Michelin fortsætter udviklingen af dæk for at stå klar til næste års krig i Formel 1 Michelins udvikling af Formel 1-dæk forstætter på BMW-Miramas testbane i det sydlige Frankrig. Det franske firma har skabt sit eget team for at udvikle dækkene med henblik på at stå klar i sæsonen 2001.
Tom Kristensen fuldførte i begyndelsen af april fire dages test bag rattet i en BMW-motoriseret Williams FW21B, og også her i maj har han testet fire dage. Test-teamet prøver at køre så mange data ind som muligt for at kunne arbejde videre på forskellige compounds og dækkonstruktioner. "Disse første test har givet os mulighed for at få bekræftet alle vores computer-simulationer hjemmefra," forklarer Pierre Dupasquier, der er ansvarlig for Michelins konkurrenceevne på alle fronter.
Flere end 1.000 kilometer er blevet tilbagelagt, og dataene herfra bliver analyseret i Michelins hovedkvarter i Clermont Ferrand. Endnu er der ikke lavet nogle sammenlignende test med Bridgestone, men når de indledende test er afsluttet, vil mere specifikke udviklinger finde sted. Dupasquier forstætter: "Vi vil ikke begynde at kigge på specielle løsninger for de enkelte grandprixbaner, før vi er længere inde i programmet. I øjeblikket er det meget tilfredsstillende at vide, vi ikke er en million kilometer efter vores erklærede mål."
Test-programmet har været en ideel mulighed for Kristensen til at forny sit bekendtskab med Formel 1. Han siger: "Jeg er meget imponeret af Michelins fremskridt. Jeg har virkelig nydt begge test-sessioner, for det er ikke hver dag, du får chancen for at køre så mange kilometer i en Formel 1-bil."
Johnny Nielsen / tomkristensen.com
Nu gælder det nemlig om at sikre sig at motorerne holder hele vejen til mål. "Vi ser normalt efter forbedringer i hestekræfterne, men vi ved at yderligere styrke ikke nødvendigvis er en stor fordel i dette løb," siger Takefumi Hosaka. Derfor har Honda da også arbejdet på at afdække motoren og finde frem til en solid og holdbar motoropsætning der kan anvendes i Monaco.
"Vi har testet ny motoropsætninger for at sikre at kørerne går det maksimale ud af Honda-motoren ved de lave hastigheder og omdrejninger," siger Hosaka. Honda har tidligere haft god tradition for sejre i Monaco, blandt andet med Ayrton Senna i begyndelsen af 1990'erne.
Hos British American Racing lykkes det Honda at finde frem til egnet japansk f1-materiale i Villeneuves sted eller måske til at erstatte Ricardo Zonta. Et tomt sæde hos BAR ville også kunne løse et andet regnestykke, der giver Williams problemer for tiden. Jenson Button har tiden for sig og hvis sir Frank Williams og Craig Pollock kunne komme frem til aftale, ville vejen være banet for Juan Pablo Montoya.
Også andre steder vil der opstå tomme pladser efter pensionerede kørere. Johnny Herberts Jaguar kunne gå til Jaguars testkører Luciano Burti. Hvis han rykker op i hierarkiet, kunne en vis Tomas Scheckter teste de grønne biler.
Alt dette er kun et lille udsnit af de gisninger der cirkulerer. Rygterne om Hakkinens tilbagetrækning er blevet manet i jorden og den evige diskussion David Coulthards snarlige fyring er stilnet af for en tid. Men 'silly season' er kun lige begyndt og så er der ikke sagt et ord om dækkrigen.
McLarens superdesigner, Adrian Newey ser ud til at have fået hård konkurrence af designerne hos Ferrari. Samtidig er Hakkinen ikke kommet i gang. "Han er en stor kører og skulle ligge højere i VM end han ligger nu," siger Newey om den forsvarende verdensmester. Men det er der også en forklaring på. "Jeg tror at han er lidt chokeret, ligesom vi alle andre også er, ved den måde det er gået indtil videre i sæsonen," vurderer Newey.
Spørgsmålet er så om McLaren og Hakkinen kan få tingene til at hænge sammen, eller om endnu en Schumacher-sejr slår benene væk under deres forsøg på at genvinde VM.
Det kan komme til at påvirke løbet i Montreal, hvor transport til banen, der ligger på en ø ud for Montreal, vil skabe kaos for tilskuere såvel som for Formel 1-personel.
Sidste gang der var rygter om strejke var ved det australske grand prix, men i de senere år har der været mange af sådanne rygter, uden at de dog er blevet til noget.
Men i år må han stå over. Der var ikke plads i Formel 1-feltet til franskmanden, der i stedet nu koncentrerer sig om sit arbejde med at teste for McLaren. Det skal være med til at give ham gode kort på hånden, så han får et sæde i et af de bedre teams. "Det er selvfølgelig kedeligt for mig, men tingene gik ikke som jeg ville," siger Panis.
Selvom hans Formel 1-karriere kunne føles at være gået i stå, så tror han at der nok skal komme et godt arbejde. "Jeg elskede løbene," siger han om Monaco, "men jeg behøvede noget mere." Om pause-tilværelsen som testkører siger han. "Dette er også meget godt - men meget forskelligt," siger han om arbejdet som testkører hos McLaren.
"Han har den styrke, der skal til for at opbygge et stærkt team omkring sig, og han bragt tidligere tiders styrke tilbage til Ferrari. Jeg tror dog også, at Ferrari føler en stærk forpligtigelse til at give Schumacher, hvad han har krav på og fortjener, og finder det nødvendigt at investere i forskning, for få den nødvendige viden ind i teamet. Det har resulteret i en bil, som Schumacher vil have den. Og nu er han begyndt at få det maksimale ud af den. Jeg er sikker på, at Schumacher vinder titlen, alle de nødvendige elementer er til stede, det bliver dog ikke nemt, men han har de bedste chancer i denne sæson."
Selv tager Montoya fremtiden helt med ro, og glæder sig i første omgang over sejren på den legendariske bane, hvor han som den første rookie siden 1966 vandt på superovalen. "Alt hvad jeg ved er at jeg har en kontrakt med Chip næste år," siger Montoya. Han regner dog med at det en dag bliver til Formel 1.
"Formel 1 har altid været mit mål, men jeg har ikke travlt. Jeg ønsker at der skal være den rigtige mulighed," siger den 24-årige ChampCar mester. Og mon ikke flere andre teams end Williams gerne vil have Montoyas underskrift...
Roserne vælter i øvrigt indover Montoya, der førte stort set hele løbet i Indianapolis. Flere af hans konkurrenter roser ham, og mener at hans talent vil gå tabt hvis han ikke kommer i Formel 1. "Montoya er et fænomenalt talent," siger Eddie Cheever rosende om vinderen. "Jeg tror ikke at vi skal vente længe på at se ham vinde løb i Formel 1," mener Cheever der selv blev nummer 5 i søndagens løb.
Men selvom han kommer tilbage, så træder han ikke 100% ind i sine tidligere opgaver. Indtil videre får han rollen tilbage som chefmekaniker. "Nigel Stepney vil være til stede som Michael Schumachers chefmekaniker i Monte Carlo," siger en talsmand for Ferrari.
Den anden rolle som Stepney også har i teamet, som benzinpåfylder, må der nok ventes med. "Om han vil være benzinpåfylder er endnu ikke besluttet," siges der.
Så nu er mobiltelefonselskabet kommet på franske hænder, men det menes ikke at komme til at påvirke de nuværende dispositioner hos Arrows.
Nye ejere: Orange ejes nu af France Telecom
Kampen spilles i dag, og det er muligt at se kampen på Eurosport. De har dog programsat det - sådan som de selv oplyser det - til i morgen klokken 20:30, hvor du kan se Formel 1-kørerne møde et All-star hold. Sidste år brillerede den tidligere skistjerne Alberto Tomba, og han ventes at stille op igen. Flere andre kendte stiller også op i kampen, hvis overskud går til fordel for en børnefond.
Men dette har Mercedes motorsportschef, Norbert Haug, allerede afvist. De vil kun levere motore til McLaren teamet næste år.
Alligevel så lancerer Alain Prost en langsigtet plan, der dækker teamet i de næste 5 til 6 år. Men han indrømmer dog samtidig, at problemet med en motorleverandør er det største, og at det skal løses før teamet bestemmer sig for hvilken dækleverandør teamet vil vælge i fremtiden.
Ud over dette, så har der også tidligere været rygter fremme om at Peugeot simpelthen vil overtage Prost teamet, men det er et rygte der har været lidt (meget) stille om på det sidste.
"Jeg er meget realistisk på min fremtid, og medmindre visse ting forbedrer og ændrer sig meget, ser det ud til, at det bliver min sidste sæson i F1."
Men er han klar til at ligge kørerhjelmen på hylden? Ikke ifølge ham selv, der er stadig visse ambitioner og mål der kan nås endnu.
"Da jeg var 10 år gammel og drømte om at blive racerkører, drømte jeg om at vinde i F1, Le Mans og Indy 500. Jeg har nået de to første ting."
Så er der jo en mulighed i at komme til Champ Cart, som dog ikke er så vilde med at køre på Indianapolis banen, læs: konkurrencen med Indy Racing League. IRL kører derimod på Indianapolis. De serier er for så vidt ens, men Champ Cart har den største tilskuerinteresse, promoveres bedre, i hvert fald på vore breddegrader, og det er der pengene er.
"Cart kunne være en mulighed, jeg er ikke bange for at køre på ovalerne. Bilerne er sandsynligvis mere forudsigelige, bl.a. på grund af slicks, og på den måde som aerodynamikken arbejder på, på disse biler. Derimod er F1 bilerne meget mere nervøse, urolige og meget sværere at finde den rette balance i. Sportsvogne kunne også være en mulighed, men jeg ser ikke den store udfordring i dem."
Men måske er der noget i vente fra Johnny Herbert. Det ser ud til, at han er ved at få styr på bilen, og med lidt held kunne han have fået point i det europæiske GP på Nürburgring.
Bernie Ecclestone har derfor givet folkene bag banen et ultimatum: ændr banen eller det tyske grand prix bliver fjernet fra Hockenheim. De har så præsenteret et forslag til den magtfulde Formel 1-boss, men det faldt langt fra i hans smag.
Så nu skal de forsøge igen. Derudover er de kommet i pengenød, da den tyske regering ikke vil give flere penge, så længe der ikke ligger en garanti for at der fortsat kan køres tysk grand prix på banen indtil 2005. De ønsker, egentlig ganske fornuftigt, ikke at lægge i en bane der så efterfølgende bliver kasseret af FIA.
Så Hockenheims fremtid kan blive meget mørk…
Mere information om Hockenheims fremtid.
Som altid er kvalifikationen af største vigtighed, og det gælder for Michael Schumacher som for Gaston Mazzacane. "Den nok vigtigste del af weekenden i Monaco er kvalifikationen og ens start," forklarer tyskeren, der under alle omstændigheder er i front af VM efter løbet i Monte Carlos smalle gader. "Hvis man ikke ligger forreste og kører mod det første sving, kan man bruge resten af løbet med at forsøge at overhale raceren foran, mens manden i front som skal slå forsvinder i horisonten," siger Michael Schumacher. Så mon ikke det værste der kunne ske for tyskeren var en ren McLaren-front?
Men med elleve GP'er tilbage, er Mika Hakkinen er ikke nervøs: "Der er stadig lang vej endnu, men vi har en god pakke og et godt team, så jeg slet ikke bekymret. Jeg ved vi kan komme tilbage, men naturligvis bliver det hårdt. Det har været tæt i alle løbene indtil videre i år, men Ferrari har haft en fantastisk stabilitet og det er derfor de har flere point for tiden."
Montoya er næppe faldet i interesse efter at han i går vandt det prestigefylde Indy 500-løb og blev den første rookie siden 1966 til at vinde løbet. Men Patrick Head afviser at Montoya skal bruges som et slags pressionsmiddel, eller at Williams også er lagt under pres for at finde ud af hvem de vil bruge. En ting er dog sikkert - den kører som kommer til at stå tilbage, vil få mulighed for at finde et andet sæde i Formel 1 med Williams' accept.
"Vi er ikke under noget pres til at tage beslutningen," siger Patrick Head. Det har han også ret i, for det er Chip Ganassi der i sidste ende træffer beslutningen. Montoya har yderligere et år tilbage i sin lejekontrakt. "Montoya er suveræn og han vil til sidst komme i Formel 1, uanset hvilket team han kører for," mener Head.
Og ligesom med Jenson Button vil teamet gøre alt for at give kørerne en plads i Formel 1. "Hvis han ikke kører for os, vil han få et andet sæde i Formel 1, og hvis Jenson ikke kører ofr os, er jeg sikker på at han også får en plads," vurderer Head.
Hvornår den endelige beslutning kommer er fortsat ikke fastlagt, men vi skal nok lidt længere hen på sæsonen, så når Formel 1-feltet kommer til Monza, hvor rygterne først går helt amok, er der nok større klarhed over kørervalget hos BMW-Williams.
Ron Dennis: "Der er stor forskel på hvordan og for hvem der vinkes med de blå flag, og det kostede os sejren. Vi var på vej til at tage føringen fra Michael Schumacher ved pitstoppene, men de langsommere kørende flyttede sig ikke hurtigt nok, og det tog for lang tid inden Mika kunne passere dem. De flytter sig hurtigere for den førende end for andre, åbenbart fordi de tror, at det er en af deres konkurrenter til deres placering."
Det Ron Dennis hentyder til, er en situation, hvor Mika Hakkinen havde været i pit, og lige efter skulle overhale tre langsommere kørende, men kunne ikke passere dem hurtigt nok, og det tidstab mener Ron Dennis, var det der kostede Mika Hakkinen sejren. Men det er hverken første eller sidste gang, at en kører vil blive opholdt på denne måde. Det er en del af racet.