Men der har også været problemer for Felipe Massa, ligesom der også for Sauber teamet har været en hel del motorproblemer. Efter det kinesiske Grand Prix har teamet spurgt om muligheden for at modificere motorerne, og med FIAs accept har de fået lov til at foretage ændringer indenfor det nuværende motordesign.
Ingen ved præcis hvad problemet har været og hvilke opdateringer der er lavet, men der gættes på at problemet har ligget omkring lufttilgangen i motoren.
Opdateringerne bliver tilgængelige i motorerne der benyttes i den kommende weekend i Barcelona. Ferrari leverer motorer til Toro Rosso og Sauber.
Der var ingen askesky i Kina efter at Formel 1 feltet havde kørt det kinesiske Formel 1 Grand Prix, men det var der i udbredt grad i Europa. Virgin Racing var et af de sidste teams der kom fra Kina til Europa. Det angiver Virgin Racing som årsag til at teamet ikke har kunnet nå at opgradere begge biler til spanske Grand Prix. Ydermere skulle bilerne rehomologeres på grund af væsentlige konstuktive ændringer.
Timo Glock får ny bil i det spanske Grand Prix
(Foto: Virgin Racing)
Den største ændring på Virgin raceren er en ny benzintank. Man har kørt på vippen i de hidtige Grand Prixer i denne sæson i forhold til den påkrævede benzinmængde. Tanken har med nød og næppe kunnet forsyne Cosworth motoren med benzin. Teamet har nu udviklet en større benzintank med tilhørende ændringer i bilens chassis, men har kun nået at få gjort en bil klar. En ny homologering på grund af ændringerne har været nødvendig, og under tidspresset har man kun fået en bil klar.
Lucas di Grassi må nøjes med den gamle racer
(Foto: Virgin Racing)
Det bliver Timo Glock som skal køre den nye opgraderede bil i Spanien på Circuit de Catalunya, hvorimod Lucas di Grassi må nøjes med den nu "gamle" racer. Det gør det hele noget mere besværligt for teamet, som nu skal operere med to forskellige sæt data til bilerne. Lucas di Grassi får dog den fordel at nu kommer man til en bane han kender fra tidligere løb - primært i GP2 klassen, hvorimod de første Grand Prixer i år har været kørt på, for ham, nye baner.
Et sted hvor stort set alle Formel 1 teams i øjeblikket fokuserer deres udvikling, er F-duct systemet. Men da bilerne i princippet ikke er ens, må systemet nødvendigvis tilpasses de enkelte teams biler. Tilsyneladende driller det mere hos nogen end hos andre. Det er sandsynligvis også tilfældet hos Mercedes Grand Prix, hvor den udgave af systemet man i øjeblikket arbejder på bliver forsinket. Virkningsgraden er tilsyneladende ikke stor nok.
Det får Mercedes GP til at udsætte debutten af den nye udgave til foreløbig det tyrkiske Formel 1 Grand Prix. I stedet vil man anvende det midlertidige og måske lidt forenklede udgave af F-duct man har anvendt hidtil i det spanske Grand Prix og måske også i Monacos Grand Prix. Det er dog tvivlsomt endnu om man overhovedet vil bruge F-duct i Monaco. Her er der stort set ingen gevinst ved at anvende systemet.
Ferrari har ligesom flere andre teams store planer om at indføre det såkaldte F-duct system i deres biler. Derfor er udviklingen af systemet i fuld gang og man er ved at være færdig med en ny udgave af systemet. Dette skulle testes inden brug og derfor var testteamet på Vairano banen i lørdags.
Det er dog endnu ikke besluttet om man vil benytte sig af den seneste F-duct udgave. Det afhænger helt og holdent af forløbet af de to fri træningssessioner om fredagen. Udover at teste den seneste version af F-duct, så benyttede man selvfølgelig også lejligheden til at teste ændringerne til Spaniens Grand Prix der køres i den kommende weekend.
Noget af det man testede var blandt andet hvordan de nye inboard sidespejle virkede i forhold til de normale. Det er et krav som indføres med virkning fra det spanske Grand Prix at spejle skal være placeret inde i bilen i stedet for på siden. Og så gælder det selvfølgeligt for Ferrari om at få mere fart i bilerne generelt. Man mener at man har visse problemer med at følge især Red Bull Racings biler i kvalifikationen, men at man henter ind på dem undervejs i løbene. Det forhold vil Ferrari gerne ændre på, så man er med fremme under alle forhold.
Christian Kliens store mål er at komme tilbage i Formel 1 sporten og selvfølgelig allerhelst som kører. Efter at have kørt 48 Grand Prixer for henholdsvis Jaguar og Red Bull Racing, gik karrieren lidt baglæns for Christian Klien. Han måtte nøjes med rollen som testkører hos henholdsvis Honda og BMW, der nu begge har trukket sig fra Formel 1.
I øjeblikket står Christian Klien anført som reservekører hos Peugeot i deres Le Mans projekt, og Christian Klien har også været med i kapløbet om sæder hos flere Formel 1 teams frem til denne sæson, men er blevet fravalgt.
Dette skal der rådes bod på nu, for Christian Kliens management har hidtil været passet af hans far. Christian Klien udtaler selv at han har været tæt på et sæde ved flere lejligheder, men at han ikke er kommet ind fordi andre kørere i sidste øjeblik er dukket op med en pose penge og sponsorater, som har været større end han selv.
Derfor har han nu valgt at skifte hans har ud som manager og har i stedet valgt at lade Roman Rummenigge fra Rummenigge Sport Marketing varetage sine interesser. Christian Klien håber på at skiftet vil bringe ham tilbage i Formel 1 sporten, og allerhelst som fast kører.