Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.5.2006
 Montagny overtager Ides sæde
 Europas GP - McLaren preview
 Ferrari shakedown
 
3.5.2006
 Europas GP - Williams preview
 Europas GP - Toyota preview
 Europas GP - Ferrari preview
 

Hop til top4.5.2006

Montagny overtager Ides sæde

Efter henvisning fra FIA lader Super Aguri F1 Yuji Ide udskifte med Franck Montagny. Det betyder at Ide midlertidig er henvist til at være test- og tredjekører, mens Montagny kører bilen foreløbig i det Europæiske Grand Prix på søndag.

Japaneren Yuji har ikke imponeret nogen med sin kørsel i årets første 4 Grand Prixer. Ide fik efter San Marinos Grand Prix en stor løftet pegefinger af løbsofficials på Imola. Super Aguri F1 har også selv meldt ud at Ides sæde ikke var sikker. Nu retter teamet sig så efter en henvisning fra FIA om at lade Ide overtage testkørerrollen indtil videre. Det betyder at Franck Montagny i hvert fald i det Europæiske Grand Prix overtager Ides sæde. Hvornår Ide eventuelt får sædet tilbage er endnu meget usikkert.


Yuji Ide degraderet til testkører på Nürburgring
(Foto: Super Aguri)

Ide har tilsyneladende haft svært ved at tilpasse sig sin status og situation som Grand Prix kører. Han har godt nok fået sin superlicens, men har måske ikke lært nok af de påkrævede testkilometer før prøven. Fra teamets side oplyser man, at teamet bærer en del af skylden for Ides situation idet at man ikke har kunnet tilbyde Ide den fornødne testtid forud for sæsonen. Teamet nåede faktisk først i sidste øjeblik at blive klar til sæsonstarten. Og da teamet ikke har testet ret meget, og langt den største del af diverse tests er udført af T. Sato, så er Ide kommet i klemme.

Teamet håber nu på at kan give Ide så mange kilometer som muligt rettet i hans nye rolle som testkører og på den måde akklimatiserer ham til de faktiske forhold der nu en gang er når der køres Grand Prixer. C. Albers var ikke særlig imponeret over Ides indsats på Imola, og da slet ikke over Ides forsvar for sin kørsel.

PDL  


Hop til top
Europas GP - McLaren preview

McLaren har været meget stille på det sidste, går de og lurer på et eller andet? Måske vil det europæiske GP fortælle noget.

Teamets 4 kørere var alle i aktion på Silverstone i sidste uge da der var testrunde der. I alt blev der tilbagelagt små 1700 km kilometer i de tre dage testen varede. Teamet selv fortæller kun at man har testet nogle nye udviklinger på motor og chassis delen. Montoya siger dog - modsat tidligere - at det er nogle ret interessante ting man har testet. Men hvad det er, holder man tæt ind til kroppen, ganske naturligt.

Teamet forventer at der kommer flere gode dueller på banen, idet og selvom at, banen ikke er så bred som flere andre baner. Overhalingsmulighederne ligger dog mere naturligt på Nürburgring end flere andre steder, og derfor kan der overhales. Sidste år var Raikkonen i position til at vinde løbet, men grundet et flatspottet hjul med dertil hørende vibrationer, brød forhjulsophænget sammen og sendte Raikkonen ud af løbet på sidste omgang.


Raikkonen vil frem uden uheld og Montoya vil på podiet igen
(Foto: McLaren)

Han har helt sikkert lært af fejlen og håber denne gang på at, nu er han i det mindste med på podiet. Montoya var med på podiet på Imola, og håber på en gentagelse. Han nævner at banen giver en god del understyring og at der skal arbejdes med det især om fredagen. Men med en mindst ligeså god strategi som på Imola, forventer Montoya igen at være på podiet, og helst et par trin højere end sidst.

PDL  


Hop til top
Ferrari shakedown

Som en sidste forberedelse, til den kommende weekends Europæriske Grand Prix på Nürburgring, kørte Ferrari teamet i går shakedown på Fiorano.

Det var teamets faste testkører, italieneren Luca Badoer, der stod for kørslen på Fiorano - teamets egen 2976 meter lange testbane - hvor han kørte ialt 20 omgange, heraf de 9 af dem på det korte layout (1413 meter).

Luca Badoer kørte i en Ferrari 248 F1 model, og han sluttede dagen med en bedste tid på 1:00,437.

AN  


 

Hop til top3.5.2006

Europas GP - Williams preview

Williams har været lidt ustabile i år. Rosberg startede flot ud, men er faldet lidt igennem rækkerne siden. Webber derimod ser man ikke meget til, men der kommer points på tavlen.

Nico Rosberg er, med sit tyske pas og fødselsbevis, på hjemmebane i det Europæiske GP på Nürburgring. Han kender derfor banen godt da han har kørt her før i flere forskellige mindre klasser. Han kan faktisk rigtig godt li' banen, da han mener at der er godt flow indbygget i udformningen. Den unge mand lyder faktisk rigtig optimistisk efter at han har været med på testen på Silverstone i sidste uge. Her testede teamet flere aerodynamiske ændringer og nye udviklinger - blandt andet en ny hækvinge. Om den får sin debut i weekenden vil teamet ikke fortælle.

Mark Webber er måske lidt mere moderat i sine udtalelser om det europæiske Grand Prix. For ham gælder det at bilerne bliver mere pålidelige og at man derigennem kan opnå flere points. Han mener at man er på vej i den rigtige retning efter San Marinos GP.


Rosberg ønsker et godt resultat på hjemmebanen
(Foto: Williams F1)

Teamet tænker selvfølgelig meget på vejret ligesom alle de andre teams. Man hælder dog meget til at Bridgestone har gjort deres hjemmearbejde godt og at man blandt andet den vej igennem kan finde det rigtige setup. Sam Michael siger at ved fredagens test vil Williams kørerne være flittige på banen. På motorsiden er det sådan at det bliver andet løb for motorerne. Og hvis det ikke bliver alt for varmt, burde Cosworth motorerne kunne præstere godt. Tonen hos Williams forud for det europæiske GP er forsigtig, men med håbet om det bedste.

PDL  


Hop til top
Europas GP - Toyota preview

Hos Toyota er der behersket optimisme forud for Grand Prixet på søndag. Man ved at bilen ikke er optimal, men der er fundet forbedringer ved den seneste test.

Nürburgring ligger næsten lige om hjørnet i forhold til Toyotas base i Köln. Det betyder ganske givet masser af Toyota ansatte på lægterne i søndagens Grand Prix. Sæsonen har indtil nu, ikke været alt for opløftende. Det er blevet til momentvise gode placeringer, men der har været alt for stor forskel på top og bundniveau i bilens præstationer. Det ved man godt hos Toyota og "B" versionen er i øjeblikket igennem et omfattende testprogram. Den blev således testet på Paul Ricard i sidste uge. Derudover arbejdes der selvfølgelig stadig videre med den oprindelige model. Og teamet har lovet at der kommer flere nye ting på bilen, som skal give bedre præstationer. Man er nået så vidt at man siger at der er en god basis fart i bilen, men der mangler stadig noget for at være med helt fremme.


Trulli ønsker at uheldskvoten er opbrugt nu
(Foto: Toyota F1)

Et af problemerne har været at få varme nok i dækkene og dermed bedre greb og balance. Men det er blevet bedre i de seneste par Grand Prixer. Derfor er begge kørere for så vidt også forholdsvis optimistiske. Ikke at de forventer sejr, men en fremgang skal bane vejen for senere succeser. Ralf Schumacher udtaler blandt andet at der er arbejdet meget med setups især på de områder hvor man har haft problemer. R. Schumacher glæder sig også til at køre på banen igen. Han vandt her i 2003, men ved også at vejret kan blive en faktor på grund af de meget og hurtige omskiftelige forhold i Eifel bjergene. Trulli håber mest på at den uheldscirkel han er inde i, bliver brudt og han dermed også kan være med i de pointgivende placeringer. Teamet håber at testen i sidste uge kan bringe bedre placeringer med sig. Uden at sige det direkte siger en af udviklingscheferne, at da testen blev foretaget sammen med et af de andre Bridgestone teams (Ferrari. red.) håber man på at der opsamlet en god del erfaringer med dækkenes opførsel.

PDL  


Hop til top
Europas GP - Ferrari preview

Det er klart at Ferrari Teamet ankommer til Europas Grand Prix på Nürburgring, med selvtilliden i orden, efter deres fantastiske resultat på Imola, hvor de langt om længe fik den første plads de har søgt efter i lang tid.

Men er krisen i Maranello over endnu?
Der ligger stadigvæk mange spørgsmål, som afventer svar og det er mere eller mindre åbenlyst at svarene på disse spørgsmål ikke ligger lige om hjørnet. Vil dette påvirke teamets resultater resten af sæsonen.

Ferrari vandt på Imola, ja men det var på en bane som passede specielt vel til Bridgestone dækkene og så må vi ikke glemme, at hele banen rundt, stod den italienske Tifosi, hvilket uden tvivl har haft en indflydelse på hele teamets indsats.


Klarer Ferrari sig lige så godt på Nürburgring som på Imola?
(Foto: Ferrari)

Ferrari kæmper i øjeblikket stadigvæk, med deres "Vingesag" som nu ser ud til at have taget en yderligere tilspidsning, da Honda Teamet nu har placeret en "Uofficiel" klage over Ferraris vinge hos FIA. Hvilket har fået Ross Brawn fra Ferrari til at fare i flint, da han siger at de kan bare komme an, da hans biler er 100 % lovlige ifølge reglementet.

Så har teamet stadigvæk pressen på nakken, med hensyn til Schumachers fremtid i teamet, og hans eventuelle afløser, (hvem, hvis og hvornår) man har helt sikkert nok at se til i Maranello.

Teamet har gennem den sidste uge testet hårdt, flere gange, i et forsøg på at videreudvikle bilen, tilsyneladende med stor succes, men vil det være nok? For Alonso og co. har helt sikkert ikke givet op på grund af Imola. Men hvis Ferrari holder stilen som de tilsyneladende har fundet, så kan vi absolut forvente at se en rød bil i første række, når starten til søndagens løb går og hvis det går ekstra godt, så står der også en Ferrari kører på skamlen, søndag eftermiddag.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk