Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.5.2001
 Trulli - Bare det havde været mig!
 Panik hos Toyota?
 Interview med Niki Lauda
 
7.5.2001
 Gustav Brunner forlader et ekspanderende Minardi team
 Jaguar vinder i 2003
 

Hop til top8.5.2001

Trulli - Bare det havde været mig!

Jarno Trulli og Jordan måtte se at det blev BAR der sikrede den første podieplads til Honda efter deres comeback sidste år. Jarno Trulli mener at det viser potentialet i Honda, men ville gerne have været køreren der sikrede det gode resultat til Honda.

Jordan-Honda har indtil videre fået skrabet en pæn portion point sammen, og set i forhold til hvordan det gik sidste år, så må det siges at teamet har fået en bedre start på sæsonen. Det lover flere og bedre resultatet for de gule hvepse. "Det er ikke gået dårligt, især når man tager i betragtning at det er det første år hvor Honda og Jordan arbejder sammen. Selvfølgelig kan tingene kun forbedre sig når vi kommer til at kende hinanden bedre," siger Jarno Trulli til Sportal.

Tredje generation af Honda i Formel 1, endte på podiet ved det spanske grand prix, og selvom det var den 'forkerte' der endte på podiet, så er Trulli glad på Hondas vegne over resultatet. "Jeg er glad på hans vegne og for Honda, men jeg ønskede at det havde været mig der kom der først. Men jeg kan forsikre om at vi ikke behøver at stimulere en rivalisering med BAR for at vi skal give os 100% - det gør vi hele tiden. En ting er god sandt: Jacques' resultat viser at det er muligt.

Den italienske kører ser især frem til nogle af de hurtigere baner hvor han forventer at Honda-motoren vil komme til sin ret. Og så selvfølgelig Monaco, hvor han sidste år holdt i forreste række. "Jeg forventer at vi er konkurrencedygtige i Monte Carlo. Sidste år overraskede jeg en hel del folk ved at kvalificere mig i forreste række. Jeg håber at gøre det samme i år," lover Trulli der i EJ11'eren har fået en bedre racer end sidste års problemracer. Nu vender Jarno Trulli tilbage til den bane som sendte ham helt til tops i Formel 1 – under løbet på A1-Ring førte han i Prost-Peugeot i den første del af løbet og kunne med lidt held have taget en sejr – den sejr har han stadig til gode!

BB  


Hop til top
Panik hos Toyota?

Toyota fyrede i forgårs deres tekniske direktør, André de Cortanze, efter bare 2 tests af udviklingschassiset, og ansatte dagen efter Gustav Brunner som chefdesigner. Brunner rangerer ret højt på de flestes lister over dygtige designere, og han har da også en fortid hos Ferrari bag sig. Man skulle måske tro at Brunner kun overtage Cortanzes funktioner, men det er dog ikke helt samme arbejdsområde Brunner dækker, så Toyota har måttet samle et mindre team af eksisterende medarbejdere, ledet af præsidenten for Toyota Motorsport GmbH (TMG), Ove Andersson, til at løfte arven efter Cortanze.

Omkring fyringen af Cortanze hedder det sig, meget diplomatisk, at parterne er nået til enighed om at det er bedst at skilles, i Toyota Motorsports pressemeddelelse. "De seneste ændringer i vores ledelse giver os et mere solidt fundament, på hvilket vi kan fortsætte med at bygge et nyt succesfuldt Formel 1 race team." siger Ove Andersson. "Vi fortsætter med at udvikle vores organisation, som har en stærk teknisk struktur og har, idet korte løb, ingen planer om at annoncere en ny teknisk direktør. Vores Formel 1 projekt forløber planmæssigt and vi er glade for vores fremskridt indtil videre. Vi takker André for hans indsats i hans 4 år hos TMG, og ønsker ham alt godt for fremtiden."

Således har Toyota altså tænkt sig at fortsætte deres projekt uden en teknisk direktør. Der har senere været spekuleret meget over fyringen, og Cortanze skulle efter sigende være blevet så overbelastet, at han ikke længere kunne klare arbejdet, og valgte altså selv at opsige sin stilling.

RS  


Hop til top
Interview med Niki Lauda

Da Niki Lauda i 1971 debuterede i Formel 1 i en privatejet March, var der næsten ingen der kunne forestille sig, at han skulle blive en af de absolut bedste kørere, måske endda den bedste, på den tid.

Nu er han så tilbage i Østrig, ikke som kører, men som leder af Fords Premier Performance Division (PPD). Han giver her et billede af hvordan han ser på Jaguars chancer nu og i fremtiden i Formel 1

Sp.: Det er faktisk dit hjemme Grand Prix, gør det det til noget mere specielt for dig?
Sv.: Nej, det betyder ikke mere for mig. Det er endnu et løb i kalenderen, men det er klart at forventningerne måske er noget større, specielt i de lokale medier. Det gjorde ingen forskel for mig at køre på Zeltweg, heller ikke i forhold til Österreichring som blev bygget i 1968. Det var her, at jeg i 1985 annoncerede, at jeg ville trække mig tilbage, så jeg antager, at det er nogle følelsesmæssige betydninger i det. Faktisk, så er der en ting der stadig kan få mig til at grine, det var en hændelse i her i 1984. Jeg havde mistet 3 gear i bilen på sidste omgang, så jeg begyndte at overveje om jeg skulle udgå. Men fordi jeg var for doven til at skulle til at gå tilbage til pittet, besluttede jeg mig for at køre det sidste stykke tilbage ved kun at bruge 4 og 5 gear. Da vi stod på podiet efter løbet, sagde Nelson Piquet, som blev nr. 2 efter mig, til mig: "Jeg vidste at du bare legede med mig derude, og havde jeg prøvet på at overhale dig, ville du bare give gas og køre væk." Jeg fortalte ham, at han var et fjols, fordi jeg legede overhovedet ikke - jeg havde mistet 3 gear. Jeg vandt mesterskabet med kun et halvt point det år. Forunderligt.

Sp.: Du er nu flyttet til London for arbejde fuld tid der med Premier Automotive Group (PAG). Hvad er din rolle i dette?
Sv.: Min rolle er ganske simpel. PAG ser efter Fords luksusmærker (Volvo, Lincoln, Aston Martin, Land Rover og Jaguar.) Denne gruppe er ledet af dr. Wolfgang Reitzle. Motorsportsdelen af denne gruppe er PPD, og det er der at mit ansvarsområde er. Jaguar er det eneste mærke fra denne gruppe, der i øjeblikket er aktiv i motorløb, og mit job er at få bragt Jaguar Racing, Cosworth og Pi Electronic sammen til en større enhed. Modsat meget af det vrøvl som sommetider bliver skrevet, så er jeg ikke i spidsen for Jaguar Racing - det er Bobby Rahals job - ikke mit. Jeg er ikke her for at genopfinde det runde hjul. På nogle områder har jeg overtaget noget af Neil Resslers job fra sidste år. Jeg styrer gruppen som involver Jaguar Racing, Cosworth og Pi Electronic, og ikke kun Jaguar Racing. Et godt eksempel på et aktuelt job som involverer de 3 parter, er det nye TC system. For et team som ingen erfaring har med TC, klarede vi det strålende i Spanien, specielt hvis man sammenligner med nogle af de andre teams. Cosworth og Pi arbejde tæt sammen om denne ting, og vi blev faktisk belønnet på den måde at Eddie Irvine avancerede 4 pladser ved starten, og kunne måske have fået mere ud af det, hvis ikke han var blevet holdt tilbage af andre. Det er sikkert kun et spørgsmål om tid, før andre vil fange os på det område, men vi må selv sørge for at være foran dem hele tiden.

Sp.: Du er ikke nogen fan af traction control eller andre elektroniske hjælpemidler. Hvorfor ikke?
Sv.: Jeg ønsker ikke at lyde som en gammelklog person fra fortiden, men fakta er at da jeg kørte, var alting lagt i hænderne på køreren. Gearskifte, koblingskontrol - specielt ved starterne, bestemme omdrejningerne ved et gearskifte. Alting. Man siger at de bedste kørere i verdenen findes i Formel 1. Jeg ønsker at se de bedste kørere i verdenen. Det betyder at man skal fjerne de elementer som gør deres job lettere. Millioner af mennesker over hele verdenen ser Formel 1 som toppen af kransekagen indenfor motorsport, og jeg tror fuldt og fast på, at man skal hvad man kan for at beholde dette billede. TC, automatisk gearskifte og launch control er ikke den definition eller det billede, som jeg h

PDL  


 

Hop til top7.5.2001

Gustav Brunner forlader et ekspanderende Minardi team

Som Minardi tilhænger var det lidt ærgerligt at se det gamle team blive overtaget af en australsk rigmand, men det var dog bedre end at nedlægge teamet helt og aldeles, samtidig blev alle de gode gamle kendinge tilbage - nåh ja, lige med undtagelse af Gabriele Rumi. Gian Carlo Minardi blev tilbage, selvom han ikke længere har synderlig indflydelse. Så var der jo Gustav Brunner, han forlod i hvert fald ikke teamet - indtil i dag.

Den efterhånden 50-årige østriger, Gustav Brunner, er nemlig blevet tilbudt stillingen som chefdesigner hos Toyota, og der er vel ikke noget at sige til at Brunner vil søge andre græsgange efter 3 år hos Minardi, 3 år uden den mindste chance for succes.

Minardi har heller ikke haft den store succes indtil videre denne sæson, men der er dog intet der tyder på at Paul Stoddarts nye projekt blot er en døgnflue. Op til det spanske Grand Prix , var Paul Stoddart nemlig ude og lufte tegnedrengen, og resultatet blev to gigantiske "motorhjem", der er en slags luksusbolig på hjul. Det ene af disse 2 monstrøse luksushjem har tilhørt sultanen af Brunei, der ikke lige kunne finde på noget at bruge det til. Begge hjem er naturligvis blevet lakeret i European Minardi farver og skulle efter sigende være et ret imponerende syn.

Det skulle jo helst kunne mærkes at Minardi har fået deres nye navn efter Stoddarts luftfartsselskab, European Aviation, og derfor var det firmaets luksusfly "BAC 1-11", der transporterede de ansatte fra hjemmebasen i Faenza til Gerona, der ligger tæt ved Circuit de Catalunya banen. Flyet er udelukkende førsteklasse, og lakeret i de særlige Sort, hvid og blå farver der kendetegner Minardis nye look. Dette fly er tiltænkt rollen som fast transport af de ansatte til de europæiske Grand Prix'er.

Biler og fly er dog ikke de eneste investeringer Eropean Minardi har foretaget. Det var hverken nogen hemmelighed eller overraskelse at teamet ikke benyttede launch control i Barcelona, men det skal ikke blive tilfældet i det østrigske Grand Prix denne weekend. European Minardi har nemlig holdt en intensiv testdag på Fiorano banen i Italien, hvor deres nye launch control skulle gennemtestes. Det var dog kun den unge talentfulde spanier, Fernando Alonso, der testede systemet.

Om de nye investeringer siger Stoddart, "Det var lidt skuffende at vi ikke kunne starte den europæiske del af sæsonen, på Imola, med vores nye motorhjem i stilling, men sidste øjebliks- ændringer og monteringer betød, at det ganske enkelt ikke var muligt. Vi havde dem i Spanien, og jeg er meget glad for det nye image. Som vi lovede i begyndelsen af sæsonen, er vores intention at øge European Minardis konkurrenceevne til et niveau der ikke før er nået, og de nye motorhome er bare et skridt på vejen, til at gøre teamet til en stærk konkurrent midt i feltet indenfor de næste 3 år, både på og udenfor banen. Kombinationen af de nye motorhjem, VIP fly og et 8-vogns stærkt Formel 1 tosædet program, giver European Minardi en urivaliseret pakke at tilbyde sponsorer og partnere. Denne multi-millionsinvestering er vigtig, da det klart viser at teamet nu virkelig mener det alvorligt.

Specifikationer på de nye motorhome:

Længde: 14 meter
Bredde: 2.5 meter
Højde: 4 meter (med taget nede); 5 meter (med taget oppe)

Med:

- Komplette køkkenfaciliteter I begge vogne
- Total bespisning af 150 personer
- Luksuriøs opholdsstue, møderum og hvilerum til kørerne.
- Sauna og brusebad
- Medie Underholdningsfaciliteter
- State-of-the-art audio-visuel elektronikpakke

RS  


Hop til top
Jaguar vinder i 2003

Jaguar vil vinde løb i 2003. Det er hvad Jaguars topchef, Niki Lauda spår. Han mener dermed ikke, at bilen kan være klar til sejre før.

Det er ikke de store resultater, at det tidligere Stewart team har opnået, og slet ikke efter at der har været ejerskifte til Ford, som døbte teamet om til Jaguar straks efter overtagelsen. Målsætningen er lagt af ledelsen i Jaguar. Det kunne dermed tyde på, at der nu er ved at komme styr på tingene, i hvert fald planlægningen. Og det er meningen at det skal resultere i sejre, og målsætningen er at det skal ske i 2003. Meget skal ske med bilen, der undergår mange undersøgelser og tests i øjeblikket. Efter testen i Valencia i sidste uge udtrykte Eddie Irvine, at der er markante forbedringer i bilen allerede.

Niki Lauda:
"Vores øjeblikkelige udfordring, er at forbedre aerodynamikken. Bobby Rahal har arbejdet meget intensivt med det i den senere tid, og forhåbentlig kan vi snart begynde at samle nogle points sammen."

Bobby Rahals relationer til amerikanske fornægter sig ikke. Han har tidligere hentet et antal medarbejdere i det amerikanske til teamet. Og nu er en ny en mand igen på vej. Ford i USA som jo står bag Jaguar teamet, har nemlig overflyttet en af deres folk fra deres Cart projekt til Jaguar teamet. Jay O'Connell vil få ansvaret for at udvikle bilens dynamik, og skal også starte et testteam op, som primært skal fokusere dets arbejde på udvikling af netop dette. Jay O'Connells tidligere job hos Ford var af lignende karakter, hvor han var leder og administrator af udviklingen af motorer for Ford til Champ Cart serien.

Jay O'Connell:
"Der har været en interesse fra Bobby Rahal, som er baseret på samarbejdet med ham i Cart. Han ønsker på flere områder nogle tættere bånd til Ford, så det var egentlig ganske naturligt for mig at sige ja til denne udfordring. Det har været en god erfaring for mig at arbejde i Cart serien. Det har så ledt til dette job i Formel 1, og jeg er ivrig efter at se, om jeg kan bidrage med min erfaring. Jeg kommer til at savne en hel del mennesker i Cart serien. Men nu får jeg til gengæld chancen for at lære nogle nye mennesker at kende. Som jeg har forstået det, er miljøet i Formel 1 mere tillukket end i Cart. Atmosfæren skulle være noget anderledes. Men lad os nu se. Jeg har foreløbig lavet aftale for en periode på 2 år. Så må vi se om det er noget jeg bliver grebet af og forsætter med."

Der er udover de aerodynamiske forbedringer, også arbejdet med et helt nyt chassis hos Jaguar. Hvis alt går efter planerne, skal det nye chassis anvendes ved det britiske Grand Prix. Det er ikke et totalt nyt chassis, men det eksisterende chassis er i den nye udgave så meget ændret, at det er næsten et nyt chassis. Det vil efter alt at dømme, få betegnelsen Jaguar R2B.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk