Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.5.2006
 Europas GP - 3. frie træning
 
5.5.2006
 Europas GP - 2. fri træning
 Europas GP - 1. fri træning
 Ny frontdesign til Formel 1 bilerne?
 

Hop til top6.5.2006

Europas GP - 3. frie træning

De sidste justeringer skal testes inden det går løs med kvalifikationen kl. 14,00. Hvem får forberedt Fredag var der mange kørere der klagede over både vibrationer og manglende grip i dækkene. Det skulle gerne rettes til den afgørende kvalifikationsrunde.

Ikke overraskende er det Super Aguri kørerne der er først på asfalten, efterfulgt af Monteiro og Trulli.

Efter 5 min. er der 2 kørere der har sat en tid. Trulli og F. Montagny hvor Trulli er hurtigst i tiden 1:36.783. Montagny er 1,2 sek. efter. Resten af feltet har kun kørt en installationsomgang eller har slet ikke været ude.

Efter 10 min har 4 kørere fået noteret en tid.

Trulli - 1:35.083
R. Schumacher - 1:35.254
D. Coulthard - 1:35.404
F. Montagny - 1:37.155
10 kørere har nu været på banen, men ikke alle har fået noteret en tid.

15 min. er gået og flere og flere af kørerne vover sig ud på banen. Den øjeblikkelige stilling er: Trulli efterfulgt af Heidfeld, R. Schumacher, Coulthard, Klien, Villeneuve, Liuzzi og Speed.

Nu er der gået 20 minutter af træningen og stort set alle har været på bane i større eller mindre omfang. Kun F. Massa og J. Button har endnu ikke kørt så meget som en meter. Raikkonen spinner rundt, mens M. Schumacher sætter den foreløbige hurtigste tid efterfulgt af Klien, Raikkonen, Trulli, Villeneuve, Heidfeld og R. Schumacher. Men nu sker der mange ting på banen. Man har kørt sig ind på setuppet og tiderne skifter konstant. M. Schumachers hidtil hurtigste lyder på 1:33.217.

Kl. 11,24 vil F. Massa være med og sætter hurtigste tid - 1:32.823 og Coulthard placerer sig mellem de to Ferrari kørere. Button har endnu ikke fået noteret en tid omend at han nu har været på banen.

Kl. 11,30 er Massa stadig hurtigst - nu med tiden 1:32.744 efter kun 4 hele omgange.
Top 8:
F. Massa, D. Coulthard, M. Schumacher, Alonso, Trulli, R. Schumacher, Klien og Raikkonen.

Den nye kører i feltet F. Montagny i Super Aguri gør det godt, han er pt. 3,6 sekund hurtigere end Sato. Williams kørerne er helt nede på 18 og 19 pladsen.

Kl. 11,35 er der sket en hel del rokeringer.
Top 8 hedder nu:
Klien, Webber, Massa, Coulthard, Montoya, M. Schumacher, Alonso og Trulli.

Kl. 11,40 er der endnu en gang sket mange placeringsændringer. Top 8 udgøres nu af:
Rosberg, Raikkonen, Klien, M. Schumacher, Webber, Massa, Heidfeld og Coulthard. Rosbergs tid hedder 1:32.459.

Kl. 11,43 er der kun 5 - 6 biler på banen og den frie plads benytter Alonso sig og sætter hurtigste tid - 1:32.438.

Kl. 11,46 overrasker Liuzzi alt og alle ved at køre den pt. hurtigste tid - 1:32.290.

Kl. 11,50 er Barrichello kommet med i Top 8 som nu ser sådan ud:
Liuzzi, Alonso, Rosberg, Raikkonen, Klien, Barrichello, M. Schumacher og Webber.
Montagny er nu nede i den nederste del af feltet, men stadig godt 2,5 sekund hurtigere end Sato.

Kl. 11,55 er kørerne godt i gang med de sidste omgange. Tiderne bliver bedre og bedre individuelt. Top 8 ser nu sådan ud:
M. Schumacher, Button, Klien, Luzzi, Alonso, Rosberg, Raikkonen og Barrichello.

Sato er nu kun 0,3 sek efter Montagny. Fisichella og Villeneuve har endnu ikke rigtig fundet den helt rigtige speed i bilen, men måske kommer det.

Kl. 12,00 bliver træningssessionen flaget af og sessionen der blev kørt i høj solskin slutter således i top 8:
M. Schumacher, Massa, R. Schumacher, Villeneuve, Fisichella, Alonso, Button og Klien.

Der er nu 2 timer til kvalifikationen kl. 14.

PDL  


 

Hop til top5.5.2006

Europas GP - 2. fri træning

Tre testkørere samt Michael Schumacher satte tempoet i den første af de fr fri træninger, hvor kun godt halvdelen af af feltet satte en tid. Her i den anden fri træning har kørerne ige 60 minutter til deres rådighed.

2. fri træning:
TidHændelse
14:00 Straks de grønne lamper tændte i pitudkørslen, kørte de første biler på banen, det var Monteiro, Doornbos, Kubica, Sutil, Jani, Wurz, Sato, Villeneuve, Albers samt Heidfeld.
14:01 Speed og Davidson på banen.
14:04 Monteiro - 1:39,552
Sutil - 1:37,270
Jani - 1:38 210
Sato - 1:39,865
14:05 Albers - 1:38,495 - 3. pl.
14:06 Der er nu 10 biler på banen.

Davidson - 1:35,535 - 1. pl.
Han slår Sutils tid med 1,735 sek.
14:07 Speed - 1:46,6668 - 7. pl.

Liuzzi - 1:36,578 - 2. pl.
Klien - 1:36,934 - 3. pl.
14:08 Doornbos - 1:37,577 - 6. pl.
Speed - 1:38,132 - 8. pl.

Massa - 1:34,944 - 1. pl.
Han er 0,591 sek. hurtigere end Davidson på 2. pl.
14:09 19 kørere på banen.
14:11 R.Schumacher - 1:36,100 - 4. pl.
AN  


Hop til top
Europas GP - 1. fri træning

Sæsonens andet europæriske Formel 1 løb køres denne weekend på Nurburgring - og det er netop Europas Grand Prix - det første af de to Formel 1 løb der afvikles i Tyskland.

Siden Michael Schumachers Ferrari sejr på Imola banen, i forbindelse med San Marinos Grand Prix, er interessen for Formel 1 igen eksploderet i Tyskland, og arrangørene har måtte udstede ekstra billetter til weekenden løb.
Men om spændingen er kommet tilbage til Formel 1 for at blive, eller om det var en 'enlig svale' fra Ferraris side får vi måske et fingerpeg om her i dagens første fri træning.

I dag skal Formel 1 kørerne på banen to gange, og hver gang er der tale om en 60 minutters fri træning, hvor teamne må benytte deres 3. kørere, dermed kan feltet idag komme op på 28 kørere.

1. fri træning
TidHændelse
11:00 Så tændte de grønne lamper i pitudkørslen, den første fri træning er i gang.

De første kørere på banen er Sutil, Kubica og Sato.

Nu kommer også Doornbos og Wurz på banen.
11:02 Davidson, Jani, Monteiro og Montagny på banenj.
11:04 Speed og Albers på banen.

Davidson er ude på sin anden omgang, mens de øvrige kørere vender tilbage til pitten.
11:05 Dagens første tid:
Davidson - 1:40,697

Davidsom wer ene mand på banen.
11:07 Davidson - 1:36,634
11:08 Wurz på banen igen sammen med Sutil.
11:09 Kubica på banen, han følges af Doornbos.

Davidson i pit.
AN  


Hop til top
Ny frontdesign til Formel 1 bilerne?

Hen over sommeren vil FIA Institute som det så smukt hedder, afvikle en række tests for at lære mere om bilernes opførsel når hjulene flettes sammen.

Et par af problemerne med formel biler er, at når hjulene flettes sammen, så sker der en masse ting og sager. Ligeledes kan der forekomme alvorlige ulykker når fronten eller næsen på en bil kører ind i baghjulene på den forankørende bil. I begge tilfælde mister mindst en af kørerne herredømmet over hans bil.

Det vil FIA Institute se nærmere i en række tests som man vil udføre sammen med Transport Research Laboratory i Crowthorne.

Når formel biler fletter hjul mister kørerne totalt herredømmet over bilerne, og der er en stor risiko for afrevne hjul. Og ikke mindst de afrevne hjul kan flyve i alle mulige retninger. Det har kostet dødsulykker blandt andet i Italien. Ligeledes sker der også ting og sager, når en bil kører op bagi den forankørende.

Disse to ting vil FIA og Transport Research Laboratory se nærmere på. Med i samarbejdet er også Red Bull Racing og Toyota. FIA meddeler at finder man en anden måde at designe frontvinge og næsepartiet på bilerne på, så er det sandsynligt at der kan komme regelændringer i fremtiden for at undgå de sommetider meget alvorlige ulykker.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk