Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.5.2010
 Spaniens GP - 2. fri træning
 Spaniens Grand Prix - 1. fri træning
 Spaniens GP - lidt nyt fra pitten
 
5.5.2010
 Ferrari opdaterer motorer
 Ny bil til Timo Glock
 Mercedes F-duct forsinket
 

Hop til top7.5.2010

Spaniens GP - 2. fri træning

De vejrmæssige betingelser var ikke bedre i den 2. fri træning for Formel 1 klassen på Circuit de Catalunya banen. I denne session blev træningen dog afbrudt af rødt flag da Williams køreren Nico Hulkenberg spandt af banen og satte bilen i dækmuren. Træningen var afbrudt i 14 minutter da dækmuren skulle udbedres for at opfylde sikkerhedskravene.

Der var udskiftning på de første pladser efter at dagens anden fri træning var kørt. Sebastian Vettel og Mark Webber tog sig af de første to pladser i nævnte rækkefølge. Michael Schumacher derimod holdt formen og forblev på tredjepladsen.

Fernando Alonso forbedrede sin position, mens der i resten af feltet for så vidt kun var mindre forskydninger - McLaren kørerne samt Pedro de la Rosa undtaget. de la Rosa fik ikke sat nogen tid i den første fri træning, men har i denne session kørt sig ind på elvte pladsen.

Tiderne fra 2. fri træning:
Pos No Kører Team Tid Diff Omg
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:19.965 24
2 6 Mark Webber RBR-Renault 1:20.175 0.210 35
3 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:20.757 0.792 28
4 8 Fernando Alonso Ferrari 1:20.819 0.854 30
5 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:21.191 1.226 23
6 11 Robert Kubica Renault 1:21.202 1.237 36
7 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:21.271 1.306 27
8 7 Felipe Massa Ferrari 1:21.302 1.337 25
9 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:21.364 1.399 26
10 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:21.518 1.553 32
11 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:21.672 1.707 37
12 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:21.904 1.939 32
13 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:21.931 1.966 29
14 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:22.184 2.219 37
15 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:22.192 2.227 33
16 12 Vitaly Petrov Renault 1:22.435 2.470 35
17 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:22.449 2.484 34
18 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:23.765 3.800 7
19 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:24.209 4.244 26
20 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:24.894 4.929 22
21 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:25.066 5.101 30
22 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 1:25.972 6.007 23
23 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:26.152 6.187 25
24 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:26.596 6.631 21

PDL  


Hop til top
Spaniens Grand Prix - 1. fri træning

Det var ikke den varmeste fornøjelse at være på Circuit de Catalunya i Spanien da den 1. fri træning blev kørt her til formiddag. Med asfalttemperaturer på kun 23° og lufttemperatur på 14° og med en hel del vind, så var det langt fra de optimale forhold der var til stede.

Det var Mercedes motoriserede biler der prægede den 1. fri træning forud for det spanske Formel 1 Grand Prix. McLaren tog sig af de to første pladser med Lewis Hamilton som træningens hurtigste mand foran teamkollegaen Jenson Button. På tredjepladsen kom Michael Schumacher som vel nok trænger til lidt opmuntring ovenpå en sæsonstart der ikke er gået hans vej.

Derefter kom de to Red Bull Racing kørere med Mark Webber som den hurtigste. Ferrari kørerne var væsentligt langsommere i den første fri træning, hvor Fernando Alonso var klart den hurtigste af de to kørere. Ferrari har dog visse ting de skal have testet på bilerne, men om det er årsagen til den store forskel skal være usagt.

Tiderne fra 1. fri træning:
Pos # Kører Team Tid Diff
1 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:21.134
2 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:21.672 0.538
3 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:21.716 0.582
4 6 Mark Webber RBR-Renault 1:22.011 0.877
5 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:22.026 0.892
6 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:22.070 0.936
7 11 Robert Kubica Renault 1:22.202 1.068
8 8 Fernando Alonso Ferrari 1:22.258 1.124
9 12 Vitaly Petrov Renault 1:22.397 1.263
10 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:22.492 1.358
11 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:22.588 1.454
12 7 Felipe Massa Ferrari 1:22.975 1.841
13 14 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:23.030 1.896
14 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:23.110 1.976
15 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:23.284 2.150
16 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:23.312 2.178
17 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:23.471 2.337
18 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:25.329 4.195
19 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:26.244 5.110
20 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:26.340 5.206
21 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:26.694 5.560
22 20 Christian Klien HRT-Cosworth 1:27.250 6.116
23 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:27.752 6.618
24 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari No time

PDL  


Hop til top
Spaniens GP - lidt nyt fra pitten

I forbindelse med at Formel 1 racerne blev linet op i pit garagerne i går på Circuit de Catalunya ved Barcelona, dukkede der et par nyheder op.
Mest markant var et nyt motorcover hos Mercedes Grand Prix teamet, men de var ikke ene om at præsentere nyt design op til Spaniens Grand Prix. For Ferrari teamet har fjernet deres meget om diskuterede 'barkode' fra deres motorcover.

Ros Brawn er igen gået helt nye veje med designet på Formel 1 racerne, noget han altid har været dygtig til, og nu har han sammen med Mercedes GP teamet udviklet et helt nyt lavt motorcover til Mercedes W01 racerne til Michael Schumacher og Nico Rosberg.

Det nye lave motorcover betyder at der ikke længere tages luft ind til motoren over kørerens hjælm, men derimod i to små luftindtag på siderne af de nye cover.
Formålet med denne ændring er at mindste luftmodstanden.

Ferrari teamet har været anklaget for stadig at reklamere for Marlboro via de 'barkode' striber de hidtil har kørt med på deres motorcover. Anklager som teamet pure har afvist, men som de nu alligevel har reageret på.

'Barkode' striberne er nu væk fra Felipe Massa og og Fernando Alonso's racere, og istedet er der på samme plads en hvid firkant med en rød firkant inden i - eller om man vil en hvid ramme.


(Foto: Ferrari Media)

Om det så ændre noget i forhold til anklagerne om skjult reklame, er op til den enkelte at vurdere, men anderledes det er det i alle tilfælde.

AN  


 

Hop til top5.5.2010

Ferrari opdaterer motorer

Ferrari har med FIAs tilladelse fået lov til at ændre i deres motorer. De italienske motorer har kæmpet en del med holdbarheden, hvor Fernando Alonso allerede har måttet afskrive to motorer.

Men der har også været problemer for Felipe Massa, ligesom der også for Sauber teamet har været en hel del motorproblemer. Efter det kinesiske Grand Prix har teamet spurgt om muligheden for at modificere motorerne, og med FIAs accept har de fået lov til at foretage ændringer indenfor det nuværende motordesign.

Ingen ved præcis hvad problemet har været og hvilke opdateringer der er lavet, men der gættes på at problemet har ligget omkring lufttilgangen i motoren.

Opdateringerne bliver tilgængelige i motorerne der benyttes i den kommende weekend i Barcelona. Ferrari leverer motorer til Toro Rosso og Sauber.

BB  


Hop til top
Ny bil til Timo Glock

Når Virgin teamet stiller op til det spanske Formel 1 Grand Prix i weekenden, så er det kun med én bil der er blevet opgraderet siden det kinesiske Grand Prix. Som årsag angiver teamet at man er blevet forsinket på grund af askeskyen, og derfor ikke har kunnet nå at bygge begge biler om. Timo Glock får den rehomologerede bil til det spanske Grand Prix.

Der var ingen askesky i Kina efter at Formel 1 feltet havde kørt det kinesiske Formel 1 Grand Prix, men det var der i udbredt grad i Europa. Virgin Racing var et af de sidste teams der kom fra Kina til Europa. Det angiver Virgin Racing som årsag til at teamet ikke har kunnet nå at opgradere begge biler til spanske Grand Prix. Ydermere skulle bilerne rehomologeres på grund af væsentlige konstuktive ændringer.


Timo Glock får ny bil i det spanske Grand Prix
(Foto: Virgin Racing)

Den største ændring på Virgin raceren er en ny benzintank. Man har kørt på vippen i de hidtige Grand Prixer i denne sæson i forhold til den påkrævede benzinmængde. Tanken har med nød og næppe kunnet forsyne Cosworth motoren med benzin. Teamet har nu udviklet en større benzintank med tilhørende ændringer i bilens chassis, men har kun nået at få gjort en bil klar. En ny homologering på grund af ændringerne har været nødvendig, og under tidspresset har man kun fået en bil klar.


Lucas di Grassi må nøjes med den gamle racer
(Foto: Virgin Racing)

Det bliver Timo Glock som skal køre den nye opgraderede bil i Spanien på Circuit de Catalunya, hvorimod Lucas di Grassi må nøjes med den nu "gamle" racer. Det gør det hele noget mere besværligt for teamet, som nu skal operere med to forskellige sæt data til bilerne. Lucas di Grassi får dog den fordel at nu kommer man til en bane han kender fra tidligere løb - primært i GP2 klassen, hvorimod de første Grand Prixer i år har været kørt på, for ham, nye baner.

PDL  


Hop til top
Mercedes F-duct forsinket

Mercedes i er lighed med de fleste andre teams i fuld gang med at udvikle F-duct systemet. F-duct systemet gør at man kan opnå højere tophastighed på langsiderne end uden systemet. Mercedes er dog ikke helt tilfreds med den udvikling man arbejder på - endnu. Så umiddelbart vil Mercedes anvende den måske lidt primitive løsning som man har anvendt hidtil også i det spanske Grand Prix.

Et sted hvor stort set alle Formel 1 teams i øjeblikket fokuserer deres udvikling, er F-duct systemet. Men da bilerne i princippet ikke er ens, må systemet nødvendigvis tilpasses de enkelte teams biler. Tilsyneladende driller det mere hos nogen end hos andre. Det er sandsynligvis også tilfældet hos Mercedes Grand Prix, hvor den udgave af systemet man i øjeblikket arbejder på bliver forsinket. Virkningsgraden er tilsyneladende ikke stor nok.

Det får Mercedes GP til at udsætte debutten af den nye udgave til foreløbig det tyrkiske Formel 1 Grand Prix. I stedet vil man anvende det midlertidige og måske lidt forenklede udgave af F-duct man har anvendt hidtil i det spanske Grand Prix og måske også i Monacos Grand Prix. Det er dog tvivlsomt endnu om man overhovedet vil bruge F-duct i Monaco. Her er der stort set ingen gevinst ved at anvende systemet.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk