Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.5.2010
 Ferrari opdaterer motorer
 Ny bil til Timo Glock
 Mercedes F-duct forsinket
 
4.5.2010
 Ferrari tester F-duct
 Christian Klien vil tilbage i Formel 1
 

Hop til top5.5.2010

Ferrari opdaterer motorer

Ferrari har med FIAs tilladelse fået lov til at ændre i deres motorer. De italienske motorer har kæmpet en del med holdbarheden, hvor Fernando Alonso allerede har måttet afskrive to motorer.

Men der har også været problemer for Felipe Massa, ligesom der også for Sauber teamet har været en hel del motorproblemer. Efter det kinesiske Grand Prix har teamet spurgt om muligheden for at modificere motorerne, og med FIAs accept har de fået lov til at foretage ændringer indenfor det nuværende motordesign.

Ingen ved præcis hvad problemet har været og hvilke opdateringer der er lavet, men der gættes på at problemet har ligget omkring lufttilgangen i motoren.

Opdateringerne bliver tilgængelige i motorerne der benyttes i den kommende weekend i Barcelona. Ferrari leverer motorer til Toro Rosso og Sauber.

BB  


Hop til top
Ny bil til Timo Glock

Når Virgin teamet stiller op til det spanske Formel 1 Grand Prix i weekenden, så er det kun med én bil der er blevet opgraderet siden det kinesiske Grand Prix. Som årsag angiver teamet at man er blevet forsinket på grund af askeskyen, og derfor ikke har kunnet nå at bygge begge biler om. Timo Glock får den rehomologerede bil til det spanske Grand Prix.

Der var ingen askesky i Kina efter at Formel 1 feltet havde kørt det kinesiske Formel 1 Grand Prix, men det var der i udbredt grad i Europa. Virgin Racing var et af de sidste teams der kom fra Kina til Europa. Det angiver Virgin Racing som årsag til at teamet ikke har kunnet nå at opgradere begge biler til spanske Grand Prix. Ydermere skulle bilerne rehomologeres på grund af væsentlige konstuktive ændringer.


Timo Glock får ny bil i det spanske Grand Prix
(Foto: Virgin Racing)

Den største ændring på Virgin raceren er en ny benzintank. Man har kørt på vippen i de hidtige Grand Prixer i denne sæson i forhold til den påkrævede benzinmængde. Tanken har med nød og næppe kunnet forsyne Cosworth motoren med benzin. Teamet har nu udviklet en større benzintank med tilhørende ændringer i bilens chassis, men har kun nået at få gjort en bil klar. En ny homologering på grund af ændringerne har været nødvendig, og under tidspresset har man kun fået en bil klar.


Lucas di Grassi må nøjes med den gamle racer
(Foto: Virgin Racing)

Det bliver Timo Glock som skal køre den nye opgraderede bil i Spanien på Circuit de Catalunya, hvorimod Lucas di Grassi må nøjes med den nu "gamle" racer. Det gør det hele noget mere besværligt for teamet, som nu skal operere med to forskellige sæt data til bilerne. Lucas di Grassi får dog den fordel at nu kommer man til en bane han kender fra tidligere løb - primært i GP2 klassen, hvorimod de første Grand Prixer i år har været kørt på, for ham, nye baner.

PDL  


Hop til top
Mercedes F-duct forsinket

Mercedes i er lighed med de fleste andre teams i fuld gang med at udvikle F-duct systemet. F-duct systemet gør at man kan opnå højere tophastighed på langsiderne end uden systemet. Mercedes er dog ikke helt tilfreds med den udvikling man arbejder på - endnu. Så umiddelbart vil Mercedes anvende den måske lidt primitive løsning som man har anvendt hidtil også i det spanske Grand Prix.

Et sted hvor stort set alle Formel 1 teams i øjeblikket fokuserer deres udvikling, er F-duct systemet. Men da bilerne i princippet ikke er ens, må systemet nødvendigvis tilpasses de enkelte teams biler. Tilsyneladende driller det mere hos nogen end hos andre. Det er sandsynligvis også tilfældet hos Mercedes Grand Prix, hvor den udgave af systemet man i øjeblikket arbejder på bliver forsinket. Virkningsgraden er tilsyneladende ikke stor nok.

Det får Mercedes GP til at udsætte debutten af den nye udgave til foreløbig det tyrkiske Formel 1 Grand Prix. I stedet vil man anvende det midlertidige og måske lidt forenklede udgave af F-duct man har anvendt hidtil i det spanske Grand Prix og måske også i Monacos Grand Prix. Det er dog tvivlsomt endnu om man overhovedet vil bruge F-duct i Monaco. Her er der stort set ingen gevinst ved at anvende systemet.

PDL  


 

Hop til top4.5.2010

Ferrari tester F-duct

Vairano banen i Italien lagde i lørdags asfalt til en privat Ferrari test, hvor det primære formål var at teste Ferraris udgave af det nye F-duct system. Systemet hjælper til en bedre fordeling af vindfordelingen over hækvingen og skal give en højere topfart. Giancarlo Fisichella kørte testen for Ferrari.

Ferrari har ligesom flere andre teams store planer om at indføre det såkaldte F-duct system i deres biler. Derfor er udviklingen af systemet i fuld gang og man er ved at være færdig med en ny udgave af systemet. Dette skulle testes inden brug og derfor var testteamet på Vairano banen i lørdags.

Det er dog endnu ikke besluttet om man vil benytte sig af den seneste F-duct udgave. Det afhænger helt og holdent af forløbet af de to fri træningssessioner om fredagen. Udover at teste den seneste version af F-duct, så benyttede man selvfølgelig også lejligheden til at teste ændringerne til Spaniens Grand Prix der køres i den kommende weekend.

Noget af det man testede var blandt andet hvordan de nye inboard sidespejle virkede i forhold til de normale. Det er et krav som indføres med virkning fra det spanske Grand Prix at spejle skal være placeret inde i bilen i stedet for på siden. Og så gælder det selvfølgeligt for Ferrari om at få mere fart i bilerne generelt. Man mener at man har visse problemer med at følge især Red Bull Racings biler i kvalifikationen, men at man henter ind på dem undervejs i løbene. Det forhold vil Ferrari gerne ændre på, så man er med fremme under alle forhold.

PDL  


Hop til top
Christian Klien vil tilbage i Formel 1

Den tidligere Formel 1 kører Christian Klien, der havde sin karriere hos Jaguar og Red Bull Racing som kører, vil gerne tilbage som kører i Formel 1. Han vil ikke nøjes med en eventuel rolle som test- og reservekører. Han har derfor blandt andet skiftet manager, så det ikke længere er hans far som er manager.

Christian Kliens store mål er at komme tilbage i Formel 1 sporten og selvfølgelig allerhelst som kører. Efter at have kørt 48 Grand Prixer for henholdsvis Jaguar og Red Bull Racing, gik karrieren lidt baglæns for Christian Klien. Han måtte nøjes med rollen som testkører hos henholdsvis Honda og BMW, der nu begge har trukket sig fra Formel 1.

I øjeblikket står Christian Klien anført som reservekører hos Peugeot i deres Le Mans projekt, og Christian Klien har også været med i kapløbet om sæder hos flere Formel 1 teams frem til denne sæson, men er blevet fravalgt.

Dette skal der rådes bod på nu, for Christian Kliens management har hidtil været passet af hans far. Christian Klien udtaler selv at han har været tæt på et sæde ved flere lejligheder, men at han ikke er kommet ind fordi andre kørere i sidste øjeblik er dukket op med en pose penge og sponsorater, som har været større end han selv.

Derfor har han nu valgt at skifte hans har ud som manager og har i stedet valgt at lade Roman Rummenigge fra Rummenigge Sport Marketing varetage sine interesser. Christian Klien håber på at skiftet vil bringe ham tilbage i Formel 1 sporten, og allerhelst som fast kører.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk