Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.5.2000
 Schumacher bryder McLaren-monopol
 Hakkinen tror på sejren
 Schumacher - Alt klappede
 Coulthard med meget benzin
 Ralf i vildrede
 Villeneuve igen med fremme
 Utilfredshed hos Jordan
 Arrows håber fortsat på Supertec
 Hvem kører på hvad?
 Minardi holder ikke alene
 Få teams ramt af virus
 Williams har mere i vente
 BAR nyt fredag
 
5.5.2000
 Jordan stod over
 Normal dag på kontoret
 Arrows skal tilbage på banen
 Alesi med to gode træninger
 Minardien bremser godt
 Ralf overrasket over succes
 Jaguars nye ledelse
 Coulthard taler ud
 

Hop til top6.5.2000

Schumacher bryder McLaren-monopol

Michael Schumacher kørte sig til Ferraris anden pole position - og den første i Barcelona for Ferrari. Det kan være af største vigtighed eftersom man som hovedregel siger at den der har pole har de bedste chancer for at vinde. Men Hakkinen ligger tæt på - og der skal nok blive flere spændende dueller i løbet.

Michael Schumacher fortsat i topform i Barcelona
Foto: Allsport

Første mand på banen var Jean Alesi i den svære Prost-racer. Der præsenterede den spektakulære franskmand hvor vigtigt det er at have god traction - dette kunne blandt andet ses i de langsomme sving på banen. Frentzen var den første af de hurtige kørere og tyskeren satte den hurtigste tid, men tiderne lå langt fra de tider som det var ventet at man kunne få, på grund af den varme asfalt.

Jacques Villeneuve tog føringen efter 13 minutter i tiden 1:22,322, en tid der var 0,153 sekund bedre end Frentzens tid. Ralf Schumacher blev den første til at komme under 1:22, da han satte tiden 1:21,823 - dagens bedste tid efter 15 minutter.

Rubens Barrichello var den næste med den bedste tid - 1:21,770. Men brasilianerens racer virkede mere urolig end i tidligere løb. Trulli var i mellem tiden kravlet op på 3. pladsen. Første forsøg fra McLaren stod Mika Hakkinen for - og han viste at det var i den sidste sektor at han især vandt de vigtige tiendedele - Hakkinen i front efter 20 minutter med tiden 1:21,367. Men der havde stadig ikke været skyggen af Michael Schumacher og David Coulthard med hurtige tider.

Michael Schumacher var på banen til sit første forsøg og lå efter de to første sektorer i front men tabte godt to tiendedele i de sidste fire sving. Dette kunne være et tegn på at McLaren kørte med lidt mere vinge, hvilket blandt andet kunne ses af at Ferrari'erne var lidt hurtigere på toppen.

Rubens Barrichello var på en hurtig runde men igen overkørte han raceren og måtte droppe omgangen - det har vi set for mange gange fra Barrichellos side i år. Problemer hos McLaren - David Coulthard har ikke sat en tid hvor der mangler 25 minutter - skotten har rullet rundt på banen, men ikke sat en hurtig tid. Reserveraceren hos McLaren var imidlertid sat op til Mika Hakkinen, så der var problemer for skotten.

Stillingen efter en halv time:

1. Hakkinen
2. M. Schumacher
3. Barrichello
4. R. Schumacher
5. Trulli
6. Frentzen

Andet forsøg til Mika Hakkinen - bedre i de to første sektorer, men alligevel afbrød han omgangen. David Coulthard kom ud i reserveraceren og satte med det samme 3. bedste tid - blot 0,174 efter Hakkinen. Det er klasse, når man tager i betragtning af raceren var sat til Hakkinen. Spørgsmålet er om David Coulthard aldrig har været bedre end han er nu!

Andet forsøg fra Michael Schumacher med mindre end 20 minutter tilbage af kvalifikationen - og der er han virkelig på vej til en supertid: 1:20,974 og det var 0,393 sekund bedre end Hakkinens tid - nu skal der virkelig graves dybt hvis McLaren skulle tilbage i front. Rubens Barrichello fik hans tredjeplads tilbage, mens Nick Heidfeld kunne parkere en ødelagt Prost-racer i pitten.

Hakkinen tager stidshandsken op i sit tredje forsøg, men der mangler stadig 0,365 sekund op til Schumacher. Er tyskeren på vej til hans første pole position i år for Ferrari? McLaren så ud til at være slået på den bane som ellers har været deres 'hjemmebane' de sidste par år.

Med fem minutter tilbage var der således lagt op til en spændende finale - selvom der var meget der tydede på at Michael Schumacher var sikker på pole position. Jacques Villeneuve er tilbage i topform - og satte dagens 6. bedste tid og med en ny superstart kan han meget vel få en stor rolle i morgendagens løb.

De forreste kom på banen til det sidste forsøg - først Michael Schumacher der ikke forbedrede hans tid. Men Mika Hakk

BB  


Hop til top
Hakkinen tror på sejren

Mika Hakkinen kørte sig til anden position forud for det spanske grand prix, og selvom han var tæt på at sætte pole position var den finske verdensmester dog fortrøstningsfuld efter dagens kvalifikation. "Vi er kommet gennem masser af arbejde i dag og jeg er mere glad for raceren end jeg var i går," siger Hakkinen. Han forklarer også hvad der gjorde at han i de sidste sekunder kunne komme rigtig tæt på Schumachers bedste tid.

"Jeg satte min hurtigste tid i det sidste forsøg i de sidste minutter hvor luften var køligere. Alligevel føler jeg ikke at det påvirkede min tid, fordi jeg følte at jeg kørte en bedre omgang. Det er en meget teknisk bane og det er udfordrende at køre den rigtigt," siger Hakkinen der har vundet på banen de sidste to år - to sejre der endda var dobbeltsejre.

Det forventer han også bliver tilfældet i morgen. "Jeg er i forreste række så jeg ser frem til morgendagens løb men det bliver svært fordi banen fysisk er meget krævende," forklarer Hakkinen.

BB  


Hop til top
Schumacher - Alt klappede

Michael Schumacher er i topform i Barcelona og hvis hans form fortsætter vinder han også løbet i morgen. Men der bliver kamp til stregen. "Det var meget tæt i dag og hvis man får alt til at klappe så bliver omgangen god," siger Schumacher. "Det er helt sikkert rart at være i pole position for første gang i sæsonen," siger tyskeren der også gav forklaringen hvorfor der måske var forskelle i omgangtiderne. "Den øgede vind og temperaturen gjorde det lidt sværere mod slutningen," forklarer Michael Schumacher.

Michael Schumacher fik hans første pole position i år
Foto: Allsport

Starten i morgen bliver afgørende for udfaldet af løbet, da Barcelona-banen er svær at overhale på. "Starten vil være vigtig da det er nemmere at planlægge strategien og kontrollere det fra front, men vi har vist i sæsonen at vi også kan finde når vi kommer bagfra," siger tyskeren der fører suverænt i VM-stillingen.

Rubens Barrichello kunne ikke gentage hans pole position fra Silverstone, men var 4/10 efter Schumacher. "Jeg følte at min racer var bedre til morgen, så det er godt at være i top-3, selvom jeg mener at jeg kunne have kørt hurtigere da jeg ikke fik det maksimale ud af raceren," siger Rubens Barrichello. Brasilianeren forventer et svært løb. "Løbet bliver svært fordi man skal se efter ens dæk, men jeg havde en god løbssimulation i sidste uge og jeg ved hvad jeg skal gøre," siger han videre og tror på et stærkt løb.

Jean Todt var også meget glad for sæsonens anden pole position. "Vi vil kæmpe for sejren i morgendagens løb men vi kan forvente en tæt og hård kamp med vores nærmeste rivaler," siger teamchefen om McLaren der ligger godt til.

Hos Ferrari er man nu ved at tro at teamet har den hurtigste racer. "Alle siger at McLaren har haft overtaget i starten af året, men jeg er nu ikke så sikker," siger Ross Brawn. McLaren har tidligere været de stærkeste på den teknisk krævende Barcelona-bane, men Ferrari er meget godt med nu!

BB  


Hop til top
Coulthard med meget benzin

David Coulthard er virkelig stærkt kørende, også selvom han har været igennem en svær tid. Desværre for skotten fik han ikke mulighed for at vise hele potentialet. Der var problemer med hans racer og det kom til at ødelægge hans chancer for at sætte en optimal tid. "Min placering er ikke et sandt billede af hvad vi var i stand til i dag," siger Coulthard. Der var problemer med benzintilførslen til skottens McLaren-racer.

David Coulthard måtte køre med mere benzin end normalt - det gav 4. pladsen
Foto: Allsport

"Jeg er sikker på at jeg kunne have været i den forreste række men jeg fik et problem med benzinen på min første omgang i den første sektor og jeg måtte afbryde den," siger skotten. Han skiftede ikke til reserveraceren, men valgte i stedet at blive i hans racer og kørte med mere benzin end normalt for at løse problemet. Han tror dog på sejren - fra 4. pladsen er det ikke umuligt at vinde. "Glem ikke at jeg vandt det britiske grand prix hvor jeg kvalificerede mig som nummer fire," slutter Coulthard.

BB  


Hop til top
Ralf i vildrede

Ralf Schumacher fortsætter med at vise solid og stærk kørsel i BMW-Williams'en - og i dag blev det til en 5. plads. På trods af det fornemme resultat var Ralf dog lidt i vildrede - for godt nok er 5. pladsen et godt udgangspunkt, men.

"Man kan sige at det er frustrerende fordi, hvis jeg fandt yderligere to tiendedele ville jeg have været i anden række. Men på den anden side, hvis nogen havde sagt til mig i begyndelsen af sæsonen at jeg ville være i tredje række, kun to tiendedele efter en Ferrari, ville jeg have sagt at de var skøre," siger Ralf Schumacher. Så mon ikke han alligevel er ret tilfreds.

Det gik ikke så godt for Jenson Button som elles forud for løbet skiltede med at han havde gode muligheder da han kendte banen godt. Alligevel har piben fået en anden lyd efter dagens kvalifikation. "Jeg har haft bedre kvalifikation. Der er tidspunkter hvor man stadig føler straffen ved at være uerfaren og det har været en af dem," siger den engelske sensation.

BB  


Hop til top
Villeneuve igen med fremme

Jacques Villeneuve fortsætter med at være med fremme og fik årets bedste resultat i kvalifikationen i denne sæson. Canadieren starter som nummer 6 når der i morgen skal køres løb og det giver BAR flere muligheder for at score point.

"Jeg er meget glad for 6. pladsen. Det føles godt - næsten som at kæmpe om pole position," siger den tidligere verdensmester. Han valgte at gå tidligere ud end normalt og det gjorde at han slap for trafik og gule flag. Derudover peger han på at teamet siden starten af året er blevet et halvt sekund hurtigere - nu er de 1 sekund efter de bedste. Canadieren har endnu et godt kort i ærmet. "Endnu en god start vil virkelig være nyttigt i morgen fordi vi er så tæt på fronten," siger canadieren der har grundlagt sine pointresultater med en stærk start.

Det gik dog ikke så godt for Ricardo Zonta, der ikke følte at han havde det rigtige set-up. Han starter som nummer 17.

BB  


Hop til top
Utilfredshed hos Jordan

Der var ikke glæde over kvalifikationen for Jordan - teamet var udenfor top-6 og kan få et svært løb i morgen. Derudover blev Heinz-Harald Frentzen for første gang i år slået af Jarno Trulli. Italieneren var godt en tiendedel bedre end tyskeren.

Det var især temperaturen og vinden der gjorde udslaget. "De vindfyldte forhold gjorde det svært at få tre gode sektorer sat sammen," forklarer Trulli der blev nummer 7. "Det ene øjeblik var der ingen vind, så en hård vind, og derefter en hård vind fra den anden retning," siger han videre om de klimatiske problemer. Der var ikke nogen problemer med Trullis racer i dag og han håber at få et godt løb i morgen.

Frentzen starter ved siden af Trulli og han var bestemt ikke tilfreds med at starte så langt tilbage. Men der manglede lige det sidste. "Uheldigvis kunne jeg ikke presse de sidste tiendedele ud af raceren i dag," forklarer tyskeren. Igen var det vejret der gjorde forskellen. "Jeg kørte tidligere ud for at undgå høj temperatur på banen, men mod slutningen var vejret og banen køligere, så jeg tabte," siger Frentzen.

Frentzen og co. kunne ikke blande sig længere fremme

Målet for teamet er fortsat at score point - men det bliver svært mod to gode kørere foran dem. Ralf Schumacher og Jacques Villeneuve kan give Jordan-kørerne masser af problemer i morgen!

BB  


Hop til top
Arrows håber fortsat på Supertec

Selvom Renault har købt sig ind i Benetton-teamet og fokuserer på deres entré med deres eget team til 2002, håber Tom Walkinshaw at hans Arrows-team fortsat får Supertec-motorerne - i hvert fald i 2001. Motorerne har været en af grundene til at teamet er kommet lidt længere frem i år. Aftalen mellem Benetton og Renault menes at indeholde en klausil om at Benetton har eneret på Supertec-motorerne, men Arrows vil også gerne være med.

"Hvis Supertec beslutter sig for at have et andet team næste år, har vi første option på den levering," siger Tom Walkinshaw. Der kommer en afgørelse indenfor de kommende uger om hvad der bliver politikken næste år. Arrows kan blive tvunget til at gå tilbage til deres egen hjemmebyggede motor, som sidste år blev lidt af en fiasko.

Indtil videre har teamet vist gode takter - men på pointtavlen står der stadig et kedeligt 0. Nu skal pointene til at komme. "Det er nu op til hele teamet at få det hele til at passe samme og vise det potentiale der er. Vi har ladet en eller to muligheder slippe fra os," siger teamchefen. Blandt andet var der Jos Verstappen i Brasilien, som gik fysisk ned - men nu er hollænderen kommet i bedre form efter at have trænet med Walkinshaws rugby-hold.

BB  


Hop til top
Hvem kører på hvad?

At samtlige kørere stiller op på Bridgestone dæk, kommer ikke som nogen overraskelse, da de er eneste dækleverandør i år. Nej det spændende er hvilke type dæk de enkelte kørere stiller op på til morgen dagens løb. Bridgestone stiller med to forskellige typer tørvejrsdæk til det Spanske Grand Prix. Et "soft" og et "hard" compound, og de væsentlige forskeller på disse dæk er følgende:
SOFT:
+ Bedre vejgreb
- Hurtigere slid

HARD:
+ Bedre føling med styretøjet
+ Længere holdbarhed
- Dårligere vejgreb

Og det ovennævnte kan bedst udtrykkes på følgende måde, "soft" dækket giver nok de hurtigste omgangstider, hvor imod "hard" dækket holder længere.
Og på en bane som Circuit de Catelunia, der er meget hård ved dækkene, så er det næsten helt sikkert at de kørere der vælger "soft" de skal have mindst to pitstop og måske endda tre. Og de kørere der vælger "hard" kan måske nøjes med et pitstop.

Under fredagens og lørdagens frie træninger kar kørene frit kunne vælge imellem "soft" og "hard" for at kunne få prøvet hvilket dæktype der passer bedst til deres setup og kørestil.
Men inden dagens kvalifikationskørsel så skulle de have bestemt sig for hvilken type dæk de vil køre på i resten af denne weekend. Det vil sige til kvalifikation, morning warm-up samt selve løbet.
Dette valg er bindende.

Og hvad valgte de så de 22 kørere der stiller op til morgendagens Spanske Grand Prix.
19 kørere valgte at stille op på "soft", kun de to Arrows kørere, Jos Verstappen og Pedro de la Rosa, samt Michael Schumacher stiller op på "hard".

Hvis man skal tage dagens kvalifikation som en pegepind for hvordan det kommer til at gå i morgendagens race, og parre det sammen med dæktyperne, så må man konkludere at Michael Schumacher er favorit til at vinde løbet.
Han satte hurtigset tid i kvalifikationen, på "hard" dæk, så hans setup og kørestil passer godt til disse dæk, og samtidig må man forvente at han skal have et pitstop færre end alle "soft" kørene.

Men det er selvfølgelig blot "tankespind" dette her, for i et race er der mange andre elementer der kan spille ind. Så intet er afgjort før det ternede flag falder efter de 65 omgange (307,323 km.) som løbet er berammet til.

AN  


Hop til top
Minardi holder ikke alene

Minardi-teamet vil ikke kunne fortsætte i Formel 1-spoten hvis de ikke får et større firma i ryggen. Det har teamets sportsleder Cesare Fiorio udtalt til pressen i går. "Vi kan ikke fortsætte med at støtte os til Gabriele Rumi (der ejer Fondmetal) alene og skal søge andre steder," siger Fiorio.

Det har ellers været teamets hovedsponsor Telefonica der har været mest oplagt som en opkøber af teamet. "Indtil videre er Telefonica vores hovedsponsor - og en god en - men alle andre teams ser ud til at forsøge at hugge dem fra os," siger Fiorio ganske prompte. Men Minardi giver ikke op. "Vi holder stadig på!"

Alligevel kan tabet af Telefonica meget vel blive blive dødsstøddet for det lille italienske team. Teamchef Giancarlo Minardi har tidligere sagt at han er på nippet til at give op, hvis ikke teamet får en god økonomisk støtte.

Men der er meget der tyder på at Telefonica har trukket følehornene til sig igen og ikke længere er interesseret i at købe teamet og gøre det til et spansk team, sådan som rygterne ellers har lagt op til.

Teamet er på et område foran resten af Formel 1-feltet - de er de eneste med en gearkasse i titanium, og den er blevet brugt i Barcelona, men mangler fortsat lidt udvikling.

BB  


Hop til top
Få teams ramt af virus

Den seneste virus der har påvirket virksomheder i hele verden - "I love you" har ikke kastet sin "kærlighed" på Formel 1-sporten. Således er det kun de færreste der har været berørt af den irriterende virus.

Hos Williams blev man i hovedkvarteret i Grove påvirket af virusen, der vil ødelægge passwords og forskellige billedfiler hvis det går helt galt. Også Williams' partner i Tyskland, BMW blev ikke overraskende ramt af virusen. Og mon ikke flere motorleverandører og teams har været påvirket af virusen?

Dog var Benetton ikke ramt af det elektroniske virus. "Vores raceren er ganske rigtigt langsomme - men vi ved at det ikke har noget at gøre med en computervirus," siger Flavio Briatore lidt sarkastisk.

BB  


Hop til top
Williams har mere i vente

For Williams-teamet blev fredagen en god dag, hvor Ralf Schumacher var nummer 2 og Jenson Button blev nummer 6 - og de mener at der er mere i vente fra teamet når der kommer skik på racerne. "Jeg er glad for raceren selvom vi har lidt for meget overstyring - specielt i de hurtige sving, men jeg tror det er på grund af dagens høje temperaturer," siger Ralf der placerede sig på 2. pladsen og dermed fortsatte hvor han slap i sidste uges test.

Jenson Button var også ganske tilfreds. "Det var godt at få en rimelig god tid, specielt i forhold til den tid jeg satte til morgen. Raceren føltes meget bedre i den anden træning og jeg fik også hjælp af de forbedrede baneforhold," siger Button der havde problemer med den støvede bane om formiddagen. Hans hurtigste tid blev imidlertid sat på nye dæk.

Netop dækvalget kan blive vigtigt for udfaldet - både af kvalifikationen men mere vigtigt, løbet. "Dækvalget bliver meget svært og vi forsøger at samle informationerne for at finde hjælp til at tage beslutningen til kørslen i morgen," siger Patrick Head.

Flere kommentarer fra Williams-teamet til fredagens træning.

BB  


Hop til top
BAR nyt fredag

Fredagens frie træninger var en blandet fornøjelse for BAR teamet. Man har testet en del på banen, og har derved næsten fundet et set-up. Men da der udvikles nye komponenter og dele hele tiden, skal disse også "køres" ind.

Nyt til dette GP er blandt andet ændringer på bagvinden. Men også en ny og endnu mere revideret motor i forhold til den evolution man brugte på Silverstone. Den skulle ifølge forlydender have ca. 25 hk mere.

Den første fri træning var plaget af meget skidt på banen, da der også køres forskellige supportløb i weekenden, bl.a. F3000. Og det forstyrrede så meget, at man ikke kunne gennemføre træningsprogrammet fuldt ud. I den første træning, havde man også det tilbagevendende problem med hydraulikken. Men det fik man løst til den anden frie træning. Nu venter man så spændt på, om den ændring man har foretaget, vil hjælpe i selve GP'et.

For Ricardo Zonta er det hans første GP på banen. Sidste år var han ude i 3 løb, bl.a. i det spanske GP på grund af uheldet i Brasilien. Heller ikke i hans F3000 eller GT karriere har han kørt her. Kun i diverse test har han kørt her, så han er sammen med et par stykker andre, debutant på banen.

Men man håber, at de mange forbedringer i den seneste tid har hjulpet, så man kan komme længere frem i feltet. Begge kørere er ved at være sultne efter bedre resultater.

AN  


 

Hop til top5.5.2000

Jordan stod over

Jordan-teamet føler sig sikre forud for morgendagens kvalifikation i Barcelona. Testen i sidste uge hjalp teamet til at finde det rette set-up.

Jarno Trulli kørte ikke mange omgange i den frie træning blev nummer fire i tiden 1:22,582. Trulli siger: "Der var ingen grund til at køre mange omgange da vi havde tre dage med test her i sidste uge hvor vi arbejde på opsætning. Vi ønsker også at spare dæk da dækslitagen her er ret høj, specielt de første dage, så vi havde et par korte turer for at checke at alt var ok. Raceren føltes god og balancen var meget lig det den var sidste uge. Jeg tror vores set-up til løbet er stærkt men jeg har stadig mere arbejde på min opsætning til kvalifikation, som jeg vil udføre i morgen tidlig." Trulli kørte en tid der var 6/10 dårligere end Michael Schumachers bedste tid.

Heinz-Harald Frentzen som også er glad for raceren, kommenterede dagens præstation. "I dag var ikke som en normal fredags fri træning da vi har lavet en masse testarbejde her, så det var ikke nødvendigt at køre meget. Jeg havde kun en omgang der blev registreret og jeg var glad for den måde raceren føltes," siger Frentzen der blev nummer 9 i dagens træning - men kun på én omgang!

Der var altså en meget god grund til at teamet brugte mere tid på at være i garagen og ellers tage det meget med ro. "Kvalifikationen er så vigtigt til dette løb her i Barcelona så vi besluttede at gemme så mange sæt dæk som muligt. Vi har testet en del vinteren over og igen i sidste uge, så vi ved hvor vi er med raceren. Dette har altid været planen," siger Eddie Jordan om hvorfor teamet tog det med ro. I morgen vil teamet blande sig med de store - så får vi at se om taktikken med at blive i garagen var den rette.

BB  


Hop til top
Normal dag på kontoret

Hos McLaren var det en normal fredag hvor der var mulighed for at finjustere lidt på racerne, efter at teamet i sidste uge testede på Barcelona-banen. David Coulthard benyttede lejligheden til at stå over i den første træning da han allerede følte at han kendte godt til banen og i stedet ville spare lidt på materiellet.

Alligevel blev det ikke til placeringer helt i front, men dagen blev også mest brugt til at arbejde med opsætningen til søndagens løb. Der var en faktor som teamet skulle indfinde sig med. "Forholdene i dag var meget anderledes end i sidste uges test. Der manglede vejgreb og som et resultat af det var det svært at finde den optimale balance i raceren," siger Mika Hakkinen der blev nummer 7 i dag. Grunden til det manglende vejgreb mener Hakkinen måske skyldes temperaturen.

For Coulthard var det første gang i Formel 1-raceren efter flyulykken. "Skaderne fra flyulykken var ikke skyld i nogle gener da jeg var i raceren og jeg har det godt," bekræfter skotten der har rosende ord til pressen. "Jeg værdsætter meget at pressen har giver mig mulighed for at koncentrere mig om løbet. Under dagens to træninger arbejdede jeg gennem et par set-up variationer og havde ikke nogen problemer," siger Coulthard der sluttede bedre end Hakkinen på 5. pladsen, 6/10 bedre end den finske verdensmester. Skotten kørte 20 omgange i dag.

David Coulthard er tilbage i sin racer
Foto: Allsport

Ron Dennis summerede dagen op: "En normal fredag i Barcelona, hvor benzinmængde, temperaturen og baneforholdene er svaret på forskellen mellem de bedste racere." Norbert Haug er enig - han forventer at placeringerne i morgen bliver væsentligt anderledes.

Læs kommentarer fra McLaren til dagens træninger.

BB  


Hop til top
Arrows skal tilbage på banen

For Arrows var fredagen ikke det helt store at skrive hjem om - Pedro de la Rosa kørte sig selv af banen og fik ikke kørt mange omgange - alligevel tror han ikke at det kommer til at få den helt store betydning. "Det er ikke noget stort problem fordi det er fredag, så længe jeg ikke laver den samme fejl i morgen, og vi kender også banen meget godt, så mine manglende omgange er ikke et problem for mig eller teamet," siger spanieren.

Ligesom flere andre kørere klagede også Jos Verstappen over at det var en anderledes bane at køre på. "Vi forsøgte os med nogle ændringer til raceren for at tilpasse os banen, men fik ikke så meget ud af det i dag, men raceren føles stadig meget god og vi ved hvad der skal gøre da vi har masser af erfaring på denne bane," siger Verstappen der blev nummer 16 i dagens træning.

Teamchef Tom Walkinshaw slog hovedet på sømmet og pegede især på en af kørerne der skal oppe sig lidt. "I dag forsøgte vi alle de ting vi ikke udførte i testen, eksempelvis at køre af banen. Forhåbentlig vil vi være tilbage på banen i morgen i ordets fulde betydning," siger Walkinshaw direkte.

Læs flere kommentarer til dagens træning.

BB  


Hop til top
Alesi med to gode træninger

Der var en rimelig god stemning hos Prost-teamet i dag. Jean Alesi gav den alt hvad den kunne trække - og Prost-raceren blev kørt helt til grænsen og også et par gange over med dertilhørende spin. I den første træning lagde han godt og stærkt ud, men raceren er langt fra optimal.

Efter den første dag i Barcelona blev det således til en placering i top-10, lige netop på 10. pladsen. "Vi har haft to gode træninger i dag og fik forsøgt os med et par vigtige opsætninger. Vi har fået meget holdbarhed i sidste uges test, men vi ved at vi går en meget svær weekend i møde," siger Jean Alesi. Teamet står overfor et par vigtige valg og nu håber franskmanden at teamet og han selv træffer de rigtige valg. "Vi må ikke lav nogle fejl når vi tager tekniske beslutninger til i morgen, da vi ønsker at undgå en dårlig præstation i kvalifikationen," siger Alesi videre.

Nick Heidfeld var dog ikke nær så optimistisk. Tyskeren, der sidste år vandt Formel 3000-mesterskabet har ikke været det store hit som mange - især tyske - eksperter lagde op til forud for denne sæson. Men tyskeren var også uheldig i dag. Kun få omgange i den første træning og i den anden måtte han parkere raceren uden for asfalten med en læk i benzintanken. "Jeg er ikke så glad i dag fordi vi havde problemer som hindrede mig at køre så mange omgange som jeg gerne ville, hvorfor jeg ikke kunne sætte en god omgangstid," forklarer han.

Udover problemet med lækken, havde Heidfeld også problemer med den måde raceren var sat op. "Forholdene er meget forskellige i forhold til i sidste uge så vil lavede nogle opsætningsændringer," forklarer han. Det medførte et problem med at hans Prost-racer skrabede mod asfalten og derfor måtte frihøjden over asfalten øges, men han er alligevel fortrøstningsfuld til morgendagen.

Prost-teamet har sat som mål at de vil gennemføre løbet med begge deres racere. "Vi planlægger at køre med Peugeot A20 EV2-motoren om fredagen, som er den samme som vi har haft siden begyndelsen af sæsonen," har John Walton udtalt for et par dage siden. I morgen og til løbet på søndag har de EV3'eren i racerne.

Flere kommentarer til dagens træning.

BB  


Hop til top
Minardien bremser godt

Måske har Minardi fundet en vigtig niche i Formel 1 - de har et effektivt og velfungerende chassis, men de har en halvsvag motor. Alligevel ligger Marc Gene ofte rimelig godt til i den lidt tunge ende, og måske er det bremserne der gør forskellen. "Jeg er meget imponeret over chassiset, og især hvor godt den bremser. Det er meget vigtigt, da det giver mig stor tiltro. Sidste års racer var meget ustabil under nedbremsning og det var et handikap i mit første år," siger Marc Gene.

Derfor er dette års Minardi-racer en markant forbedring, og nu træder teamet ind i en helt ny æra, med en ny gearkasse i titanium. Det bliver endvidere interessant at se hvordan Gene og Minardi klarer sig på Barcelona-banen der kræver meget af aerodynamikken.

Hos Cosworth arbejdes der på at forbedre Fondmetal-motoren. "Den nye evolution har yderligere 25 hestekræfter, som er et stort skridt fremad. Men på trods af dette er det den mindst kraftfulde motor i Formel 1, men vi har alligevel hentet ind på de konkurrerende teams," siger Gene.

BB  


Hop til top
Ralf overrasket over succes

For Ralf Schumacher er det kommet som en stor overraskelse at BMW er kommet ind i Formel 1 med så stor succes. Normalt siger teorien at det vil tage en del tid - måske et år førend team og motor fungerer optimalt, men det har ikke været tilfældet for BMW-Williams, der har fået en utrolig start på sæsonen.

Teamets førstekører, Ralf Schumacher er overrasket. "Når man skifter til en ny motorleverandør, kan man normalt ikke forvente at slutte i pointene første gang, og slet ikke på tredjepladsen," siger Ralf om BMWs comebackløb hvor tyskeren sluttede på 3. pladsen. Han glæder sig over at raceren har været meget pålidelig i hans tilfælde.

Teamet arbejder stadig videre mod det endelige mål: sejre og VM. "Der er stadig nogle problemer med holdbarheden som skal løses, og når vi har gjort det vil vi være i stand til at finde nogle hestekræfter," vurderer Ralf. "Men jeg må sige at BMW'en, og især den sidste specifikation, allerede er ret god." når han lige at få med.

Derudover vurderer Ralf Schumacher også at chassiset er bedre end de forgående Williams-modeller. "Der er stadig nogle ømme punkter, men vi er kommet over sidste års problemer. Siden Brasilien har raceren opført sig sådan som jeg forventer at den bør gøre," siger Schumacher.

BB  


Hop til top
Jaguars nye ledelse

Så er den lovede offentliggørelse af den nye ledelse hos Jaguar kommet. Ændringen har været nødvendig, efter at Jackie Stewart har nedprioriteret sit engagement i teamet, og Paul Stewart er væk på ubestemt tid på grund af sin kræftsygdom.

Neil Ressler, som er teknisk chef hos Ford, bliver den nye topleder og bestyrelsesformand hos Jaguar Racing, og beholder sit som teknisk chef hos Ford. I hans job hos Ford vil han blive suppleret af Will Bodie og Bill Powers, som begge er håndplukkede hos nogle af Fords datterselskaber.

Dr. Wolfgang Reizle, som kom til Jaguar Cars, efter at have været med til at starte BMW's F1 indsats, indtræder i bestyrelsen i Jaguar Racing. Det gør for øvrigt en anden leder hos Jaguar Cars, Jonathan Browning også. Ny i bestyrelsen er også Richard Parry-Jones, som er vicepræsident i Fords afdeling for global udvikling og kvalitet.

Jackie Stewart forbliver i bestyrelsen, og vil forsat varetage teamets sponsorsøgning og sponsorpleje.

Sammen med offentliggørelsen af den nye topledelse, meddelte Neil Ressler også, at den planlagte sammenlægning af Jaguar Racing, Cosworth og en ny vindtunnel i helt nye faciliteter er vedtaget. Alle kontrakter vedr. bygning osv. er underskrevet. Man mangler bare at finde lokaliteten til det. Man er inde i tætte forhandlinger med myndigheder, og andre om placeringen af den nye "fabrik". Jaguar Racing og Cosworth vil forsat være adskilte selskaber under Ford.

PDL  


Hop til top
Coulthard taler ud

David Coulthard var, flere dage førend han var involveret i et flystyrt i Lyon, sat til at deltage i FIAs pressemøde om torsdagen, hvilket kun var naturligt efter skottens sejr på Silverstone. Det var en meget fattet men også afklaret David Coulthard der udtalte sig om hvad der var sket og nu beder han pressen og omverden om at respektere ham, hans forlovede Heidi og træneren Andy Matthews der var involveret i ulykken.

David Coulthard nægter med rette at udtale sig yderligere om hvad der skete udover den udtalelse han havde skrevet ned og som han læste højt som han officielle og eneste kommentarer til hvad der hændte.

"Vi forlod Farnborough ved middagstid mod Nice, hvor anden piloten fortalte os at der var et motorproblem og at vi skulle nødlande i Lyon. Vi havde tid til at forberede nødlandingen i en støttet position. Ved landingen brækkede en af tankvingerne af og der opstod brand på højre side af flyet. Da flyet stod stille var det klart at den eneste vej ud fra gennem det forreste af flyet som nu var flere meter fra jorden. Andy førte an gennem støvet og jeg fulgte efter så vi kunne hjælpe Heidi med at kravle ud," beretter Coulthard.

Intet kunne gøres

Coulthard forsøgte at redde de to piloter, men det kunne ikke lade sig gøre. "Da vi alle var fri gik jeg tilbage til flyet for at se hvad der kunne gøres for piloterne men der var intet jeg kunne gøre. Redningsfolk var der indenfor et minut og jeg har høj agtelse for deres handling," siger skotten om det uhyggelige flystyrt der kostede de to piloter livet.

'Respekter vores følelser'

David Coulthard beder den frådende presse om at give de indblandede parter frihed til ikke at blive konfronteret med yderligere spørgsmål og mere snak om ulykken end det der er blevet fortalt nu, selvom det er oplagt at det er stof som pressen kan svælge i. "Jeg håber at I forstår mine forpligtelser og tillader mig at koncentrere og at vinde dette grand prix og verdensmesterskabet. Vi hjælper, og vil fortsat hjælpe de franske myndigheder med deres undersøgelser af uheldet. Det vil være utilladeligt at jeg giver yderligere kommentarer eller spekulationer til årsagen af ulykken."

Coulthard mødte pressen i går - og var meget afklaret omkring ulykken
Foto: Allsport

David Coulthard har håndteret det på en god måde - læst en nedskreven forklaring som er ens for alle, og derefter lukket sagen. Det er den helt korrekte måde at håndtere det på, og nu gælder det om at komme videre, selvom der stadig vil være minder som har brændt sig fast. Det er sågar sådan at skotten ikke ønsker at tale mere om uheldet med hans egen manager - så han ønsker at lukke sagen totalt.

Medfølelse for de efterladte

David Coulthard sluttede af med at udtrykke dyb medfølelse for de efterladtes familier. "Jeg vil gerne udtrykke min dybfølte medfølelse for de to piloters familier. De var utrolig professionelle gennem hele ulykken," siger Coulthard. Ifølge en talsmand hos McLaren var det første gang at skotten fløj med de to piloter, hvorfor han ikke kendte dem godt.

Støtte fra andre kørere

Flere Formel 1-kørere giver stor støtte til David Coulthard, for at give ham moralsk opbakning og støtte og samtidig er det en begivenhed som chokerer flere af kørerne, da de stort set altid bruger små private fly til at komme rundt i Europa. Giancarlo Fisichella siger at det ligeså godt kunne have været ham der sad i flyet. "For godt en måned siden tog David mig med fra Jerez til Monte Carlo og jeg tror at det var det samme fly. Vi skal huske at vi konstant bruger tiden i Formel 1 til at stige på og af fly," siger italieneren. Michael Schumacher har også udtalt at han har været chokeret over ulykken.

I øvrigt er det også interessant at Ralf og Michael aldrig rejser i det samme fly, hvilket de har fået strenge ordre på fra

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk