Når det tyrkiske Formel 1 Grand Prix køres på søndag, så bliver det kun med 20 biler på gridden. Super Aguri kom her til formiddag med meddelelsen om at teamet trækker sig fra videre deltagelse i Formel 1.
Der har ellers været gjort en del forsøg på at redde teamet, som med stor støtte fra Honda nærmest udgjorde Hondas b-team, og så alligevel ikke. Honda har godt nok pøst mange penge, teknisk hjælp og materiel i teamet, men nu har Honda valgt at sige stop.
Men inden det kom så vidt, sprang flere sponsorer fra idet de ikke selv kunne skaffe pengene til sponsorater. Et mislykket forsøg på at sælge store andele af teamet til engelsk konsortium, gjorde kun ondt værre og helt galt gik det for Super Aguri da Honda vel egentlig sagde nej til at den tyske forretningsmand Franz Josef Weigl kunne overtage eller købe teamet.
Takuma Sato og Anthony Davidson må sig om efter at andet arbejde
(Foto: Super Aguri F1)
Man er tilsyneladende ikke blevet enige om under hvilke præmisser at Franz Josef Weigl og hans finansielle bagland skulle overtage teamet på. I hvert fald har Nick Fry fra Honda i de seneste dage sagt at Franz Josef Weigl ikke havde en chance. Det havde Super Aguri så heller ikke, idet at Honda selv har sagt stop til at støtte teamet mere.
I de seneste dage har også arrangørerne af det tyrkiske Grand Prix hindret Super Aguri teamet adgang til Istanbul Park.
Aguri Suzuki udtrykker selvfølgelig en stor og dyb beklagelse over at teamet nu er lukket. Ud over en stor tak til de firmaer og sponsorer der har støttet teamet, udtrykker han også en stor beklagelse over for de kørere, Takuma Sato og Anthony Davidson, som nu skal forsøge at finde ny arbejdsgiver. Honda har indtil nu forholdt sig tavs om lukningen, bortset fra de seneste dages meddelser.
Der er godt nyt for Heikki Kovalainen. Han melder sig selv klar til at kunne køre det tyrkiske Grand Prix i næste weekend. Der mangler dog lige den sidste lægeundersøgelse fra FIAs lægestab før han får lov til at køre.
Han har allerede genoptaget den fysiske træning, og selv om at hans hals stadig har lidt stivhed i sig efter uheldet, så regner han selv med at kan køre i det tyrkiske Grand Prix.
Heikki Kovalainen
(Foto: McLaren Media)
Eksperter har regnet ud at han blev udsat for en nedbremsningskraft med mødet med dækmuren, svarende til en g-påvirkning på ikke mindre end 27 g.
Hos McLaren forventer man også at Heikki Kovalainen kører i det tyrkiske Grand Prix. Dog tager man den forholdsregel at have Pedro de la Rosa klar i kulissen, såfremt at FIAs lægestab forbyder Heikki Kovalainen at køre. Selv siger Heikki Kovalainen at hans fokus kun er rettet mod at komme ud at køre så hurtigt som muligt igen.