Der var udskiftning på de første pladser efter at dagens anden fri træning var kørt. Sebastian Vettel og Mark Webber tog sig af de første to pladser i nævnte rækkefølge. Michael Schumacher derimod holdt formen og forblev på tredjepladsen.
Fernando Alonso forbedrede sin position, mens der i resten af feltet for så vidt kun var mindre forskydninger - McLaren kørerne samt Pedro de la Rosa undtaget. de la Rosa fik ikke sat nogen tid i den første fri træning, men har i denne session kørt sig ind på elvte pladsen.
Tiderne fra 2. fri træning:
Pos | No | Kører | Team | Tid | Diff | Omg |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:19.965 | 24 | |
2 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:20.175 | 0.210 | 35 |
3 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:20.757 | 0.792 | 28 |
4 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:20.819 | 0.854 | 30 |
5 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21.191 | 1.226 | 23 |
6 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:21.202 | 1.237 | 36 |
7 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:21.271 | 1.306 | 27 |
8 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:21.302 | 1.337 | 25 |
9 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:21.364 | 1.399 | 26 |
10 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:21.518 | 1.553 | 32 |
11 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 1:21.672 | 1.707 | 37 |
12 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:21.904 | 1.939 | 32 |
13 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:21.931 | 1.966 | 29 |
14 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:22.184 | 2.219 | 37 |
15 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:22.192 | 2.227 | 33 |
16 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:22.435 | 2.470 | 35 |
17 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:22.449 | 2.484 | 34 |
18 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:23.765 | 3.800 | 7 |
19 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:24.209 | 4.244 | 26 |
20 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:24.894 | 4.929 | 22 |
21 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:25.066 | 5.101 | 30 |
22 | 20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:25.972 | 6.007 | 23 |
23 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:26.152 | 6.187 | 25 |
24 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:26.596 | 6.631 | 21 |
Det var Mercedes motoriserede biler der prægede den 1. fri træning forud for det spanske Formel 1 Grand Prix. McLaren tog sig af de to første pladser med Lewis Hamilton som træningens hurtigste mand foran teamkollegaen Jenson Button. På tredjepladsen kom Michael Schumacher som vel nok trænger til lidt opmuntring ovenpå en sæsonstart der ikke er gået hans vej.
Derefter kom de to Red Bull Racing kørere med Mark Webber som den hurtigste. Ferrari kørerne var væsentligt langsommere i den første fri træning, hvor Fernando Alonso var klart den hurtigste af de to kørere. Ferrari har dog visse ting de skal have testet på bilerne, men om det er årsagen til den store forskel skal være usagt.
Tiderne fra 1. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff |
1 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21.134 | |
2 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:21.672 | 0.538 |
3 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:21.716 | 0.582 |
4 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:22.011 | 0.877 |
5 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:22.026 | 0.892 |
6 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:22.070 | 0.936 |
7 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:22.202 | 1.068 |
8 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:22.258 | 1.124 |
9 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:22.397 | 1.263 |
10 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:22.492 | 1.358 |
11 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:22.588 | 1.454 |
12 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:22.975 | 1.841 |
13 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:23.030 | 1.896 |
14 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:23.110 | 1.976 |
15 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:23.284 | 2.150 |
16 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:23.312 | 2.178 |
17 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:23.471 | 2.337 |
18 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:25.329 | 4.195 |
19 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:26.244 | 5.110 |
20 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:26.340 | 5.206 |
21 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:26.694 | 5.560 |
22 | 20 | Christian Klien | HRT-Cosworth | 1:27.250 | 6.116 |
23 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:27.752 | 6.618 |
24 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | No time | |
Ros Brawn er igen gået helt nye veje med designet på Formel 1 racerne, noget han altid har været dygtig til, og nu har han sammen med Mercedes GP teamet udviklet et helt nyt lavt motorcover til Mercedes W01 racerne til Michael Schumacher og Nico Rosberg.
Det nye lave motorcover betyder at der ikke længere tages luft ind til motoren over kørerens hjælm, men derimod i to små luftindtag på siderne af de nye cover.
Formålet med denne ændring er at mindste luftmodstanden.
Ferrari teamet har været anklaget for stadig at reklamere for Marlboro via de 'barkode' striber de hidtil har kørt med på deres motorcover. Anklager som teamet pure har afvist, men som de nu alligevel har reageret på.
'Barkode' striberne er nu væk fra Felipe Massa og og Fernando Alonso's racere, og istedet er der på samme plads en hvid firkant med en rød firkant inden i - eller om man vil en hvid ramme.
(Foto: Ferrari Media)
Om det så ændre noget i forhold til anklagerne om skjult reklame, er op til den enkelte at vurdere, men anderledes det er det i alle tilfælde.
Men der har også været problemer for Felipe Massa, ligesom der også for Sauber teamet har været en hel del motorproblemer. Efter det kinesiske Grand Prix har teamet spurgt om muligheden for at modificere motorerne, og med FIAs accept har de fået lov til at foretage ændringer indenfor det nuværende motordesign.
Ingen ved præcis hvad problemet har været og hvilke opdateringer der er lavet, men der gættes på at problemet har ligget omkring lufttilgangen i motoren.
Opdateringerne bliver tilgængelige i motorerne der benyttes i den kommende weekend i Barcelona. Ferrari leverer motorer til Toro Rosso og Sauber.
Der var ingen askesky i Kina efter at Formel 1 feltet havde kørt det kinesiske Formel 1 Grand Prix, men det var der i udbredt grad i Europa. Virgin Racing var et af de sidste teams der kom fra Kina til Europa. Det angiver Virgin Racing som årsag til at teamet ikke har kunnet nå at opgradere begge biler til spanske Grand Prix. Ydermere skulle bilerne rehomologeres på grund af væsentlige konstuktive ændringer.
Timo Glock får ny bil i det spanske Grand Prix
(Foto: Virgin Racing)
Den største ændring på Virgin raceren er en ny benzintank. Man har kørt på vippen i de hidtige Grand Prixer i denne sæson i forhold til den påkrævede benzinmængde. Tanken har med nød og næppe kunnet forsyne Cosworth motoren med benzin. Teamet har nu udviklet en større benzintank med tilhørende ændringer i bilens chassis, men har kun nået at få gjort en bil klar. En ny homologering på grund af ændringerne har været nødvendig, og under tidspresset har man kun fået en bil klar.
Lucas di Grassi må nøjes med den gamle racer
(Foto: Virgin Racing)
Det bliver Timo Glock som skal køre den nye opgraderede bil i Spanien på Circuit de Catalunya, hvorimod Lucas di Grassi må nøjes med den nu "gamle" racer. Det gør det hele noget mere besværligt for teamet, som nu skal operere med to forskellige sæt data til bilerne. Lucas di Grassi får dog den fordel at nu kommer man til en bane han kender fra tidligere løb - primært i GP2 klassen, hvorimod de første Grand Prixer i år har været kørt på, for ham, nye baner.
Et sted hvor stort set alle Formel 1 teams i øjeblikket fokuserer deres udvikling, er F-duct systemet. Men da bilerne i princippet ikke er ens, må systemet nødvendigvis tilpasses de enkelte teams biler. Tilsyneladende driller det mere hos nogen end hos andre. Det er sandsynligvis også tilfældet hos Mercedes Grand Prix, hvor den udgave af systemet man i øjeblikket arbejder på bliver forsinket. Virkningsgraden er tilsyneladende ikke stor nok.
Det får Mercedes GP til at udsætte debutten af den nye udgave til foreløbig det tyrkiske Formel 1 Grand Prix. I stedet vil man anvende det midlertidige og måske lidt forenklede udgave af F-duct man har anvendt hidtil i det spanske Grand Prix og måske også i Monacos Grand Prix. Det er dog tvivlsomt endnu om man overhovedet vil bruge F-duct i Monaco. Her er der stort set ingen gevinst ved at anvende systemet.