Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.5.2002
 Niki Lauda er ude med riven
 Eddie Jordan svarer igen
 
4.5.2002
 Klassekamp i F1
 

Hop til top9.5.2002

Niki Lauda er ude med riven

Niki Lauda kan ind i mellem komme med nogle ret kontroversielle meldinger. Nu er der for alvor opmærksomhed på ham igen.

Niki Lauda er en mand med meninger. Det gode ved det er at han ikke holder dem for sig selv. Til gengæld skabes der tit ret store ringe og krusninger i vandet. Denne gang nærmer det sig faktisk bølger i det berømte glas vand.

Niki Lauda langer ud efter flere teamchefer. Det går i første omgang ud over Eddie Jordan, Tom Walkinshaw, Ron Dennis og Paul Stoddart. Årsag: Debatten om omkostningsbegrænsende foranstaltninger. Niki Lauda er ikke med de herrer i debatten om at begrænse omkostningerne i dagens Formel 1. Lauda er ikke tilhænger af at begrænse omkostningerne. Måske har han et problem med at se det fra mere end én side.

Eddie Jordan meddelte for nyligt at han måtte se sig nødsaget til at fyre 15 % af de ansatte i teamet for at få mere styr på omkostningerne eller udgifterne om man vil. Det er måske endda så galt at Jordan siger farvel til Honda motorerne efter denne sæson. Honda motorerne har været for dyre, især i forhold til hvad man hidtil har fået ud af dem i denne sæson. Om Eddie Jordan siger Lauda:

"Eddie Jordan, som har solgt 40 % af hans team for £ 20 mill., foretrækker at samle på dyre eksklusive yachts i stedet for at tage sig af hans Formel 1 team."

Tom Walkinshaw er også i Laudas skudlinie. Angrebet på Walkinshaw går mere i retning af noget personligt. Nemlig Walkinshaws måde at handle på, lave kontrakter på. Med andre ord mener Lauda ikke at Walkinshaws forretningsmetoder hører hjemme i Formel 1. Walkinshaw har været i søgelyset for flere kontraktbrud - senest med Jos Verstappen. Men også andre har oplevet Walkinshaws overdrevne skotske måde at lave forretninger på.

Ron Dennis som selv tit er ude med riven, får denne gang selv noget i hovedet.
"Ron Dennis har altid påstået at han ikke behøver Michael Schumacher fordi hans (Ron Dennis's) team let har kunnet klare sig uden. Den ideologi er vist gået op i røg."

Lauda hentyder til McLarens manglende resultater i de seneste par år. Men heller ikke Minardi slipper for Laudas opmærksomhed. Lauda er kommet til at sige at Mark Webber og Alex Yoong faktisk kun er et par lavpriskørere. Paul Stoddart har dog hurtigt givet bolden tilbage til Lauda ved at sige at Webber i Australien kvalificerede sig bedre end begge Jaguar kørerne.

Paul Stoddart:
"Vores "lavpriskørere" har klaret sig lige så godt som Lauda's team som har et budget på min. £ 150 mill."

Det sidste ord er ganske givet ikke sagt i denne sag.

PDL  


Hop til top
Eddie Jordan svarer igen

Niki Lauda har været ude med en voldsom kritik af nogle af sine kollegaer. Det har i første omgang fået Eddie Jordan til at fare i blækhuset.

Niki Lauda er ikke enige med mange af sine kollegaer om at omkostningerne skal begrænses i Formel 1. Han har i første omgang rettet sin kritik mod 4 teamchefer som alle gerne vil have gjort noget ved omkostningsniveauet. Den ene af disse 4, Eddie Jordan, tager nu til genmæle over for Niki Lauda.

Eddie Jordan:
"Niki er angriber helt klart andre for at skjule sin egen frustration over de manglende resultater. Han har flere midler til rådighed end hele den nederste halvdel af feltet. Endnu er det kun lykkedes at score 3 points for Jaguar i denne sæson. Han skulle tage at koncentrere sig om sit eget job og ikke bekymre sig om de andre teams."

Niki Lauda har bl.a. sagt om Eddie Jordan at han interesserer sig mere for at samle på dyre lystyachts end om sit team. Der skulle også være faldet nogle ord om, at Eddie Jordan skulle tage at betale af egen lomme hvis der er den krise i hans team som er omtalt mange steder. Vi må se hvad Ron Dennis svarer. Han plejer normalt at give svar på tiltale, men har i denne sæson faktisk holdt en pæn og lav profil. Tom Walkinshaw er også i skudlinien hos Lauda. Heller ikke han plejer at svare på sådanne angreb. I hvert fald ikke offentligt, men måske tager han en snak med Lauda under fire øjne for at klare kontroverserne.

PDL  


 

Hop til top4.5.2002

Klassekamp i F1

Skal man reducere omkostningerne i Formel 1, eller skal man ikke. Det er et spørgsmål som deler teamejerne i to grupper - de rige og de fattige.

Tom Walkinshaw fra Arrows er en af de teamejere, der mener, at man nok bør se lidt på hvordan man kan reducere omkostningerne, hvis ellers man er interesseret i at beholde et felt med 11 teams. "Hvis de store ikke er interesserede i at vi er her, kan de ligeså godt sige det, så kan vi finde på noget andet at lave", siger Tom Walkinshaw.

I den anden ende af gridden er McLaren bossen Ron Dennis blevet træt af klynkere. "Formel 1 er en hight-tech sport, der koster mange penge. Man kan ikke være konkurrencedygtig på en tiendedel af et topteams budget. Er man ikke parat til at ofre det, burde man ikke være startet til at begynde med".

De to englændere udtrykker meget præcist forskellene mellem store og små teams i F1. Faktum er, at omkostninger i F1 er steget markant gennem de sidste ti år. I 1994 vandt Benetton VM med et budget på £50 millioner. Samme budget har Arrows, et af de fattigste teams, i dag. De store teams bruger nu £200 millioner om året.

Og krisen kradser i F1. Indtil videre har vi i år set Prost teamets konkurs, Jordan og BAR har fjernet i alt 130 stillinger. Spørgsmålet er, om Prost teamet bliver det eneste der forsvinder, eller om vi i de kommende år vil se flere teams trække sig ud på grund af de høje omkostninger.

Hvad konsekvensen af færre teams vil være, er svært at forudse. Men i en sport som F1 vil der altid være en top og en bund, uanset hvor mange, eller hvor få teams der stiller til start.

Et felt med kun 10 biler fra fem teams lyder ikke sandsynligt. Det vil være svært at trække nye tilskuere til og gamle vil falde fra.

Formel 1 er i øjeblikket en af de mest populære sportsgrene i verdenen. Men de skal passe på ikke at komme til at lide af fodbold syndromet, hvor flere topklubber i Europa har en mere end anstrengt økonomi. Tilskuerne vil først og fremmest underholdes. Den største fare for F1 er, at man tager succes'en for givet, og sejrer sig selv til døde.

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk