Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.5.2000
 Michelin optrapper næste års krig i Formel 1
 Holdbarhed fremfor alt
 Hvem, hvad, hvor?
 Newey - Vi er lidt chokerede
 Strejkeproblem i Canada?
 Panis - Bare det var mig
 Schumacher bliver verdensmester
 Montoya - Tag det roligt!
 Stepney er tilbage
 Arrows-sponsor solgt
 Ny fodboldkamp i Monaco
 Prost med langsigtet plan
 Herbert på pension?
 
29.5.2000
 Ny Hockenheim for kedelig
 Schumachers væste scenarium
 Mika holder hovedet koldt
 Williams ikke under pres
 Sauber tæt på kontrakt med Michelin
 Ron Dennis er sur igen
 

Hop til top30.5.2000

Michelin optrapper næste års krig i Formel 1

Følgende topnyhed blev i dag præsenteret af det engelske magasin Autosport

Michelin fortsætter udviklingen af dæk for at stå klar til næste års krig i Formel 1 Michelins udvikling af Formel 1-dæk forstætter på BMW-Miramas testbane i det sydlige Frankrig. Det franske firma har skabt sit eget team for at udvikle dækkene med henblik på at stå klar i sæsonen 2001.

Tom Kristensen fuldførte i begyndelsen af april fire dages test bag rattet i en BMW-motoriseret Williams FW21B, og også her i maj har han testet fire dage. Test-teamet prøver at køre så mange data ind som muligt for at kunne arbejde videre på forskellige compounds og dækkonstruktioner. "Disse første test har givet os mulighed for at få bekræftet alle vores computer-simulationer hjemmefra," forklarer Pierre Dupasquier, der er ansvarlig for Michelins konkurrenceevne på alle fronter.

Flere end 1.000 kilometer er blevet tilbagelagt, og dataene herfra bliver analyseret i Michelins hovedkvarter i Clermont Ferrand. Endnu er der ikke lavet nogle sammenlignende test med Bridgestone, men når de indledende test er afsluttet, vil mere specifikke udviklinger finde sted. Dupasquier forstætter: "Vi vil ikke begynde at kigge på specielle løsninger for de enkelte grandprixbaner, før vi er længere inde i programmet. I øjeblikket er det meget tilfredsstillende at vide, vi ikke er en million kilometer efter vores erklærede mål."

Test-programmet har været en ideel mulighed for Kristensen til at forny sit bekendtskab med Formel 1. Han siger: "Jeg er meget imponeret af Michelins fremskridt. Jeg har virkelig nydt begge test-sessioner, for det er ikke hver dag, du får chancen for at køre så mange kilometer i en Formel 1-bil."

Johnny Nielsen / tomkristensen.com

BB  


Hop til top
Holdbarhed fremfor alt

Hos Honda er det vigtigste i den kommende weekend, en stabil motor. I Monte Carlos snævre gader er det ligegyldigt om man er suverænt den hurtigste på langsiderne - dem er der ikke så forfærdelig mange af. Derfor har Honda haft fokus et helt andet sted end de plejer.

Nu gælder det nemlig om at sikre sig at motorerne holder hele vejen til mål. "Vi ser normalt efter forbedringer i hestekræfterne, men vi ved at yderligere styrke ikke nødvendigvis er en stor fordel i dette løb," siger Takefumi Hosaka. Derfor har Honda da også arbejdet på at afdække motoren og finde frem til en solid og holdbar motoropsætning der kan anvendes i Monaco.

"Vi har testet ny motoropsætninger for at sikre at kørerne går det maksimale ud af Honda-motoren ved de lave hastigheder og omdrejninger," siger Hosaka. Honda har tidligere haft god tradition for sejre i Monaco, blandt andet med Ayrton Senna i begyndelsen af 1990'erne.

BB  


Hop til top
Hvem, hvad, hvor?

'Silly season' er for alvor i gang igen og rygter og formodninger præger som sædvanlig debatten, hvor intet endnu er offentliggjort og alt derved muligt. En af teorierne er som følger: Renault er vilde efter at få en ægte topkører, dvs. en stjerne, og får derfor fat i Jacques Villeneuve ved hjælp af en hyre, der mindst svarer til '97-mesterens nuværende lønseddel. Skiftet sker på Alexander Wurz' bekostning. Østrigeren kan så forsætte karrieren hos Sauber, i stedet for Pedro Diniz, der, ifølge den italienske presse, hentes til Minardi.

Hos British American Racing lykkes det Honda at finde frem til egnet japansk f1-materiale i Villeneuves sted eller måske til at erstatte Ricardo Zonta. Et tomt sæde hos BAR ville også kunne løse et andet regnestykke, der giver Williams problemer for tiden. Jenson Button har tiden for sig og hvis sir Frank Williams og Craig Pollock kunne komme frem til aftale, ville vejen være banet for Juan Pablo Montoya.

Også andre steder vil der opstå tomme pladser efter pensionerede kørere. Johnny Herberts Jaguar kunne gå til Jaguars testkører Luciano Burti. Hvis han rykker op i hierarkiet, kunne en vis Tomas Scheckter teste de grønne biler.

Alt dette er kun et lille udsnit af de gisninger der cirkulerer. Rygterne om Hakkinens tilbagetrækning er blevet manet i jorden og den evige diskussion David Coulthards snarlige fyring er stilnet af for en tid. Men 'silly season' er kun lige begyndt og så er der ikke sagt et ord om dækkrigen.

CBA  


Hop til top
Newey - Vi er lidt chokerede

Er der gået panik i McLaren-lejren efter at Michael Schumacher har sikret sig en yderst komfortabel føring? Tyskeren er 18 point foran, men hos McLaren føler man at der mangler at blive vist noget, eftersom der er lidt chok i teamet.

McLarens superdesigner, Adrian Newey ser ud til at have fået hård konkurrence af designerne hos Ferrari. Samtidig er Hakkinen ikke kommet i gang. "Han er en stor kører og skulle ligge højere i VM end han ligger nu," siger Newey om den forsvarende verdensmester. Men det er der også en forklaring på. "Jeg tror at han er lidt chokeret, ligesom vi alle andre også er, ved den måde det er gået indtil videre i sæsonen," vurderer Newey.

Spørgsmålet er så om McLaren og Hakkinen kan få tingene til at hænge sammen, eller om endnu en Schumacher-sejr slår benene væk under deres forsøg på at genvinde VM.

Stillingen i VM for kørere.

BB  


Hop til top
Strejkeproblem i Canada?

Det lader til at det canadiske grand prix der skal køres om godt 14 dage, kan komme i klemme med en større transportstrejke i det nordamerikanske land. Der er varslet strejke i den periode løbet skal køres, hvis der ikke opnås enighed på området.

Det kan komme til at påvirke løbet i Montreal, hvor transport til banen, der ligger på en ø ud for Montreal, vil skabe kaos for tilskuere såvel som for Formel 1-personel.

Sidste gang der var rygter om strejke var ved det australske grand prix, men i de senere år har der været mange af sådanne rygter, uden at de dog er blevet til noget.

BB  


Hop til top
Panis - Bare det var mig

Den sensationelle vinder af løbet i Monaco i 1996 - der viste at udfaldet af løbet i de snævre gader ikke altid er til at forudsige - ville meget gerne have kørt igen i det lille fyrstendømme.

Men i år må han stå over. Der var ikke plads i Formel 1-feltet til franskmanden, der i stedet nu koncentrerer sig om sit arbejde med at teste for McLaren. Det skal være med til at give ham gode kort på hånden, så han får et sæde i et af de bedre teams. "Det er selvfølgelig kedeligt for mig, men tingene gik ikke som jeg ville," siger Panis.

Selvom hans Formel 1-karriere kunne føles at være gået i stå, så tror han at der nok skal komme et godt arbejde. "Jeg elskede løbene," siger han om Monaco, "men jeg behøvede noget mere." Om pause-tilværelsen som testkører siger han. "Dette er også meget godt - men meget forskelligt," siger han om arbejdet som testkører hos McLaren.

BB  


Hop til top
Schumacher bliver verdensmester

Det er en påstand, som mange er kommet med i år. Også den tidligere F1 verdensmester, Mario Andretti, har nu ytret sig med sin mening. Han siger bl.a., at en stor del af Ferraris succes skal tilskrives Michael Schumachers tilstedeværelse.

"Han har den styrke, der skal til for at opbygge et stærkt team omkring sig, og han bragt tidligere tiders styrke tilbage til Ferrari. Jeg tror dog også, at Ferrari føler en stærk forpligtigelse til at give Schumacher, hvad han har krav på og fortjener, og finder det nødvendigt at investere i forskning, for få den nødvendige viden ind i teamet. Det har resulteret i en bil, som Schumacher vil have den. Og nu er han begyndt at få det maksimale ud af den. Jeg er sikker på, at Schumacher vinder titlen, alle de nødvendige elementer er til stede, det bliver dog ikke nemt, men han har de bedste chancer i denne sæson."

PDL  


Hop til top
Montoya - Tag det roligt!

Efter Juan Pablo Montoyas sejr i det 84. Indy 500-løb, er colombianeren steget meget i kurs, og mon ikke Williams vil være mere end glade for at få Montoya i en af teamets racere?

Selv tager Montoya fremtiden helt med ro, og glæder sig i første omgang over sejren på den legendariske bane, hvor han som den første rookie siden 1966 vandt på superovalen. "Alt hvad jeg ved er at jeg har en kontrakt med Chip næste år," siger Montoya. Han regner dog med at det en dag bliver til Formel 1.

"Formel 1 har altid været mit mål, men jeg har ikke travlt. Jeg ønsker at der skal være den rigtige mulighed," siger den 24-årige ChampCar mester. Og mon ikke flere andre teams end Williams gerne vil have Montoyas underskrift...

Roserne vælter i øvrigt indover Montoya, der førte stort set hele løbet i Indianapolis. Flere af hans konkurrenter roser ham, og mener at hans talent vil gå tabt hvis han ikke kommer i Formel 1. "Montoya er et fænomenalt talent," siger Eddie Cheever rosende om vinderen. "Jeg tror ikke at vi skal vente længe på at se ham vinde løb i Formel 1," mener Cheever der selv blev nummer 5 i søndagens løb.

BB  


Hop til top
Stepney er tilbage

Nigel Stepney der blev kørt ned under Michael Schumachers pitstop i Spanien, vender nu tilbage til Ferrari-garagen. Det var ellers ventet at han måtte blive udenfor indtil det canadiske grand prix, men nu ser det ud til at han vil tilbage på arbejde så hurtigt som muligt.

Men selvom han kommer tilbage, så træder han ikke 100% ind i sine tidligere opgaver. Indtil videre får han rollen tilbage som chefmekaniker. "Nigel Stepney vil være til stede som Michael Schumachers chefmekaniker i Monte Carlo," siger en talsmand for Ferrari.

Den anden rolle som Stepney også har i teamet, som benzinpåfylder, må der nok ventes med. "Om han vil være benzinpåfylder er endnu ikke besluttet," siges der.

BB  


Hop til top
Arrows-sponsor solgt

Orange som sponsorerer Arrows-teamet er blevet solgt. Det er det franske teleselskab France Telecom der overtager det britiske firma for et beløb der ligger over 300 milliarder kroner.

Så nu er mobiltelefonselskabet kommet på franske hænder, men det menes ikke at komme til at påvirke de nuværende dispositioner hos Arrows.

Nye ejere: Orange ejes nu af France Telecom

BB  


Hop til top
Ny fodboldkamp i Monaco

Ligesom sidste år bliver der spillet en fodboldkamp til velgørenhed. Det bliver i givet fald Michael Schumacher og Giancarlo Fisichellas anden kamp inden for kort tid. Det er prins Albert af Monaco der igen i år står bag arrangementet.

Kampen spilles i dag, og det er muligt at se kampen på Eurosport. De har dog programsat det - sådan som de selv oplyser det - til i morgen klokken 20:30, hvor du kan se Formel 1-kørerne møde et All-star hold. Sidste år brillerede den tidligere skistjerne Alberto Tomba, og han ventes at stille op igen. Flere andre kendte stiller også op i kampen, hvis overskud går til fordel for en børnefond.

BB  


Hop til top
Prost med langsigtet plan

Som det er de fleste bekendt, så synger samarbejdet i mellem Prost og Peugeot sandsynligvis på sidste vers. Og Alain Prost har da heller ikke lagt skjul på at han regner med at indlede et samarbejde med Mercedes allerede fra næste sæson. Det skulle i så fald blive med Mercedes motore omdøbt til Chrysler, for også at promovere dette mærke i Formel 1, og nok aller mest for at tækkes det Amerikanske marked.

Men dette har Mercedes motorsportschef, Norbert Haug, allerede afvist. De vil kun levere motore til McLaren teamet næste år.

Alligevel så lancerer Alain Prost en langsigtet plan, der dækker teamet i de næste 5 til 6 år. Men han indrømmer dog samtidig, at problemet med en motorleverandør er det største, og at det skal løses før teamet bestemmer sig for hvilken dækleverandør teamet vil vælge i fremtiden.

Ud over dette, så har der også tidligere været rygter fremme om at Peugeot simpelthen vil overtage Prost teamet, men det er et rygte der har været lidt (meget) stille om på det sidste.

AN  


Hop til top
Herbert på pension?

Johnny Herberts fødselsbevis bliver mere og mere gult. Han bliver 36 i Juni måned, og synger måske på sidste vers, i hvert fald i F1. Det er det mange mener. Karrieren i F1 har været lidt af en elevatortur for Johnny Herbert. Han startede i sin tid som et stort talent hos Benetton, men var der kun i ganske kort tid, og kom siden til Lotus, Ligier, tilbage til Benetton, så Sauber og nu Stewart/Jaguar. 3 sejre er det blevet til i karrieren, der dog ikke er helt slut endnu. Hvem ved, måske overrasker han en gang til, som han gjorde sidste år på Nürburgring? Men ifølge alle formodninger i F1 verdenen, er det nok sidste sæson for Johnny Herbert i år. Men hvad siger han selv?

"Jeg er meget realistisk på min fremtid, og medmindre visse ting forbedrer og ændrer sig meget, ser det ud til, at det bliver min sidste sæson i F1."

Men er han klar til at ligge kørerhjelmen på hylden? Ikke ifølge ham selv, der er stadig visse ambitioner og mål der kan nås endnu.

"Da jeg var 10 år gammel og drømte om at blive racerkører, drømte jeg om at vinde i F1, Le Mans og Indy 500. Jeg har nået de to første ting."

Så er der jo en mulighed i at komme til Champ Cart, som dog ikke er så vilde med at køre på Indianapolis banen, læs: konkurrencen med Indy Racing League. IRL kører derimod på Indianapolis. De serier er for så vidt ens, men Champ Cart har den største tilskuerinteresse, promoveres bedre, i hvert fald på vore breddegrader, og det er der pengene er.

"Cart kunne være en mulighed, jeg er ikke bange for at køre på ovalerne. Bilerne er sandsynligvis mere forudsigelige, bl.a. på grund af slicks, og på den måde som aerodynamikken arbejder på, på disse biler. Derimod er F1 bilerne meget mere nervøse, urolige og meget sværere at finde den rette balance i. Sportsvogne kunne også være en mulighed, men jeg ser ikke den store udfordring i dem."

Men måske er der noget i vente fra Johnny Herbert. Det ser ud til, at han er ved at få styr på bilen, og med lidt held kunne han have fået point i det europæiske GP på Nürburgring.

PDL  


 

Hop til top29.5.2000

Ny Hockenheim for kedelig

Der skal laves noget ved Hockenheim-banen for at gøre den mere interessant for kørere og tilskuere. I dag består den lange bane, der lægger asfalt til det tyske grand prix, af mange lange strækninger, og selvom det ellers skulle give mange overhalinger, så gør idealsporet det ofte svært at komme udenom.

Bernie Ecclestone har derfor givet folkene bag banen et ultimatum: ændr banen eller det tyske grand prix bliver fjernet fra Hockenheim. De har så præsenteret et forslag til den magtfulde Formel 1-boss, men det faldt langt fra i hans smag.

Så nu skal de forsøge igen. Derudover er de kommet i pengenød, da den tyske regering ikke vil give flere penge, så længe der ikke ligger en garanti for at der fortsat kan køres tysk grand prix på banen indtil 2005. De ønsker, egentlig ganske fornuftigt, ikke at lægge i en bane der så efterfølgende bliver kasseret af FIA.

Så Hockenheims fremtid kan blive meget mørk…

Mere information om Hockenheims fremtid.

BB  


Hop til top
Schumachers væste scenarium

Hvad kunne være det værste mareridt for Michael Schumacher? På langt sigt vil det nok være ikke at få VM-titlen efter det stærke udlæg. Mere kortsigtet, når det drejer sig om Monaco, så vil en kikset kvalifikation komme til at ødelægge resten af løbet.

Som altid er kvalifikationen af største vigtighed, og det gælder for Michael Schumacher som for Gaston Mazzacane. "Den nok vigtigste del af weekenden i Monaco er kvalifikationen og ens start," forklarer tyskeren, der under alle omstændigheder er i front af VM efter løbet i Monte Carlos smalle gader. "Hvis man ikke ligger forreste og kører mod det første sving, kan man bruge resten af løbet med at forsøge at overhale raceren foran, mens manden i front som skal slå forsvinder i horisonten," siger Michael Schumacher. Så mon ikke det værste der kunne ske for tyskeren var en ren McLaren-front?

BB  


Hop til top
Mika holder hovedet koldt

Da Mika Hakkinen vandt verdensmesterskabet i 1998 og 1999 nåede han at tage føringen tidligt i sæsonen, før Michael Schumacher begyndte at hente ind på ham i midtsæsonen. I år er rollerne byttet om: Schumacher fører med atten point over finnen, der ligger kun fire point foran McLaren kollega David Coulthard.

Men med elleve GP'er tilbage, er Mika Hakkinen er ikke nervøs: "Der er stadig lang vej endnu, men vi har en god pakke og et godt team, så jeg slet ikke bekymret. Jeg ved vi kan komme tilbage, men naturligvis bliver det hårdt. Det har været tæt i alle løbene indtil videre i år, men Ferrari har haft en fantastisk stabilitet og det er derfor de har flere point for tiden."

CBA  


Hop til top
Williams ikke under pres

Rygterne om at Juan Pablo Montoya er på vej til BMW-Williams har gået højt den seneste tid. Og det er for så vidt heller ikke så underligt, da ledende personer i teamet helt åbenlyst har luftet deres interesse for at få fat i den hurtige colombianer.

Montoya er næppe faldet i interesse efter at han i går vandt det prestigefylde Indy 500-løb og blev den første rookie siden 1966 til at vinde løbet. Men Patrick Head afviser at Montoya skal bruges som et slags pressionsmiddel, eller at Williams også er lagt under pres for at finde ud af hvem de vil bruge. En ting er dog sikkert - den kører som kommer til at stå tilbage, vil få mulighed for at finde et andet sæde i Formel 1 med Williams' accept.

"Vi er ikke under noget pres til at tage beslutningen," siger Patrick Head. Det har han også ret i, for det er Chip Ganassi der i sidste ende træffer beslutningen. Montoya har yderligere et år tilbage i sin lejekontrakt. "Montoya er suveræn og han vil til sidst komme i Formel 1, uanset hvilket team han kører for," mener Head.

Og ligesom med Jenson Button vil teamet gøre alt for at give kørerne en plads i Formel 1. "Hvis han ikke kører for os, vil han få et andet sæde i Formel 1, og hvis Jenson ikke kører ofr os, er jeg sikker på at han også får en plads," vurderer Head.

Hvornår den endelige beslutning kommer er fortsat ikke fastlagt, men vi skal nok lidt længere hen på sæsonen, så når Formel 1-feltet kommer til Monza, hvor rygterne først går helt amok, er der nok større klarhed over kørervalget hos BMW-Williams.

BB  


Hop til top
Sauber tæt på kontrakt med Michelin

Det forlyder fra F1 verdenen, at Sauber er tæt på at underskrive kontrakt med det "nye" dækfirma i F1 fra næste sæson, Michelin. Michelin har igennem længere tid forhandlet med flere teams i feltet, om kontrakter som dækleverandør fra næste sæson. Indtil nu har Toyota, Williams og Jaguar skrevet kontrakt med Michelin. Renault og Ferrari skulle også være interesseret. Hvis Sauber får Michelin som dækleverandør, vil Ferrari ganske givet kikke dem lidt over skulderen, for at se hvordan dækket fungerer og arbejder. Det er vist ikke nogen hemmelighed, at de to teams et eller andet sted samarbejder.
PDL  


Hop til top
Ron Dennis er sur igen

Den mand kan blive gal på alt og alle, hvis solen ikke skinner rigtigt. Denne gang er det de langsommere kørende han har set sig gal på. Han mener, at efternølerne har kostet Mika Hakkinen sejren ved det sidste GP på Nürburgring.

Ron Dennis: "Der er stor forskel på hvordan og for hvem der vinkes med de blå flag, og det kostede os sejren. Vi var på vej til at tage føringen fra Michael Schumacher ved pitstoppene, men de langsommere kørende flyttede sig ikke hurtigt nok, og det tog for lang tid inden Mika kunne passere dem. De flytter sig hurtigere for den førende end for andre, åbenbart fordi de tror, at det er en af deres konkurrenter til deres placering."

Det Ron Dennis hentyder til, er en situation, hvor Mika Hakkinen havde været i pit, og lige efter skulle overhale tre langsommere kørende, men kunne ikke passere dem hurtigt nok, og det tidstab mener Ron Dennis, var det der kostede Mika Hakkinen sejren. Men det er hverken første eller sidste gang, at en kører vil blive opholdt på denne måde. Det er en del af racet.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk