Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.5.2001
 Bøde til David Coulthard
 Tomas Scheckter fyret hos Jaguar
 Bøde til David Coulthard
 
5.5.2001
 Zonta vil køre næste år
 Barrichello afviser rygter
 ´Afskriv ikke Benetton´
 Tredjepladsen et løft for BAR
 Button kører i Østrig
 

Hop til top6.5.2001

Bøde til David Coulthard

Man kan blive straffet for at være venlig. Det erfarede David Coulthard i den forløbne uge. Ifølge rygter fra Formel 1 verdenen, er DC blevet straffet for at give Hakkinen et lift.

På sidste omgang af det spanske Grand Prix, gik koblingen i smadder i Hakkinens bil, og han måtte holde ind til siden, blot nogle få hundrede meter før mål. Da DC havde sikret sig 2 pladsen, ville han samle Hakkinen op for at tage ham med tilbage til mål. Denne handling undgik ikke officials skarpe øjne. Og nu er han så altså blevet straffet for at give Hakkinen et lift. Mika Hakkinen sagde dog tak for turen, da de kom tilbage til pittet.

PDL  


Hop til top
Tomas Scheckter fyret hos Jaguar

Sønnen af den tidligere Formel 1 verdensmester, Jody Scheckter, er blevet fyret fra sit job testkører hos Jaguar. Et besøg hos en prostitueret gav ham fyresedlen.

Jaguar er ved at udvikle sig til noget af en gennemgangslejr. Andenkørerpladsen har hele tiden været meget usikker. Bare spørg Jan Magnussen, Jos Verstappen, Johnny Herbert osv.. Nu kan man heller ikke være sikker på pladsen som testkører mere. Tomas Scheckter som tidligere på året blev hyret til jobbet, er nu fortid hos Jaguar. Han blev i februar måned anholdt af politiet i Northampton for at have opfordret en af byens kvindelige prostituerede til utugt. Det er ifølge engelsk lovgivning strengt forbudt. Normalt er testkørerne som regel til stede ved Grand Prix'erne, men ved det spanske var Tomas Scheckter ikke til stede om fredagen. Årsagen var at han havde en aftale med retten i Northampton. Han blev kendt skyldig og blev idømt en bøde på £ 200.00. Og det har altså nu givet en fyring på gråt papir.

"Mr. Scheckter, som var på kontrakt hos Jaguar som test og udviklingskører, har fornyelig været fremstillet i retten, og på baggrund af dette har teamet og bestyrelsen hos Jaguar været nødsaget til afslutte de kontraktlige forhold."

Det var meddelelsen fra teamets talsmand. Ifølge den engelske avis, Times, har Tomas Scheckter dog ikke i sinde at opgive sit forehavende om at komme i Formel 1. Han skulle have udtalt til avisen, at hans karriere langt fra er slut. Men hvor han så har mulighed for at finde en plads i Formel 1, ja det må fremtiden vise. Måske hans berømte far kan hjælpe lidt til.

Jaguar som gennemgangslejr er endnu en gang blevet bekræftet. Rokaderne har været store. Både hos medarbejderne og også blandt kørerne. Bare i år har der været 2 andenkørere. Sidst ankommet på denne plads er de la Rosa, som var blevet fyret hos Arrows. Omvejen til Jaguar gik via Prost, alt sammen inden for få måneder. Teamets tidligere testkører, Luciano Burti havde pladsen inden de la Rosa. Han er sjovt nok hos Prost i dag. Lige nu er der så ingen testkører hos Jaguar. Dermed heller ingen reservekører i tilfælde af sygdom. Noget teamet havde brug for sidste år, da Irvine var syg og Burti måtte overtage hans plads.

På spring som ny testkører står tyskeren Andre Lotterer, som i øjeblikket kører i den engelske Formel 3 serie, og som allerede har haft mulighed for at rulle nogle få omgange i Jaguars Formel 1 racer. Det er dog ikke endnu bekræftet om hvem og hvor mange kørere Jaguar har i kikkerten til at overtage Tomas Scheckters plads.

PDL  


Hop til top
Bøde til David Coulthard

Man kan blive straffet for at være venlig. Det erfarede David Coulthard i den forløbne uge. Ifølge rygter fra Formel 1 verdenen, er DC blevet straffet for at give Hakkinen et lift.

På sidste omgang af det spanske Grand Prix, gik koblingen i smadder i Hakkinens bil, og han måtte holde ind til siden, blot nogle få hundrede meter før mål. Da DC havde sikret sig 2 pladsen, ville han samle Hakkinen op for at tage ham med tilbage til mål. Denne handling undgik ikke officials skarpe øjne. Og nu er han så altså blevet straffet for at give Hakkinen et lift. Mika Hakkinen sagde dog tak for turen, da de kom tilbage til pittet.

PDL  


 

Hop til top5.5.2001

Zonta vil køre næste år

Ricardo Zonta som sidste år var i et af sæderne hos BAR, og som i år "kun" er testkører hos Jordan, vil have et sæde i feltet igen.

Zonta som fik fyresedlen hos BAR sidste år, og valgte at tage chancen og blive testkører hos Jordan teamet, vil ud at køre igen. Men hvor skal han finde et sæde? Måske hos Jordan. Det var der, det startede for ham i Formel 1. Men måske bliver det ikke helt nemt. Det har været på tale at komme til Prost, men der er Luciano Burti blevet hyret til andetsædet. Men puslespillet om næste års ledige sæder er først lige startet, og mon ikke at hans manager vil søge at finde et sæde til ham.

Zonta:
"Min første erfaringer i Formel 1 var hos Jordan, jeg er glad for at være tilbage hos dem, og måske kan jeg komme til at køre for dem. De har givet mig nogle gode muligheder for fremtiden. Jeg har prøvet at se om jeg kan redde mig et sæde her, men det afhænger af mange faktorer. Jeg vil sige at der er ca. 50 % chance for at det lykkedes. Måske skal jeg også prøve at se om der er chancer hos andre teams også. Hvis jeg ikke får et sæde hos Jordan, vil jeg prøve at finde et hos et andet team. Jeg vil bare tilbage."

PDL  


Hop til top
Barrichello afviser rygter

Nogle steder i pressen har det været antydet, at Ferrari skulle have begyndende stabilitetsproblemer, men det afviser Rubens Barrichello.

Efter det spanske Grand Prix har pressen flere steder antydet, at Ferrari er på vej ind i nogle stabilitetsproblemer. Det sker efter at Barrichello udgik i dette Grand Prix, og det blev ikke bedre at Michael Schumacher måtte sænke farten lidt, for at være sikker på at komme i mål. Det man først troede var problemer med dækkene, har senere vist sig at være et affjedringsproblem.

Barrichello:
"Jeg kan ikke sige, at alting altid virker 100 %. Vores testarbejde skal bl.a. sikre at vi har en meget høj stabilitet. Men vi ved også, at problemer altid kan opstå. Jeg kan tilføje, at årsagen til at jeg måtte trække mig ud i Spanien, skyldtes et problem vi ikke har observeret før. Det havde ingen sammenhæng med det problem, som Michael havde på Imola, og heller de problemer Luca havde på Circuit de Catalunya tidligere. Det er ikke noget tydeligt problem med affjedringen."

Rubens Barrichello er også lidt i søgelyset af andre årsager. Mange rygter kører om, at han ikke vil få lov til at blive hos Ferrari, når sæsonen slutter. Til det siger han:

"I øjeblikket har jeg ikke noget at sige om min fremtid. Lige nu koncentrerer jeg mig fuldt ud om mit arbejde for teamet. Når tiden er inde, vil jeg koncentrere mig om min fremtid også."

PDL  


Hop til top
´Afskriv ikke Benetton´

Teamet tekniske direktør, Mike Gascoyne, advarer mod at afskrive Benetton for denne sæson. Man har flere ting på bedding, som skal gøre livet lidt nemmere for teamet.

Introduktonen af et nyt chassis og en ny motor med en noget umulig vinkel mellem cylinderrækkerne på 111º, har gjort samarbejdet mellem de to vitale dele i bilen, til lidt af en håbløs affære. Masser af vibrationer har skabt store problemer. Nogle ting er dog blevet rettet, men næsten lige lidt har det hjulpet. Men nye ting og udviklinger skulle være undervejs.

Mike Gascoyne:
"Vi ser frem mod anden halvdel af sæsonen, så afskriv os ikke endnu. Man vil se nogle forskellige ændringer i motoren, som vil blive introduceret i tiden omkring det franske eller engelske Grand Prix. Renault arbejder i øjeblikket meget koncentreret med flere ting. Det samme vil ske med chassiset. Vi har haft mange ændringer i personalet. Disse ændringer får man som regel først resultatet af op imod et år efter. Man kan ikke bare sætte nye folk sammen, designe en ny bil, og så forvente at dagen efter har man verdens bedste bil. Vi er i gang med en ny opbygningsfase, det tager noget tid. Alle gør et fantastisk stykke arbejde, specielt de to kørere, som arbejder utrolig godt under disse forhold. Giancarlo har klaret det fint, han er meget hurtig. Vi er heller ikke i tvivl om Jensons kvaliteter. Han lærer hele tiden og bliver bedre og bedre. Jenson har set noget op til Ralf Schumacher, som han flere gange kørte fra og udkvalificerede. Ralf har nu vundet på Imola, og jeg ved at Jenson tænker at det ligeså godt kunne være ham. Giancarlo har forbedret sig positivt efter at Jenson er kommet til teamet. Han skal presses for at være god, ellers bliver han for doven, og det kan Jenson gøre. Lad mig sige det på en anden måde - Sålænge at Jenson kan presse Giancarlo, sålænge vil Giancarlo prøve at være den bedste."

Noget skal der i hvert fald ske for teamet. Næste år overtager Renault officielt teamet. Og så skal alting helst være kørt på plads. Ellers vil det forsinke Renaults egen forventede succes yderligere.

PDL  


Hop til top
Tredjepladsen et løft for BAR

Den sidste søndag i april måned i år 2001, vil givetvis være markeret for altid i BARs kalendere. Det var dagen hvor teamet fik deres første podieplacering.

De som har fulgt BAR teamet ved hvilke besværligheder teamet har måttet kæmpe med, siden det gamle og hæderkronede Tyrrell team blev købt og overtaget. Mange forventninger er ikke blevet til noget. Man har dog kørt nogle få points ind, men der har været flere skuffelser end glæder. Intern uro har også præget teamet. Bl.a. sidste år omkring det belgiske Grand Prix var der meget ballade.

Men nu ser det ud til at være vendt. Eller? Man kan i hvert fald konstatere, at den første byrde nu er pillet af de besværede skuldre. Der er dog stadig meget der kan gøres. Men podieplaceringen i Spanien var rent faktisk også Hondas første efter deres officielle comeback i 2000. Motivationen begge steder må være steget ganske betragteligt.

Malcolm Oastler:
"Alle er lettede over endelig at have fået en podieplacering. Det er noget som vi alle har behøvet, det har været en meget vanskelig start på sæsonen, og vi har slet ikke kunnet leve op til vores egne forventninger. Vi havde virkelig brug for dette løft, for at vi forsat kan tro på os selv. Det gør ikke vores problemer mindre, men det viser at det kan lade sig gøre. Alt fungerede, vores dækvalg var perfekt. Det var en skam at ikke også Olivier Panis kom i pointene. At få begge biler i pointene er måske også for meget forlangt."

Noget mere realistisk ser Craig Pollock på tingene. Hans mening er at det nok mere er held end konkurrenceevnen der har spillet ind.

Craig Pollock:
"Prøv at se på fronten af feltet. Der er stadig Ferrari og McLaren. Det er 4 biler. Og hvis ikke en eller to af dem udgår, så er det umuligt. De er uhyre vanskelige at slå. Vi skal simpelthen være der hver gang, og hvis vi er heldige er vi med igen. Vi ved at der stadig er meget arbejde der skal gøres, og det vil vi forsætte med."

Craig Pollock mener også, at det, det drejer sig om, er at vinde et halvt sekund på en omgang. Hvis det kan lade sig gøre, er man pludselig væsentligt tættere på de to topteams. Men han siger også, at det kræver hårdt arbejde, meget hårdt arbejde.

PDL  


Hop til top
Button kører i Østrig

Jenson Button har kæmpet med en skulderskade i et stykke tid, og specielt siden det spanske Grand Prix, har der været tvivl om han ville klar til Grand Prix'et i Østrig.

Rygterne har sviret på forskellig vis, da det blev kendt at Jenson Button i et stykke tid har kæmpet med en skade i den ene skulder. En skade som angiveligt skulle stamme tilbage fra en karting ulykke for nogle år siden. Problemerne med skulderen, skulle være kommet tilbage ved det malaysiske Grand Prix. Benetton har ikke servostyring i deres biler - endnu - og det er noget som Button er vant til fra Williams.

Det forlyder dog fra Valencia banen hvor Button og Benetton tester i disse dage, at man formedenligt vil teste en nyudviklet servostyring, der så i givet fald skal anvendes ved det østrigske Grand Prix. Hos Benetton prøver man at neddysse de rygter der er fremme om Buttons eventuelle afbud til det østrigske Grand Prix.

Jenson Button:
"Jeg har fået en indsprøjtning i min skulder, fordi jeg har haft nogle problemer siden vi var i Malaysia. Ved træningerne og kvalifikationerne er det ikke så galt, men det gør meget ondt når jeg kører løbene. Det har dog ikke været den store hjælp, fordi på baner som Imola er kørselsretningen imod uret. Jeg havde virkelig mange smerter efter at have kørt på Imola."

Teammanager David Robertson:
"Glem alt om det snak nu. Han er næsten over det nu. Det har været lidt for overskruet. Nogle har fået vendt og drejet det her forkert, så det er kommet til at lyde værre end det i virkeligheden er."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk