Enten er det i mangel af bedre eller også er det en generel tidlig agurketid i Formel 1, da det jo ikke ligefrem er den dybe tallerken Autosport har opfundet! Men ikke desto mindre sender de på ny rygtet i vælten, og her skulle Jaguar så indenfor de kommende dage kunne præsentere Adrian Newey som ny teknisk leder og designer for teamet. Igen bliver venskabet med Bobby Rahal brugt som argument for et muligt skifte.
Dog har Newey kontrakt med McLaren indtil sommeren 2002, og det vides ikke om Jaguar får lov til at købe den talentfulde designer fri. Men Jaguar får dog stadig konkurrence fra McLaren der i øjeblikket arbejder på at forlænge kontrakten med Newey, der igennem årene har kreeret flere mesterskabsgivende racere. Lønnen som Jaguar vil give Adrian Newey er på 43 millioner kroner. De kommende dage vil vise om historien holder vand.
Efter 53 omgange på den franske bane, hvor der især testes bremser forud for det kommende canadiske grand prix, kunne Ralf Schumacher se at hans tid på 1:15,256 var dagens hurtigste. Ferrari var tilbage for fuld kraft, efter at have taget den lidt med ro i går mens de ventede på dele fra fabrikken i Maranello. Michael Schumacher brugte dagen til at teste set-up, mens Barrichello havde til opgave at udvikle elektronik - og tog derfor et par starter, så teamet kan optimere deres launch control-systemer. Derudover evaluerede brasilianeren de forhåndenværende Bridgestone-dæk.
Noget kunne tyde på at Jaguar har fundet formen, og at tredjepladsen i Monaco ikke var helt ved siden af. Eddie Irvine kørte sig til 4. bedste tid, og i betragtning af at Pedro de la Rosa var med fremme i går, så er der bestemt grund til at Jaguar kan være optimistiske. Jaguars spanske kører satte en tid der bestemt heller ikke var helt så dårlig endda - og teamet kan måske være på vej ud af dødvandet. I morgen tester de la Rosa sammen med Andre Lotterer der forventes at blive teamets nye testkører efter at Tomas Scheckter blev smidt ud af teamet.
Olivier Panis blev den bedste BAR og Honda-kører foran David Coulthard der var lidt over 2/10 langsommere end hans rival i VM, Michael Schumacher. Jordan havde tre kørere i aktion - hvilket dog vil sige at Frentzen ikke rigtig nåede at komme i gang med at teste. Tyskeren følte sig utilpas og stoppede derfor testen efter blot 12 omgange. Derfor blev Ricardo Zonta i hast tilkaldt og dukkede op for at køre test om eftermiddagen. Trulli kørte en maratondistance og kørte 99 omgange hvor han arbejdede med set-up til det kommende grand prix på netop Magny-Cours samt at afdække motoren for Honda, mens Zonta evaluerede dæk i de 40 omgange han fik i dag.
Arrows havde en hård dag på den franske bane. Der var mekaniske problemer for begge teamets kørere og de sluttede begge uden for de ti første. Testen fortsætter i morgen.
Testtider fra Magny-Cours - onsdag den 30. maj 2001
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Ralf Schumacher | Williams-BMW | 1:15,256 | 53 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Rubens Barrichello | Ferrari | 1:15,393 | 81 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | BB Juan Pablo Montoya kom til at spille/spilde en stor rolle under dagens test på Monza. Efter blot ni omgange satte hans BMW-motor ud, og i et forsøg på at komme hele vejen hjem til pitten spildte han så meget olie på banen at det tog en time for officials at få ryddet op! Colombianeren, der kører sin egen test mens Ralf Schumacher tester på Magny-Cours, kom dog senere i aktion og satte næstbedste tid efter finnen Kimi Räikkönen der kører de to første dage af Saubers tredages test. Sauber har valgt Monza på grund af de mange lige stræk, og arbejde derfor med en racer der kører med lav downforce. Derudover bruger de testen til at skaffe informationer til løbet på Monza, men også til en anden high-speed bane - Hockenheim. "Til morgen koncentrerede vi os om at køre med lav downforce som forberedelse til løbene senere på sæsonen på Hockenheim og Monza," forklarer Jacky Eeckelaert. Han ærgrede sig over at de måtte blive i garagen i længere tid efter Montoyas problem. "Desværre lukkede banen i halvanden time efter at Montoya ødelagde en motor og dækkede banen med olie. Men til eftermiddag var vi stand til at køre vores program for valg af dæk, og alt gik efter planen," fortsætter testlederen videre. Efter 55 omgange på Monza var Kimi Räikkönen også meget glad for at have prøvet den hurtige bane - som han også skulle lære at kende. "Jeg havde det godt i dag og lærte Monza-banen. Det er min type bane, fordi jeg godt kan lide at køre med meget høj fart. Vi kom igennem en masse arbejde og gjorde gode fremskridt," siger finnen. Også Minardi havde fundet vej til testbanen og det blev ikke til så mange kilometer for det lille italienske team der havde deres to grand prix-kørere i aktion, med Alonso som den hurtigste af de to kørere! Testtider fra Monza, onsdag den 30. maj 2001
|