Det så længe ud til at det skulle være Toyota køreren Jarno Trulli der skulle løbe med hurtigste tid, men i de sidste minutter blev han slået ag Brawn GP køreren Jenson Button - og det endda med hele 0,355 sekund.
3. og 4. pladserne gik begge til BMW Sauber teamet med Robert Kubica foran Nick Heidfeld.
Igen på pladserne 5 og 6 var der tale om parløb, her placerede først Kazuki Nakajima og derefter Nico Rosberg sig, de kører begge for Williams teamet.
Hjemmebane favoritten, Fernando Alonso fra Renault teamet levede ikke helt op til favoritværdigheden, og han måtte tage til takke med en placering som nummer 17 ud af de 20 kørere som Formel 1 feltet tæller i år.
Det gik derimod meget bedre for teamkollega Nelson Piquet Jr., der kørte sin Renault ind på 7. pladsen.
For de to top team i Formel 1 - Ferrari og McLaren - var resultaterne i denne fri træning også middelmådige.
Bedst placeret var Ferrari køreren Felipe Massa på 9. pladsen, mens Kimi Raikkonen sluttede på 11. pladsen.
I McLaren lejren var det Lewis Hamilton der var hurtigst, han placerede sig på 14. pladsen, mens Heikki Kovalainen var tilbage på 19. pladsen.
Tiderne fra 1. fri træning:
![]() | ||||
Pl. | Kører | Team | Tid | Omg. |
![]() | ||||
1 | Jenson ButtoN | Brawn-Mercedes | 1:21.799 | 21 |
2 | Jarno Trulli | Toyota | 1:22.154 | 30 |
3 | Robert Kubica | BMW-Sauber | 1:22.221 | 24 |
![]() | ||||
4 | Nick Heidfeld | BMW-Sauber | 1:22.658 | 14 |
5 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:22.659 | 24 |
6 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:22.667 | 26 |
![]() | ||||
7 | Nelson Piquet Jr. | Renault | 1:22.753 | 24 |
8 | Timo Glock | Toyota | 1:22.828 | 29 |
9 | Felipe Massa | Ferrari | 1:22.855 | 15 |
![]() | ||||
10 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | 1:22.859 | 24 |
11 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:22.873 | 20 |
12 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:22.934 | 25 |
![]() | ||||
13 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:22.959 | 24 |
14 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:23.077 | 21 |
15 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso-Ferrari | 1:23.088 | 30 |
![]() | ||||
16 | Giancarlo Fisichella | Force India-Mercedes | 1:23.089 | 25 |
17 | Fernando Alonso | Renault | 1:23.157 | 18 |
18 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:23.185 | 31 |
![]() | ||||
19 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:23.522 | 17 |
20 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:23.536 | 19 |
![]() |
Tiderne fra anden fri træning:
![]() | ||||
Plac.: | Kører: | Team: | Tid: | Omg.: |
![]() | ||||
1. | Nico Rosberg | Williams | 1:21.588 | 43 |
2. | Kazuki Nakajima | Williams | 1:21.740 | 40 |
3. | Fernando Alonso | Renault | 1:21.781 | 36 |
![]() | ||||
4. | Rubens Barrichello | Brawn | 1:21.843 | 39 |
5. | Mark Webber | Red Bull | 1:22.027 | 37 |
6. | Jenson Button | Brawn | 1:22.052 | 35 |
![]() | ||||
7. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:22.082 | 45 |
8. | Nelson Piquet jr. | Renault | 1:22.349 | 26 |
9. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:22.571 | 17 |
![]() | ||||
10. | Kimi Raikkönen | Ferrari | 1:22.599 | 40 |
11. | Sebastien Bourdais | Toro Rosso | 1:22.615 | 30 |
12. | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:22.670 | 32 |
![]() | ||||
13. | Lewis Hamilton | McLaren | 1:22.809 | 31 |
14. | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:22.876 | 29 |
15. | Felipe Massa | Ferrari | 1:22.878 | 35 |
![]() | ||||
16. | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:22.948 | 40 |
17. | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:23.173 | 39 |
18. | Timo Glock | Toyota | 1:23.360 | 46 |
![]() | ||||
19. | Jarno Trulli | Toyota | 1:23.623 | 47 |
20. | Adrian Sutil | Force India | No time | 0 |
![]() |
Når starten går kl. 14,00 søndag efter middag på Circuit de Catalunya, så vil der kun være 2 teams - måske 3 teams der vil anvende KERS systemet. Det er vel ikke uventet McLaren og Ferrari. Renault har i skrivende stund ikke meddelt om teamet vil anvende KERS eller ej.
BMW Sauber teamet har meddelt at de ikke vil anvende systemet i Spanien. BMW Sauber angiver selv årsagen til at være at man fokuserer på ny aerodynamik til dette Grand Prix, men at man forventer at have KERS tilbage i mindst én bil når man kommer til det tyrkiske Grand Prix. Hidtil at har Nick Heidfeld kørt med systemet i alle årets Grand Prixer, mens Robert Kubica kun har anvendt det én gang.
Force India teamet havde annonceret at man ville anvende KERS for første gang i det spanske Grand Prix, men den plan er nu droppet. Ligesom hos BMW Sauber teamet, angiver Force India introduktionen af en større aerodynamisk ændring som årsag til udskydelsen. Allerede i Bahrains Grand Prix havde Force India ændringer på bilen, og nu kommer der altså endnu flere. Hvornår teamet vil introducere KERS i deres biler, er der endnu ikke kommet oplysninger frem om.
Især i år har man skubbet afviklingen af Grand Prixerne med indtil flere timer for at tækkes tv seerne i Europa, hvor langt den største del af tv seere findes til Formel 1. Det har dog givet kritik fra især arrangører og også fra flere kørere. I Australien var der flere kørere der klagede over at der var for lidt lys at køre i. Klokken var da 17,00 lokal tid. I Malyasia havde man i sinde at udsætte starten på grund af det dårlige vejr, men der blev sagt nej. Årsagen var ganske simpel. Man havde og har ikke kunstlys til rådighed, så derfor skulle løbet startes.
Bernie Ecclestone fortæller imidlertid til en avis at den sene løbsafvikling visse steder, er kommet for at blive. Begrundelsen er ganske simpel i hans øjne. Antallet af tv seere er vokset betragteligt.
"Tv dækningen er vokset med op til 300 %, og vi har nu mere end 50 % af den samlede andel."
Bernie Ecclestone siger også at det nu er så godt som sikkert at Malaysias Grand Prix fremover vil blive kørt som natløb - ligesom man gør i Singapore. Arrangørerne af Malaysias Grand Prix har dog tidligere udtalt at det vil blive for dyrt at opsætte kunstlys på banen selvom at det har været inde i planlægningen i sidste sæson. Men mon ikke at et tilskud fra Bernie Ecclestones store pengetank måske kan hjælpe til med at ændre den opfattelse. Står det til Bernie Ecclestone så bliver Malaysias Grand Prix fremover kørt som natløb. Så må vi håbe at det ikke regner.