Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.5.2001
 Newey til Jaguar?
 
30.5.2001
 Ralf i front på Magny-Cours
 Räikkönen hurtigst på Monza
 Magny-Cours test - Tirsdag
 

Hop til top31.5.2001

Newey til Jaguar?

Det feterede motorsportsblad Autosport, mener at McLarens tekniske leder er på vej til Jaguar. Det bestemt ikke noget nyt rygte. Allerede i september sidste år var der andre der havde fundet på rygtet.

Enten er det i mangel af bedre eller også er det en generel tidlig agurketid i Formel 1, da det jo ikke ligefrem er den dybe tallerken Autosport har opfundet! Men ikke desto mindre sender de på ny rygtet i vælten, og her skulle Jaguar så indenfor de kommende dage kunne præsentere Adrian Newey som ny teknisk leder og designer for teamet. Igen bliver venskabet med Bobby Rahal brugt som argument for et muligt skifte.

Dog har Newey kontrakt med McLaren indtil sommeren 2002, og det vides ikke om Jaguar får lov til at købe den talentfulde designer fri. Men Jaguar får dog stadig konkurrence fra McLaren der i øjeblikket arbejder på at forlænge kontrakten med Newey, der igennem årene har kreeret flere mesterskabsgivende racere. Lønnen som Jaguar vil give Adrian Newey er på 43 millioner kroner. De kommende dage vil vise om historien holder vand.

BB  


 

Hop til top30.5.2001

Ralf i front på Magny-Cours

For anden dag i træk var det Ralf Schumacher der satte hurtigste tid. Han nåede dog ikke ned under gårsdagens nye rekordtid - 1:15,120. Han blev dog skarpt forfulgt af de to Ferrari-kørere, med Barrichello som den hurtigste af de to Ferrari-piloter.

Efter 53 omgange på den franske bane, hvor der især testes bremser forud for det kommende canadiske grand prix, kunne Ralf Schumacher se at hans tid på 1:15,256 var dagens hurtigste. Ferrari var tilbage for fuld kraft, efter at have taget den lidt med ro i går mens de ventede på dele fra fabrikken i Maranello. Michael Schumacher brugte dagen til at teste set-up, mens Barrichello havde til opgave at udvikle elektronik - og tog derfor et par starter, så teamet kan optimere deres launch control-systemer. Derudover evaluerede brasilianeren de forhåndenværende Bridgestone-dæk.

Noget kunne tyde på at Jaguar har fundet formen, og at tredjepladsen i Monaco ikke var helt ved siden af. Eddie Irvine kørte sig til 4. bedste tid, og i betragtning af at Pedro de la Rosa var med fremme i går, så er der bestemt grund til at Jaguar kan være optimistiske. Jaguars spanske kører satte en tid der bestemt heller ikke var helt så dårlig endda - og teamet kan måske være på vej ud af dødvandet. I morgen tester de la Rosa sammen med Andre Lotterer der forventes at blive teamets nye testkører efter at Tomas Scheckter blev smidt ud af teamet.

Olivier Panis blev den bedste BAR og Honda-kører foran David Coulthard der var lidt over 2/10 langsommere end hans rival i VM, Michael Schumacher. Jordan havde tre kørere i aktion - hvilket dog vil sige at Frentzen ikke rigtig nåede at komme i gang med at teste. Tyskeren følte sig utilpas og stoppede derfor testen efter blot 12 omgange. Derfor blev Ricardo Zonta i hast tilkaldt og dukkede op for at køre test om eftermiddagen. Trulli kørte en maratondistance og kørte 99 omgange hvor han arbejdede med set-up til det kommende grand prix på netop Magny-Cours samt at afdække motoren for Honda, mens Zonta evaluerede dæk i de 40 omgange han fik i dag.

Arrows havde en hård dag på den franske bane. Der var mekaniske problemer for begge teamets kørere og de sluttede begge uden for de ti første. Testen fortsætter i morgen.

Testtider fra Magny-Cours - onsdag den 30. maj 2001

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Ralf SchumacherWilliams-BMW1:15,25653
2.Rubens BarrichelloFerrari1:15,39381
3.
BB  


Hop til top
Räikkönen hurtigst på Monza

Juan Pablo Montoya kom til at spille/spilde en stor rolle under dagens test på Monza. Efter blot ni omgange satte hans BMW-motor ud, og i et forsøg på at komme hele vejen hjem til pitten spildte han så meget olie på banen at det tog en time for officials at få ryddet op!

Colombianeren, der kører sin egen test mens Ralf Schumacher tester på Magny-Cours, kom dog senere i aktion og satte næstbedste tid efter finnen Kimi Räikkönen der kører de to første dage af Saubers tredages test. Sauber har valgt Monza på grund af de mange lige stræk, og arbejde derfor med en racer der kører med lav downforce. Derudover bruger de testen til at skaffe informationer til løbet på Monza, men også til en anden high-speed bane - Hockenheim. "Til morgen koncentrerede vi os om at køre med lav downforce som forberedelse til løbene senere på sæsonen på Hockenheim og Monza," forklarer Jacky Eeckelaert. Han ærgrede sig over at de måtte blive i garagen i længere tid efter Montoyas problem. "Desværre lukkede banen i halvanden time efter at Montoya ødelagde en motor og dækkede banen med olie. Men til eftermiddag var vi stand til at køre vores program for valg af dæk, og alt gik efter planen," fortsætter testlederen videre.

Efter 55 omgange på Monza var Kimi Räikkönen også meget glad for at have prøvet den hurtige bane - som han også skulle lære at kende. "Jeg havde det godt i dag og lærte Monza-banen. Det er min type bane, fordi jeg godt kan lide at køre med meget høj fart. Vi kom igennem en masse arbejde og gjorde gode fremskridt," siger finnen.

Også Minardi havde fundet vej til testbanen og det blev ikke til så mange kilometer for det lille italienske team der havde deres to grand prix-kørere i aktion, med Alonso som den hurtigste af de to kørere!

Testtider fra Monza, onsdag den 30. maj 2001

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Kimi RäikkönenSauber-Petronas1:26,1555
2.Juan Pablo MontoyaWilliams-BMW1:27,1339
3.Fernando AlonsoMinardi-European1:29,0716
BB  


Hop til top
Magny-Cours test - Tirsdag

En hel del teams har indfundet sig på den franske Magny-Cours bane for at teste. Banen er vært for det franske Grand Prix om en lille måneds tid.

Det var meget forskel på hvad man fik ud af den første test dag på Magny-Cours. Nogle havde problemer, andre fik succes lige fra starten. Eksempelvis Ralf Schumacher, som i løbet af dagen satte ny banerekord. Den gamle rekord er kun en måneds tid gammel, sat af Mika Hakkinen. Men ellers gik alle teams i gang med forberedelserne til det franske Grand Prix og til dels det canadiske.

Arrows havde både Verstappen og Bernoldi på banen tirsdag. I løbet af formiddagen oplevede man en masse, ikke alvorlige, men irriterende småproblemer med bilen. Det forsinkede det planlagte test arbejde en del. Eftermiddagen blev brugt til at få justeret setuppet til banen. Da det var gjort gik man i gang med en større dæktest.

BAR teamet havde Jacques Villeneuve og testkøreren Patrick LeMarie på banen i går. Setuppet var på programmet. Derudover testede man dæk og bremser. BAR teamets testprogram forløb uden problemer af nogen art.

Benetton var repræsenteret af Jenson Button. Benetton havde forskellige problemer at slås med. Button fik skiftet en motor om formiddagen. Det forhindrede bl.a. en test af en ny servostyring til bilen. Ligesom flere andre havde Jenson Button en god del vabler i hænderne fra strabadserne i Monaco.

Ferrari havde begge deres Grand Prix kørere med den første dag. Rubens Barrichello testede hele dagen. Først med at finde et setup og derefter en større dæktest. Michael Schumacher kørte kun nogle ganske få omgange på banen. Mest for lige at vænne sig til banen. Ferrari venter på nogle dele der skal komme fra fabrikken.

Jaguar havde også deres faste kørere med på Magny-Cours i går. Måske har de seneste ændringer på bilen resulteret i fremgang. I hvert fald var begge Jaguar bilerne placeret i top 5 da dagens test sluttede i går.

Jordan testede dæk og bremser. Samtidig afprøvede man nogle få ændringer på karrosseriet på bilen. I løbet af dagen fik Ricardo Zonta problemer med benzintanken i bilen og måtte for en kort bemærkning afbryde testen. Jarno Trulli kunne derimod gennemføre den første dags test uden problemer.

McLaren havde kun testkøreren Alex Wurz på banen. Han udmærkede sig ved at sætte næsthurtigste tid. Der er endnu ikke kommet oplysninger fra McLaren om deres første dag på Magny-Cours.

Prostkøreren Jean Alesi havde problemer med sine hænder. Ligesom Jenson Button havde han samlet en masse vabler sammen i løbet af søndag eftermiddag i Monaco. Han vil derfor ikke teste i denne uge, som det ellers var planlagt at han skulle. Så indtil videre foretager Luciano Burti testen for Prost.

Tilbage er der så Williams. Som tidligere nævnt satte Ralf Schumacher ny banerekord i løbet af dagen. Montoya skal også teste. Men hans test vil foregå på Monza, hvor Minardi også vil dukke op for at teste. Grunden til at Williams har valgt at teste to steder er, at man på den måde mener at kunne forberede sig bedre til de to næste Grand Prix'er på en gang.

Fælles for alle teams på Magny-Cours er, at man tester dæk og bremser. Både som forberedelse til det canadiske Grand Prix, men ikke mindst det franske. De to baner er meget forskellige i deres opbygning, selvom der bliver kørt ret hurtigt begge steder. Magny-Cours udmærker sig ved at have nogle andre typer sving. Og ikke mindst - vejgrebet er meget større end det er på banen i Montreal. Derfor er testen på Magny-Cours mest rettet mod det franske Grand Prix.

Plac.Kører
PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk