Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.5.2000
 Michael Schumacher kører på grænsen
 Jean Todt: "Vi har ikke favoritter"
 Ross Brawn forsvarer sin strategi
 Hakkinen har stadig motivationen
 Brawn - Derfor virkede Rubens taktik ikke
 Formel 1-kørerne vandt
 Berger - Alesi har det svært
 Hvorfor BMW-Williams?
 Telefonica tæt på brud
 Berger satser stadig på 5. pladsen
 Toyota sikker i 2002
 Største test for BAR
 Villeneuve vil på podiet
 Hvad sker der hos McLaren?
 Schumacher på rekordkurs
 Odds til Monaco Grand Prix
 
30.5.2000
 Michelin optrapper næste års krig i Formel 1
 Holdbarhed fremfor alt
 Hvem, hvad, hvor?
 Newey - Vi er lidt chokerede
 Strejkeproblem i Canada?
 Panis - Bare det var mig
 Schumacher bliver verdensmester
 Montoya - Tag det roligt!
 Stepney er tilbage
 Arrows-sponsor solgt
 Ny fodboldkamp i Monaco
 Prost med langsigtet plan
 Herbert på pension?
 

Hop til top31.5.2000

Michael Schumacher kører på grænsen

Michael Schumacher som kører for Ferrari teamet, er på det seneste blevet kritiseret for sin kørsel, og for den måde han zig-zager på for at holde konkurrenterne bag sig.

I følge hans tidligere holdkammerat fra 1999, Eddie Irvine, så tillader de nuværende regler den slags kørsel, og alle kan efterligne den hvis de har lyst. "Det er op til FIA gribe ind over for den slags kørsel, men vi er måske nødt til at vente på en ulykke, før vi kan få justeret reglerne"

Michael Schumachers nuværende holdkammerat Rubens Barrichello deler Eddie Irvine's synspunkt og siger " Michael Schumacher gør kun det reglerne tillader. Hvis vi ikke får dem ændret, så er der ikke noget at diskutere."

BKP  


Hop til top
Jean Todt: "Vi har ikke favoritter"

Jean Todt som er teamchef for Ferrari glæder sig over hvordan sæsonen indtil videre er gået for Ferrari, som fører begge mesterskaber.

Der er længe siden at Ferrari har haft en så overbevisende start på sæsonen.” siger Jean Todt. Men han forventer en hård kamp fra McLaren resten af sæsonen, nu hvor Michael Schumacher fører mesterskabet for kørerne, og har fået point i alle årets løb. Så står det anderledes til med holdkammeraten Rubens Barrichello, som har været uheldig med mekaniske problemer i 2 løb. Så har Rubens kun kunnet overkomme at samle 16 point sammen, og ligger p.t. på en 4 plads i kørernes mesterskab. ” Jeg acceptere ikke alle de beskyldninger han kommer med. Det er tydeligt for en hver at Rubens Barrichello er ankommet til et nyt team, et team på et helt andet plan end han er vant til. Det er et team med meget potentiale. Han skal have tid til at finde sig selv og teamet skal have tid til at vænne sig til ham.” siger Jean Todt.

BKP  


Hop til top
Ross Brawn forsvarer sin strategi

Rubens Barrichello som kører for Ferrari teamet, havde mange dårlige ting at sige om den strategi der blev lagt ved det Europæiske Grand Prix, og siger at den var " katastrofal" og fortsætter " Normalt siges det at Ferrari altid har en fortræffelig strategi, men denne gang var det en katastrofe for mit vedkommende. Jeg forstå ikke rigtigt hvorfor de gjorde det mod mig. Den strategi de lagde for mig betød at jeg skulle overhale langsommere biler i meget dårlig sigtbarhed."

Ross Brawn forsvare sin beslutning angående Rubens Barrichello's strategi i løbet og siger "Når Rubens Barrichello er faldet lidt ned, så vil han sandsynligvis kunne se det på en anden måde. Det var en meget risikabel strategi, men der var ikke noget at tabe ved at bruge netop den strategi. Vi bad ham om at overhale så mange biler som muligt, han er jo racerkører - så det er jo det han skal gøre. Jeg ved godt at det er hårdt derude, men det er det også i pitten. Hvis det havde været vådt uden for meget sprøjt, så havde det været en god strategi. Men han havde ikke mulighed for at overhale så let som jeg havde håbet på, fordi sprøjt fra de andre biler nedsatte sigtbarheden meget."

BKP  


Hop til top
Hakkinen har stadig motivationen

Niki Lauda har i et interview fortalt at han mener at Mika Hakkinen bør skifte team for at få nye indtryk og for at få lidt mere motivation. Men de udtalelser kan den forsvarende verdensmester ikke forstå. "Jeg har ingen problemer med min motivation, og jeg mener at McLaren gør det meget godt i øjeblikket," har han udtalt til tysk presse.

Det betyder derfor ikke så meget hvad Niki Lauda mener. "Hvad Niki Lauda har sagt, er hans personlige mening, men jeg ved ikke hvorfor han tænker dette. Jeg har tiltro i teamet og med mig selv, og jeg fatter ikke hvorfor han siger dette," spøger han undrende.

Rygterne om Hakkinen har været mange - for 14 dage siden var han på vej til at lægge hjelmen på hylden.

BB  


Hop til top
Brawn - Derfor virkede Rubens taktik ikke

Der har været kritik fremme omkring den taktik som Ferrari gav Rubens Barrichello i det europæiske grand prix. "Der var nogle grove kommentarer om at vi kørte den taktik for at forsøge at ødelægge Mikas løb. Jeg kan forsikre alle at det slet ikke var på tale," bedyrer Ferraris tekniske leder.

I stedet var det kludder hos Ferrari der gjorde at Rubens blev sendt noget tilbage. "Faktum er simpelt: vi kludrede i det ved at blive for længe ude på tørvejrsdæk. Så det var en ret svær situation med Rubens, fordi han faldt langt tilbage - han var på 8. pladsen da han kom tilbage efter at have været ude for lang tid på tørvejrsdæk," siger Ross Brawn.

Derfor forsøge de sig med en strategi der gjorde at han måtte yderligere måtte i pit. "Vi vidste at han ville være meget hurtigere med mindre benzin," forklarer han. Men problemet var at han skulle overhale en masse kørere, " og vandsprøjtet var så dårligt at det var umuligt for ham at overhale. Så strategien virkede simpelthen ikke," siger han om et sjældent taktisk nederlag hos Ferrari.

Dog er han sikker på at det nok var gået dårligere. "Når det så er sagt, så sluttede han lige efter David. Jeg ved ikke om han stadig ville have været i stand til det, hvis vi havde kørt ham med fyldte tanke og kørte helt til slut uden et tredje stop," mener han.

BB  


Hop til top
Formel 1-kørerne vandt

I fodboldkampen mellem Formel 1-køreren (og andre aktive motorsportskørere) blev det til en sejr over Prins Albert af Monacos All-Star hold. De store profiler på Formel 1-kørernes hold var Giancarlo Fisichella og Michael Schumacher. Således var det den italienske Benetton-kører der åbnede op for scoringerne med et hovedstødsmål i hyggekampen.

Hos All Start-holdet var den tidligere fodboldspiller og meget-oldboys José Altefini der udlignede. All Star holdet havde blandt andet igen Max Biaggi og Alberto Tomba med.

I anden halvleg faldt tempoet, men der kom da et par mål. Alberto Tomba fik et straffespark som vist kun kan give i sådanne hyggekampe - det scorede den tidligere Formel 1-kører Ivan Capelli sikkert på. Formel 1-kørerne kom igen med et udlignende mål af de Marchi (en af ikke-Formel 1-spillerne på holdet.) Di Montezemolo junior - jo den er god nok: Luca di Montezemolos søn afgjorde kampen til fordel for Formel 1-kørerne. 3-2 til Formel 1-kørerne - det blev det endelige resultat. Lad det så også være sagt med det samme - det er godt at de holder sig til at køre Formel 1.

Hvis man lige skal 'sparke' en interessant vinkel ind i kampen, så var det interessant at Giorgio Pantano allerede har fundet sin plads i Formel 1-fodboldholdet.

BB  


Hop til top
Berger - Alesi har det svært

Gerhard Berger og Jean Alesi var Dupont & Dupont i Formel 1 i flere år. De to kørere var i samme team fra 1993 til og med sæsonafslutningen 1997. Berger er ude af Formel 1, mens Alesi er i sit efterår i Formel 1-karrieren.

Og franskmanden har det hårdt, hvilket Gerhard Berger har noteret sig. "Jean udkvalificerer sin holdkammerat hele tiden, og i øjeblikket er det det eneste han kan gøre," siger Berger om den svære tid som Alesi har hos Prost-teamet. "Sålænge Alain ikke forbedrer teamets præstation, vil Jean være i en svær situation," mener Berger.

Det som Alesi nu kan håbe på, er at Prost får en bedre motorleverandør når det nu ventes at Peugeot trækker sig ud af Formel 1.

BB  


Hop til top
Hvorfor BMW-Williams?

Det har undret mange hvorfor konstellationen mellem Williams Grand Prix og BMW skal kaldes BMW-Williams i modsætning til det der er normalt i Formel 1 - først team så motor. Rygterne har derfor rullet om hvorvidt BMW var på vej til totalt at overtage Williams-teamet, sådan som der er blevet moderne i Formel 1. Men det har Gerhard Berger en forklaring på.

"Teamet er kaldet BMW-Williams fordi vi er partnere," siger Gerhard Berger der er BMWs sportschef. Omvendt kan man så sige at det er Mercedes og McLaren også - eller hvad med BAR og Honda? Selvfølgelig er det ikke så meget hvordan det skrives der tæller, men det viser trods alt at det er BMW der har det største ord at skulle sige.

Berger afviser at BMW ønsker at overtage Williams-teamet. "Vi startede i Formel 1 i totalt samarbejde med WIlliams. Alle ved at Mercedes købte 40% af McLaren-teamet, men BMW har ingen intentioner om at køre Williams i fremtiden," bedyrer han. Frank Williams er heller ikke særlig villig til at sælge sit team - og slet ikke til en motorleverandør. Tidligere har det været rygtedes at Patrick Head ville sælge sin del af aktierne i Williams Grand Prix til BMW, men dette bliver altså ikke aktuelt.

BB  


Hop til top
Telefonica tæt på brud

Det lader til at samarbejdet mellem Telefonica og Minardi er på vej til at stoppe - i stedet vil den spanske telegigant flytte sit engagement i Formel 1 til Benetton.

Minardi har ellers forsøgt at gøre teamet mere interessant ved at sikre sig Fernando Alonso som testkører, men det lader ikke til at påvirke Telefonica særlig meget. Renault som har overtaget Benetton ønsker at få nye sponsorer, blandt andet eftersom Mild Seven dels ikke vil passe til den Renault-gule farve - men det gør Telefonica jo... Men ikke alt har selvfølgelig noget at gøre med farverne på racerne.

Det er politik og penge der spiller den største rolle. Giancarlo Minardi er meget fortørnet over at 'storebroder' Benetton/Renault er på vej til at hive Telefonica fra det lille team. "Alle er bekymrede over Minardis overlevelse, men i sidste ende er jeg den der får sponsorerne ind i Formel 1 så de andre kan overleve," siger han meget fortørnet.

Telefonica er på vej til at forlade Minardi - og det kan ramme det lille team meget hårdt

Og grundlæggeren af Minardi har ret - de har arbejdet for at sikre sig en stor pengepung i ryggen, og så ender det altid som det plejer - andre teams snupper dem. Det er selvfølgelig kedeligt for det lille team, men omvendt er det de barske realiteter i Formel 1. Det er dyrt at være fattig...

Andre rygter vedrørende Renaults sponsorvalg, er at Mild Seven bliver byttet ud med den gule Camel-reklame. Derudover kan Renault også føle sig mere overbevidst om at det skal være en ikke-tobaks reklame der er på racerne, da dette som bekendt bliver forbudt om nogle år.

BB  


Hop til top
Berger satser stadig på 5. pladsen

Det er umuligt at teste direkte til Monaco, men man kan komme tæt på. Teamet var sammen med BAR i Nogaro i Frankrig for at teste, og det er især Jenson Button der kommer til at stå overfor en stor udfordring.

Den unge kører får da også hjælp og råd af rutinerede Gerhard Berger der har kørt utallige gange i Monte Carlo. "Næsten alle kørerfejl ender i muren. Det vil især være svært for en nybegynder som Jenson," siger BMWs motorsportschef.

Men selvom Button ikke har kørt på banen før, så tror Berger at den unge brite vil kunne lære den hurtigt at kende. "Han har indtil videre i sæsonen vist at han er hurtig til at lære banerne," siger Berger - men der har da været et par baner der var sværere at lære, eksempelvis Imola og Barcelona.

Selvom teamet nu ligger nummer 3 i konstruktørernes VM, får det ikke Berger til at tage munden for fuld. "I øjeblikket er vi nummer tre. Det er en god situation, men vi må ikke glemme at vi kan have et par få problemer," siger Berger, der stadig har 5. pladsen i konstruktørernes VM som mål.

BB  


Hop til top
Toyota sikker i 2002

Toyota har skåret det ud i pap - de kommer først med i 2002, sådan som det hele tiden har været planen fra Toyotas side. Det har den øverste chef i Toyota Motorsport, Ove Andersson bekræftet. "Rygterne om vi vil komme med i 2001 er forkerte," siger han ligeud. "Vi behøver 2001 til at teste og vi vil først være klar i 2002," forklarer han videre.

Og indtil videre går det godt for det kommende fabriksteam. "Alt går efter planen. Vi har alt klar i Köln. De første design af motor og chassis er blevet gennemført," siger Andersson der endvidere afviser at Damon Hill eller Martin Brundle har været nævnt som teamchefer. "Det bliver den samme i Formel 1 som i Le Mans," siger han direkte, hvorfor det bliver Ange Pasquali der kommer til at stå i spidsen for det nye team.

Hvem der skal køre for teamet er naturligvis helt åbent. Indtil videre tester skotten Allan McNish for teamet, og Andersson vil rekruttere yderligere en testkører næste år.

BB  


Hop til top
Største test for BAR

Da BAR-teamet i sidste uge var i Nogaro, var det faktisk den største test til dato i teamets historie. Der blev testet mere intensivt end tidligere. "Det var en enorm opgave, både teknisk og logistisk, at forberede og køre med tre racere til den test - for øvrigt den første gang at BAR nogen sinde har forsøgt det," siger Steve Farrell, der er chefingeniør. Det var især arbejde til Monaco der var i fokus, men også det arbejde der går under betegnelsen 'Athena'.

Teamets udviklingskører Patrick Lemarie fortæller at det for hans vedkommende ikke var en normal test. "Vi kørte kun med lave omdrejninger da det ikke var en præstationstest. Forbedringerne i systemet var utrolig over de to dages test - Honda udførte et utroligt stykke arbejde," siger Lemarie der koncentrerede sig om 'Athena' projektet der går ud på at integrere systemerne til raceren og motoren til ét samlet system.

BB  


Hop til top
Villeneuve vil på podiet

Jacques Villeneuve og BAR-teamet har ramt ind i en dårlig form, efter at de ellers lagde rigtig godt ud i starten af sæsonen. Men nu tror de igen på flere point - og endda en plads på podiet.

Teamet tog til den snævre og bumlede Nogaro-bane, og det håber han giver bonus. "Vi var i stand til at arbejde med opsætningen af chassis'et og gjorde fremskridt, men vi egentlig ikke hvor vi er indtil vi kører på torsdag," siger canadieren der kun en enkelt gang har gennemført løbet - det blev til en 5. plads i 1998 for Williams.

Men det vil være en succes for teamet hvis de kan være med fremme. "Det vil være en stor belønning for alt det hårde arbeje som alle har lagt i at slutte på søndag - hvor podiet er at foretrække," siger Villeneuve. Honda vil selvfølgelig gerne tilbage i Monaco med et godt resultat - det var de motorer der i sin tid førte så mange kørere til sejre i 1980'erne og begyndelsen af 1990'erne.

BB  


Hop til top
Hvad sker der hos McLaren?

Der er åbenbart en del bekymring og frustration af forskellig art tilstede i McLaren teamet. Det har givet sig udslag på forskellig vis. Fornyelig var Hakkinen og Coulthard ikke helt enige om, hvem der skulle satses på, og hvem der var den bedste kører af de to, osv. Er Hakkinen frustreret over de manglende resultater i sæsonens første løb? Er problemet, at man i teamet er ved at tage for mange ting for givet, efter de seneste års VM for både kørere og konstruktører. Hakkinen kunne have været bagud i pointene i forhold til Coulthard, hvis ikke DC var blevet diskvalificeret i Brasilien. Der er mange hvis'er.

Den tidligere tredobbelte verdensmester, Niki Lauda, er nu også ude med udtalelser om Hakkinen. "Hvis han vil forsætte med køre løb med den fulde motivation, bør han forlade McLaren. Jeg taler ud af egen erfaring. Jeg forlod Ferrari efter 4 år, fordi jeg ikke kunne give eller tage mere der." Om rygterne om Hakkinens eventuelle tilbagetræden, siger Lauda: "Det passer faktisk godt til det indtryk han har givet på det seneste."

Men i hvert fald kommer McLaren til Monaco, efter at have testet på Silverstone i sidste uge. Man mente ikke, at Valencia banen kunne bidrage med noget, som man ikke kunne få ligeså godt på Silverstone. Man testede for øvrigt sammen med Prost teamet, som også havde henlagt deres test til Silverstone. DC var ikke med ved testen. De brækkede ribben krævede stadig hvile for at de kunne hele ordentlig. Spørgsmålet er nu hvad de to kørere har sige til hinanden, ovenpå de seneste ugers diskussion. En diskussion der bl.a. er ført i pressen. Vil Hakkinen kunne få et ordentligt udbytte i Monaco?

Læs også om Adrian Neweys udsagn om situationen i teamet i artiklen "Newey - Vi er lidt chokerede"

PDL  


Hop til top
Schumacher på rekordkurs

Michael Schumacher har fire gange stået øverst på podiet. Han vil kunne køre sig helt op blandt de allerbedste i Monaco, hvis det også på søndag lykkes at tage sejren. Dermed vil han tangere Graham Hill med fem sejre - dog vil det være en sejr mindre end Ayrton Senna, der vandt løbet seks gange.

Dog tænker tyskeren ikke så meget på rekorden i Monaco, men mere på at sikre sig VM-titlen. "Monaco har altid været en god bane for mig," siger Schumacher der har 18 point i overskud i forhold til Hakkinen. "Jeg er også sikker på at jeg kan vinde igen i år. Vi er i en god situation - vi har en god racer og så har point i overskud," forklarer han.

Teamet har testet på hjemmebanen hvor det står på hårdt arbejde - Ferrari vil sikre sig titlen i år!

Læs mere om Michael Schumachers vurdering af sæsonen.

BB  


Hop til top
Odds til Monaco Grand Prix

Så er der kommet en liste over nogle af de odds som store den engelske bookmaker, William Hill, giver i øjeblikket. Og han har Michael Schumacher som top favorit, langt foran de øvrige kørere.

Hans list ser således ud:
Plac.KørerTeamOdds
1Michael SchumacherFerrari10/11
2Mika HakkinenMcLaren15/8
3Davis CoulthardMcLaren11/2
4Eddie IrvineJaguar66/1
5Johnny HerbertJaguar150/1
6Jacques VilleneuveBAR66/1
7Giancarlo FisichellaBenetton80/1
8Mika SaloSauber200/1

Mest overraskende er det at Mika Salo's odds er så dårlige, han har faktisk klaret sig godt mange gange i Monaco, og hart scoret poin

AN  


 

Hop til top30.5.2000

Michelin optrapper næste års krig i Formel 1

Følgende topnyhed blev i dag præsenteret af det engelske magasin Autosport

Michelin fortsætter udviklingen af dæk for at stå klar til næste års krig i Formel 1 Michelins udvikling af Formel 1-dæk forstætter på BMW-Miramas testbane i det sydlige Frankrig. Det franske firma har skabt sit eget team for at udvikle dækkene med henblik på at stå klar i sæsonen 2001.

Tom Kristensen fuldførte i begyndelsen af april fire dages test bag rattet i en BMW-motoriseret Williams FW21B, og også her i maj har han testet fire dage. Test-teamet prøver at køre så mange data ind som muligt for at kunne arbejde videre på forskellige compounds og dækkonstruktioner. "Disse første test har givet os mulighed for at få bekræftet alle vores computer-simulationer hjemmefra," forklarer Pierre Dupasquier, der er ansvarlig for Michelins konkurrenceevne på alle fronter.

Flere end 1.000 kilometer er blevet tilbagelagt, og dataene herfra bliver analyseret i Michelins hovedkvarter i Clermont Ferrand. Endnu er der ikke lavet nogle sammenlignende test med Bridgestone, men når de indledende test er afsluttet, vil mere specifikke udviklinger finde sted. Dupasquier forstætter: "Vi vil ikke begynde at kigge på specielle løsninger for de enkelte grandprixbaner, før vi er længere inde i programmet. I øjeblikket er det meget tilfredsstillende at vide, vi ikke er en million kilometer efter vores erklærede mål."

Test-programmet har været en ideel mulighed for Kristensen til at forny sit bekendtskab med Formel 1. Han siger: "Jeg er meget imponeret af Michelins fremskridt. Jeg har virkelig nydt begge test-sessioner, for det er ikke hver dag, du får chancen for at køre så mange kilometer i en Formel 1-bil."

Johnny Nielsen / tomkristensen.com

BB  


Hop til top
Holdbarhed fremfor alt

Hos Honda er det vigtigste i den kommende weekend, en stabil motor. I Monte Carlos snævre gader er det ligegyldigt om man er suverænt den hurtigste på langsiderne - dem er der ikke så forfærdelig mange af. Derfor har Honda haft fokus et helt andet sted end de plejer.

Nu gælder det nemlig om at sikre sig at motorerne holder hele vejen til mål. "Vi ser normalt efter forbedringer i hestekræfterne, men vi ved at yderligere styrke ikke nødvendigvis er en stor fordel i dette løb," siger Takefumi Hosaka. Derfor har Honda da også arbejdet på at afdække motoren og finde frem til en solid og holdbar motoropsætning der kan anvendes i Monaco.

"Vi har testet ny motoropsætninger for at sikre at kørerne går det maksimale ud af Honda-motoren ved de lave hastigheder og omdrejninger," siger Hosaka. Honda har tidligere haft god tradition for sejre i Monaco, blandt andet med Ayrton Senna i begyndelsen af 1990'erne.

BB  


Hop til top
Hvem, hvad, hvor?

'Silly season' er for alvor i gang igen og rygter og formodninger præger som sædvanlig debatten, hvor intet endnu er offentliggjort og alt derved muligt. En af teorierne er som følger: Renault er vilde efter at få en ægte topkører, dvs. en stjerne, og får derfor fat i Jacques Villeneuve ved hjælp af en hyre, der mindst svarer til '97-mesterens nuværende lønseddel. Skiftet sker på Alexander Wurz' bekostning. Østrigeren kan så forsætte karrieren hos Sauber, i stedet for Pedro Diniz, der, ifølge den italienske presse, hentes til Minardi.

Hos British American Racing lykkes det Honda at finde frem til egnet japansk f1-materiale i Villeneuves sted eller måske til at erstatte Ricardo Zonta. Et tomt sæde hos BAR ville også kunne løse et andet regnestykke, der giver Williams problemer for tiden. Jenson Button har tiden for sig og hvis sir Frank Williams og Craig Pollock kunne komme frem til aftale, ville vejen være banet for Juan Pablo Montoya.

Også andre steder vil der opstå tomme pladser efter pensionerede kørere. Johnny Herberts Jaguar kunne gå til Jaguars testkører Luciano Burti. Hvis han rykker op i hierarkiet, kunne en vis Tomas Scheckter teste de grønne biler.

Alt dette er kun et lille udsnit af de gisninger der cirkulerer. Rygterne om Hakkinens tilbagetrækning er blevet manet i jorden og den evige diskussion David Coulthards snarlige fyring er stilnet af for en tid. Men 'silly season' er kun lige begyndt og så er der ikke sagt et ord om dækkrigen.

CBA  


Hop til top
Newey - Vi er lidt chokerede

Er der gået panik i McLaren-lejren efter at Michael Schumacher har sikret sig en yderst komfortabel føring? Tyskeren er 18 point foran, men hos McLaren føler man at der mangler at blive vist noget, eftersom der er lidt chok i teamet.

McLarens superdesigner, Adrian Newey ser ud til at have fået hård konkurrence af designerne hos Ferrari. Samtidig er Hakkinen ikke kommet i gang. "Han er en stor kører og skulle ligge højere i VM end han ligger nu," siger Newey om den forsvarende verdensmester. Men det er der også en forklaring på. "Jeg tror at han er lidt chokeret, ligesom vi alle andre også er, ved den måde det er gået indtil videre i sæsonen," vurderer Newey.

Spørgsmålet er så om McLaren og Hakkinen kan få tingene til at hænge sammen, eller om endnu en Schumacher-sejr slår benene væk under deres forsøg på at genvinde VM.

Stillingen i VM for kørere.

BB  


Hop til top
Strejkeproblem i Canada?

Det lader til at det canadiske grand prix der skal køres om godt 14 dage, kan komme i klemme med en større transportstrejke i det nordamerikanske land. Der er varslet strejke i den periode løbet skal køres, hvis der ikke opnås enighed på området.

Det kan komme til at påvirke løbet i Montreal, hvor transport til banen, der ligger på en ø ud for Montreal, vil skabe kaos for tilskuere såvel som for Formel 1-personel.

Sidste gang der var rygter om strejke var ved det australske grand prix, men i de senere år har der været mange af sådanne rygter, uden at de dog er blevet til noget.

BB  


Hop til top
Panis - Bare det var mig

Den sensationelle vinder af løbet i Monaco i 1996 - der viste at udfaldet af løbet i de snævre gader ikke altid er til at forudsige - ville meget gerne have kørt igen i det lille fyrstendømme.

Men i år må han stå over. Der var ikke plads i Formel 1-feltet til franskmanden, der i stedet nu koncentrerer sig om sit arbejde med at teste for McLaren. Det skal være med til at give ham gode kort på hånden, så han får et sæde i et af de bedre teams. "Det er selvfølgelig kedeligt for mig, men tingene gik ikke som jeg ville," siger Panis.

Selvom hans Formel 1-karriere kunne føles at være gået i stå, så tror han at der nok skal komme et godt arbejde. "Jeg elskede løbene," siger han om Monaco, "men jeg behøvede noget mere." Om pause-tilværelsen som testkører siger han. "Dette er også meget godt - men meget forskelligt," siger han om arbejdet som testkører hos McLaren.

BB  


Hop til top
Schumacher bliver verdensmester

Det er en påstand, som mange er kommet med i år. Også den tidligere F1 verdensmester, Mario Andretti, har nu ytret sig med sin mening. Han siger bl.a., at en stor del af Ferraris succes skal tilskrives Michael Schumachers tilstedeværelse.

"Han har den styrke, der skal til for at opbygge et stærkt team omkring sig, og han bragt tidligere tiders styrke tilbage til Ferrari. Jeg tror dog også, at Ferrari føler en stærk forpligtigelse til at give Schumacher, hvad han har krav på og fortjener, og finder det nødvendigt at investere i forskning, for få den nødvendige viden ind i teamet. Det har resulteret i en bil, som Schumacher vil have den. Og nu er han begyndt at få det maksimale ud af den. Jeg er sikker på, at Schumacher vinder titlen, alle de nødvendige elementer er til stede, det bliver dog ikke nemt, men han har de bedste chancer i denne sæson."

PDL  


Hop til top
Montoya - Tag det roligt!

Efter Juan Pablo Montoyas sejr i det 84. Indy 500-løb, er colombianeren steget meget i kurs, og mon ikke Williams vil være mere end glade for at få Montoya i en af teamets racere?

Selv tager Montoya fremtiden helt med ro, og glæder sig i første omgang over sejren på den legendariske bane, hvor han som den første rookie siden 1966 vandt på superovalen. "Alt hvad jeg ved er at jeg har en kontrakt med Chip næste år," siger Montoya. Han regner dog med at det en dag bliver til Formel 1.

"Formel 1 har altid været mit mål, men jeg har ikke travlt. Jeg ønsker at der skal være den rigtige mulighed," siger den 24-årige ChampCar mester. Og mon ikke flere andre teams end Williams gerne vil have Montoyas underskrift...

Roserne vælter i øvrigt indover Montoya, der førte stort set hele løbet i Indianapolis. Flere af hans konkurrenter roser ham, og mener at hans talent vil gå tabt hvis han ikke kommer i Formel 1. "Montoya er et fænomenalt talent," siger Eddie Cheever rosende om vinderen. "Jeg tror ikke at vi skal vente længe på at se ham vinde løb i Formel 1," mener Cheever der selv blev nummer 5 i søndagens løb.

BB  


Hop til top
Stepney er tilbage

Nigel Stepney der blev kørt ned under Michael Schumachers pitstop i Spanien, vender nu tilbage til Ferrari-garagen. Det var ellers ventet at han måtte blive udenfor indtil det canadiske grand prix, men nu ser det ud til at han vil tilbage på arbejde så hurtigt som muligt.

Men selvom han kommer tilbage, så træder han ikke 100% ind i sine tidligere opgaver. Indtil videre får han rollen tilbage som chefmekaniker. "Nigel Stepney vil være til stede som Michael Schumachers chefmekaniker i Monte Carlo," siger en talsmand for Ferrari.

Den anden rolle som Stepney også har i teamet, som benzinpåfylder, må der nok ventes med. "Om han vil være benzinpåfylder er endnu ikke besluttet," siges der.

BB  


Hop til top
Arrows-sponsor solgt

Orange som sponsorerer Arrows-teamet er blevet solgt. Det er det franske teleselskab France Telecom der overtager det britiske firma for et beløb der ligger over 300 milliarder kroner.

Så nu er mobiltelefonselskabet kommet på franske hænder, men det menes ikke at komme til at påvirke de nuværende dispositioner hos Arrows.

Nye ejere: Orange ejes nu af France Telecom

BB  


Hop til top
Ny fodboldkamp i Monaco

Ligesom sidste år bliver der spillet en fodboldkamp til velgørenhed. Det bliver i givet fald Michael Schumacher og Giancarlo Fisichellas anden kamp inden for kort tid. Det er prins Albert af Monaco der igen i år står bag arrangementet.

Kampen spilles i dag, og det er muligt at se kampen på Eurosport. De har dog programsat det - sådan som de selv oplyser det - til i morgen klokken 20:30, hvor du kan se Formel 1-kørerne møde et All-star hold. Sidste år brillerede den tidligere skistjerne Alberto Tomba, og han ventes at stille op igen. Flere andre kendte stiller også op i kampen, hvis overskud går til fordel for en børnefond.

BB  


Hop til top
Prost med langsigtet plan

Som det er de fleste bekendt, så synger samarbejdet i mellem Prost og Peugeot sandsynligvis på sidste vers. Og Alain Prost har da heller ikke lagt skjul på at han regner med at indlede et samarbejde med Mercedes allerede fra næste sæson. Det skulle i så fald blive med Mercedes motore omdøbt til Chrysler, for også at promovere dette mærke i Formel 1, og nok aller mest for at tækkes det Amerikanske marked.

Men dette har Mercedes motorsportschef, Norbert Haug, allerede afvist. De vil kun levere motore til McLaren teamet næste år.

Alligevel så lancerer Alain Prost en langsigtet plan, der dækker teamet i de næste 5 til 6 år. Men han indrømmer dog samtidig, at problemet med en motorleverandør er det største, og at det skal løses før teamet bestemmer sig for hvilken dækleverandør teamet vil vælge i fremtiden.

Ud over dette, så har der også tidligere været rygter fremme om at Peugeot simpelthen vil overtage Prost teamet, men det er et rygte der har været lidt (meget) stille om på det sidste.

AN  


Hop til top
Herbert på pension?

Johnny Herberts fødselsbevis bliver mere og mere gult. Han bliver 36 i Juni måned, og synger måske på sidste vers, i hvert fald i F1. Det er det mange mener. Karrieren i F1 har været lidt af en elevatortur for Johnny Herbert. Han startede i sin tid som et stort talent hos Benetton, men var der kun i ganske kort tid, og kom siden til Lotus, Ligier, tilbage til Benetton, så Sauber og nu Stewart/Jaguar. 3 sejre er det blevet til i karrieren, der dog ikke er helt slut endnu. Hvem ved, måske overrasker han en gang til, som han gjorde sidste år på Nürburgring? Men ifølge alle formodninger i F1 verdenen, er det nok sidste sæson for Johnny Herbert i år. Men hvad siger han selv?

"Jeg er meget realistisk på min fremtid, og medmindre visse ting forbedrer og ændrer sig meget, ser det ud til, at det bliver min sidste sæson i F1."

Men er han klar til at ligge kørerhjelmen på hylden? Ikke ifølge ham selv, der er stadig visse ambitioner og mål der kan nås endnu.

"Da jeg var 10 år gammel og drømte om at blive racerkører, drømte jeg om at vinde i F1, Le Mans og Indy 500. Jeg har nået de to første ting."

Så er der jo en mulighed i at komme til Champ Cart, som dog ikke er så vilde med at køre på Indianapolis banen, læs: konkurrencen med Indy Racing League. IRL kører derimod på Indianapolis. De serier er for så vidt ens, men Champ Cart har den største tilskuerinteresse, promoveres bedre, i hvert fald på vore breddegrader, og det er der pengene er.

"Cart kunne være en mulighed, jeg er ikke bange for at køre på ovalerne. Bilerne er sandsynligvis mere forudsigelige, bl.a. på grund af slicks, og på den måde som aerodynamikken arbejder på, på disse biler. Derimod er F1 bilerne meget mere nervøse, urolige og meget sværere at finde den rette balance i. Sportsvogne kunne også være en mulighed, men jeg ser ikke den store udfordring i dem."

Men måske er der noget i vente fra Johnny Herbert. Det ser ud til, at han er ved at få styr på bilen, og med lidt held kunne han have fået point i det europæiske GP på Nürburgring.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk