Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.5.2009
 Har FIA begået en skjult dagsorden?
 
4.5.2009
 Ekstra KERS kræfter til visse teams
 

Hop til top6.5.2009

Har FIA begået en skjult dagsorden?

I forbindelse med offentliggørelsen af de meget omdiskuterede reglementsændringer i sidste uge, er der åbenbart noget som FIA og WMSC har "glemt" at fortælle. I hvert fald er det forbigået offentligheden at Bernie Ecclestones ændringsforslag til pointsystemet er medtaget i næste sæson. Og så bliver brændstofpåfyldning tilladt for top 10 efter Q3.

Bernie Ecclestone har været fremme med et forslag om at ændre reglerne for pointssystemet, således at vinderen af et Grand Prix udstyres med en guldmedalje. Når sæsonen er afsluttet, optælles guldmedaljerne og den der har flest, er verdensmester. Også selvom det er teoretisk muligt at vinderen ikke har flest points.

Dette forslag blev i første omgang nedstemt af FOTA. Planen var det skulle anvendes allerede i år. Nu er det indskrevet i det nye reglement i artikel 6 med virkning fra og med næste sæson. Når FIA sender et nyt reglement ud, har det været kutyme at ændringer bliver tydeligt markeret. Det er ikke sket på ihvert fald 2 punkter. Det ene var Bernie Ecclestones medaljesystem. Det andet er brændstofpåfyldning.

I næste sæson bliver det ikke muligt at fylde brændstof på bilerne i løbet. I det nye reglement er der dog alligevel givet plads til at deltagerne i Q3 får muligheden for at gøre det inden løbet starter. Det skal ske under parc ferme lignende betingelser. FIA håber at dette vil give en ekstra kamp og dermed spænding om at få pole position. Det betyder at der faktisk skal laves strategi for kvalifikationen også, således at ma kommer til at køre den afgørende Q3 med så lidt brændstof som muligt, for derefter inden selve løbet at påfylde den brændstofmængde som man vil påfylde udfra den planlagte strategi.

Om det er en bevist handling fra FIA og WMSC der gør at disse to punkter ikke er markeret som en reglementsændring eller ej, vides ikke. I hvert fald er det indtil videre gennemført. Om FIA så vil bøje sig for et fælles FOTA krav senere i 2009 sæsonen er uvist. FOTA nedlagde i første omgang veto mod Bernie Ecclestones "medaljesystem". Men nu er det altså indskrivet i det sportlige reglement.

PDL  


 

Hop til top4.5.2009

Ekstra KERS kræfter til visse teams

Noget af det nye i det reglement som FIA præsenterede i torsdags, vil give fordele til de teams som overholder omkostningsgrænsen på de ca. € 45 millioner. En af fordelene er flere kræfter - omend kortvarigt - ved hjælp af KERS systemet.

FIA lægger op til at nedbringe omkostningerne i Formel 1 temmelig drastisk. Hvad enten man synes om det eller ej, er det vel den rigtige vej at gå i øjeblikket. For lidt penge har alle nok af og især sponsorerne passer godt på de penge de har.

Som et af de lokkemidler som FIA har beskrevet i deres nye tiltag, kan de teams som overholder max. grænsen for deres omkostninger på € 45 millioner, få ekstra hestekræfter via KERS systemet. Som det er i øjeblikket i denne sæson, hvor det er en prøvesæson for KERS, så har man i ca. 7 - 8 sekunder en gevinst på 60 Kw pr. omgang. FIA tilbyder at hvis man overholder den fastsatte øvre grænse for omkostningerne, så får man 120 Kw til rådighed pr. omgang. Ellers må man nøjes med de nuværende 60 Kw.

Det man dog mangler at se er hvordan et team - nyt eller uafhængigt - kan få plads til KERS systemet i det hele taget i de begrænsede omkostninger som indføres. Når revisorer og jurister med økonomi som speciale får gennemlæst det nye reglement, kan der muligvis findes "huller" hvor man blandt andet kan putte dyre ting som KERS ind under.

Som et umiddelbar alternativ, kan de teams som overholder den øvre grænse, få fordel af at man ikke er bundet af en omdrejningsbegrænser. Til gengæld er risikoen så et større slid på motoren takket være de højere omdrejninger, og dermed færre hestekræfter, og måske for mange ødelagte motorer henover sæsonen. Var der nogen der sagde pest og kolera?

Endelig er der så en opgave og mulighed i at få FIA til at godkende at der kun er én leverandør af KERS systemet. Det vil sandsynligvis gøre det billigere for alle at anvende at systemet. Mercedes har allerede luftet denne tanke. Og tilsyneladende er Mercedes KERS'en den letteste og samtidigt den mest fejlfrie, så hvorfor ikke?

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk