Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.5.2007
 Aften/nat Grand Prixer ikke godkendt
 
30.5.2007
 McLaren teamet frikendt
 Skærpelse omkring fleksvinger
 McLaren undersøges af FIA
 

Hop til top31.5.2007

Aften/nat Grand Prixer ikke godkendt

Bernie Ecclestone vil mere end gerne have aften/nat Grand Prixer på programmet i Formel 1. Max Mosley har bare ikke sagt ja - endnu.

Efter alt at dømme vil der i fremtiden være aften/nat Grand Prixer på kalenderen. Det er i hvert fald Bernie Ecclestones intention. Og der er for så vidt allerede planlagt et par stykker af slagsen. Der er bare den hage ved det at FIA - læs: Max Mosley - endnu ikke har sagt ja til denne afvikling endnu.

Max Mosley udelukker dog langt fra at aften/nat Grand Prixer kan blive indført. Han forlanger dog at se løb afviklet i mindre klasser først. I Monaco udtalte FIA bossen blandt andet at man først vil se eksempelvis GP2 eller World Series of Renault afvikle et løb under kunstlys-konditioner, inden der vil blive taget stilling til om også Formel 1 får lov. Han skyndte sig dog at tilføje, at såfremt alle sikkerhedsregler og bestemmelser er opfyldte, burde det ikke være det store problem.

Men hvor svært kan det være? I USA har både NASCAR serierne og Indy Car Series i flere år forsøgt sig med løb afviklet i kunstlys - for øvrigt uden andre problemer end det der normalt kan opstå i dagslys. Og aften/natløb er i dag en fast del af de to seriers kalendere.

PDL  


 

Hop til top30.5.2007

McLaren teamet frikendt

Sidst på eftermiddagen kom meddelelsen om McLaren teamets eventuelle teamordre.

FIA udsendte sidst på eftermiddagen meddelelsen om at McLaren teamet er gået fri af den undersøgelse der var rettet mod teamet. Årsagen var den at der øjensynligt var flere grunde til at der havde forekommet teamordre, hvilket er forbudt ifølge det sportslige regulativ.

Ifølge pressemeddelelsen fra FIA hedder det blandt andet at man har undersøgt forholdene i teamet omkring anvendelsen af teamordre, og at man ikke har fundet grund til at foretage sig yderligere.

Hos McLaren teamet blev det blandt andet undersøgt benzinmængde, benzinforbrug og også pitstop strategi. Derudover blev radiokommikationen gennemgået, men på ingen af "anklagepunkterne" blev der fundet bevis for at McLaren teamet vitterligt havde overtrådt gældende regler. Dermed kan McLaren teamet og kørerne beholde de points som de på flotteste vis kørte sig til i søndagens Grand Prix i Monaco.

PDL  


Hop til top
Skærpelse omkring fleksvinger

Omkring det Spanske Grand Prix og især efter dette, gik snakken om fleksvinger. Nu kommer der en ændret ordlyd på reglementet, samt en skærpelse omkring udmålingen.

Tiden efter det spanske Grand Prix bragte igen fokus på de såkaldte fleksvinger. Det var Red Bull teamet og især David Coulthards bil der var genstand for den øgede opmærksomhed. Optagelser fra onboard-kameraet skulle angiveligt visse at bagvingen på Coulthards bil flekser, og at han derved opnåede den fordel som fleksvinger giver. Nemlig et reduceret tryk under høj fart og et øget tryk under nedsat fart.

Tidligere i denne sæson har der været talt om at mindst et team har omgået reglementet og har fundet en anden måde at få effekten frem på. Problemet her er at der i FIAs reglement, kun er angivet en målemetode og at der i forbindelse med målemetoden, kun kan måles på en bil der holder stille.


Flekser Red Bulls bagvinger for meget?
(Foto: Gepa Pictures)

Charlie Whiting som efterhånden har mange jobfunktioner hos FIA - i denne forbindelse som den teknisk delegerede - ville have strammet reglerne øjeblikkeligt, men indførslen af de strammere regler er blevet udskudt, således at de indføres i forbindelse med det kommende Canadiske Grand Prix. Her opstår problemet med fleksvinger igen, på grund af de lange stræk med høj hastighed.


Vingerne er nu genstand for stor opmærksomhed
(Foto: Gepa Pictures)

Ifølge Auto, Motor und Sport har Charlie Whiting ikke kunnet få gennemført hele det ønskede program omkring den opstramning af reglerne som han ønsker. Årsagen er for så vidt ret simpel - man har endnu ikke det ønskede måleudstyr. I første omgang må vingerne nu kun flekse 2 mm mod tidligere 5 mm. Men der skal nok komme en nærmere beskrivelse fra FIA omkring tolerancer, måleudstyr og målemetoder, ligeså snart at alt er klart til at man kan gennemføre de ønskede tests.

PDL  


Hop til top
McLaren undersøges af FIA

Som de fleste efterhånden ved, så vandt McLaren suverænt Monacos GP, men FIA undersøger nu om der blev brugt teamordrer.

Fernando Alonso og Lewis Hamilton vandt suverænt Monacos GP foran Felipe Massa. Disse tre var også de eneste på omgangshøjde da løbet blev flaget af. Flot gjort af McLaren kørerne og i særdeleshed teamet, der virkelig havde bilerne.

Men efter løbet har FIA udsendt en pressemeddelelse om at man vil undersøge McLaren teamet. Eller rettere - kommunikationen til kørerne. Årsagen er at der menes at have været anvendt teamordrer - en regel der blev indført efter det østrigske Grand Prix i 2002 hvor Rubens Barrichello pludseligt tog gassen af bilen og lod Michael Schumacher komme forbi således at han kunne vinde Grand Prixet.

McLaren teamet var lynhurtigt ude efter at FIA havde meddelt at man ville undersøge teamet, og afkræfte at man havde overtrådt FIAs regler. McLaren teamet fortæller at man har bedt begge kørere tage den lidt med ro for at nedsætte risikoen for at kørerne kørte galt. Dette for at sikre den 1 - 2 sejr som så senere kom i hus.


Blev Fernando Alonso og ...
(Foto: Daimler-Chrysler)

McLaren teamet fortæller dog ikke med hvilke ord at det skete. Og det er vel heller ikke det rigtige at gøre sålænge at FIA undersøger sagen. Allerede ved en efterfølgende pressekonferrance blev Ron Dennis udsat for adskillige kritiske spørgsmål vedrørende teamets strategi for de to kørere.


Lewis Hamilton udsat for teamordrer?
(Foto: Daimler-Chrysler)

Tv seere og sikkert også adskillige tilskuere langs banen har også bemærket at Hamilton i den sidste del af løbet, pludseligt halede meget kraftigt ind på Alonso, og så ud til at have et tempo der var væsentligt højere end Alonsos. Hamilton var helt oppe bag ved Alonso og så ud til at have et så stort overskud så han faktisk godt kunne have overhalet spanieren. Men pludseligt lod han sig falde nogle meter tilbage for at blive der resten af Grand Prixet. Denne episode har også fået flere journalister op af stolene og har rejst kritiske spørgsmål desangående. FIA giver svaret når undersøgelsen er afsluttet.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk