Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.5.2004
 Dobbeltsejr til Ferrari
 Ny McLaren testes på tirsdag
 
28.5.2004
 Europas GP - Teams preview - top 5
 

Hop til top30.5.2004

Dobbeltsejr til Ferrari

Det er ikke altid let at sidder her, søndag eftermiddag, tre minutter efter det ternede flag er faldet, og skal skrive en artikel om et nu historisk Formel 1 løb. Sådan som Formel 1 er i øjeblikket er der en overhængende fare for at man ender med at gentage sig selv.

Michael Schumacher vandt, hvilket der jo som sådan ikke var noget overraskende ved. Måden han vandt på - overlegen - er der heller ikke noget nyt. At Rubens Barrichello blev 2'er er så lidt mere spændende - det er trods alt ikke hver gang den loyale væbner kan drage hjem med sølvmedaljer.

Helt uden sværdhug var det dog heller ikke for Barrichello. En drabelig duel, hvor han måske nok lukkede døren lidt for hårdt for Sato, måtte der til undervejs. Japaneren havde ellers løbet igennem sat en stor streg under det prædikat han har fået som den hidtil bedste japaner i Formel 1. Han var også klart hurtigere end Barrichello, men forskelle i strategi betød at han befandt sig bagved Ferrarien på et tidspunkt. På vej ind i første sving prøvede han at køre indenom om Barrichello. Resultatet var en mindre kollision, der knækkede Satos næse.

At det så var helt uden betydning da Sato kort efter måtte udgå med en defekt motor. Det betød tilgenæld at holdkammerat Button fik 3. pladsen uden rigtigt at imponere, på en dag hvor Formel 1 viste sig fra en af sine mest kedsommelige sider.

Michael Schumacher vandt starten, mens Trulli, Sato og Raikkonen kæmpede om 2. pladsen. Længere nede i feltet ramlede Montoya og Ralf Schumacher sammen, så tyskeren måtte udgå. Det gik også udover Cristiano da Matta, der ramte liget af Ralfs racer.

Kimi Raikkonen tog 2. pladsen tidligt i løbet, men var ude af stand til at følge med i Michael Schumachers tempo. Og efter sit pitstop gik Mercedes motoren op i røg. Samme skæbne overgik David Coulthard der ellers havde kørt et flot løb fra sin startplacering som nummer sidst.

Renault bilerne kom hjem som nummer 4 og 5. Ganske fornuftigt indsats af de franske biler, der stadig døjer lidt med mangel på hestekræfter. Men på den anden side var den heller ikke imponerende. Renault burde være tættere på BAR.

Gode præstationer var der af Fisichella og Webber. De to kører kom hjem som nr. 6 og 7 og hentede gode points til deres teams. Det sidste point gik til Montoya der måtte have en næseoperation efter sit sammenstød med Ralf i starten.

Men løbet? Det var ikke spændende, slet ikke. Det var procenssionskørsel af værste skuffe, undtaget Satos kamp mod Barrichello. Et gennemsnitteligt begravelsesoptog er mere interessant at følge. En klog mand sagde engang: Helvede - det er gentagelsen.

MMT  


Hop til top
Ny McLaren testes på tirsdag

Der er tilsyneladende modstridende oplysninger om hvornår den ny McLaren MP4-19B skal testes. Ifølge nyhedsbureauet AFP sker det på tirsdag.

McLaren-Mercedes MP4-18 kom aldrig ud at køre race. Efter for mange problemer af forskellig art, valgte McLaren teamet at skrotte den og udviklede i stedet videre og skabte MP4-19. Den har ikke præsteret andet end 5 point hidtil, og vil blive erstattet af en kraftigt modificeret MP4-19B.

Der har flere steder været tale om en udsættelse af introduktionen, hvilket måske kan være rigtigt. Der har endda været tale om problemer med den nye model, hvilket også har skabt rygter om at diverse tests af den også skulle være blevet udsat. Men ifølge nyhedsbureauet AFP, vil den første test ske i næste uge ved en tre dages test, startende på tirsdag på Silverstone. AFP har talt med Ron Dennis som bl.a. har udtalt flg. til bureauet:

"Den vil køre på tirsdag, som det har været meningen. Det har hele tiden været planlagt til denne dag og forhåbentligt vil den køre alle tre dage af testen."

Adrian Newey som er en af de hovedansvarlige også for denne model, har tidligere udtalt at den nye MP4-19B vil indeholde markante forbedringer i forhold til den nuværende MP4-19. Man kan blot konstatere at den nuværende, har McLaren ikke været så heldige med endnu.

PDL  


 

Hop til top28.5.2004

Europas GP - Teams preview - top 5

Det er ikke meget tid der har været til forberedelse til det europæiske GP. Med kun en uge mellem det seneste GP og Europas GP, må forberedelserne være lavet forinden.

Efter diverse måske tankeløse handlinger i tunnelen under det store hotel i Monaco, går livet igen videre. Feltet er flyttet nordpå til Nürburgring hvor det næste GP skal køres. Hvad forventer de forskellige teams sig af den kommende weekend?

Ferrari:
Ferrari skal videre. I teamet er man glade for at der kun er en uge mellem Monacos GP og det Europæiske GP. Denne uges travlhed skal få alle i teamet til at glemme skuffelsen over det der skete i Monaco. Michael Schumacher vil bruge uheldet i tunnelen i Monaco til at være endnu mere motiveret til løbet på Nürburgring. Og Rubens Barrichello skal igen gøre sit bedste for teamet og førstekøreren. Teamet har fokus på hvordan Bridgestone dækkene vil klare sig i forhold til Michelin teamene. De er kommet tættere på, også selv om det var et atypisk løb i Monaco set med Ferrari øjne. Det lykkedes aldrig at fange Trulli og Alonso og senere Button. Kold asfalt vil være det bedste der kan ske for Ferrari. Onsdag kørte Luca Badoer den endelige shakedown test i de biler teamet vil anvende på Nürburgring, det forløb uden problemer. Alfa og omega for alle i Ferrari teamet er, at nu skal der igen bringes en sejr i hus.

Renault:
Teamet jublede over Jarno Trullis sejr i Monaco, teamets anden sejr i nyere tid. Men alle i teamet er landet igen, og har i de få dage mellem Monacos GP og inden afrejsen til Nürburgring arbejdet på at klargøre bilerne til en helt anden type bane. Der kommer visse ændringer på bilen, ting der er udviklet inden Monacos GP, men som nu kommer på bilen. Trulli og Alonso ser meget frem til Europas GP, de har nu en meget god fornemmelse af bilen. Udviklingen er i den senere tid gået i den rigtige retning, og nu mærker man for alvor fremskridtene. I teamet har fokuseret meget på vejrudsigten for den kommende weekend. De fleste teams har adgang til data som ikke alle har mulighed for at se. Teamets egne vejrprofeter har lavet masser af udregninger til forhåbentlig gavn for teamet, så setup osv. kan indstilles optimalt. Dermed skulle man også være godt forberedt hvis vejret lige pludseligt skifter, hvad det pr. tradition godt kan i Eifel bjergene hvor Nürburgring ligger.

BAR
BAR teamet var yderst tilfredse med resultatet i Monaco trods fejlen med Satos bil. Jenson Button kæmpede en flot kamp for at komme i front, men det var for sent i løbet til at han kunne nå helt op. Da der ikke kan testes mellem de GP'er, har teamet lavet en masse forberedelser på Paul Ricard i Frankrig. Dobbelt testarbejde må man sige. Til alt held for BAR har de i denne sæson mulighed for at anvende tre kørere i testarbejdet og har gjort flittigt brug af denne mulighed. Teamet forventer at der skal køres med ret meget downforce ligesom man sandsynligvis vælger en forholdsvis blød compound. Kørerne er opsatte på at forsætte den succes man må sige at BAR har haft hidtil i år.

Williams:
Efter et så som så GP i Monaco er Williams klar til det næste GP. Oven i forberedelserne har teamet annonceret en personaleændring der indbefatter Patrick Head, teamets nu forhenværende tekniske direktør. Man håber på at kan gentage sidste års flotte resultat, hvor R. Schumacher vandt og Montoya kom ind på andenpladsen. Ingeniørerne og designerne har fundet og lavet nogle aerodynamiske ting som skal forbedre bilens præstation. Teamet fortæller også at Michelin kommer med to nyudviklede dæk som man vil anvende. BMW har regnet ud, at på Nürburgring kommer man til at køre med fuld gas ca. 50 % af tiden. I kvalifikationen måske endda op til 65 %. Det bliver en helt anden belastning af motorerne end i Monaco. Kørerne håber selvfølgelig på at kunne gentage bedriften fra sidste år. Især R. Schumacher som har boet næsten lige om hjørnet i Kerben. Det er en bane hvor han har kørt adskillige gange i sin karriere.

Sauber

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk