Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.5.2005
 Europas GP - De hurtigste omgangstider
 
29.5.2005
 Europas GP - Set og sket - Top 5
 Europas GP - Set og sket - bunden
 Nyt kvalifikationsformat igen igen?
 Forandringer på vej hos Red Bull
 

Hop til top31.5.2005

Europas GP - De hurtigste omgangstider

Alonso og Raikkonen var ikke overraskende de to hurtigste på Nürburgring. Heller ikke overraskende at det var omkring pitstoppene at de hurtigste tider blev sat.

De fleste af de hurtigste tider blev sat omkring pitstoppene. Ikke unaturligt. Men også sjovt at se at halvdelen af teamenes kørere fulgtes ad. Mark Webber er ikke med i statistikken, da han ikke fik kørt en eneste omgang.

De hurtigste omgange på Nürburgring:

Plac:Kører:Team:Hurtigste tid:Omgang:
1.F. AlonsoRenault1:30.71144
2.K. RaikkonenMcLaren1:30.9409
3.R. BarrichelloFerrari1:31.02844
4.N. HeidfeldWilliams1:31.1249
5.D. CoulthardRed Bull1:31.30619
6.M. SchumacherFerrari1:31.50319
7.G. Fisichella
PDL  


 

Hop til top29.5.2005

Europas GP - Set og sket - Top 5

Heldig sejr til Alonso. Raikkonen til gengæld den uheldige. Heidfeld forsætter sit triumftog, og Ferrari fik begge biler i pointene.

Det blev en noget heldig sejr til Fernando Alonso, mens uheldet ramte Kimi Raikkonen. Ferrari fik begge biler i mål i pointene og Nick Heidfeld har for alvor fået gang i Williams bilen. Til gengæld skulle man kikke langt efter Toyota'erne i dagens løb.

Renault - 78 points:
Fernando Alonso var dagens absolut heldigste mand, da han fik sejren foræret efter brud på hjulophænget på Raikkonens bil. Alonso var starter sekser, slap rimeligt heldigt fra panikken i første sving og kørte sig siden stille og roligt helt frem i feltet. Raikkonen lå da forrest og kunne ikke fanges, men et flatspottet dæk ødelagde hans race på sidste omgang. Begge var dog lige ude at botanisere en eller flere gange, men flot hentet af Alonso, som fik det øverste trin foræret på sidste omgang. Fisichella led igen med alle mulige besværligheder. Bilen døde da han satte den i gear til opvarmningsrunden. Altså måtte han starte fra pitlane. Men han fik kørt sig stille og roligt op gennem feltet, han havde dog lidt besvær med Button ved et par lejligheder, især ved et pitstop. Det lykkedes dog for Fisichella at kæmpe sig videre frem, og sluttede trods alt løbet på en pointgivende placering - som nr. 6. Briatore var ikke til at skyde igennem efter den heldige sejr. Spørger man ham nærmere vil han nok også selv erkende at der var held med i spillet i dag. Pat Symonds undskylder endnu en gang overfor Fisichella, men kan ikke forklare hvorfor at det netop er Fisi der får alle uheldene. Både Briatore og Symonds roser Fisichella for hans kampånd der altså belønnede ham med points.

McLaren - 53 points:
To points til McLaren og Montoya i dag. Det var hvad McLaren fik ud af alle anstrengelserne. Næsten evigt uheldige Kimi Raikkonen var lige kommet over målstregen til sidste omgang da forhjulsophænget i højre side af bilen, ikke ville være med mere. Vibrationerne fra et flatspottet dæk blev for meget og ophænget brød sammen. Det sendte Raikkonen ud af løbet og langt væk fra de 10 points som en sejr giver. Nu blev det i stedet til et stort 0. Uheldigt og man føler da også med "Iceman". Nu blev det i stedet kun til en syvendeplads til Montoya, som havde sit at gøre i dag. Først rammer han for så vidt uforskyldt Mark Webber. Det sender Montoya tilbage i feltet, men han kæmper sig tilbage, og har undervejs bl.a. et par gode dueller med M. Schumacher. Men der bliver ikke givet ved dørene. Umiddelbart led Montoyas bil ikke overlast ved sammenstødet med Webber, men det viste sig efter løbet, at bunden faktisk var temmelig beskadiget. Så flot kæmpet af den iltre colombianer. Der var hængemuler i McLaren teamet efter løbet, og det er vel ganske forståeligt. Man havde ikke ventet dette resultat, men det viser igen hvad et flatspottet dæk, kan gøre ved en bil og dens dele.

Toyota - 44 points:
Var der nogen der var uheldige i dag, så må det være Toyota. Først kom mekanikerne på Trullis bil ikke hurtigt nok væk da starten skulle gå. Det kostede undervejs en straf til Trulli, måske hårdt dømt. Det er jo ikke Trullis egen skyld. Dernæst var R. Schumacher uheldig ved starten. Han havde ikke en chance for at ramme Alonso som bremsede op da panikken ved starten eskalerede. R. Schumacher måtte i pit og have en ny næse på bilen. Den tid det tog, sendte ham bagerst i feltet. Han tog dog udfordringen op, og fik faktisk kørt sig op midt i feltet, da han spandt af banen, og så var det løb slut. Han erkender selv indirekte at han nok var for tæt på Sato da han skulle overhale ham. Ingen downforce, ingen grip og så kan det gå galt hvad det da også gjorde. Lidt trykket stemning i teamet, men ikke alvorligt.

Williams - 43 points:
Det var held i uheld for Williams. Webber blev sendt ud i første sving, mens Heidfeld kørte en andenplads hjem. Havde det ikke været for Raikkonens uheld, var den daværende tredjeplads ikke blev

PDL  


Hop til top
Europas GP - Set og sket - bunden

Blandt de nederste 5 var det kun Red Bull der formåede at score points. Sauber lå længe til det, men var uheldige i den sidste fase af løbet.

Red Bull er tilbage efter et enkelt løb uden points. David Coulthard var igen manden der scorede points for teamet. Sauber lå længe til det men Massa fik problemer til sidst. BAR som ikke kunne finde ud af om de ville skifte motor eller ej, fik igen dumpekarakter. Jordan og Minardi er tilbage til vanlig standard med Jordan som de bedste af de to.

Red Bull - 19 points:
David Coulthard var tilbage i topform igen. Han udnyttede med sin store rutine uroen i startgeledderne i det første sving, og vandt mange placeringer fra sin startposition som nr. 14. Der var igen fart i bilen, og han førte endda løbet en overgang, men kun i få øjeblikke, da det var i forbindelse med andres pitstop. DC blev straffet for at køre for stærkt i pitlane, og ifølge Chr. Horner var det pga. en af Minardi'erne der kørte ud lige foran DC i pitlane, så DC måtte slippe fartbegrænseknappen et øjeblik, men det var nok. Derfra var der ingen problemer, og DC kunne køre hjem på flot fjerdeplads. Tonio Liuzzi kæmpede med noget overstyring i bilen, men viste igen sit potentiale. Overstyringen kostede dog fart, Chr. Horner mente oven i købet at Liuzzi godt kunne have scoret points hvis ikke det havde været pga. noget trafik efter at Liuzzi kom ud fra pittet.

Sauber - 7 points:
Forståelig skuffelse hos Sauber. JV præsterede vel det der i folkeskolen præmieres med 03. Det er lige før man må sige at det tog JV for lang tid at komme forbi en Minardi. Efter Massas andet pitstop, opstod der en masse vibrationer i det ene forhjul - og nej, det var ikke flatspottet. Det forårsagede en tur i sandet. Dernæst knækkede noget af frontvingen og ødelagde venstre forhjul. En ekstra tur i pit, og så var alle pointgivende placeringer langt væk. Massa havde ellers flot kørt sig op og var længe placeret i pointene foran bl.a. M. Schumacher og Montoya. Desværre kom der så at sige grus i maskineriet. Det dæk der gav Massa problemer er nu sendt til Michelin, som skal finde årsagen til vibrationerne, som bl.a. sendte Massa af banen. Der var point i luften til Massa, men der blev de for hans vedkommende.

BAR - 0 point:
Man kan sige at det bedste BAR fik ud af dagens anstrengelser, var nogle bedre kvalifikationsbetingelser i Canada. Sato blev et af ofrene i den noget kaotiske start. Det kostede for hans vedkommende en tur i pittet for at få ny næse på bilen. Jenson Button havde problemer med bilen. Balancen vekslede mellem over- og understyring. Optakten var heller ikke den bedste. Først og fremmest følte man det som en ekstra straf at man skulle starte løbet med Imola motoren. Modsat kan man sige, at den jo har kørt et løb og skal køre et mere. Desuden var man i tvivl om man skulle skifte til nye motorer og så tage den straf det måtte give. I sidste øjeblik blev det besluttet ikke at gøre. Om det havde gjort nogen forskel, er der ikke meget der tyder på. Der venter nogle dage med test og nye dele til bilen til det næste GP, og mon så ikke at BAR har styr på situationen og kan få points på kontoen.

Jordan - 0 point:
Skal man sige noget positivt om Jordan, må det være at de kom foran Minardi igen. Også at begge kom i mål. God test for Jordan, hvis bagland ikke fungerer ledelsesmæssigt i forhold til fremtiden. Og med alt det teamet ikke tester, så må man hente erfaringerne på banen. Kørerne var ved at komme i vejen for hinanden et par gange. Det at der var duel med Jacques Villeneuve, kan man vel mest give JV æren for.

Minardi - 0 point:
Det var første gang at begge PS05'er kom i mål. I et team som Minardi må det være et positivt tegn. Men der mangler ligesom meget endnu. Paul Stoddart undskyldte overfor Red Bull at Albers fik blokeret for DC, hvilket da også kostede Albers en drive-through straf. Kørerne klarede vel det bedste de kunne i en bil som ikke er meget bedre end forgængeren. Der

PDL  


Hop til top
Nyt kvalifikationsformat igen igen?

Ikke et øjeblik efter at man har ændret kvalifikationsformatet, snakkes der i øjeblikket i krogene om endnu en ændring.

Kvalifikationsformatet er blevet ændret indtil flere gange i de seneste år, men tilsyneladende er det ikke slut endnu. På Nürburgring har Ron Dennis udtalt, at man i løbet af nogle uger skal samles igen for at drøfte et fremtidigt kvalifikationsformat.

"Teamene har behov for at få visse elementer at vide inden 2006 sæsonen. Snarest muligt og sandsynligvis inden for 4 - 8 uger."

Som en sidebemærkning tilføjer han, at det er med henblik på strategi både når det gælder kvalifikation og race. Det Ron Dennis har i tankerne, er det format man brugte i 2002, nemlig en times kvalifikation eller max. 12 omgange. Altså tilbage hvor vi startede.

Sam Michael fra Williams er på linie med Ron Dennis i hovedelementerne, men ser på det lidt anderledes i det han mener at de senest afprøvede formater, favoriserer de kører som har placeret sig bedst i det foregående løb:

"Har man haft et dårligt løb, bliver man yderligere straffet. Jeg mener at der er meget bedre, hvis alle kan starte en raceweekend på samme niveau."

Mange vil sikkert bifalde én tilbagevenden til det gamle system. Ikke bare fordi det er noget man kender efter adskillige års brug, men også fordi alle starter på nul til netop det løb. Netop som Sam Michael udtaler. I forhold til medierne er det også en nemmere løsning. Medierne har ikke været særligt begejstrede, hverken for kvalifikationen søndag formiddag, eller de godt 2 timers transmission lørdag eftermiddag.

PDL  


Hop til top
Forandringer på vej hos Red Bull

Det nyeste team i Formel 1 feltet, Red Bull Racing, der er opbygget på resterne af det Ford ejede Jaguar team, går nu mod store forandringer.

Teamet der startede som Stewart Ford team, og som siden blev overtaget af Ford, og kørt under Jaguar navnet, blev op til denne sæson solgt til Red Bull, som fortsatte med Ford mekaniken.

Men nu forlyder det at teamet skifter både motor- og dækleverandør til 2006 sæsonen.
En aftale med Ferrari om levering af motore skulle allerede være på plads, og Red Bull Racing forhandler i øjeblikket med Bridgestone, om at benytte deres dæk i 2006 sæsonen.

Dr. Helmut Marko der er rådgiver for Red Bull udtaler:
"Det er logisk når man kører med Ferrari motore, og har tænkt sig et tæt samarbejde med italienerne, at man så også benytter samme dækmærke. At kunne udveksle erfaringer er et vigtigt punkt på vejen mod toppen af Formel 1."

Både Bridgestone og Ferrari ser gerne at flere top team benytter Bridgestone dæk, da Ferrari solo ikke kan samle nok informationer sammen til at man kan udvikle på lige fod med Michelin teamne.
Men det er delvis Bridgestone og Ferrari's egen skyld at de øvrige teams hidtil har vendt Bridgestone ryggen, da de to's samarbejde har været det dominerende, hvilket har skræmt de øvrige teams over til Michelin.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk