Rubens Barrichello og David Coulthard har begge odds 6/1, mens Harald Frentzens odds er 14/1 og Ralf Schumachers odds er 16/1. Deres holdkammerater, Jarno Trulli og Jenson Button har begge odds 50/1, mens Jacques Villeneuve og Eddie Irvine har odds 66/1.
Længere ned i rækken finder man Giancarlo Fisichella som har odds 80/1 og Ricardo Zonta har odds 100/1. Dem der ligger efter Ricardo Zonta, har alle odds 125/1.
I mangel på muligheder for at overhale i dag, så er starten blevet endnu vigtigere end før. Den kører der kommer først ind i første sving, har en god chance for at bevare sin position og vinde løbet, hvis han bruger den rigtige pitstop-strategi. Det Spanske Grand Prix er et godt eksempel på det. I de seneste år, har der næsten ingen eller ingen overhalinger været, så det gælder at om at komme godt fra start.
"Man skal holde hovedet koldt." siger Rubens Barrichello
"Der er meget tid til at øve starter, så det er der man skal udnytte de fordele man kan opnå få ved at teste starter.
Når man øver starter, så øver man med et bestemt antal omdrejninger. Når man holder på griden, så har 99% af alle kørene flere omdrejninger, det skyldes spændingen, så det gælder om at slå koldt vand i blodet, og være forsigtig med koblingen. Det gælder om at have 100% kontrol over alting." forsætter Rubens Barrichello.
Hvad går gennem en kørers hoved på det kritisk tidspunkt?
"Når løbet er slut, så prøver man at huske hvad man sad og tænkte på da man startede, men det er svært at huske, for adrenalinen pumper stadigvæk i kroppen på en. Der er meget spænding i starten af løbet. Det eneste man tænker på er reaktionstid. Samtidig skal man tænke på ikke at brænde koblingen af. Det er det man tænker på i det øjeblik.
Det er godt at køre for Ferrari. Du kan altid få en kobling der passer til dig, og de bliver ved med at udvikle nye koblinger hele tiden." siger Rubens Barrichello.
I dag er en kobling en meget sofistikeret anordning. Teamsne bruger mange ressourcer på at udvikle koblingen hele tiden. Men det vigtigste er at kørerne er fortrolig med den kobling der er installeret i bilen.
At komme afsted med så lidt hjulspind som muligt er en del af starten. Køreren skal også være det rigtig sted på det rigtige tidspunkt for at forsvare sin position i de meget vigtige første sving i løbet, for at sikker sig en gunstig position for sig selv under løbet. Selv Michael Schumacher kan fanges ved at være på det forkerte sted, det forkerte tidspunkt, som vi så på Silverstone. Det gælder om at finde den rette balance mellem at være aggressiv og ikke tage nogle dumme chancer.
" Når man får en god start, så er det godt, fordi det er så svært at overhale i dag . Men man skal også tænke langsigtet. Hvis man nu har overhalet nogle stykker, så tænker man, skal jeg forsætte med at køre aggressivt, og prøve at overhale nogle flere for at forbedre sin position, eller skal man nøjes med den position man har nu. Det er en svær balancegang, men som regel finder man en rytme, og derfra må løbet udvikle sig." slutter Rubens Barrichello.
Næste bud på Damon Hill er, at han nu er blevet sat i forbindelse med Toyota. De har meldt deres ankomst til F1 i løbet af et år eller to. Men alle forberedelser er i fuld gang. Mange ting er ved at komme på plads, men ifølge forlydender fra teamet, mangler man stadig en række nøgle personer. Bl.a. en teamchef, og der er her Damon Hill kommer ind i billedet.
Hill til Toyota?
Meget taler egentlig til fordel for Damon Hill til denne stilling. Han har et stort kendskab til F1. Han har selv håndteret hans karriere i F1. Han har selv forhandlet sine kontrakter med de respektive teams, og har selv lavet sine sponsoraftaler. Hvis alle rygter om Damon Hills forbindelse ellers bliver til noget, vil han endnu engang gå i faderens fodspor. I slutningen af hans karriere, havde han sit eget team, Embassy-Hill, som eksisterede i starten af -70'erne. Adspurgt om diverse tilknytninger til Toyota og andre, siger Damon Hill, at han ikke har udelukket nogle muligheder endnu, og at han vurderer forskellige muligheder.
Toyota selv vil hverken be- eller afkræfte en evt. forbindelse til Damon Hill. Men siger: "Vi taler i øjeblikket med en masse mennesker til forskellige poster i teamet. Det betyder ikke, at vi skriver kontrakt med alle, som vi taler med. Alain Prost skulle også være i kontakt med Toyota. Men drejer sig nok mere om, at han søger en anden motorleverandør. Men ifølge Toyota, vil man i første omgang ikke levere til andre, og betegner dermed forbindelsen til Prost som værende usand.
På den praktiske side af Toyotas opbygning, så er man i gang med at teste. I sidste uge testede man, ikke i Spanien, men på Monza. Der sker forsat i en gruppe C racer, udstyret med diverse forskellige komponenter til brug i bilen, når den bliver færdig. Allan McNish er som bekendt hyret som testkører. Og det var ham der kørte bilen på Monza. Ud over at teste de mange dele og komponenter, testede man også Michelin dæk. Det ser hermed ud til at Toyota har valgt hvilket dæk de vil bruge.
Mika Hakkinen: "Det er en bane som alle kørerne kender godt, og som er en slags favoritbane for mange. Det er en meget teknisk bane med en god blanding af hurtige og langsomme sving, og en meget lang langside. Jeg testede der fredag i sidste uge, og jeg er sikker på at have fundet et godt set-up. Efter at have vundet her de sidste to år, vil jeg gerne gøre det 3 år i træk."
David Coulthard: "Efter at have vundet det britiske GP, tog jeg til Spanien for at teste i sidste uge. Vi havde en masse ting vi skulle igennem, og jeg er sikker på at vi fik noget godt ud af det. Vi har altid klaret os godt i Spanien, og det vil være godt for teamet hvis vi kan gentage et-to sejrene fra de foregående år."
Det bliver i hvert fald spændende at se, om DC har rystet ulykken af sig. Den kunne meget nemt have kostet både ham og kæresten livet.
"Vi vil helt sikkert være tættere på McLaren end de sidste par år. Vi har opnået meget i sidste uges test, jeg ser virkelig frem til løbet. Det er endnu for tidligt at snakke om noget mesterskab, men det er selvfølgelig rart at have et forspring på 20 point til nærmeste rival. Lige nu tænker jeg kun på at øge forspringet fra løb til løb. Mesterskabet kan vi tale om senere, når forspringet er større. Jeg er stadig glad for resultatet på Silverstone, fordi det var Coulthard der vandt. På sigt ser jeg stadigvæk Mika Hakkinen som den største rival. "
Måske er der begrundet håb for en Ferrari sejr på Barcelona banen. Under testen i sidste uge prøvede Michael Schumacher en del forskellige set-ups. Og i de tre dage han var på banen, satte han hurtigste tid hver dag. Sammenlignet med McLaren, rakte deres hurtigste tid til en tredje plads på andendagen, tiden blev endda sat af teamets testkører, Olivier Panis.
Alt skulle være klar til det spanske GP for Ferraris vedkommende. I går var Luca Badoer på Fiorano banen for at lave den obligatoriske shakedown test, før bilerne bliver sendt til Spanien. Han kørte 6 omgange i reservebilen chassis no. 198, 4 omgange i chassis no. 199, Barrichellos bil og 7 omgange i chassis no. 200, Schumachers bil.
Og så er det igen blev antydet, at Ferrari har snydt. Nogle bemærkede om lørdagen på Silverstone, at benzindækslet på Michael Schumachers Ferrari lige pludselige vippede op under et spin. Normalt åbner dækslet når man aktiverer fartbegrænseren. Men en af Michael Schumachers ingeniører siger, at det er ikke unormalt, funktionen kan sommetider aktivere sig selv. Hm, hvilken funktion kan man så spørge sig selv om.
Senere blev det så almindeligt, at man fik små reklamemærkater til at sætte på tøjet. Det skulle reklamere, og var med til at betale regningerne.
I dag er det helt anderledes. F.eks. hos Ferrari er det sådan, at alle medarbejdere stiller op ved sæsonstarten, og får taget mål til tøjet de skal bruge. Den er en hel kollektion de får udleveret, og det kan bestå af mere end 25 forskellige dele. De skal bruge dette tøj, lige så snart de på nogen måde repræsenterer teamet. Der er rejsetøj, tøj der skal bruges i løbsweekender osv. Alt bliver vasket af teamet. Det er ikke bare 25 forskellige dele de får, der er flere eksemplarer af hvert f.eks. T-shirts, strømper. Alle får et nummer, og når en løbsweekend er slut samler man tøjet i en pose eller sæk med sit nr. på. Så kommer det vanskelige, nemlig at få alt sorteret både før og efter vask. Det meste hos Ferrari er nok rødt, men alligevel.
De fleste ting findes endda i fire forskellige udgaver. Det har noget med tobaksreklamer at gøre. Der er forskellige love for tobaksreklamer, alt afhængig hvor i verden man er henne. Eksempelvis i USA, er det ikke lovligt med antydninger der kan henvise til tobak. Så det er en ordentlig kollektion man får udleveret. Medarbejderne kan beholde tøjet når sæsonen er slut - hvis de har plads.
Andrew Alsworth, som testchef for BAR, siger om testen i sidste uge: "Det var min første egentlige opgave for BAR. Der er en masse storartede fyre i teamet og de gjorde en rigtig god indsats i Spanien. Det var muligt for os teste det meste af dagen i de fire dage. Det er sådan rigtig testarbejde skal være. Vi er glade for alt det vi har fået ud af det. Jeg må også tilføje, at Patrick Lemarie, som er vores udviklingskører, imponerede os alle. Det var første gang han selv rigtig fik kørt i bilen. Han gav en rigtig god feedback og satte nogle gode tider."
Patrick Lemarie erstattede som bekendt Jacques Villeneuve, da han måtte trække sig på grund af sine problemer med ryggen. Det forlyder fra teamet, at man stadig forventer at Jacques Villeneuve kører i weekenden.
Et øjenvidne fortæller hvad der skete - da flyet ramte jorden brød det med det samme i brand, og den forreste del af flyet eksploderede. Den bagerste del af flyet var så godt som intakt, og det blev de tre passagerers redning. Første mand ude af flyet var David Coulthard der derefter sørgede for først at få Heidi ud af flyet og derefter Andy Matthews. Ifølge øjenvidnet var der brandfolk meget hurtigt, men de var ikke i stand til at redde de to piloter, David Saunders og David Worley.
Derefter blev de tre forslåede passager overført til Edouard Herriot-hospitalet i Lyon hvor alle tre naturligvis var meget chokeret over ulykken. Coulthard skulle endvidere have foretaget en scanning af hjernen og lægerne mente at det ville være bedst at blive et par dage på hospitalet, men tidligt på aften forlod de imidlertid hospitalet.
"Jeg troede jeg skulle dø"
Oplevelsen har været virkelig chokerende for skotten, og selvom han i sit daglige arbejde som Formel 1-kører stilles overfor hvad der i yderste konsekvens kan blive udfaldet af en ulykke, har det flystyrtet rystet skotten. "Jeg troede jeg skulle dø," skulle David Coulthard have sagt til folkene i ambulancen der førte ham væk fra ulykkesstedet. Skotten slap med en par forslåede ribben mens de andre har fået en del blå mærker og flænger. "Det er et mirakel - vi kan ikke tro at vi fortsat er i live," siger Coulthard.
Lederen ved lufthaven i Lyon er enig. "At alle tre passagerer er uskadte, uden forbrændinger eller skaber, må de være født heldige - det er et mirakel," siger Jacques Balliston.
Forventes til start i weekenden
Selvom David Coulthard har været igennem denne ulykke regner både McLaren og Coulthards egen manager med at han kommer til start i det kommende spanske grand prix i Barcelona. "Han vil kun stoppe hvis han havde været skadet eller ikke kunne komme over det. Det tror jeg ikke det bliver tilfældet," siger skottens manager Iain Cunningham. Hos McLaren forventer man også at Coulthard stiller til start. "Vi ved at han har det godt. Han blev taget med på hospitalet for en sikkerheds skyld. Det forventes at han kører i weekenden," siger Anna Guerrier der er talskvinde hos McLaren.
En af David Coulthards landsmænd, Jackie Stewart tror at McLaren-køreren kan sætte sig ud over traumerne. "Der vil selvfølgelig være nogle mærker efter et sådant uheld, men med hans stærke psyke, er jeg sikker på at han kommer sig over det og bliver klar til weekendens grand prix i Spanien," siger Jackie Stewart.
I David Coulthards officielle pressemeddelelse efter uheldet sluttede han: "Det vil være upassende at gå i yderligere detaljer vedrørende uheldet, men vi er heldige at vi undslap." Så kan vi blot håbe på at journalisterne til det kommende løb i Spanien respekterer dette. Formel 1-sporten kan så være glade for at en af kørerne slap med livet i behold.
Mere om Coulthards flystyrt fra tirsdag den 2. maj 2000.
Flavio gør det igen - Pizzonia på vej til Formel 1?
Foto: Allsport
Rapporter fra den britiske presse mener at ville vide at den unge Formel 3-kører skal teste for teamet på Jerez efter løbet i Barcelona. Teamet og Pizzonia håber at det i det mindste vil føre til en kontrakt som testkører for teamet.
Pizzonia tror ikke at et direkte skifte fra Formel 3 som han er i nu direkte op til Formel 1. "Jeg tror ikke at et skift fra Formel 3 til Formel 1 er en god ide. Folk var bekymret da Jenson kom ind i Formel 1, fordi det har været så længe siden at en er kommet ind i sporten fra Formel 3," siger Pizzonia der ikke tror at Formel 3000 er stedet hvis man som ung kører vil videre til Formel 1. "Formel 3000 er så forskelligt fra Formel 1 og den forberedelse som det giver er ikke bedre end det man får i Formel 3." Interessante udtalelser fra en kører der ikke har stor erfaring.
Benetton menes at ville indgå en langtidskontrakt med brasilianeren der har fået en kanondebut i det engelske Formel 3. Tidligere har Briatore stået bag flere nye kørere der er kommet ind i Formel 1. Således var to af Minardi-piloterne i 1996 og 1997 Benettons egne folk. Giancarlo Fisichella fik pladsen hos Minardi i 1996 - han fik derefter et år hos Jordan inden det gik videre til den egentlige arbejdsgiver, Benetton.
I 1997 var det så Jarno Trulli der kom til Minardi - men meget hurtigt gik han videre til Prost-teamet der og siden hen til Jordan. Nu er Trulli løst for alle forpligtelser overfor Benetton. Næste mand i Benetton-raketten kunne meget vel være Pizzonia, og med det store Formel 3-hysteri som der har bredt sig i Formel 1, så kommer der flere af den helt unge generation. Som dansker kan man så ærgre sig over at det ikke var i 1994 at hysteriet nåede sit klimaks.
I øvrigt har David Coulthard kommenteret hvordan han ser forskellen på Formel 1 og Formel 3, når han skal se på hans vej til motorsportens superliga. "Da jeg kom i Formel 1 havde jeg været i alle formler - plus to hele sæsoner i Formel 3000, samt to sæsoner med test, og jeg var stadig relativ uerfaren når det kom til Formel 1 og det som det krævede mentalt og fysisk," siger skotten der dog mener at afstanden mellem Formel 1 og Formel 3 er blevet mindre.
Hvis det står til Salo skal det helst blive regnvejr når der skal køres på søndag. "Jeg er meget glad for min racers balance her i regnvejret i sidste uge," siger han om C19'eren. Mika Salo tror dog også at den kan køre med fremme selvom det skulle vise sig at holde tørt. "Den var også stærk i tørvejr, så jeg ser frem til en placering i top-6 i denne weekend," siger Mika Salo.
Teamets tekniske leder, Willy Rampf, ser tilbage på den overståede test og tror på et godt resultat. "Vi var i stand til at gennemføre vores planlagte program, og vi er tilfredse med C19'erens præstation som den er i både kvalifikation og løbsopsætning," siger Rampf.
Læs hele Saubers optakt til det spanske grand prix.
Problemet for Max Mosley og FIA er at de ikke kan bevise det. "Politiet ved ofte at en forbrydelse er blevet begået og ved hvem det er, men kan blot ikke bevise det," siger FIA-bossen. Han er sikker på at der er blevet anvendt et system der ikke var tilladt - men det kan næppe bevises direkte. "Vi må holde os til optagelser fra sidste år, men vi gør kun langsomme fremskridt."
Det at snyde i Formel 1 er ifølge superdesigneren hos McLaren næsten for nemt. "Hvis et team er indstillet på at snyde, er det relativt nemt når der er så lille chance for at det bliver opdaget," siger designeren hos McLaren der har 1990'erens mest succesrige designer.
Indtil videre ventes der spændt på at FIA afslører hvilket team der er tale om - de kan vel ikke blot fremsætte beskyldninger om snyd, uden at de senere bekræfter eller afkræfter det?
Læs Max Mosleys udtalelser om snyderi i Formel 1 sidste år.
"Damon pressede mig også sidste år! Jarno er helt sikkert hurtig men Damon slog mig eksempelvis i Brasilien," siger Frentzen der ikke rigtig har fået den bedste start på sæsonen.
Men det er svært at bedømme den tidligere og nuværende holdkammerat og om hvem der var bedst. "Det er svært at sige - jeg mener at Damon var hurtig på hans dage, og når han gik efter det pressede han også mig," siger Frentzen om sæsonen 1999. At der er to konkurrerende kørere er kun til fordel for teamet. "Det betyder at teamet bliver motiveret til at gøre deres bedste," siger Frentzen.
"Når vi ligger så tæt som vi gør, så skal man være parat til at angribe lige så snart muligheden byder sig, det er måske det der afgører hvem der vinder i sidste ende. Man skal også være fleksibel. Det kan være at man bliver nødt til at ændre pitstop strategi midt under løbet. Alle tricks gælder når man skal vinde." siger Michael Schumacher.
Sidste år dominerede McLaren totalt det Spanske Grand Prix, og med deres perfekte løb på Silverstone banen, hvor de sluttede som nr. 1 og 2, ser det ud til at der vil blive kamp om pladserne på podiet.
I sidste uge blev der testet på banen, og Michael Schumacher var den hurtigste rundt på banen alle 3 dage, og siger om selve løbet i weekenden " Vi er helt sikkert tættere på McLaren nu, end vi var sidste år på dette tidspunkt i sæsonen. I sidste uges test fik vi virkelig udrettet noget, og jeg ser frem til selve løbet på søndag."
"Det er for tidligt at begynde at tænke på mesterskabet. Selvfølgelig er det dejligt at man har 20 points forspring til den nærmeste konkurrent , men i øjeblikket tænker jeg ikke på det. Jeg koncentrerer mig om hvert enkelt løb, og på at udbygge føringen efter hvert løb." forsætter Michael Schumacher.
Imens ser det ud til at Mika Hakkinen er ved at være træt af det hele. Mika Hakkinen har udtalt at sidste års kamp om verdensmesterskab fuldstændigt har tappet ham for kræfter. " Mit liv har været et helvede de sidste 2 år. Ingen mennesker kan leve med det pres jeg satte mig selv under. Jeg håber aldrig at jeg skal opleve det igen. Det er lidt lettere i år, for i år er der ingen uden for McLaren teamet der regner med at jeg bliver verdensmester, så det har taget meget af presset af mine skuldre." siger Mika Hakkinen.
Man skulle tro at Mika Hakkinen har opgivet at genvinde sit mesterskab med disse udtagelser, men i hvert tilfælde, så har Mika Hakkinen med disse udtalelser lagt noget af presset over på Michael Schumachers skuldre og så må vi jo se om han kan holde til presset.
Herbert har selv fået, at vide at han ikke vil blive fyret efter det britiske GP, som der ellers var rygter fremme om. "Selvom jeg er blevet forsikret om, at de rygter der antyder, at jeg ville blive fyret efter Silverstone er falske, så må jeg nok se i øjnene, at det er mit sidste britiske GP. Hvis jeg forlader F1, vil jeg forsætte med at køre et andet sted."
Johnny Herbert har tidligere antydet, at han måske ikke ville have noget imod at køre i det amerikanske. I hvert fald er hans manager åbenbart ude og lave opsøgende arbejde. Men det skal ikke glemmes, at han også er manager for en anden britisk kører, nemlig Johnny Kane. Han vil sikkert også videre fra hans nuværende position.
Det forlyder, at man forhandler om en mulig overtagelse af Silverstone, men der er visse organisatoriske problemer p.t. i Brands Hatch Leisure. Skulle Brands Hatch banen blive klar til F1, står den amerikanske Cart serie klar til at køre på Silverstone. Man er interesseret i at lave en verdensserie i Cart. Udenfor USA køres der allerede nu i Canada, Brasilien og Australien. Japan er på tapetet, og der planlægges flere løb i Europa. Rygtesmedene har i hvert fald gang i et eller andet med Silverstone. En del af den eksisterende bane kan faktisk nemt tilpasses en ovalbane. Men det er endnu kun løse rygter og planer. Men det kunne være en mulighed. Mange nostalgikere vil nok korse sig. Silverstone er jo en gammel traditionsrig racerbane, hvorfor skal den laves om til en ovalbane, hvor man oven i købet kører den "forkerte" vej? Ja, lad os nu se hvad det bliver til.
Ifølge BAR teamets talsmand Graham Jones, regner man med at han stiller op til det spanske GP. "Han skal igennem en større undersøgelse, og vil måske også søge en eller anden form for medicinsk behandling. Men hvis jeg kender Jacques ret, så vil han tage noget kraftigt smertestillende og stille op til løbet."
Hvis det bliver aktuelt at JV trækker sig, vil han højest sandsynligt blive erstattet af en af teamets to testkørere. Officielt har man kun en, nemlig Darren Manning, men man har i teamet indimellem brugt franskmanden, Patrick Lemarie. Det var også ham der tog over for JV den sidste testdag i Spanien. Sandsynligheden peger dog på Darren Manning, da han har et meget større kendskab til bilen. Men det er kun hvis JV ikke kan stille op, at det bliver aktuelt.