Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.5.2000
 Jordan stod over
 Normal dag på kontoret
 Arrows skal tilbage på banen
 Alesi med to gode træninger
 Minardien bremser godt
 Ralf overrasket over succes
 Jaguars nye ledelse
 Coulthard taler ud
 
4.5.2000
 Weekendens odds
 Rubens Barrichello "Starten er det vigtigste"
 Damon Hill til Toyota?
 McLaren nyt torsdag
 Ferrari nyt onsdag
 Tøj i F1
 BAR føler sig klar til det spanske GP
 

Hop til top5.5.2000

Jordan stod over

Jordan-teamet føler sig sikre forud for morgendagens kvalifikation i Barcelona. Testen i sidste uge hjalp teamet til at finde det rette set-up.

Jarno Trulli kørte ikke mange omgange i den frie træning blev nummer fire i tiden 1:22,582. Trulli siger: "Der var ingen grund til at køre mange omgange da vi havde tre dage med test her i sidste uge hvor vi arbejde på opsætning. Vi ønsker også at spare dæk da dækslitagen her er ret høj, specielt de første dage, så vi havde et par korte turer for at checke at alt var ok. Raceren føltes god og balancen var meget lig det den var sidste uge. Jeg tror vores set-up til løbet er stærkt men jeg har stadig mere arbejde på min opsætning til kvalifikation, som jeg vil udføre i morgen tidlig." Trulli kørte en tid der var 6/10 dårligere end Michael Schumachers bedste tid.

Heinz-Harald Frentzen som også er glad for raceren, kommenterede dagens præstation. "I dag var ikke som en normal fredags fri træning da vi har lavet en masse testarbejde her, så det var ikke nødvendigt at køre meget. Jeg havde kun en omgang der blev registreret og jeg var glad for den måde raceren føltes," siger Frentzen der blev nummer 9 i dagens træning - men kun på én omgang!

Der var altså en meget god grund til at teamet brugte mere tid på at være i garagen og ellers tage det meget med ro. "Kvalifikationen er så vigtigt til dette løb her i Barcelona så vi besluttede at gemme så mange sæt dæk som muligt. Vi har testet en del vinteren over og igen i sidste uge, så vi ved hvor vi er med raceren. Dette har altid været planen," siger Eddie Jordan om hvorfor teamet tog det med ro. I morgen vil teamet blande sig med de store - så får vi at se om taktikken med at blive i garagen var den rette.

BB  


Hop til top
Normal dag på kontoret

Hos McLaren var det en normal fredag hvor der var mulighed for at finjustere lidt på racerne, efter at teamet i sidste uge testede på Barcelona-banen. David Coulthard benyttede lejligheden til at stå over i den første træning da han allerede følte at han kendte godt til banen og i stedet ville spare lidt på materiellet.

Alligevel blev det ikke til placeringer helt i front, men dagen blev også mest brugt til at arbejde med opsætningen til søndagens løb. Der var en faktor som teamet skulle indfinde sig med. "Forholdene i dag var meget anderledes end i sidste uges test. Der manglede vejgreb og som et resultat af det var det svært at finde den optimale balance i raceren," siger Mika Hakkinen der blev nummer 7 i dag. Grunden til det manglende vejgreb mener Hakkinen måske skyldes temperaturen.

For Coulthard var det første gang i Formel 1-raceren efter flyulykken. "Skaderne fra flyulykken var ikke skyld i nogle gener da jeg var i raceren og jeg har det godt," bekræfter skotten der har rosende ord til pressen. "Jeg værdsætter meget at pressen har giver mig mulighed for at koncentrere mig om løbet. Under dagens to træninger arbejdede jeg gennem et par set-up variationer og havde ikke nogen problemer," siger Coulthard der sluttede bedre end Hakkinen på 5. pladsen, 6/10 bedre end den finske verdensmester. Skotten kørte 20 omgange i dag.

David Coulthard er tilbage i sin racer
Foto: Allsport

Ron Dennis summerede dagen op: "En normal fredag i Barcelona, hvor benzinmængde, temperaturen og baneforholdene er svaret på forskellen mellem de bedste racere." Norbert Haug er enig - han forventer at placeringerne i morgen bliver væsentligt anderledes.

Læs kommentarer fra McLaren til dagens træninger.

BB  


Hop til top
Arrows skal tilbage på banen

For Arrows var fredagen ikke det helt store at skrive hjem om - Pedro de la Rosa kørte sig selv af banen og fik ikke kørt mange omgange - alligevel tror han ikke at det kommer til at få den helt store betydning. "Det er ikke noget stort problem fordi det er fredag, så længe jeg ikke laver den samme fejl i morgen, og vi kender også banen meget godt, så mine manglende omgange er ikke et problem for mig eller teamet," siger spanieren.

Ligesom flere andre kørere klagede også Jos Verstappen over at det var en anderledes bane at køre på. "Vi forsøgte os med nogle ændringer til raceren for at tilpasse os banen, men fik ikke så meget ud af det i dag, men raceren føles stadig meget god og vi ved hvad der skal gøre da vi har masser af erfaring på denne bane," siger Verstappen der blev nummer 16 i dagens træning.

Teamchef Tom Walkinshaw slog hovedet på sømmet og pegede især på en af kørerne der skal oppe sig lidt. "I dag forsøgte vi alle de ting vi ikke udførte i testen, eksempelvis at køre af banen. Forhåbentlig vil vi være tilbage på banen i morgen i ordets fulde betydning," siger Walkinshaw direkte.

Læs flere kommentarer til dagens træning.

BB  


Hop til top
Alesi med to gode træninger

Der var en rimelig god stemning hos Prost-teamet i dag. Jean Alesi gav den alt hvad den kunne trække - og Prost-raceren blev kørt helt til grænsen og også et par gange over med dertilhørende spin. I den første træning lagde han godt og stærkt ud, men raceren er langt fra optimal.

Efter den første dag i Barcelona blev det således til en placering i top-10, lige netop på 10. pladsen. "Vi har haft to gode træninger i dag og fik forsøgt os med et par vigtige opsætninger. Vi har fået meget holdbarhed i sidste uges test, men vi ved at vi går en meget svær weekend i møde," siger Jean Alesi. Teamet står overfor et par vigtige valg og nu håber franskmanden at teamet og han selv træffer de rigtige valg. "Vi må ikke lav nogle fejl når vi tager tekniske beslutninger til i morgen, da vi ønsker at undgå en dårlig præstation i kvalifikationen," siger Alesi videre.

Nick Heidfeld var dog ikke nær så optimistisk. Tyskeren, der sidste år vandt Formel 3000-mesterskabet har ikke været det store hit som mange - især tyske - eksperter lagde op til forud for denne sæson. Men tyskeren var også uheldig i dag. Kun få omgange i den første træning og i den anden måtte han parkere raceren uden for asfalten med en læk i benzintanken. "Jeg er ikke så glad i dag fordi vi havde problemer som hindrede mig at køre så mange omgange som jeg gerne ville, hvorfor jeg ikke kunne sætte en god omgangstid," forklarer han.

Udover problemet med lækken, havde Heidfeld også problemer med den måde raceren var sat op. "Forholdene er meget forskellige i forhold til i sidste uge så vil lavede nogle opsætningsændringer," forklarer han. Det medførte et problem med at hans Prost-racer skrabede mod asfalten og derfor måtte frihøjden over asfalten øges, men han er alligevel fortrøstningsfuld til morgendagen.

Prost-teamet har sat som mål at de vil gennemføre løbet med begge deres racere. "Vi planlægger at køre med Peugeot A20 EV2-motoren om fredagen, som er den samme som vi har haft siden begyndelsen af sæsonen," har John Walton udtalt for et par dage siden. I morgen og til løbet på søndag har de EV3'eren i racerne.

Flere kommentarer til dagens træning.

BB  


Hop til top
Minardien bremser godt

Måske har Minardi fundet en vigtig niche i Formel 1 - de har et effektivt og velfungerende chassis, men de har en halvsvag motor. Alligevel ligger Marc Gene ofte rimelig godt til i den lidt tunge ende, og måske er det bremserne der gør forskellen. "Jeg er meget imponeret over chassiset, og især hvor godt den bremser. Det er meget vigtigt, da det giver mig stor tiltro. Sidste års racer var meget ustabil under nedbremsning og det var et handikap i mit første år," siger Marc Gene.

Derfor er dette års Minardi-racer en markant forbedring, og nu træder teamet ind i en helt ny æra, med en ny gearkasse i titanium. Det bliver endvidere interessant at se hvordan Gene og Minardi klarer sig på Barcelona-banen der kræver meget af aerodynamikken.

Hos Cosworth arbejdes der på at forbedre Fondmetal-motoren. "Den nye evolution har yderligere 25 hestekræfter, som er et stort skridt fremad. Men på trods af dette er det den mindst kraftfulde motor i Formel 1, men vi har alligevel hentet ind på de konkurrerende teams," siger Gene.

BB  


Hop til top
Ralf overrasket over succes

For Ralf Schumacher er det kommet som en stor overraskelse at BMW er kommet ind i Formel 1 med så stor succes. Normalt siger teorien at det vil tage en del tid - måske et år førend team og motor fungerer optimalt, men det har ikke været tilfældet for BMW-Williams, der har fået en utrolig start på sæsonen.

Teamets førstekører, Ralf Schumacher er overrasket. "Når man skifter til en ny motorleverandør, kan man normalt ikke forvente at slutte i pointene første gang, og slet ikke på tredjepladsen," siger Ralf om BMWs comebackløb hvor tyskeren sluttede på 3. pladsen. Han glæder sig over at raceren har været meget pålidelig i hans tilfælde.

Teamet arbejder stadig videre mod det endelige mål: sejre og VM. "Der er stadig nogle problemer med holdbarheden som skal løses, og når vi har gjort det vil vi være i stand til at finde nogle hestekræfter," vurderer Ralf. "Men jeg må sige at BMW'en, og især den sidste specifikation, allerede er ret god." når han lige at få med.

Derudover vurderer Ralf Schumacher også at chassiset er bedre end de forgående Williams-modeller. "Der er stadig nogle ømme punkter, men vi er kommet over sidste års problemer. Siden Brasilien har raceren opført sig sådan som jeg forventer at den bør gøre," siger Schumacher.

BB  


Hop til top
Jaguars nye ledelse

Så er den lovede offentliggørelse af den nye ledelse hos Jaguar kommet. Ændringen har været nødvendig, efter at Jackie Stewart har nedprioriteret sit engagement i teamet, og Paul Stewart er væk på ubestemt tid på grund af sin kræftsygdom.

Neil Ressler, som er teknisk chef hos Ford, bliver den nye topleder og bestyrelsesformand hos Jaguar Racing, og beholder sit som teknisk chef hos Ford. I hans job hos Ford vil han blive suppleret af Will Bodie og Bill Powers, som begge er håndplukkede hos nogle af Fords datterselskaber.

Dr. Wolfgang Reizle, som kom til Jaguar Cars, efter at have været med til at starte BMW's F1 indsats, indtræder i bestyrelsen i Jaguar Racing. Det gør for øvrigt en anden leder hos Jaguar Cars, Jonathan Browning også. Ny i bestyrelsen er også Richard Parry-Jones, som er vicepræsident i Fords afdeling for global udvikling og kvalitet.

Jackie Stewart forbliver i bestyrelsen, og vil forsat varetage teamets sponsorsøgning og sponsorpleje.

Sammen med offentliggørelsen af den nye topledelse, meddelte Neil Ressler også, at den planlagte sammenlægning af Jaguar Racing, Cosworth og en ny vindtunnel i helt nye faciliteter er vedtaget. Alle kontrakter vedr. bygning osv. er underskrevet. Man mangler bare at finde lokaliteten til det. Man er inde i tætte forhandlinger med myndigheder, og andre om placeringen af den nye "fabrik". Jaguar Racing og Cosworth vil forsat være adskilte selskaber under Ford.

PDL  


Hop til top
Coulthard taler ud

David Coulthard var, flere dage førend han var involveret i et flystyrt i Lyon, sat til at deltage i FIAs pressemøde om torsdagen, hvilket kun var naturligt efter skottens sejr på Silverstone. Det var en meget fattet men også afklaret David Coulthard der udtalte sig om hvad der var sket og nu beder han pressen og omverden om at respektere ham, hans forlovede Heidi og træneren Andy Matthews der var involveret i ulykken.

David Coulthard nægter med rette at udtale sig yderligere om hvad der skete udover den udtalelse han havde skrevet ned og som han læste højt som han officielle og eneste kommentarer til hvad der hændte.

"Vi forlod Farnborough ved middagstid mod Nice, hvor anden piloten fortalte os at der var et motorproblem og at vi skulle nødlande i Lyon. Vi havde tid til at forberede nødlandingen i en støttet position. Ved landingen brækkede en af tankvingerne af og der opstod brand på højre side af flyet. Da flyet stod stille var det klart at den eneste vej ud fra gennem det forreste af flyet som nu var flere meter fra jorden. Andy førte an gennem støvet og jeg fulgte efter så vi kunne hjælpe Heidi med at kravle ud," beretter Coulthard.

Intet kunne gøres

Coulthard forsøgte at redde de to piloter, men det kunne ikke lade sig gøre. "Da vi alle var fri gik jeg tilbage til flyet for at se hvad der kunne gøres for piloterne men der var intet jeg kunne gøre. Redningsfolk var der indenfor et minut og jeg har høj agtelse for deres handling," siger skotten om det uhyggelige flystyrt der kostede de to piloter livet.

'Respekter vores følelser'

David Coulthard beder den frådende presse om at give de indblandede parter frihed til ikke at blive konfronteret med yderligere spørgsmål og mere snak om ulykken end det der er blevet fortalt nu, selvom det er oplagt at det er stof som pressen kan svælge i. "Jeg håber at I forstår mine forpligtelser og tillader mig at koncentrere og at vinde dette grand prix og verdensmesterskabet. Vi hjælper, og vil fortsat hjælpe de franske myndigheder med deres undersøgelser af uheldet. Det vil være utilladeligt at jeg giver yderligere kommentarer eller spekulationer til årsagen af ulykken."

Coulthard mødte pressen i går - og var meget afklaret omkring ulykken
Foto: Allsport

David Coulthard har håndteret det på en god måde - læst en nedskreven forklaring som er ens for alle, og derefter lukket sagen. Det er den helt korrekte måde at håndtere det på, og nu gælder det om at komme videre, selvom der stadig vil være minder som har brændt sig fast. Det er sågar sådan at skotten ikke ønsker at tale mere om uheldet med hans egen manager - så han ønsker at lukke sagen totalt.

Medfølelse for de efterladte

David Coulthard sluttede af med at udtrykke dyb medfølelse for de efterladtes familier. "Jeg vil gerne udtrykke min dybfølte medfølelse for de to piloters familier. De var utrolig professionelle gennem hele ulykken," siger Coulthard. Ifølge en talsmand hos McLaren var det første gang at skotten fløj med de to piloter, hvorfor han ikke kendte dem godt.

Støtte fra andre kørere

Flere Formel 1-kørere giver stor støtte til David Coulthard, for at give ham moralsk opbakning og støtte og samtidig er det en begivenhed som chokerer flere af kørerne, da de stort set altid bruger små private fly til at komme rundt i Europa. Giancarlo Fisichella siger at det ligeså godt kunne have været ham der sad i flyet. "For godt en måned siden tog David mig med fra Jerez til Monte Carlo og jeg tror at det var det samme fly. Vi skal huske at vi konstant bruger tiden i Formel 1 til at stige på og af fly," siger italieneren. Michael Schumacher har også udtalt at han har været chokeret over ulykken.

I øvrigt er det også interessant at Ralf og Michael aldrig rejser i det samme fly, hvilket de har fået strenge ordre på fra

BB  


 

Hop til top4.5.2000

Weekendens odds

Schumacher og Hakkinen topper listen
Ifølge den britiske bookmaker William Hill, er Michael Schumacher og Mika Hakkinen de største favoritter til at vinde det Spanske Grand Prix. Oddsene på begge kørere er 6/4.

Rubens Barrichello og David Coulthard har begge odds 6/1, mens Harald Frentzens odds er 14/1 og Ralf Schumachers odds er 16/1. Deres holdkammerater, Jarno Trulli og Jenson Button har begge odds 50/1, mens Jacques Villeneuve og Eddie Irvine har odds 66/1.

Længere ned i rækken finder man Giancarlo Fisichella som har odds 80/1 og Ricardo Zonta har odds 100/1. Dem der ligger efter Ricardo Zonta, har alle odds 125/1.

BKP  


Hop til top
Rubens Barrichello "Starten er det vigtigste"

Starten på et Grand Prix er det mest spændende øjeblik i et løb, men for de 22 kørere, det er også det mest kritiske tidspunkt i hele løbet. Man har nu testet i 2 dage, og man har kørt kvalifikation om de bedste pladser på griden. Men i løbet at et øjeblik kan man her - hvis man laver en dårlig start - tabe 4 pladser, og hvis man er hurtig ude af starthullerne, så kan man vinde 4 pladser.

I mangel på muligheder for at overhale i dag, så er starten blevet endnu vigtigere end før. Den kører der kommer først ind i første sving, har en god chance for at bevare sin position og vinde løbet, hvis han bruger den rigtige pitstop-strategi. Det Spanske Grand Prix er et godt eksempel på det. I de seneste år, har der næsten ingen eller ingen overhalinger været, så det gælder at om at komme godt fra start.

"Man skal holde hovedet koldt." siger Rubens Barrichello
"Der er meget tid til at øve starter, så det er der man skal udnytte de fordele man kan opnå få ved at teste starter.
Når man øver starter, så øver man med et bestemt antal omdrejninger. Når man holder på griden, så har 99% af alle kørene flere omdrejninger, det skyldes spændingen, så det gælder om at slå koldt vand i blodet, og være forsigtig med koblingen. Det gælder om at have 100% kontrol over alting." forsætter Rubens Barrichello.

Hvad går gennem en kørers hoved på det kritisk tidspunkt?
"Når løbet er slut, så prøver man at huske hvad man sad og tænkte på da man startede, men det er svært at huske, for adrenalinen pumper stadigvæk i kroppen på en. Der er meget spænding i starten af løbet. Det eneste man tænker på er reaktionstid. Samtidig skal man tænke på ikke at brænde koblingen af. Det er det man tænker på i det øjeblik.
Det er godt at køre for Ferrari. Du kan altid få en kobling der passer til dig, og de bliver ved med at udvikle nye koblinger hele tiden." siger Rubens Barrichello.

I dag er en kobling en meget sofistikeret anordning. Teamsne bruger mange ressourcer på at udvikle koblingen hele tiden. Men det vigtigste er at kørerne er fortrolig med den kobling der er installeret i bilen.
At komme afsted med så lidt hjulspind som muligt er en del af starten. Køreren skal også være det rigtig sted på det rigtige tidspunkt for at forsvare sin position i de meget vigtige første sving i løbet, for at sikker sig en gunstig position for sig selv under løbet. Selv Michael Schumacher kan fanges ved at være på det forkerte sted, det forkerte tidspunkt, som vi så på Silverstone. Det gælder om at finde den rette balance mellem at være aggressiv og ikke tage nogle dumme chancer.

" Når man får en god start, så er det godt, fordi det er så svært at overhale i dag . Men man skal også tænke langsigtet. Hvis man nu har overhalet nogle stykker, så tænker man, skal jeg forsætte med at køre aggressivt, og prøve at overhale nogle flere for at forbedre sin position, eller skal man nøjes med den position man har nu. Det er en svær balancegang, men som regel finder man en rytme, og derfra må løbet udvikle sig." slutter Rubens Barrichello.

BKP  


Hop til top
Damon Hill til Toyota?

Det ser ud til, at der bliver startet nye historier og sagaer hele tiden. Hvad er der gang i, i øjeblikket? Jo, snyderisagen fra sidste år med en ulovlig tracktioncontrol, hvad skal der ske med Johnny Herbert, er nogle af de ting der huserer i øjeblikket. Der er også meget snak om Damon Hill. I den senere tid har han været sat i forbindelse med en evt. overtagelse af Minardi teamet. Det skulle bl.a. finansieres af British Telecom.

Næste bud på Damon Hill er, at han nu er blevet sat i forbindelse med Toyota. De har meldt deres ankomst til F1 i løbet af et år eller to. Men alle forberedelser er i fuld gang. Mange ting er ved at komme på plads, men ifølge forlydender fra teamet, mangler man stadig en række nøgle personer. Bl.a. en teamchef, og der er her Damon Hill kommer ind i billedet.

Hill til Toyota?

Meget taler egentlig til fordel for Damon Hill til denne stilling. Han har et stort kendskab til F1. Han har selv håndteret hans karriere i F1. Han har selv forhandlet sine kontrakter med de respektive teams, og har selv lavet sine sponsoraftaler. Hvis alle rygter om Damon Hills forbindelse ellers bliver til noget, vil han endnu engang gå i faderens fodspor. I slutningen af hans karriere, havde han sit eget team, Embassy-Hill, som eksisterede i starten af -70'erne. Adspurgt om diverse tilknytninger til Toyota og andre, siger Damon Hill, at han ikke har udelukket nogle muligheder endnu, og at han vurderer forskellige muligheder.

Toyota selv vil hverken be- eller afkræfte en evt. forbindelse til Damon Hill. Men siger: "Vi taler i øjeblikket med en masse mennesker til forskellige poster i teamet. Det betyder ikke, at vi skriver kontrakt med alle, som vi taler med. Alain Prost skulle også være i kontakt med Toyota. Men drejer sig nok mere om, at han søger en anden motorleverandør. Men ifølge Toyota, vil man i første omgang ikke levere til andre, og betegner dermed forbindelsen til Prost som værende usand.

På den praktiske side af Toyotas opbygning, så er man i gang med at teste. I sidste uge testede man, ikke i Spanien, men på Monza. Der sker forsat i en gruppe C racer, udstyret med diverse forskellige komponenter til brug i bilen, når den bliver færdig. Allan McNish er som bekendt hyret som testkører. Og det var ham der kørte bilen på Monza. Ud over at teste de mange dele og komponenter, testede man også Michelin dæk. Det ser hermed ud til at Toyota har valgt hvilket dæk de vil bruge.

PDL  


Hop til top
McLaren nyt torsdag

McLaren er ved at være klar til det spanske GP. I sidste uge testede man på banen, og fik prøvet nogle ting af, som muligvis skal bruges i GP'et. Alt meldes klart, også David Coulthard, som jo var involveret i en alvorlig flyulykke tidligere på ugen.

Mika Hakkinen: "Det er en bane som alle kørerne kender godt, og som er en slags favoritbane for mange. Det er en meget teknisk bane med en god blanding af hurtige og langsomme sving, og en meget lang langside. Jeg testede der fredag i sidste uge, og jeg er sikker på at have fundet et godt set-up. Efter at have vundet her de sidste to år, vil jeg gerne gøre det 3 år i træk."

David Coulthard: "Efter at have vundet det britiske GP, tog jeg til Spanien for at teste i sidste uge. Vi havde en masse ting vi skulle igennem, og jeg er sikker på at vi fik noget godt ud af det. Vi har altid klaret os godt i Spanien, og det vil være godt for teamet hvis vi kan gentage et-to sejrene fra de foregående år."

Det bliver i hvert fald spændende at se, om DC har rystet ulykken af sig. Den kunne meget nemt have kostet både ham og kæresten livet.

PDL  


Hop til top
Ferrari nyt onsdag

Michael Schumacher er klar til på søndag. Han har sat næsen op efter at vinde, først og fremmest for at udbygge sin føring, men også for at bryde McLarens sejrsrække på banen. De sidste to år har McLaren fået én et-to sejr med fra Spanien.

"Vi vil helt sikkert være tættere på McLaren end de sidste par år. Vi har opnået meget i sidste uges test, jeg ser virkelig frem til løbet. Det er endnu for tidligt at snakke om noget mesterskab, men det er selvfølgelig rart at have et forspring på 20 point til nærmeste rival. Lige nu tænker jeg kun på at øge forspringet fra løb til løb. Mesterskabet kan vi tale om senere, når forspringet er større. Jeg er stadig glad for resultatet på Silverstone, fordi det var Coulthard der vandt. På sigt ser jeg stadigvæk Mika Hakkinen som den største rival. "

Måske er der begrundet håb for en Ferrari sejr på Barcelona banen. Under testen i sidste uge prøvede Michael Schumacher en del forskellige set-ups. Og i de tre dage han var på banen, satte han hurtigste tid hver dag. Sammenlignet med McLaren, rakte deres hurtigste tid til en tredje plads på andendagen, tiden blev endda sat af teamets testkører, Olivier Panis.

Alt skulle være klar til det spanske GP for Ferraris vedkommende. I går var Luca Badoer på Fiorano banen for at lave den obligatoriske shakedown test, før bilerne bliver sendt til Spanien. Han kørte 6 omgange i reservebilen chassis no. 198, 4 omgange i chassis no. 199, Barrichellos bil og 7 omgange i chassis no. 200, Schumachers bil.

Og så er det igen blev antydet, at Ferrari har snydt. Nogle bemærkede om lørdagen på Silverstone, at benzindækslet på Michael Schumachers Ferrari lige pludselige vippede op under et spin. Normalt åbner dækslet når man aktiverer fartbegrænseren. Men en af Michael Schumachers ingeniører siger, at det er ikke unormalt, funktionen kan sommetider aktivere sig selv. Hm, hvilken funktion kan man så spørge sig selv om.

PDL  


Hop til top
Tøj i F1

For mange år siden, var det sådan at F1 mekanikerne brugte en overall eller en kedeldragt, når de arbejdede på bilerne i løbsweekenderne. Deres påklædning kunne sagtens bruges en hel weekend. Deres normale tøj brugte de, når de kom til løbet, når de tog hjem igen og hvis de skulle ud om aftenen.

Senere blev det så almindeligt, at man fik små reklamemærkater til at sætte på tøjet. Det skulle reklamere, og var med til at betale regningerne.

I dag er det helt anderledes. F.eks. hos Ferrari er det sådan, at alle medarbejdere stiller op ved sæsonstarten, og får taget mål til tøjet de skal bruge. Den er en hel kollektion de får udleveret, og det kan bestå af mere end 25 forskellige dele. De skal bruge dette tøj, lige så snart de på nogen måde repræsenterer teamet. Der er rejsetøj, tøj der skal bruges i løbsweekender osv. Alt bliver vasket af teamet. Det er ikke bare 25 forskellige dele de får, der er flere eksemplarer af hvert f.eks. T-shirts, strømper. Alle får et nummer, og når en løbsweekend er slut samler man tøjet i en pose eller sæk med sit nr. på. Så kommer det vanskelige, nemlig at få alt sorteret både før og efter vask. Det meste hos Ferrari er nok rødt, men alligevel.

De fleste ting findes endda i fire forskellige udgaver. Det har noget med tobaksreklamer at gøre. Der er forskellige love for tobaksreklamer, alt afhængig hvor i verden man er henne. Eksempelvis i USA, er det ikke lovligt med antydninger der kan henvise til tobak. Så det er en ordentlig kollektion man får udleveret. Medarbejderne kan beholde tøjet når sæsonen er slut - hvis de har plads.

PDL  


Hop til top
BAR føler sig klar til det spanske GP

Malcolm Oastler, teknisk direktør i BAR, mener at man klar til det kommende løb, efter en tilfredsstillende test i sidste uge. "Jeg føler vi har gjort gode fremskridt på flere områder, specielt med gearkassens holdbarhed. Problemet er ikke 100 % væk, men vi har det under kontrol nu. Der vil endvidere være andre forbedringer på bilen, som vi ikke fik testet i sidste uge. Alt i alt, skulle vi være mere klar end før i denne sæson."

Andrew Alsworth, som testchef for BAR, siger om testen i sidste uge: "Det var min første egentlige opgave for BAR. Der er en masse storartede fyre i teamet og de gjorde en rigtig god indsats i Spanien. Det var muligt for os teste det meste af dagen i de fire dage. Det er sådan rigtig testarbejde skal være. Vi er glade for alt det vi har fået ud af det. Jeg må også tilføje, at Patrick Lemarie, som er vores udviklingskører, imponerede os alle. Det var første gang han selv rigtig fik kørt i bilen. Han gav en rigtig god feedback og satte nogle gode tider."

Patrick Lemarie erstattede som bekendt Jacques Villeneuve, da han måtte trække sig på grund af sine problemer med ryggen. Det forlyder fra teamet, at man stadig forventer at Jacques Villeneuve kører i weekenden.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk