Efter sine erotiske skandaler har Max Mosley været i heftig modvind hos FIA's samarbejdspartnere samt en del nationale bilforbund, Mosley skippede da også Formel 1 løbet i Tyrkiet for derefter at vende tilbage med en kluntet tilværelse under Monaco's Grand Prix.
En del nationale bilforbund har ønsket at Mosley forlader posten som FIA formand, de mener ikke at Mosley er manden, der efter sine problemer skal føre FIA ind i fremtiden, men Max Mosley har indtil videre været i stand til at holde på sin plads.
Men nu ser det mere sort ud for Mosley, Bernie Ecclestone vil ikke have Mosley på posten som FIA mand og det er her det bliver problematisk for Max Mosley at fortsætte på jobbet. Hvis Mosley ikke kan enes med Ecclestone står FIA i en dårlig situation når de bland andet skal forhandle med de enkelte baner, og det ville helle ikke gavne Formel 1 hvis de 2 samarbejdspartnere, FOM og FIA ikke var i stand til at samarbejde på grund af Mosley.
Nu har Gerhard Berger så meldt sig som afløser for Mosley, og det samme har Alain Prost gjort.
Berger ser ud til at være arbejdsløs inden alt for længe, Red Bull har trukket deres sponsorat tilbage og ønsker ikke at støtte Toro Rosso økonomisk, teamet er sat til salg, og Berger leder efter nyt arbejde.
Alain Prost har sagt at han kun vil være interesseret i posten som FIA formand, hvis jobbet bliver delt op i 2, den sportslige del og den forretningsmæssige del, Prost er interesseret i den sportslige del.
Ifølge interne kilder er det dog Berger der er favoritten til jobbet som ellers i et par år har set ud til at være afsat til Jean Todt, men planerne er blevet ændret og Todt er ikke længere frontmanden til jobbet.
De seneste par år har Formel 1 sporten haft stor succes i blandt andet Asien, Dubai og Tyrkiet, alle baner som har haft støtte enten fra landets stat eller fra meget velhavende investorer. Dette har betydet at prisen for at afvikle et Formel 1 løb i dag er steget markant, og det er her det store puslespil har svært ved at hænge sammen for endnu et Formel 1 løb i USA.
Ledelsen af Indianapolis banen, hvor Formel 1 feltet har kørt siden 2000 og indtil sidste år, vil ikke betale det høje honorer som Bernie Ecclestone kræver for at afholde Formel 1 løbet, Indianapolis banens ledelse mener ikke at banen vil være i stand til at opnå et tilfredsstillende overskud hvis de skal betale det høje honorer.
Indy banen har desuden altid haft den politik at man ikke spørger om offentlige midler til at finansiere racerløb for som man ellers ser med de fleste europæiske Grand Prix løb.
Derfor arbejder man fra Indianapolis banens side på at få sponsorere i ryggen til at hjælpe med at betale gildet, men tiden er ved at løbe ud.
"Vi har ikke meget tid tilbage hvis vi skal afholde et Formel 1 løb på Indianapolis banen, vi skal have besked snarest muligt ellers kan vi ikke nå af finde pengene", forklarer banens ejer, Tony George.
Indianapolis banen afholder også MotoGP, NASCAR og Indy 500, med et eventuelt Formel 1 løb til næste år vil banen have alle store former for motorsport afholdt, dog med undtagelse af sportscar racing.