BMW Sauber har formået at forsætte den opadgående formkurve man startede på i sidste sæson. Det store spørgsmål i den forbindelse må så absolut være om BMW Saubers udvikling hjemme på fabrikken formår at holde trit med hvad de nærmeste konkurrenter - både opad og nedad - kan klare. Umiddelbart kan man fristes til at sige ja. Der er set udfra at man i diverse tests inden sæsonen startede, lå lige under de hurtigste. Den seneste uges test på Circuit de Catalunya hvor der spanske Grand Prix køres i næste weekend, har vist det samme billede. Ingen ved om BMW Sauber gemmer lidt overskud fra testene til det virkelig gælder. Det er lidt det indtryk man får når man sammenligner tests med løb.
Heidfeld før en test af bilen
(Foto: BMW Sauber)
Hjemme i Hinwill og i München har ingeniører og designere tryllet lidt med deres CAD programmer og har fundet nye forbedringer. En del af disse blev testet i den forgangne uge. Desuden har man også arbejdet med hjulgeometri og geometrien omkring støddæmpere. Circuit de Catalunya kan være yderst vanskelig at gøre hvis ikke det mekaniske setup fungerer optimalt. Setup er altid et kompromis, men her er der visse ting der bare skal være på plads. Og som alle andre har man også testet flere aerodynamiske ændringer.
Robert Kubica
(Foto: BMW Sauber)
Kørerne er opsatte på at gøre det bedste de kan. Som Nick Heidfeld siger, så er det en bane som alle kørere kender fra utallige tests. Robert Kubica kender til fulde banen, selvom det bliver hans første Grand Prix her. Sebastian Vettel får denne gang ikke chancen for at køre om fredagen.
Der har været fokus på især 3 biler ved den netop overståede test på Circuit de Catalunya. McLaren med deres nye frontvinge design, Honda har også et nyt frontvinge design med nogle karakteristiske "elefantører". Den tredje bil som man har bemærket synlige forskelle på er Ferraris.
Ferrari med ny bund, sidekasser og motorcover
(Foto: Ferrari)
Ferrari har testet en bil som har markant ændret form på sidekasserne. Først og fremmest er de blevet mindre. Ferrari har angiveligt forbedret deres kølesystem generelt, således at man har kunnet gøre sidekasserne mindre med en anden formgivning. Ligeledes er motorcoveret også ændret.
Ifølge Toro Rosso chefen, Franz Tost, så er det basalt set en ny bil. Iagttagere vil ikke en gang kalde det for en b-spec. bil. Udover de visuelle ændringer har Ferrari ifølge flere kilder tæt på begivenhederne, også lavet en helt ny bund for at imødekomme FIA's skærpede krav til de såkaldte fleksbunde eller fleksbiler. Flere journalister på stedet har hørt Felipe Massa udtale at den nye bil er gennemsnitligt et halvt sekund hurtigere på en omgang.
Kimi Raikkonen er efter en veloverstået test på Circuit de Catalunya meget mere tilfreds med hans F2007 end han hidtil har været. Også selv om at han måtte en tur i dækmuren tirsdag. Det er ikke ofte at man ser Kimi Raikkonen smile, men efter at testen var slut tirsdag, så flere reportere et smil på finnens ansigt. Det er normalt et udtryk for at det er gået rigtig godt.
Kimi Raikkonen:
"Bilen føles rigtig god. Den opfører sig nu meget mere som jeg gerne vil have at den skal gøre. Vi har en meget bedre forståelse af bilen nu, så jeg kan nu køre mere fuldt ud i forhold til tidligere. Jeg føler at jeg nu kan bruge hele bilens potentiale."
Ferrari har på Circuit de Catalunya testet flere aerodynamiske ændringer. Blandt andet er sidekasserne ændret i udformning og størrelse, ligesom kølesystemet er blevet forbedret. Derudover er der flere mekaniske ting, som ifølge Kimi Raikkonen har gjort bilen bedre og passer bedre til ham.
Ross Brawn er godt i gang med sit sabbatår, men det forhindrer ikke at der spekuleres i hvad han kan finde på at give sig til når det er omme. Udover Ferrari er han også sat i forbindelse med blandt andet Honda, som også erkender en vis interesse i Ross Brawn. Nu har Ross Brawn lovet en afgørelse i løbet af juli måned.
"Jeg har fået opkald fra en del interesserede mennesker, og de har alle fået det samme svar. Jeg vil ikke diskutere med nogen som helst inden jeg har talt med Ferrari. Er der ikke nogen mulige løsninger hos Ferrari, og jeg ikke ønsker at komme tilbage, vil jeg se på hvilke muligheder der ellers er."
"Jeg har en masse bånd og forbindelser hos Ferrari, det er der ingen tvivl om. Hvis vi finder den rigtige løsning, hvis vi finder noget som de vil have mig til og som jeg finder udfordrende, vil jeg gerne tilbage fordi det er en gruppe fantastiske mennesker. Jeg er sikker på at jeg ikke vil genoptage arbejdet i min tidligere funktion."
Ross Brawn siger også, at han skal mødes med Jean Todt, og at han vil træffe sin beslutning i løbet af juli måned. Spørgsmålet er om Ferrari kan finde den rigtige jobfunktion til Ross Brawn, der allerede flere gange har gjort det klart at rollen som teknisk direktør ikke mere er interessant for ham. Hvad med rollen som teamchef?
Den sidste dag på Circuit de Catalunya blev lidt af en miks dag - i hvert fald med vejrliget. Det var ganske godt vejr til hen over middag, men så kom der regn. Det betød at man ikke havde den optimale mulighed for at fuldføre det planlagte testprogram. Til gengæld kunne så lige teste det sidste i forhold til et eventuelt regnvejrssetup. Som vanligt under tests blev de sidste nye aerodynamiske opdateringer og udviklinger testet. Der har været en del fokus på især McLaren og deres nye frontvinge design som er blevet testet i denne uge. Det forlyder dog at man ikke er sikker på om man vil anvende det nye design i det spanske Grand Prix.
Til gengæld fik Red Bull et af de sjældne scoop torsdag, da det netop var Red Bull der kørte dagens hurtigste tid. Det ser også ud til at Ferrari har fået en masse ud af testen. De har sat hurtigste tid de tre foregående dage. Et teknisk problem ved bilen torsdag gjorde at man faktisk ikke fik kørt på tør asfalt, men måtte vente til hen på eftermiddagen. Også Toyota har fået visse forhåbninger efter nogle testdage, der har vist at man godt kan hænge på. Teamet er dog godt klar over at, på distancen ser det knapt så godt ud, men alt i alt en forbedring. BMW Sauber har vel gjort det forventede. Absolut med hvor det sker, men spørgsmålet er hvor tæt man har været på grænsen. Har man en fornemmelse af at der er mere i bilen? Det for vi at se om en god uges tid. Torsdag var der kun 7 kørere på banen, idet flere teams havde pakket sammen onsdag og var taget hjem. Nu er det slut med testforløbet i denne omgang. Så er der de sidste forberedelser inden det går løs i næste uge med det sædvanlige program.
Torsdagens tider:
Plac: | Kører: | Team: | Tid: | Omg.: |
1. | D. Coulthard | Red Bull | 1:21.066 | 59 |
2. | P. de la Rosa | McLaren | 1:21.267 | 58 |
3. | F. Massa | Ferrari | 1:21.483 | 38 |
PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|