Her er lidt af Stewart teamet's kommentarer til dagens kvalifikation.
Jackie Stewart:
Under de givne omstændigheder er vi tilfredse med at vi på 27 timer er rykket op fra de to sidste pladser til de placeringer som vi har opnået i kvalifikationen. Det er et godt ekselpel på på teamets måde at reagere possitivt på i en svær situation. Det er tydeligt at Serie 4 motoren hjalp Rubens Barrichello til at få en god tid. Jam Magnussen, med store problemer, klarede sig også meget godt.
Paul Stewart:
Det er virkelig en lettelse at vi har klaret os så godt indtil nu i denne weekend. Den nye motortype i Rubens Barrichello's vogn hjalp ham til en flot kvalifikation. Jan Magnussen er på vej op igen hvad angår præstationerne, men som det desværre tit sker når man er inde i en svær periode, så blev han forstyrret af mange problemer som han selv er uden mulighed for at påvirke.
Martin Whitaker (Ford):
Dagen blev en succes for Serie 4 motoren som Rubens Barrichello benyttede. Han kom ind på en 9. plads det bedste som teamet har klaret i år. Modsat var det med Jan Magnussen, han havde slet ikke heldet med sig. I formiddags måtten han stoppe på grund af et knækket motorophæng, og her i eftermiddag så var der problemer med brændstoftrykket, så han måtte benytte reservevognen til den sidste del af kvalifikationen. Vi regner med at installere den sidste Serie 4 motor i Rubens Barrichello's vogn i morgen.
Rubens Barrichello:
Jeg er glad både på egne vegne men også for på teamets vegne for en kvalifikationsplads i top ti efter vores katastrofe weekend på Imola. De ændringer som vi har foretaget på vognene virker fint og vi er på vej i den rigtige retning. Hvis ikke jeg var "kørt" ind i problemer med de gule flag, så kunne jeg have forbedret tiden yderligere. Alt i alt ser det godt ud forud for morgendagens løb.
Jan Magnussen:
Jeg havde en del problemer dagen igennem. Under kvalifikationen måtte jeg skifte til reserve vognen på grund af problemer med benzintilførslen på min egen racer. Desværre så var reserve vognen ikke udstyret med de nyeste ændringer som teamet her udviklet som eller har hjulpet meget. Men hvis jag havde haft mere tid i raceren kunne jeg sikkert have forbedret tiden.
Af overraskelser i denne kvalifikation kan nævnes:
Johnny Herbert i Sauber på 7. pladsen.
Rubens Barrichello på 9. pladsen i hans Stewart.
Williams teamet på 10. og 13. pladsen med henholdsvis Jacques Villeneuve og Heinz-Harald Frentzen.
Det er vel også en lille overraskelse at Damon Hill kom på 8. pladsen, mens Ralf Schumacher i den anden Jordan er på 11. pladsen.
Ricardo Rosset klarede ikke 107% tiden (1:25,880), han kørte idag på tiden 1:25,946, og kommer derfor ikke til start i morgen.
Spaniens Grand Prix 1998 Circuit de Catalunya Kvalifikation | ||||
Nr. | Kører | Team | Tid | Gap |
1 | Mika Hakkinen | McLaren | 1:20,262 | 212,065 km/t. |
2 | David Coulthard | McLaren | 1:20,996 | + 0,734 sek. |
3 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:21,785 | + 1,523 sek. |
4 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 1:21,894 | + 1,632 sek. |
5 | Alexander Wurz | Benetton | 1:21,965 | + 1,703 sek. |
6 | Eddie Irvine | Ferrari | 1:22,350 | + 2,088 sek. |
9 | Rubens Barrichello | Stewart | 1:22,860 | + 2,598 sek. |
18 | Jan Magnussen | Stewart | 1:24.112 | + 3,850 sek. |
Det har indtil nu været en lidt skuffende weekend for Jan Magnussen, i de frie træninger er han blevet nummer 22, 22, 19 og 20. ud af de 22 startende, og han har flere gange været ude i kattegruset.
Her i kvalifikationen er han på 18. pladsen 3,850 sek. efter Mika Hakkinen på pole og 1,252 sek. efter teamkollegaen Rubens Barrichello som er på 9. pladsen.
Under gårsdagens shakedown, som blev lavet af Luca Badoer, var kun to af bilerne udstyret med med det nye system, men Ferrari siger at de også vil montere det på reservebilen inden Grand Prix'et. "Vi vil helt sikkert bruge det," siger Ferrari talmand. "Den nye udstødning er nu monteret på både Michael Schumacher's og Eddie Irvine's bil, og reservebilen før det monteret i løbet af weekenden. Vi er overraskede over den performance det giver, og det har været meget stabilt under de mere end 800 kilometers test".
Det nye udstødningssystem, skal gøre bilen mere stabil under indbremsninger, acceleration. Ferrari vil også introducere et nyt baghjulsophæng i Spainen, en ny bagvinge og et nyt benzin indsprøjtnings system for at kunne udnytte brændstoffet mere effektivt.