Der har været en del intern uro hos Honda teamet, hvor mange ting ikke lige har klappet på de rigtige tidspunkter. Højlydt råben og andre verbale udskejelser har i en kortere periode været på programmet, men nu er der tilsyneladende ro på igen. Det er også nødvendigt for at få løst problemerne og komme videre. Og videre skal man for det har ikke været godt. Og måske er der noget på vej. Testen i sidste uge på Circuit de Catalunya bragte i hvert fald håb om at der fremgang på vej. Bedre testtider end længe indikerer at der nu sker noget positivt.
Jenson Button
(Foto: Bridgestone)
Selvfølgelig når der er test bliver der arbejdet med forskellige ting. Teamets tekniske direktør, Shuhei Nakamoto, påpeger at man har lavet en del ændringer på bilen, og at det nu er væsentligt nemmere at finde et godt setup til bilerne. Han nævner også at bilen efter de seneste ændringer også arbejder med sammen med Bridgestone dækkene. Og selvfølgelig har teamet også arbejdet med aerodynamik, ligesom alle andre teams. Her er det især frontvingerne der har fået en ordentlig omgang. Ordentligt fordi alle allerede betegner frontvinge designet som "elefantører".
Rubens Barrichello
(Foto: Honda Racing F1)
Både Jenson Button og Rubens Barrichello kender banen til hudløshed fra deres mange år i Formel 1, og især da også fra de mange tests der bliver holdt her. Button påpeger at den nye chikane er langsom. Både fordi det er en chikane, men også at der er temmelig glat her endnu. Det er også værd at bemærke at et noget uensartet dækslid kan blive en faktor. Det er en bane hvor der er temmelig meget belastning på venstre side af bilen, og derfor er især venstre forhjul udsat. Især hvis bilen er tanket godt op. Så skal man også slås med mere understyring. Honda forventer at køre med meget downforce på grund af de mange sving hvoraf nogle godt kan være temmelig drilske. Også selvom at man kender banen efter et utal af testkilometre.
Teamet de andre holder stærkt øje med i øjeblikket er McLaren. Teamet har gennemgået en stærk positiv udvikling i forhold til sidste sæson. Efter at Fernando Alonso og Lewis Hamilton er kommet til teamet, er der sket noget. Men kørerne gør det ikke alene. Også den tekniske side skal fungere optimalt og det må man jo sige det gør i år. McLaren kan godt gå finde på at gå andre veje, og har for eksempel testet på en privat flyveplads på Menorca, en ø lige ved siden af den nok så kendte Mallorca. Blandt andet har man her testet et helt nyt frontvinge design. Også ved den netop overståede test på Circuit de Catalunya har man testet det nye vingedesign. Det er dog ikke helt klarlagt om teamet vil anvende det under det spanske Grand Prix. Der er forskellige udmeldinger i den henseende. Teamet har dog arbejdet med andre ting også i den lange pause siden Grand Prixet i Bahrain, disse ting er selvfølgelig også blevet testet på Circuit de Catalunya.
Fernando Alonso
(Foto: Bridgestone)
Alonso har selvfølgelig banen som en af sine absolutte favoritter. Efter at der blevet bygget en chikane som afløser de to sidste sving, og efter at have prøvet det nye layout, mener Alonso at ændringen faktisk godt kan give flere overhalinger. Hamilton kender banen fra GP2 serien som han vandt sidste år. Han kan næsten ikke vente med at komme i gang igen. Pausen fra det sidste Grand Prix har været for lang synes han. Der er dog ingen tvivl om at på trods af presset på kørerne, så vil de gøre deres bedste for at sikre McLaren teamet og dem selv så mange points som muligt.
Lewis Hamilton
(Foto: Bridgestone)
Presset på kørerne kommer fra forskellig side. Alonso fordi han er på hjemmebane og har størstedelen af publikum i ryggen. Hamilton fordi han har imponeret særdeles positivt i hans rookie sæson. 3 gange på podiet i 3 Grand Prixer, det er til rekord- og historiebøgerne. Kan han forsætte den gode stime?