Efter 22 minutter kom de første tider, de blev sat af Sebastien Buemi, Daniel Ricciardo og Paul de Resta.
De lød på 1:14,306, 1:47,429 samt 1:49,573.
Herefter var der igen lang stilhed på banen!
Ved 30 minutters skiftet, havde to af topkørerne fået sat en tid, det var Nico Rosberg og Fernando Alonso, de placerede sig på 4. og 6. pladserne.
Men et par omgange senere satte Alonso ny hurtigste tid, den lød på 1:40,897
Efter 40 minutter er der stadig kun 8 ud af de 24 kørere der har at en tid!
Fem minutter senere sætter Rosberg tiden 1:40,072. og han slår dermed Alonso's tid med 0,825 sekund, og er ny mand på 1. pladsen.
Lidt over halvvejs gennem denne 90 minutter lange fri træning på Istanbul Park, er der 12 kørere der har fået sat en tid = halvdelen af feltet, blandt dem er det stadig Nico Rosberg der fastholder 1. pladsen.
Bag ham kommer Nick Heidfeld og Vitaly Petrov på 2. og 3. pladserne, deres tider er 0,266 og 0,329 fra Rosberg's 1:40,072 tid på 1. pladsen.
Med 35 minutter tilbage overtager Fernando Alonso 1. pladsen, da han kører tiden 1:38,670, han er dermed 1,402 sekund hurtigere end Rosberg på 2. pladsen.
Der er nu 14 kørere der har sat en tid!
30 minutter før 'lukketid', og stillingen er stort set den samme, kun Ricciardo og Buemi har kørt over 10 omgang, og totalt set har kun 16 af de 24 kørere sat en tid.
Så gik der yderligere 10 minutter, uden at der skete noget ny på banen eller med tiderne.
Med 18 minutter tilbage er træningen stoppet med rødt flag.
Årsagen er at Sebastian Vettel (14. pladsen) er kørt af banen i sin Red Bull racer, tilsyneladende tabte han kontrollen over bilen på de regnvåde kerbs, og endte i barrieren, med store skader på raceren højre hjulophæng, både de forreste og de bagerste, men heldigvis kunne Vettel stige uskadt ud af raceren.
Der venter nu teamet et stort stykke arbejde med at få bilen klar til dagens anden fri træning.
Efter 10 minutters oprydning på banen, er der atter grønt lys i pitudkørslen, og den fri træning er genoptaget.
Uret tæller videre, så det ser ikke ud til at denne session bliver forlænget med den tid som oprydningsarbejdet tog!
12 biler er på bane da der er 5 minutter tilbage, men der rykkes ikke rigtig på tiderne, dog er der nu 19 kørere der har sat en tid.
Michael Schumacher sætter 3. hurtigste tid 1:40,330, han er dog stadig 1,660 sekund fra Alonso's 1. plads.
Som nummer 20 sætter Pastor Maldonado en tid = 20. pladsen.
To af kørerne uden tid, Trulli og Chandhok, er på banen, og med 2 minutter tilbage kan de vist lige nå at komme på scoringstavlen.
Trulli nummer 15 og Chandhok nummer 21.
McLaren køreren Lewis Hamilton kørte kun en installationsomgang, og er eneste kører der ikke fik sat en tid i denne fri træning.
Tiderne fra 1. fri træning:
Pl. | # | Kører | Team | Tid | Diff. | Omg. |
1 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:38.670 | 13 | |
2 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:40.072 | +01.402 | 14 |
3 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:40.132 | +01.462 | 18 |
4 | 9 | Nick Heidfeld | Renault | 1:40.338 | +01.668 | 9 |
5 | 10 | Vitaly Petrov | Renault | 1:40.401 | +01.731 | 10 |
6 | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:40.421 | +01.751 | 16 |
7 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:40.697 | +02.027 | 14 |
8 | 19 | Daniel Ricciardo | STR-Ferrari | 1:41.094 | +02.424 | 18 |
9 | 18 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:41.178 | +02.508 | 22 |
10 | 14 | Nico Hulkenberg | Force India-Mercedes | 1:41.347 | +02.677 | 16 |
11 | 2 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:42.564 | +03.894 | 5 |
12 | 12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1:42.597 | +03.927 | 7 |
13 | 15 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:43.525 | +04.855 | 11 |
14 | 11 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:43.913 | +05.243 | 5 |
15 | 21 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | 1:43.986 | +05.316 | 6 |
16 | 23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | 1:44.787 | +06.117 | 20 |
17 | 1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:44.954 | +06.284 | 4 |
18 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:45.183 | +06.513 | 15 |
19 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin-Cosworth | 1:45.237 | +06.567 | 11 |
20 | 22 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 1:48.461 | +09.791 | 8 |
21 | 20 | Karun Chandhok | Lotus-Renault | 1:51.676 | +13.006 | 6 |
22 | 17 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:55.791 | +17.121 | 13 |
23 | 4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 2:00.666 | +21.966 | 4 |
24 | 3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | No time | 1 | |
PURE som er en forkortelse af Propulsion Universelle et Recuperation d'Energie har meldt sin ankomst som ny motorleverandør til Formel 1 klassen, når der i 2013 træder et nyt motorreglement i kraft.
PURE bliver ledet af den tidligere BAR/Honda teamchef Craig Pollock. Allerede nu er de første tekniske kapaciteter på plads. Den tidligere administrerende direktør for Renault F1, Christian Contzen, er på plads ligesom Robin Southwell, aerodynamiker, også er det. Desuden er Jean-Pierre Boudy fra TEOS Powertrain Engineering den sidste af de fire hovedfigurer i PURE.
Og som førnævnt er der indgået samarbejdsaftale med TEOS Powertrain Engineering, som skal være i processen med at designe og producere den nye motor. TEOS Powertrain Engineering er ejet af Megachrome og IFP Energies Nouvelles.
Ifølge Craig Pollock, så skal PURE være den førende uafhængige motorleverandør til Formel 1 klassen. Ved at omfordele rollerne med hensyn til design, udvikling og produktion i forhold til hvordan de store motorleverandører gør det, så håber man på både at skabe den grønneste motor, den bedst holdbare motor og ikke mindst den billigste motor.
Craig Pollock har allerede forelagt sine ideer og planer for Jean Todt - FIA og Bernie Ecclestone - FOM som begge bakker op om det måske lidt alternative tiltag. Begge har ytret ønske om flere eksterne motorleverandører i Formel 1 klassen. Selv om det først er for nylig at Craig Pollock har offentliggjort beskeden om PURE, så er arbejdet allerede godt i gang. Endda så godt i gang at man forventer de første tests med den nye motor kan foregå i en prøvebænk i slutningen af i år.
Tidsplan
Fredag den 6. maj:
Kørsel | Tyrkisk tid | Dansk tid |
1. fri træning | 10:00 | 09:00 |
2. fri træning | 14:00 | 13:00 |
Lørdag den 7. maj:
Kørsel | Tyrkisk tid | Dansk tid |
3. fri træning | 11:00 | 10:00 |
Kvalifikation | 14:00 | 13:00 |
Søndag den 8. maj:
Kørsel | Tyrkisk tid | Dansk tid |
Race / 58 omgange | 15:00 | 14:00 |