Ralf Schumacher fik overraskende pole.
(Foto: BMW Motorsport)
Det startede ellers lovende for den regerende verdensmester, der var sidste bil på banen. Umiddelbart inden havde teamkollegaen Barrichello dog skuffet ved kun at sætte sjette hurtigste tid, men Michael Schumacher virkede rolig - og hurtig. Hans tur på vej fra St. Devote og op over casino pladsen virkerede jævn og god, og på første split-tid var han da også 0.1 sekund hurtigere end sin lillebror.
Der gik tilsyneladende ikke noget galt resten af vejen rundt, Ferrarien var bare ikke hurtig nok! Og da Michael Schumacher passerede målstregen poppede femtallet op og åbenbarede hans placering. Dermed fuldendte han, hvad der må betegnes som en skuffende dag for det italienske team.
Michael Schumacher - bare ikke hurtig nok
(Foto: Ferrari)
Kimi Raikkonen, der fører i VM, starter som nr. 2 med en tid, der kun var fire hundrededele langsommere end Ralf Schumacher. Juan Pablo Montoya følger, godt en tiendel efter. Sidste års vinder, David Coulthard klemte sig som nr. 6 ind mellem de to Ferrari racere, mens Trulli var nr. 4.
Bortset fra manden på pole, og Ferraris relativt lave placeringer, var der ikke de store overraskelser i tidskørslen. Ralf Schumacher har ellers ikke haft det let med det nye kvalifikationssystem. Ofte har han placert sig nede midt i feltet, men i dag faldt alting åbenbart på plads for tyskeren.
Fernando Alonso sluttede som nr. 8, og var ikke så imponerende som han har været tidligere på sæsonen. Webber lavede tilgengæld igen en solid præstation og starter lige efter Alonso. Da Matta sluttede som nr. 10 efter en god indsats, specielt hvis man sammenlignere med Panis, der måtte nøjes med en plads som nr. 17!
Overraskelsen fra i torsdags, Jenson Button, starter løbet fra bageste position, hvis han starter. Den unge englænder havde et stort uheld tidligere i dag, og kom slet ikke til start i tidskørlsen. I skrivende stund vides endnu ikke om han starter i morgen eller ikke.
Umiddelbart virkede det ikke som om, der var nogen der satstede på mere eller mindre benzin end andre. Michael Schumachers hastighed på første split-tid, afslørede at det ikke var der forklaring på det noget magre resultat skal findes.
Så i morgen kan vi se frem til et løb, der på godt og ondt sandsynligvis bliver et typisk Monaco Grand Prix. Den bedste strategi vinder, overhalinger er noget vi drømme os til, men der er nu alligevel et eller andet ved den bane, der bare gør den HELT speciel.
Dagens kvalifikationsrunde gælder startrækkefølgen til morgendagens kvalifikationsrunde, langsommeste mand i dag skal først på banen i morgen.
Sidste år var det Williams køreren Juan Pablo Montoya der var hurtigst i kvalifikationen, han tid var 1:16,676, en tid som allerede blev slået med 0,303 sekund i formiddagens fri træning.
Det hører dog med til forklaringen på dette at banen til i år er blevet ombygget lidt ved swimmingpool svinget, og derfor er banen nu lidt hurtigere.
Ligesom i formiddag, så er vejret i Monaco solrigt.
Tid | Hændelse |
14:00 | Startrækkefølgen i dag er efter stillingen i mesterskabet, og det betyder at Kimi Raikkonen er første mand på banen. |
14:00 | Kimi Raikkonen taber noget tid rundt om "swimmingpool", hvor han er meget tæt på autoværnet flere gange. |
14:03 | Kimi Raikkonen - 1:17,926 - 154,300 km/t. |
14:04 | Michael Schumacher - Hurtigere på første og anden splittid, mere end et sekund! |
14:05 | Michael Schumacher - 1:16,305 - 157,578 km/t. 1. pl. Forspring til Raikkonen: 1,621 sek. |
14:06 | Rubens Barrichello hurtigere end Schumacher på 1 splittid, men ikke på den anden. |
14:07 | Rubens Barrichello - 1:16,363 - 2. pl. Han er 0,331 sek. langsommere end Schumacher. |
14:08 | Fernando Alonso taber tid på flere voldsomme kontrastyringer. AN I år er det 50. gang at der køres Formel 1 Grand Prix løb i Monaco's gader, og helt som sædvanligt, så er de normale fredagskørsler flyttet til torsdag i forbindelse med dette arrangement.
Tidligere på dagen har 9 kørere været på banen, i den fri test som nogle teams har valgt at køre forud for Grand Prix løbene, i stedet for at teste mellem dem.
Tiderne fra testkørselen: |