Michael Schumacher er også bekymret for sine børns sikkerhed. Med det henviser han til Matthias Sammer’s børn der var ved at blive kidnappet i Tyskland, og siger ” Det ville aldrig ske i Schweiz.”
Michael Schumacher er heller ikke interesseret i at skulle betale alle sine hårdt opsparede penge til den tyske stat, da han mener at hvis man har mange penge i Tyskland, så flår skattevæsnet dig for den allersidste pfennig.
Hvad ville Michael Schumacher mon havde sagt hvis han havde været dansker ?
Lamborghini har også fornyligt udtalt at de gerne vil tilbage i Formel-1. Da VAG ejer Lamborghini, så er det mest sandsynligt at det er Lamborghini navnet der indtræder i Formel-1 cirkuset. På det måde kan VAG komme i Formel-1 uden at skade Volkswagen navnet. Ford er et godt eksempel på at man tager et godt bilnavn, og så får en masse negativt omtale om motorer der eksploderer i tide og utide. Det eneste problem ved at vælge Lamborghini navnet er, at de omgivelser der er i Sant'Agata, der er Lamborghinis hovedkvarter, er at det ikke er andet end en flok rotter og nogle gamle aviser siger tidligere chef for Lamborghini Motorsport Daniele Audetto.
De seneste paddock rygter siger at det er det gode samarbejde mellem Fondmetal Technologies og Audi, som sammen har udviklet den ekstremt hurtige Audi R8 Le Mans bil, der er ved at bære frugt i et nyt sammenarbejde Formel-1.
Fondmetal ejes af Gabriele Rumi som er storaktionær i Minardi teamet.
Måden VAG kom ind i Le Mans løbet har mange paralleller. Personer fra Audi besøgte Le Mans løbet for 2 år siden, og man benægtede at man ville deltage i Le Mans løbet. Få måneder senere blev deres Audi R8 Le Mans bil vist for offentligheden.
Rygterne siger også at Minardi teamet allerede skulle være solgt til VAG, men til det siger Gian Carlo Minardi "Det er kun rygter. Vi har forhandlinger med flere personer om overtagelse af teamet, men Gabriele Rumi er stadigvæk direktør og jeg er underdirektør."
Opmuntringen i løbet var at begge racere kom igennem - Frentzen på en heldig 6. plads og Trulli blot som nummer 12. "Det er meget opmuntrende at have gennemført løbet efter en svær start på sæsonen," siger sidste års nummer 3 i VM. "At få et point er lidt af en bonus, specielt på denne bane som hverken jeg eller Jordan har klaret sig godt på før. Nu kan vi se frem til Nürburgring efter at have løst problemerne med holdbarheden," siger Frentzen der sidste år holdt i pole position til løbet i Eifelbjergene.
Trulli fik problemer under et pitstop hvilket gjorde at han røg fra 8. til 12. pladsen. "Under mit første pitstop var jeg så uheldig at motoren stallede og selvom mekanikerne fik den i gang igen, mistede jeg mange placeringer og kunne ikke vinde dem tilbage," siger Trulli lidt skuffet. Sidste år blev det faktisk til point for italieneren da han kørte for Prost.
Også Eddie Jordan noterer sig at teamet er kommet godt igen og at de nu forstår raceren. "Alt dette må nu være bag os. Det er godt at se begge racere gennemføre, selvom det er skuffende at begge racere ikke er i pointene," siger Eddie Jordan, men noterer sig ligesom Frentzen at Barcelona aldrig har været deres kop te. "I ni år har Jordan kun scoret tre point på denne bane, så vi forøgede det i dag!" siger Jordan.
Dækvalget måske afgørende
Schumacher fik især problemer med hans dæk. "Måske havde det noget at gøre med mit valg af dæk, men der var også andre faktorer," fortalte tyskeren efter løbet, der som en af de eneste kørte på medium compounds. En af de andre faktorer der spillede ind, var det kaotiske første pitstop hvor Nigel Stepney blev kørt ned. "Ved det første løftede manden med slikkepinden sit skilt, men tog det så ned igen. Det er umuligt at stoppe så hurtigt. Jeg følte at jeg havde kørt over et eller andet og jeg så mig tilbage i spejlet og så en mekaniker på jorden," fortæller Schumacher der ikke mistede føringen ved uheldet i garagen. Han forsøgte sig at forhøre sig om hvad der var sket. "Jeg spurgte teamet hvad der var sket, men de svarede ikke."
En punktering med på vejen
Så var der det andet problem der gjorde at han måtte slække på tempoet og overlade pladserne på podiet til Coulthard og Barrichello. "Jeg fik en punktering og det var klart at løbet var ude af vor kontrol, men jeg er ikke vred," siger tyskeren der i stedet er tilfreds med i det mindste at tage point og fortsat vise at de er stærke og kan køre lige op med McLaren.
Så var der også lige en duel med lillebroder Ralf - og det har Michael et nøgternt forhold til. "Trækket mod min broder - der vil jeg blot sige at det var racing."
Coulthard kunne efter løbet bekræfte at det havde været et emotionelt løb, og at de begivenheder der har været i ugens løb kommer til at sætte nogle ting på plads. "Det giver en nogle nye perspektiver, men jeg var opsat på at være med her og ikke lade det påvirke min kørsel," siger skotten der også fysisk var ret mærket.
Skade forværret
"Jeg har en skade på begge sider af kroppen," siger han om de ribben der blev trykket ved ulykken i tirsdags. "Det er blevet værre hver dag - man forventer at det kommer til at gå bedre, men jeg har fået det værre," siger Coulthard, der måtte have hjælp til at komme ud af hans racer da han var rullet ind i Parc Fermé.
Coulthard fik hjælp af sin forlovet Heidi da han kom ud af McLaren-raceren i dag
Foto: Allsport
Nu står den på et par fridage, så han kan blive helt restitueret. "Nu er jeg frem til et par fridage hvor jeg ikke vil køre nogen test i denne uge," fortalte han om de kortsigtede fremtidsplaner.
Godt at overhale Schumacher
David Coulthard har vist at han godt kan overhale, og selvom det var på en lidt billig baggrund da Michael Schumacher havde problemer med raceren, skal der alligevel noget til at overhale en anden racer - også selvom vedkommende kører langsommere end normalt. Udover at skotten følte at Schumacher kørte lige til grænsen var det en mindre sejr at overhale ham. "Det var en lettelse at komme forbi ham," kan skotten glæde sig. "Hans racer mistede et sekund pr. omgang så det gælder ikke - det var næsten som at overhale en Minardi," siger Coulthard lidt hånligt. Alligevel måtte der to forsøg til inden han kunne komme forbi…
Flere kommentarer fra McLaren.
I det hele taget følte Barrichello at det var et lidt kedeligt løb fra hans synsvinkel - men det kunne måske have været lidt mere spændende hvis han ikke havde fået en dårlig start. Han gik på de første meter fra 3. til 5. pladsen. Der var dog lidt spænding undervejs. Han kunne følge den tætte duel mellem Ralf og Michael om 3. pladsen. "Jeg troede at de ville køre sammen," fortæller han. "Så fik jeg et godt træk på indersiden og kom forbi dem begge," jubler Barrichello der blev vinderen i dagens største 'begivenhed' på banen.
Jean Todt kunne også gøre status og se at McLaren er kommet meget tæt på i VM. "Dagens resultat er skuffende, selvom Rubens fik tredjepladsen," siger den franske teamchef. "Vi har mistet ti point i konstruktørernes mesterskab og givet otte til Hakkinen og fire til Coulthard i kørernes mesterskab," siger Todt - og det har han så inderligt ret i! Todt kunne bekræfte at Nigel Stepney ikke er kommet alvorligt til skade.
Det kom til at påvirke teamet efterfølgende, da der skulle findes en ny mand til den plads og det medførte et par langsomme pitstops. Heldigvis skulle Stepney ikke have brækket noget og efter et besøg på banens 'medical centre' kunne han komme tilbage til garagen - i rullestol. Der kunne han senere se at det gik helt galt hvor Schumacher mistede føringen til Hakkinen da tyskeren holdt i mere end 17 sekunder i pitten.
Der var ellers meget der tydede på at Michael Schumacher havde fået krammet på McLaren der ellers har været langt de stærkeste på Barcelona-banen, men tyskeren havde sine problemer. Det gav frit spil til Hakkinen og Coulthard, hvor sidstnævnte gentog den samme manøvre fra Silverstone, med en ydersideoverhaling af Michael Schumacher.
Hakkinen besteg for 3. år i træk det øverste trin på podiet
Foto: Allsport
På det efterfølgende pressemøde var Hakkinen glad - og finnen kan næppe aspirere til titlen som det talende vandfald… Af de få ord han fik fremstammet kunne han blandt andet fortælle at han virkelig var glad for sejren. Da spørgeren ikke rigtig fik nogen respons kunne man kun give mikrofonen videre til Coulthard (i øvrigt til stor forbløffelse for Hakkinen…)
Men Hakkinen nåede at få et par ord indsparket da han fik det sidste ord. "Gutterne gjorde det fantastisk i dag, specielt ved pitstoppet som de gjorde rigtig hurtigt og jeg vil sige tak for et godt teamarbejde," fik han sagt til sidst.
For Hakkinen og McLaren var resultatet af stor vigtighed da de efterhånden er ved at komme ind i VM-kampen og ganske langsomt æder sig ind på Schumachers føring. "Der er lang vej til slutningen af sæsonen, så alt kan ske," siger den forsvarende mester der fik sæsonens første sejr. Derudover er teamet også kommet rigtig tæt på i konstruktørernes mesterskab efter to dobbeltsejre.
Men Ron Dennis har ret så kraftigt lagt op til at der er snak mellem Villeneuve og McLaren om en kontrakt til den kommende sæson. For mange i Formel 1 er det lidt af en overraskelse hvis Villeneuve og McLaren bliver en realitet - canadieren er vist ikke meget for Ron Dennis strømlinede PR-skoling. Omvendt fortjener Villeneuve en bedre racer og det er ærgerligt at en kører af hans kaliber har været ude af topstriden i Formel 1 siden 1998.
Årslønnen ligger på den anden side af 100 millioner kroner for canadierens service. Hvem han erstatter er fortsat uvist, men Coulthard er det mest oplagte bud. Dog er skotten blevet meget hurtigere og kører i øjeblikket bedre end tidligere. Hakkinen kan måske også fristes til at søge nye udfordringer.
For første gang i lang tid var det et løb med flere spændende nærkampe, og det endda i mellem de førende. Således måtte Michael Schumacher forsvare sig imod en temmelig agresivt kørende Mika Hakkinen i de første 2/3 af løbet, dog uden at lade ham komme forbi. Senere så var det igen Michael Schumacher der var i nærkamp, og denne gang med hans bror, Ralf Schumacher, der indhentede ham da han kørte med en sivepunktering. Og denne nærkamp var nådesløs, Michael Schumacher pressede næste sin bror af banen , for at hjælpe sin anden kører Rubens Barrichello forbi Ralf Schumacher.
Men eller så var det igen et løb som mere eller minder blev afgjort i pitten. Da Michael Schumacher var i pit til sit første pitstop, så hævede manden med "slikpinden" den for tidligt, med det resultat at han kørte den ene af sine mekanikere over og rev påfyldningsstudsen ud af tankåbningen. Dette bevirkede at da han kom ind til sit andet pitstop, så kunne de ikke få påfyldningsstudsen i tankåbningen, og pitstoppet varede næsten 18 sek. Til alt held så forlyder det nu at mekanikeren ikke er kommet alvorligt til skade.
Det så i øvrigt ud til at Jenson Button igen skulle score point, men bare 3 omgange før mål, så gav hans BMW motor op.
Stillingen i top 6:
1 - Mika Hakkinen
2 - David Coulthard
3 - Rubens Barrichello
4 - Ralf Schumacher
5 - Michael Schumacher
6 - Heinz-Harald Frentzen
Herbert kører i dag grand prix nummer 150
Foto: Allsport
Allerede i sit debut løb for benetton i 1989 scorede han point, han kom i mål på en 4. plads. Og hvis han scorer 2 point i dag, så kommer han op på totalt 100 point, og kan dermed fejre "dobbelt jubilæum".
Johnny Herberts Formel 1 karriere:
År | Team | Placering | Point |
1989 | Benetton - Ford Tyrrell - Ford |
14 | 5 |
Kørte seks løb for Benetton og to løb for Tyrrell, samtlige point scoret for Benetton. | |||
1990 | Lotus - Lamborghini | -- | 0 |
Stillede op i to løb, og udgik af dem begge. | |||
1991 | Lotus - Judd | -- | 0 |
Deltog i 8 løb, og udgik i 3 af dem. | |||
1992 | Lotus - Ford | 14 | 2 |
Første hele sæson i Formel 1. | |||
AN Pedro de la Rosa får det meget svært ved at køre sig i top-6 i hjemmebaneløbet. Spanieren er nemlig blevet flyttet ned til den sidste startposition, da løbskommisærerne fandt frem til at den benzin som Arrows-raceren benyttede ikke stemte med det "fingeraftryk" som FIA har. Arrows ankede afgørelsen, men har til formiddag alligevel valgt at følge FIAs afgørelse og derfor starter Pedro de la Rosa fra 22. pladsen. Nu er det i stedet Marc Gene der er den bedste spanier - der kan komme en spændende spanier-duel længere tilbage. BB Michael Schumacher scorede sin første pole position i år. Det er Michael Schumachers 24. pole position i karrieren. Det er Ferrari's anden pole position i år, og det er den 129. pole position gennem tiderne.Jean Todt var glad for dagens kvalifikation og sagde efter kvalifikationen " Jeg er meget glad for dagens resultat, og med at vi nu i 2 løb i træk har taget pole position. At kvalificere sig som nr. 1 og 3 beviser at vores biler er meget konkurrencedygtige, noget vi har arbejdet meget på her i weekenden. Vi vil kæmpe så blodet sprøjter i morgen for at vinde sæsonens 4 sejr, men vi skal nok forvente at vi skal kæmpe hårdt med McLaren om sejren. Dagens præstation på denne meget krævende bane viser at vi har potentiale i vores bil, og det kan vi takke alle i teamet for. For alle i teamet skal have et skulderklap, de har alle arbejdet meget hårdt for at nå til hvor vi er nu." Michael Schumacher var også glad for årets første pole position, og sagde efter dagens kvalifikation " Det var meget tæt derude i dag, og hvis man skulle have en god omgang så skulle alt bare falde i hak, men det er helt sikkert dejligt, at jeg endelig har taget årets første pole position. Min taktik var at jeg ville starte med at lave 2 hurtige omgange, derefter ville jeg kun lave en hurtig omgang. Da både vinden og temperaturen steg, blev det svært at forbedre tiderne til sidst. Jeg var ikke helt tilfreds med bilen i dag, men det hjalp at jeg ikke havde nogle forhindringer da jeg lavede min bedste omgang. Vi lavede nogle små ændringer på set-upet, men de virkede ikke som jeg håbede at de ville gøre. Jeg tror at i morgen bliver starten meget vigtig. Hvis man kommer godt fra start, så kan man bedre lægge en god taktik. Men skulle vi få en dårlig start, så har vi tidligere bevist at vi kan komme bagfra og alligevel vinde løbet." Rubens Barrichello er skuffet over kun at være nr. 3 på gridden, og sagde efter kvalifikationen " Jeg syntes at min bil var bedre i morges, så derfor er det godt at være mellem de 3 første på gridden, men jeg mener at jeg kunne havde kørt hurtigere, men jeg fik ikke det bedste ud af bilen i dag. Selve løbet bliver meget hårdt, og man skal hele tiden holde øje med sine dæk, for banen er meget hård ved ens dæk. Hvis jeg ikke kommer forbi Michael eller Mika når starten går, så er jeg sikker på at jeg kan kører lige op med dem, så jeg mener et jeg har rimelige chancer for at vinde i morgen." BKP Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|