Hos teamet er man stort set enige om, at man måske har brugt forkerte strategier til de to kørere. For Kubicas vedkommende havde man måske satset lidt på at der kom en SC periode. Og for Heidfelds vedkommende var situationen den, at man satsede på en ét stops strategi. Begge dele var ikke helt heldigt ramt, og det indrømmer man da også i teamet. Man var dog fuldt ud tilfreds med igen at få begge biler i pointene og dermed udbygge forspringet til konkurrenterne. Og især efter en måske lidt fejlslagen strategi. Desuden havde Kubica problemer med bremserne idet at bremsetrykket ikke var optimalt. Heidfeld sled de bløde d
Det var sådan noget lige ved og næsten der prægede indsatsen for de nederste 6 teams i feltet. De berømte marginaler var ikke med i de snoede og snævre gader. Udfald af forskellige årsager gjorde udslaget. Det kan dog gives points. Men det er helt afhængig af FIA's undersøgelse af McLaren teamet. Er der givet deciderede teamordrer, bliver pointgivningen anderledes.
Toyota - 5 points:
Toyota skuffede igen igen. Gennem hele weekenden har Toyota vel mest gjort sig bemærket med at tingene ikke fungerede. Især Ralf Schumacher kunne ikke få det til at fungere. Hensigten med at få en god startplacering kiksede. Man skulle se langt ned i feltet for at finde Toyota kørerne. Jarno Trulli nærmest kiksede sin start og måtte nærmest kæmpe for at bevare sin position i feltet i resten af løbet. Trulli klagede efter løbet over at bremserne blev overophedet, hvilket også var tilfældet i kvalifikationen. Så har man da i det mindste haft et døgn til at prøve at rette det. Schumacher beklagede sig over trafikken. På de frie omgange som han havde ganske få af, kunne han dog køre ret pæne omgangstider.
Red Bull - 4 points:
Red Bull fik ikke forbedret sin position i pointene efter Monacos Grand Prix. Det blev hverdag igen efter den spanske succes. Man havde vel egentlig gjort det godt i kvalifikationen - indtil kommissærerne mente at David Coulthard havde spærret rigeligt for Kovalainen. Tilbagerykningen i feltet betød vanskelige arbejdsbetingelser for Coulthard. Det blev heller ikke nemmere af at hans og Vitantonio Liuzzis biler berørte hinanden. Det beskadigede frontvingen på Coulthards bil, hvilket da også kunne ses på tv-billederne fra pitstoppet. Det gav mere understyring end forventet. Bedre var det ikke med Mark Webbers bil. Bilen begyndte ret hurtigt at lide under fejltænding og da tredjegear senere forsvandt, så var der faktisk kun en ting at gøre - nemlig at opgive kampen, hvilket skete efter 18 omgange. Der var heller ikke særlige tilfreds miner hos teamet efter Grand Prixet.
Super Aguri - 1 point:
For første gang lykkedes det for Super Aguri at få begge biler i mål i Monaco. Det var der selvfølgelig en vis tilfredshed med. Men derudover var der ikke ret meget at skrive hjem om, hvilket Aguri Suzuki heller ikke lagde skjul på. Takuma Sato kørte for så vidt et fornuftigt løb uden at imponere. Anthony Davidson var ikke særlig tilfreds med afgørelsen om en drive through straf. Da han fik straffen lå Felipe Massa mere end 2 sekunder efter Davidson, så han følte at flagdommerne havde været lidt for emsige. Men det var tydeligt at det ikke just var en bane der passede Super Aguri bilerne alt for godt. Hele teamet koncentrerer sig nu om det kommende Grand Prix i Canada.
Honda - 0 point:
Det var vel et af de bedre Grand Prixer for Honda. Det blev godt nok ikke til point, men begge kørere formåede trods alt at holde et fornuftigt tempo i hele Grand Prixet. Det blev denne gang til én tiende og elvte plads med Rubens Barrichello som den forreste af de to kørere. Begge kørere mente at de havde en bil der kunne præstere mere, men at trafikken gjorde at det ikke lykkedes. Det med trafikken er en standard undskyldning i Monaco. Og den kan 99 ud af 100 gange dokumenteres. Det så dog ud til at Honda er ved at have fat i noget af det rigtige. Men lad dem vise det næste gang hvor der er mere plads på banen.
Toro Rosso - 0 point:
Havde det ikke været for en sen overhaling fra Kimi Räikkönens side, så havde Toro Rosso fået deres første point - og af alle steder i Monaco. Men det lykkedes ikke får teamet eller Scott Speed at hindre Raikkonen i at nå pointene. Det var næsten hele løbet værd for Toro Rosso hvis det var lykkedes. Blandt andet fordi at Vitantonio Liuzzi røg i autoværnet allerede på anden omgang. Hans bil
McLaren kørerne dominerede første fri træning. Nu bliver interessant at se hvad de andre teams har fundet på i den 2½ time lange pause mellem de to træningssessioner.
11 kørere kørte ud på banen med det samme, og som så ofte før, så er det blot installationsomgange der i første omgange bliver kørt.
Dog laver Robert Kubica om på det ret hurtigt. Allerede efter nogle få minutter kører han sin første noterede omgang der lyder på 1:19.722 og så begynder de andre så småt at følge efter. Kubicas tid får dog ikke lov til at stå ret mange minutter. Lewis Hamilton sætter tiden 1:18.033 efterfulgt af Fernando Alonso med 1:18.656. Disse tider får dog ikke lov til at stå ret længe. De to kørere forbedrer løbende deres tider. Ferrarierne og Red Bull bilerne er endnu ikke kommet ud, men følger sikkert snart efter.
Godt et kvarter inde i sessionen sætter Kubica hurtigste tid så den pt. lyder på 1:17.240 alt i mens Kimi Raikkonen og Giancarlo Fisichella kiler sig ind mellem Hamilton og Alonso. Felipe Massa og Mark Webber har endnu ikke været på banen i denne session. David Coulthard har været ude at vende men har ikke fået noteret nogen tid endnu.
Efter 20 minutter får Massa noteret en tid bringer ham på en foreløbig syvende plads lige efter Anthony Davidson. Webber får sin første tid noteret hvilket bringer ham ind på en foreløbig fjortende plads. Raikkonen er pt. toer og Massa firer - adskilt af Hamilton.
Efter den første halve time er stillingen i top 5 følgende:
Hamilton - Kubica - Massa - Raikkonen - Fisichella. Coulthard har endnu ikke fået nogen tid noteret.
Hamiltons tid lyder nu på 1:16.296.
Coulthards mekanikere har nu fået styr på bilen, og Coulthard kører sig ind på foreløbig trettende plads i hans første forsøg på en noteret omgang. Nick Heidfeld og Ralf Schumacher har endnu ikke helt fået det til at fungere. Begge ligger i den tunge af feltet som henholdsvis nr. 19 og 18.
Efter halvdelen af den anden træning er stillingen i top 5 således:
Hamilton - Raikkonen - Kubica - Massa - Alonso.
Vitantonio Liuzzi er pt. på én sjetteplads. Honda'erne er placeret som nr. 16 og 17 med Button som den hurtigste af de to. Davidson gør det godt og er pt. nr. 10.
Med 38 minutter tilbage af sessionen sætter Alonso sig på førstepladsen i tiden 1:16.211 og minsanten om ikke Webber kører sig ind på femtepladsen. Begge Honda'er er nu avanceret så de nu er nr. 11 og 12 - Barrichello forrest af de to. Begge Toro Rosso biler er i top 10. Og med 33 minutter tilbage stopper Davidson på banen, så der er gult flag på stedet. Også Hamilton holder stille - er de to stødt sammen?
En halv time mangler og stillingen i top 5 er nu:
Alonso - Hamilton - Raikkonen - Kubica - Trulli.
Med 19 minutter tilbage kommer der rødt flag. Adrian Sutil kører bilen i rækværket ved Portier og bilen og vragrester skal fjernes før der kan forsættes. Efter blot et par minutters afbrydelse forsætter sessionen. Og med 15 minutter tilbage er stillingen i top 5 således:
Alonso - Hamilton - Raikkonen - Massa - Kubica.
Med 11 minutter tilbage sætter Alonso på en meget hurtig tid. Han øger forspringet til Hamilton fra 0,085 sek til 0,356 sek. Heidfeld er avanceret og er pt. lige udenfor top 10. Derimod har R. Schumacher det skidt - han er tredjesidst. Jarno Trulli derimod blander sig i top 5 og er nr. 4 med 8 minutter tilbage.
Da uret viser 6 minutter tilbage kører Raikkonen sig frem til andenhurtigste - kun 0,275 sekund efter Alonso. Nico Rosberg blander sig nu i top 10 og er syver lige foran de to Red Bull biler. I de sidste minutter kører Trulli og Fisichella sig ind i top 5. Ganske få sekunder før sessionen er slut, stopper Ralf Schumachers bil på banen. Det på en omgang hvor han sektortider har været de hurtigste i denne session.
Næsten som vanligt er de første omgange ikke noterede. De fleste kørere prøver lige banen af inden den egentlige test for alvor starter. Første kører der får noteret en tid er Jarno Trulli i Toyota. Han bliver noteret for en tid der hedder 1:21.845. En tid han dog hurtigt forbedrer.
Efter 20 minutter, er der kun 3 kørere der har fået noteret en tid. Og i alt er der 18 kørere der har været på banen indtil nu. Trulli har stadig hurtigste tid. Den hedder nu 1:20.215.
25 minutter inde i sessionen er Lewis Hamilton, McLaren, hurtigste kører med tiden 1:18.686, og nu har alle kørere været på banen undtagen de to Ferrari kørere. Der er nu en lille pause i træningen på grund af rødt flag. Årsagen er at Christijan Albers i Spyker er stoppet på banen på et ret uhensigtsmæssigt sted.
Efter en afbrydelse på godt 5 minutter, genoptages træningssessionen. Her kommer Ferrarierne ud for første gang og dermed har alle været på asfalten i Monacos gader. Men stadigvæk er der kun 10 kørere der har fået noteret en tid.
Efter 35 minutter har Felipe Massa sat hurtigste tid og distancerer Hamilton med 1½ tiendele sekund. Men Hamilton svarer dog hurtigt tilbage og er igen hurtigst med tiden 1:17.601 - 0,936 sekund hurtigere end Massa. Imens kæmper Robert Kubica og Fernando Alonso om de næste placeringer. Deres placeringer skifter konstant i øjeblikket. De er dog godt ét sekund efter Hamilton.
40 minutter inde i sessionen og dermed næsten halvvejs, er der 3 kørere der ikke har fået noteret en tid. Det er Vitantonio Liuzzi, Jenson Button og Rubens Barrichello.
De to McLaren biler er i front efter 45 minutter. Hamilton stadig hurtigst, derefter Massa og Kimi Raikkonen. Nu er det kun Liuzzi der mangler at få noteret en tid. Han har kørt 4 omgange, men det har været ud på banen og i pit inden omgangen er kørt helt færdig.
Det seneste kvarters tid har der kun været kørt sporadisk på banen. Der har kun været op til 6 kørere ad gangen på asfalten. Men omkring den hele time sker noget igen. 3/4 dele af kørerne er nu ude på banen og nu Liuzzi også fået noteret sin første tid. Han er pt. næstsidst. I toppen er stillingen næsten uforandret. Massa har klemt sig ind foran Alonso og er et halvt sekund efter Hamilton. Alonso svarer dog igen og sætter en suværen tid på 1:16.973 - godt et halv sekund hurtigere end Hamilton, og samtidigt har Raikkonen kørt hurtigere end Massa der nu er på fjerdepladsen.
Med 20 minutter tilbage har Nick Heidfeld mast sig ind foran begge Ferrari'er og er tredjehurtigst.
Med kun 4 minutter tilbage, kører Scott Speed i Toro Rosso en supertid, forstået på den måde at han er kørt ind pp ottende hurtigste tid foran Mark Webber og David Coulthard. Men der sker mere. I de døende minutter af denne første træningssession sker der rigtig meget. Også i den øverste del af feltet rokeres der.
Tiderne fra første træningssession:
Plac.: | Kører: | Team: | Tid: | Omg.: |
1. | PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|