Der var lidt opmuntring for Peter Sauber da det lykkedes for Kamui Kabayashi at komme med i den afgørende Q3. Ellers var det for så vidt så som så med overraskelserne. En lille overraskelse var det måske at Rubens Barrichello for første gang i lang tid ikke formåede at komme videre fra Q1.
Fernando Alonso har påkaldt sig ekstra opmærksomhed da han var lidt for ivrig med at komme fra pitgaragen og ud i pitlane. Hans udkørsel skete lige foran Nico Rosberg i Mercedes. I skrivende stund er der endnu ikke kommet noget frem om en eventuel straf til Fernando Alonso.
Tiderne fra kvalifikationen:
Pos | # | Kører | Team | Q1 | Q2 | Q3 | Omg |
1 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:21.412 | 1:20.655 | 1:19.995 | 18 |
2 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:21.680 | 1:20.772 | 1:20.101 | 20 |
3 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21.723 | 1:21.415 | 1:20.829 | 17 |
4 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:21.957 | 1:21.549 | 1:20.937 | 23 |
5 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:21.915 | 1:21.168 | 1:20.991 | 18 |
6 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:22.528 | 1:21.557 | 1:21.294 | 18 |
7 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:22.488 | 1:21.599 | 1:21.353 | 16 |
8 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:22.419 | 1:21.867 | 1:21.408 | 22 |
9 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:22.564 | 1:21.841 | 1:21.585 | 24 |
10 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:22.577 | 1:21.725 | 1:21.984 | 20 |
11 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:22.628 | 1:21.985 | 17 | |
12 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 1:22.211 | 1:22.026 | 17 | |
13 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:22.857 | 1:22.131 | 14 | |
14 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:22.976 | 1:22.139 | 14 | |
15 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:22.699 | 1:22.191 | 16 | |
16 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:22.593 | 1:22.207 | 15 | |
17 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:23.084 | 1:22.854 | 18 | |
18 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:23.125 | 9 | ||
19 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:24.674 | 10 | ||
20 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:24.748 | 10 | ||
21 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:25.475 | 8 | ||
22 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:25.556 | 7 | ||
23 | 20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:26.750 | 8 | ||
24 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:27.122 | 9 | ||
Tiderne fra 3. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff. | Omg |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:20.528 | 15 | |
2 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:21.232 | 0.704 | 11 |
3 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21.348 | 0.820 | 14 |
4 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:21.376 | 0.848 | 16 |
5 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:21.583 | 1.055 | 14 |
6 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:21.749 | 1.221 | 16 |
7 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:22.013 | 1.485 | 14 |
8 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:22.091 | 1.563 | 15 |
9 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:22.242 | 1.714 | 20 |
10 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:22.377 | 1.849 | 12 |
11 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:22.400 | 1.872 | 18 |
12 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:22.412 | 1.884 | 11 |
13 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 1:22.527 | 1.999 | 20 |
14 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:22.634 | 2.106 | 16 |
15 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:22.926 | 2.398 | 20 |
16 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:22.953 | 2.425 | 16 |
17 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:23.597 | 3.069 | 12 |
18 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:23.896 | 3.368 | 5 |
19 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:24.610 | 4.082 | 14 |
20 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:24.745 | 4.217 | 11 |
21 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:25.722 | 5.194 | 15 |
22 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:25.855 | 5.327 | 14 |
23 | 20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:26.611 | 6.083 | 18 |
24 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:30.246 | 9.718 | 6 |
Michelin er ifølge tyske medier storfavorit til at sikre sig retten til at levere dæk til Formel 1 fra næste sæson. Michelin har dog måttet slække på nogen af firmaets krav. Et af dem var at man skulle køre på 18" fælge istedet for de nuværende 13", men ifølge de foreløbige oplysninger vil dette ikke ske - i hvert fald ikke fra start.
Til gengæld bliver Michelin navnet promoveret overalt. Det være sig bannerreklamer ved og udenfor banen, på mekanikernes tøj og selvfølgelig på bilerne også. Det forlyder også at Michelin vil levere 3 dæktyper - soft, medium og hard som teamene så kan vælge mellem. Til gengæld vil antallet af dæk blive mindre til hvert løb, samt at prisen vil blive anslået € 3 millioner pr. team pr. sæson.
Men meget tyder på at Pirelli efter lange overvejelser om i det hele taget at være med i udbudsrunden, ikke så let giver op. Det forlyder at Pirelli vil promovere sig selv ved det spanske Grand Prix i denne weekend hos hvert enkelt team, samt at det også er kommet frem at Pirelli ligger i førerposition til at overtage dækleveringen til GP2 klassen.
Det skal dog nævnes at intet endnu er afgjort, men at tingene begynder at spidse til frem mod den endelige afgørelse.
Der var udskiftning på de første pladser efter at dagens anden fri træning var kørt. Sebastian Vettel og Mark Webber tog sig af de første to pladser i nævnte rækkefølge. Michael Schumacher derimod holdt formen og forblev på tredjepladsen.
Fernando Alonso forbedrede sin position, mens der i resten af feltet for så vidt kun var mindre forskydninger - McLaren kørerne samt Pedro de la Rosa undtaget. de la Rosa fik ikke sat nogen tid i den første fri træning, men har i denne session kørt sig ind på elvte pladsen.
Tiderne fra 2. fri træning:
Pos | No | Kører | Team | Tid | Diff | Omg |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:19.965 | 24 | |
2 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:20.175 | 0.210 | 35 |
3 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:20.757 | 0.792 | 28 |
4 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:20.819 | 0.854 | 30 |
5 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21.191 | 1.226 | 23 |
6 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:21.202 | 1.237 | 36 |
7 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:21.271 | 1.306 | 27 |
8 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:21.302 | 1.337 | 25 |
9 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:21.364 | 1.399 | 26 |
10 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:21.518 | 1.553 | 32 |
11 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 1:21.672 | 1.707 | 37 |
12 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:21.904 | 1.939 | 32 |
13 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:21.931 | 1.966 | 29 |
14 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:22.184 | 2.219 | 37 |
15 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:22.192 | 2.227 | 33 |
16 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:22.435 | 2.470 | 35 |
17 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:22.449 | 2.484 | 34 |
18 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:23.765 | 3.800 | 7 |
19 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:24.209 | 4.244 | 26 |
20 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:24.894 | 4.929 | 22 |
21 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:25.066 | 5.101 | 30 |
22 | 20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:25.972 | 6.007 | 23 |
23 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:26.152 | 6.187 | 25 |
24 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:26.596 | 6.631 | 21 |
Det var Mercedes motoriserede biler der prægede den 1. fri træning forud for det spanske Formel 1 Grand Prix. McLaren tog sig af de to første pladser med Lewis Hamilton som træningens hurtigste mand foran teamkollegaen Jenson Button. På tredjepladsen kom Michael Schumacher som vel nok trænger til lidt opmuntring ovenpå en sæsonstart der ikke er gået hans vej.
Derefter kom de to Red Bull Racing kørere med Mark Webber som den hurtigste. Ferrari kørerne var væsentligt langsommere i den første fri træning, hvor Fernando Alonso var klart den hurtigste af de to kørere. Ferrari har dog visse ting de skal have testet på bilerne, men om det er årsagen til den store forskel skal være usagt.
Tiderne fra 1. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff |
1 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21.134 | |
2 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:21.672 | 0.538 |
3 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:21.716 | 0.582 |
4 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:22.011 | 0.877 |
5 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:22.026 | 0.892 |
6 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:22.070 | 0.936 |
7 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:22.202 | 1.068 |
8 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:22.258 | 1.124 |
9 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:22.397 | 1.263 |
10 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:22.492 | 1.358 |
11 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:22.588 | 1.454 |
12 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:22.975 | 1.841 |
13 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:23.030 | 1.896 |
14 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:23.110 | 1.976 |
15 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:23.284 | 2.150 |
16 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:23.312 | 2.178 |
17 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:23.471 | 2.337 |
18 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:25.329 | 4.195 |
19 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:26.244 | 5.110 |
20 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:26.340 | 5.206 |
21 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:26.694 | 5.560 |
22 | 20 | Christian Klien | HRT-Cosworth | 1:27.250 | 6.116 |
23 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:27.752 | 6.618 |
24 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | No time | |
Ros Brawn er igen gået helt nye veje med designet på Formel 1 racerne, noget han altid har været dygtig til, og nu har han sammen med Mercedes GP teamet udviklet et helt nyt lavt motorcover til Mercedes W01 racerne til Michael Schumacher og Nico Rosberg.
Det nye lave motorcover betyder at der ikke længere tages luft ind til motoren over kørerens hjælm, men derimod i to små luftindtag på siderne af de nye cover.
Formålet med denne ændring er at mindste luftmodstanden.
Ferrari teamet har været anklaget for stadig at reklamere for Marlboro via de 'barkode' striber de hidtil har kørt med på deres motorcover. Anklager som teamet pure har afvist, men som de nu alligevel har reageret på.
'Barkode' striberne er nu væk fra Felipe Massa og og Fernando Alonso's racere, og istedet er der på samme plads en hvid firkant med en rød firkant inden i - eller om man vil en hvid ramme.
(Foto: Ferrari Media)
Om det så ændre noget i forhold til anklagerne om skjult reklame, er op til den enkelte at vurdere, men anderledes det er det i alle tilfælde.