Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.5.2001
 Derfor kørte Schumacher langsomt
 Snyder Williams?
 Raikkonen på vej til Ferrari?
 Motoraftale til Minardi?
 Timo Scheider skal teste Formel 1
 
3.5.2001
 Schumacher er ikke Montoyas idol
 Jenson Button til Ferrari?
 Salo langer ud efter Sauber
 

Hop til top4.5.2001

Derfor kørte Schumacher langsomt

Ferraris tekniske chef, Ross Brawn, har afsløret at det muligvis var en fejl i Michael Schumachers hjulophæng der gjorde, at Schumacher måtte sætte farten betydeligt ned under det spanske Grand Prix, og dermed også opgive at vinde det – men som vi ved, ændrede omstændighederne sig unægteligt til sidst.

Schumacher måtte sænke farten gevaldigt efter sit andet pitstop, og troede selv at problemet var et nedslidt dæk, derfor de dårlige omgangstider. Til trods for problemerne vandt Schumacher jo alligevel, da Mika Hakkinen måtte forlade løbet på sidste omgang med en fejl i koblingen. Ross Brawn indrømmede efter løbet at de bad Schumacher sænke farten, da de frygtede at Schumacher ville blive ramt af samme problem, som var skyld i Rubens Barrichellos exit.

Ross Brawn: ”Der var en samling i det bagerste ophæng (på Barrichellos bil) der brød sammen. Den anvendte del var ret ny, og vi er nødt til at tage den tilbage til en metallurgisk test for at finde ud af hvad der gik galt. Vi måler alle krafterne bilen udsættes for, vi har den maksimale belastning ophænget kan klare, og vi kom aldrig over 40% af hvad det kan klare (i løbet). Jeg tror ikke det havde noget at gøre med hjulspindskontrollen. Indtil vi får bilen ud, kan vi ikke være sikre. Der var en vibration på dækkene hvilken blev værre og værre, og vi overvejede et nyt sæt dæk, men der var ingen måde hvorpå vi kunne afhjælpe det.”

RS  


Hop til top
Snyder Williams?

Williams kan blive nødt til at udskifte deres bagerste diffuser til det østrigske Grand Prix, ifølge rapporter indleveret til FIA. Ifølge motorsportsmagasinet ”Autosport”, er der ingen antydninger om at diffuseren skulle være ulovlig. Dog er der et rivaliserende team (tør man gætte på Jordan?), der skulle have henvendt sig til FIA, for at få dem til at undersøge om Williams har ”fortolket” reglementet korrekt.

Et problem ved reglementet som det er lige nu er, at der ofte kan findes flere tvivlsomme løsninger til et problem. Det eneste der faktisk afholder teamene fra meget finurlige løsninger er, at alt først skal godkendes af FIA, inden det kan tages i brug. Spørgsmålet omkring Williams raceren ”FW23” går på, om diffuseren er for stor.

Hele sagen er i øjeblikker meget ”tys-tys”, men Williams tekniske chef, Patrick Head, har antydet at der snart vil være mere klarhed omkring den. ”Det kunne der meget godt blive,” siger Head. ”Det eneste jeg kan sige er at vi endnu ikke har set noget.”

Ferraris tekniske chef, Ross Brawn, regner også med at sagen hurtigt vil blive behandlet og afsluttet, og siger at det hurtigt vil blive klart hvad hele sagen egentlig går ud på.

Ron Dennis har et meget afslappet forhold til sagen og siger at hvis ikke FIA’s Formel 1 reglement dannede grundlag for en vis grad af fortolkning, ville hele nerven i Formel 1 sporten forsvinde. ”Jeg mener ikke at vi skal have sort/hvide regler,” siger Dennis. ”Hvis vi får det, vil fortolkningen fuldstændigt begrænse den frihed teamene må have for at finde en teknisk fordel. Det er hele bæstets (Formel 1’s) natur.”

RS  


Hop til top
Raikkonen på vej til Ferrari?

Silly season er absolut ikke sæsonbestemt, det har Ferrari i år været et glimrende eksempel på. Der er efterhånden ikke den kører der ikke er sat i forbindelse med Ferrari som næste års afløser for Rubens Barrichello, heller ikke Kimi Raikkonen er glemt i den sammenhæng.

Det er vel efterhånden ikke længere nogen hemmelighed at Barrichello ikke er tilfreds med den behandling han har fået hos Ferrari, og da hans kontrakt udløber ved denne sæsons afslutning, kan det blive den uerfarne Raikkonen, der løber med pladsen som Michael Schumachers holdkammerat. Barrichello har da heller ikke på noget tidspunkt været i stand til at presse den tyske verdensmester.

Ifølge ”La Reppublica”, skulle det nu være sikkert at Barrichello ikke får fornyet sin kontrakt, selvom Ferrari har en klausul i kontrakten der giver dem lov til at vente til August med at bestemme sig. I samme artikel forlød det at Kimi Raikkonen er topkandidaten til sædet hos Ferrari, og at Barrichello vil søge nye græsgange hos japanske Toyota, når de stiller op til deres første Formel 1 sæson i 2002.

RS  


Hop til top
Motoraftale til Minardi?

Nissan har længe været forbundet til European Minardi af eksperterne, som teamets motorleverandør fra 2002, men nu tyder alt på at det ikke forholder sig sådan alligevel. Teamet håber på at få en kontrakt i hus allerede i de kommende uger, men selvom Paul Stoddart intet vil fortælle om den nye leverandør, har han dog afsløret at der er tale om en i Formel 1 allerede aktiv leverandør.

Fernando Alonso har virkelig vist imponerende form i år, og leveret nogle efter forholdene flotte resultater i sin PS01, og har konstant formået at lægge distance til sin langt mere erfarne holdkammerat, Tarso Marques. Hvis European Minardi kan få en bedre motoraftale end den eksisterende (kan den blive dårligere?), så kan Alonso blive en vigtig brik, hvis teamet vil spise kirsebær med de store drenge. Stoddart har ikke lagt skjul på, at han prioriterer Alonsos underskrift på en kontrakt med en længere løbetid meget højt.

”Jeg kan fortælle at vi taler med flere motorfabrikanter, som lige nu er i Formel 1 feltet,” afslører European Minardi boss, Paul Stoddart. ”Jeg håber på at kunne komme med en bekendtgørelse i løbet af de næste par løb.”

RS  


Hop til top
Timo Scheider skal teste Formel 1

Den tyske DTM-kører, Timo Scheider skal teste for Jordan-teamet til efteråret. Den 22-årige kører, der har været et af Opels bedste kort, får nu chancen for at vise sit værd i motorsportens øverste klasse.

Opel har blandt andet stået bag Ralf Schumacher og Nick Heidfeld, samt italieneren Giancarlo Fisichella og Jarno Trullis succes'er i Formel 3, og nu ser det ud til at Opel kan sende en ny kører på vej mod motorsportens superliga. Timo Scheider har kørt Formel 3 som Opel-støttet kører, og kører for andet år med i DTM-serien. "Timo er kendetegnet af at have talent, ambitioner, er proffesionel og er kølig - det som unge kørere typisk har," forklarer Opel-bossen Voler Strycek, der ellers ikke har haft meget at juble over efter Opels misserable start på DTM-sæsonen.

Men nu kan de måske sende en ny kører videre. Scheider ser da også meget frem til testen. "Selvfølgelig ser jeg frem til min første Formel 1-test. Jeg er meget glad for at Jordan giver mig denne mulighed, da Formel 1 stadig er mit mål," siger tyskeren der i åbningsløbet på Hockeheim var Opels bedste kører.

Om det så kan sende ham helt ind i Formel 1 og give et topsæde må tiden vise. Flere talenter har været forbi DTM og er ikke endt i Formel 1... Scheider har dog en gylden chance for at vise om han kan blive den næste tysker i Formel 1.

Motorsporten.DK

BB  


 

Hop til top3.5.2001

Schumacher er ikke Montoyas idol

Der har været talt rigtig meget om den overhaling i Brasilien. Den overhaling, der i følge manges opfattelse simpelthen symboliserer magtskiftet i Formel 1. Michael Schumacher pakker nok ikke sammen foreløbig, men nye spillere melder sig på banen. Juan Pablo Montoyas uimponerede overhaling på Interlagos var det, som man havde ventet sig af ham siden han begyndte at gøre sig gældende i international motorport. Men for Montoya selv var det bare en overhaling som enhver anden overhaling.

“Det var lige som at overhale enhver anden, da jeg overhalede Michael Schumacher i Brasilien,” siger Montoya. “Han har aldrig rigtigt været mit idol eller min helt, selvom han er en helt i moderne formel 1 for mane mennesker. Mit idol og det eneste jeg har haft, er Ayrton Senna, i stor stil virkelig. Hvis Schumacher havde været en af mine helte, ville jeg måske ikke have tænkt på at overhale ham i Brasilien,” indrømmer han.

Montoya ser frem til at kunne fortsætte stilen, og han kan ikke vente til løbet i Østrig. Han sluttede for første gang på podiet i Formel 1 i Spanien, men han føler, at han stadig har en del at lære: “Jeg må lære hvor meget jeg virkelig kan presse bilen. Det er en smule sværere (end CART), eftersom der er mere langt mere elektronik. Der er langt flere ting, man kan gøre med bilen for at gøre den bedre. Men samtidig kan man også fare vild langt lettere.”
CBA  


Hop til top
Jenson Button til Ferrari?

Udtrykket ’Silly Season’ burde virkelig afskaffes. Rygter og formodninger om teamenes fremtidige kørerkombinationer er ikke sæsonbestemte i Formel 1-verdenen. Når nogle team skifter kørerne ud gennem sæsonen, og andre mest af alt ser ud til at beslutte sig i lufthavnen i Melbourne, er det svært at afgøre, hvor sæsonen begynder og slutter. Og så har vi endda slet ikke talt de øvrige medarbejderudvekslinger med.

Endnu mere teoretisk bliver det, når spekulationerne strækker sig flere år ind i fremtiden. De seneste rygter omhandler Ferrari i 2003. Teamet udskiftede efter 1999-sæsonen Eddie Irvine med Rubens Barrichello, og selvom det var et friskt pust til at begynde med, virker det nu som om forholdet til brasilianeren allerede er noget anspændt. Kontrakten udløber efter 2002, og der gættes allerede nu på hvem, der kommer til at overtage sædet. Et bud har været Juan Pablo Montoya, et andet Kimi Raikkonen, et tredje Jacques Villeneuve (der dog har kontrakt med BAR til 2004) og også Jenson Buttons navn dukker op i den sammenhæng.

Jenson Button skulle efter sigende være blevet tilbudt en tre-årig kontrakt på £24 millioner. Det eneste Buttons manager David Robertson vil ud med er, at der tales med flere forskellige top-team, og Button godt kunne tænke sig at køre for Ferrari en dag. Selv siger Benetton-køreren: ”Enhver kører ville elske at køre for Ferrari, fordi de er verdensmestre. De er det bedste team for tiden, men jeg vil ikke kommentere min fremtid.” Button har ikke brilleret i forhold til sin teamkollega Fisichella i denne sæson, og Robertson ved godt, at omtalen som Ferrari-emne i 2003 er den fineste gratis reklame, som kan fås.

Hvad end spekulationerne går på, er Button dog stadigvæk Williams-mand. Han er kun lejet ud til Benetton/Renault, og når hans tid der er ovre er det Frank Williams, der kommer til at tage beslutningen om den unge englænders fremtid. ”Jenson Button står i vores bøger for 2003, og vi ville ikke overveje nogen tilbud nu. Hvis nogen kom med en henvendelse, ville vi bede dem om at have lidt tålmodighed. Vi behøver ikke beslutte os på det punkt i lang tid, og vi vil ikke få travlt med at gøre det,” slår sir Frank Williams fast.
CBA  


Hop til top
Salo langer ud efter Sauber

Sauber-teamet har været en af denne sæsons glædelige overraskelser. Feltets mest uerfarne kørekombination har allerede sikret teamet 9 point fordelt på 8 til Heidfeld og 1 til Kimi Raikkonen. Der har været ros til det svejtsiske team hele vejen rundt, men nu retter den tidligere Sauber-kører Mika Salo en voldsom kritik mod teamet. Salo er Toyotas nye førstekører, og der har han oplevet en del større forhold, end han før har været vant til. Toyotas faciliteter står ikke meget tilbage for McLarens eller Ferraris, og Salo, der har brugt hele sin karriere hos bund- og middel-team, ser tydeligt forskellen. Sauber gør ikke nok ud af kvalitetskontrollen, mener han og peger på sin landsmand Raikkonens exit fra San Marinos GP, hvor han pludselig sad med rattet mellem hænderne.

“Sauber har virkelig brug for nogle nye medarbejdere til deres kvalitetskontrol, eller måske kunne de i det mindste købe nogle nye briller til dem, der arbejder der,” kommenterer Salo sarkastisk. “Endnu en gang er der noget, der er brækket af bilen. Kimis løb endte, da rattet gik løs. Heldigvis var det en temmelig langsom del af banen. Sidste år havde jeg tre stor affkørsler, fordi noget gik i stykker i bilen. Efter den slags ulykker er meget svært at genopbygge tilliden til bilen. Sauber laver alt for mange barnlige fejl. Det er derfor, at de aldrig vil lykkes.”

I Brasilien i 2000 trak Sauber begge biler ud af løbet pga. problemer med en skrøbelig bagvinge. Den episode husker Mika Salo nok også tydeligt.
CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk